Katalog Małgorzata Gładka, 2019-06-18 Kęty Lekcja wychowawcza, Scenariusze Czy zawsze jest wyjście? "Schody" SchabenbeckaCzy zawsze jest jakieś wyjście? Scenariusz lekcji wychowawczej w oparciu o film „Schody” S. Schabenbecka („Filmoteka szkolna”) Cele lekcji: 1. Uświadomienie uczniom różnych spojrzeń na problemy życiowe. 2. Uświadomienie uczniom potrzeby poszukiwania rozwiązań życiowych problemów. Środki dydaktyczne: 1. Film „Schody” S. Schabenbecka 2. Nagranie piosenki Starego Dobrego Małżeństwa „Wędrówką życie jest człowieka” ( autor tekstu Edward Stachura) 3. Tekst piosenki „Wędrówką życie jest człowieka” 4. Arkusze szarego papieru, pisaki 5. Schemat „rybi szkielet” Metody pracy: wykład, burza mózgów, dyskusja, rybi szkielet, praca w grupach, praca z tekstem Przebieg zajęć: 1. Uczniowie zapisują na tablicy skojarzenia ze słowem „labirynt”. Określenie uczuć, jakie budzi to słowo 2. Dyskusja- czy to słowo w naszym życiu w sensie metaforycznym musi mieć zawsze negatywny wydźwięk? Próba odnalezienia pozytywów. 3. Wykład nauczyciela dotyczący twórcy filmu „Schody”. Wyjaśnienie rodzaju filmu / potrzebne materiały znajdują się w opracowaniu dołączonym do filmu/ 4. Projekcja filmu. 5. Rozmowa na temat wrażeń uczniów. Jakie uczucia wzbudził w nich ten film? Porównanie do tego, co zostało napisane na tablicy. 6. Próba określenia sensu metaforycznego znaczenia tego filmu, sformułowanie prawd uniwersalnych: - Co oznacza zakończenie filmu ( zamiana człowieka w kolejny stopień)? - Co oznaczają stopnie? - Co możemy powiedzieć o bohaterze? Jak się czuł? Jak zmieniały się jego uczucia i dlaczego? - Jaki ma sens życie? 7. Dyskusja- czy uczniowie zgadzają się z takim rozumieniem istnienia ludzkiego? Czy życie to rzeczywiście labirynt bez wyjścia? 8. Odtworzenie piosenki Starego Dobrego Małżeństwa. Uczniowie otrzymują również tekst. 9. Próba interpretacji piosenki i zestawienia jej z filmem. Dyskusja- która postawa życiowa jest bliższa uczniom? 10. Uczniowie w grupach 3-osobowych zapisują na papierze cytaty z tekstu Edwarda Stachury, które mogłyby stać się ich mottem życiowym. Wykonują symboliczną ilustrację. 11. Praca w tych samych grupach metodą „rybiego szkieletu” a) problem (zapisywany w głowie ryby) - „Czynniki, dzięki którym pokonujemy schody” b) główne czynniki wpisujemy w prostokąty przy dużych „ościach” c) ustalamy przyczyny mające wpływ na dany czynnik główny – zapisujemy w małych „ościach” 12. Prezentacja prac. Dyskusja na temat uczniowskich czynników pozytywnie wpływających na nasze spojrzenie na życie. Próba odpowiedzi na pytanie, czy z każdej trudnej sytuacji jest wyjście? Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |