Katalog Alicja Biszczanik, 2019-06-18 Józefów Matematyka, Scenariusze Scenariusz zajęć dla klasy III z okazji Dnia Tabliczki MnożeniaVII ŚWIATOWY DZIEŃ TABLICZKI MNOŻENIA Scenariusz zajęć dla klas III. Uczeń 1: - narrator Dziś 30 września 2016 roku obchodzimy VI Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia. Akcja ta odbywa się na świecie już od 6 lat, co roku w ostatni piątek września. Ma ona na celu zachęcić wszystkich zarówno młodszych jak i starszych do przypominania sobie tabliczki mnożenia. W tym roku do akcji zgłosiło się aż 2750 szkół z całego świata! Uczeń 2: - narrator 2 Czasami nauka tabliczki mnożenia spędza nam sen z oczu. Dlatego przedstawimy wam kilka ciekawych porad jak ją opanować. Uczeń 3: Metoda na palcach. Metoda na palcach to bardzo prosta metoda, a znając ją nigdy więcej nie będziesz mieć problemów z tabliczką mnożenia. Zacznijmy od mnożenia przez dziewięć. W tym celu musimy wprowadzić numerację naszych palców począwszy od 1 do 10. Jeśli chcesz pomnożyć np. 3 razy 9, wystarczy zgiąć trzeci palec. Liczymy teraz palce przed naszym zgiętym oraz za zgiętym palcem. Przed zgiętym palcem mamy jeszcze dwa palce, za zgiętym 7. Zatem wynik mnożenia 3 razy 9 to 27. Zapraszamy ochotników do wykonania kilku mnożeń! Uczeń 4: Na palcach można także obliczać inne przykłady z tabliczki mnożenia. Pokażemy teraz sposób na mnożenie powyżej 6. Przede wszystkim musisz dobrze znać tabliczkę z zakresu od 1 do 5. Na palcach możemy wówczas wykonać mnożenie z zakresu od 6 do 10. Naszym palcom na obu rękach, zaczynając od kciuków przyporządkowujemy liczby od 6 do 10. A teraz spróbujmy pomnożyć np. 7x7. W tym celu łączymy palec7-my jednej ręki z 7-mym drugiej ręki. Palce, które są między złączonymi oraz złączone dodajemy. Tworzą one liczbą dziesiątek. W naszym przypadku są to 4 palce, czyli 40. Liczbę pozostałych palców jednej ręki mnożymy przez liczbę pozostałych palców drugiej ręki. W naszym przykładzie 3x3 =9. Otrzymane wyniki dodajemy: 40+9=49. Wynik mnożenia 7x7=49. Poprosimy ochotnika, który pomnoży 8x9! A teraz 8x8, 6x7 itp. Uczeń 5: Jeśli nadal masz problem z tabliczką mnożenia spróbuj metody chińskiej. Tą metodą chińskie dzieci uczą się tabliczki mnożenia. Na przykład chcemy pomnożyć 3x4. Rysujemy wówczas 3 kreski pionowe a następnie 4 poziome. Teraz liczymy punkty przecięcia naszych kresek. Otrzymujemy 12. Wynikiem mnożenia 3x4 jest liczba 12! Spróbujmy jeszcze raz! Teraz 5 razy 4. Rysujemy 5 kresek pionowych. Teraz 4 kreski poziome. Liczymy punkty przecięcia naszych kresek. Jest ich 20. Wynikiem mnożenia 5 razy 4 jest liczba 20. Uczeń: Sposobem chińskim możemy też mnożyć większe liczby te powyżej 10. Zobaczcie! Chcemy pomnożyć 12 razy 13. Rysujemy pierwsze 1 kreskę pionową i nieco dalej jeszcze dwie. Teraz rysujemy jednią kreskę poziomą i nieco dalej jeszcze trzy. Liczymy tak jak w poprzednich przykładach punkty przecięcia. Punkty przecięcia liczone w odpowiedni sposób dadzą nam wynik mnożenia. Tutaj mamy 1, po przekątnej mamy 5 oraz na końcu zostało 6. Wynik tego mnożenia to 156. Uczeń: Wszystkich, którzy doskonale już dziś znają tabliczkę mnożenia zapraszamy teraz do podjęcia próby zdania egzaminu z jej znajomości. Każdy kto poprawnie rozwiąże 5 przykładów otrzyma legitymację Eksperta MT. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |