Katalog

Alicja Biszczanik, 2019-06-18
Józefów

Matematyka, Scenariusze

Scenariusz zajęć dla klasy III z okazji Dnia Tabliczki Mnożenia

- n +

VII ŚWIATOWY DZIEŃ TABLICZKI MNOŻENIA


Scenariusz zajęć dla klas III.

Uczeń 1: - narrator
Dziś 30 września 2016 roku obchodzimy VI Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia. Akcja ta odbywa się na świecie już od 6 lat, co roku w ostatni piątek września. Ma ona na celu zachęcić wszystkich zarówno młodszych jak i starszych do przypominania sobie tabliczki mnożenia. W tym roku do akcji zgłosiło się aż 2750 szkół z całego świata!
Uczeń 2: - narrator 2
Czasami nauka tabliczki mnożenia spędza nam sen z oczu. Dlatego przedstawimy wam kilka ciekawych porad jak ją opanować.
Uczeń 3:
Metoda na palcach.
Metoda na palcach to bardzo prosta metoda, a znając ją nigdy więcej nie będziesz mieć problemów z tabliczką mnożenia.
Zacznijmy od mnożenia przez dziewięć.
W tym celu musimy wprowadzić numerację naszych palców począwszy od 1 do 10.
Jeśli chcesz pomnożyć np. 3 razy 9, wystarczy zgiąć trzeci palec.
Liczymy teraz palce przed naszym zgiętym oraz za zgiętym palcem.
Przed zgiętym palcem mamy jeszcze dwa palce, za zgiętym 7.
Zatem wynik mnożenia 3 razy 9 to 27.
Zapraszamy ochotników do wykonania kilku mnożeń!
Uczeń 4:
Na palcach można także obliczać inne przykłady z tabliczki mnożenia. Pokażemy teraz sposób na mnożenie powyżej 6.
Przede wszystkim musisz dobrze znać tabliczkę z zakresu od 1 do 5. Na palcach możemy wówczas wykonać mnożenie z zakresu od 6 do 10.
Naszym palcom na obu rękach, zaczynając od kciuków przyporządkowujemy liczby od 6 do 10.
A teraz spróbujmy pomnożyć np. 7x7.
W tym celu łączymy palec7-my jednej ręki z 7-mym drugiej ręki.
Palce, które są między złączonymi oraz złączone dodajemy. Tworzą one liczbą dziesiątek. W naszym przypadku są to 4 palce, czyli 40.
Liczbę pozostałych palców jednej ręki mnożymy przez liczbę pozostałych palców drugiej ręki.
W naszym przykładzie 3x3 =9.
Otrzymane wyniki dodajemy: 40+9=49.
Wynik mnożenia 7x7=49.
Poprosimy ochotnika, który pomnoży 8x9!
A teraz 8x8, 6x7 itp.
Uczeń 5:
Jeśli nadal masz problem z tabliczką mnożenia spróbuj metody chińskiej. Tą metodą chińskie dzieci uczą się tabliczki mnożenia.
Na przykład chcemy pomnożyć 3x4.
Rysujemy wówczas 3 kreski pionowe a następnie 4 poziome.
Teraz liczymy punkty przecięcia naszych kresek.
Otrzymujemy 12. Wynikiem mnożenia 3x4 jest liczba 12!
Spróbujmy jeszcze raz!
Teraz 5 razy 4.
Rysujemy 5 kresek pionowych.
Teraz 4 kreski poziome.
Liczymy punkty przecięcia naszych kresek.
Jest ich 20. Wynikiem mnożenia 5 razy 4 jest liczba 20.

Uczeń:
Sposobem chińskim możemy też mnożyć większe liczby te powyżej 10. Zobaczcie!
Chcemy pomnożyć 12 razy 13.
Rysujemy pierwsze 1 kreskę pionową i nieco dalej jeszcze dwie.
Teraz rysujemy jednią kreskę poziomą i nieco dalej jeszcze trzy.
Liczymy tak jak w poprzednich przykładach punkty przecięcia.
Punkty przecięcia liczone w odpowiedni sposób dadzą nam wynik mnożenia.
Tutaj mamy 1, po przekątnej mamy 5 oraz na końcu zostało 6.
Wynik tego mnożenia to 156.


Uczeń:
Wszystkich, którzy doskonale już dziś znają tabliczkę mnożenia zapraszamy teraz do podjęcia próby zdania egzaminu z jej znajomości. Każdy kto poprawnie rozwiąże 5 przykładów otrzyma legitymację Eksperta MT.

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.