Katalog Joanna Sobczak, 2019-06-18 Olecko Wychowanie fizyczne, Plany pracy PROGRAM GIMNASTYKI KOREKCYJNEJPROGRAM GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ DLA KLAS 0– II CELE OGÓLNE : 1. Skorygowanie istniejących zaburzeń statyki ciała i doprowadzenie jej , o ile to możliwe do stanu prawidłowego . 2. Niedopuszczenie do powstania wad postawy ciała , gdy zaistnieją warunki sprzyjające ich powstaniu . 3. Doprowadzenie sprawności fizycznej dziecka do stanu uznanego za prawidłowy . 4. Kształtowanie odruchu prawidłowej postawy ciała . 5. Uświadomienie dziecku i rodzicom istniejącej wady i wynikających stąd zagrożeń . ZADANIA OGÓLNE : 1. Wykształcenie świadomości „ odczuwania ” własnego ciała czyli znalezienia równowagi pomiędzy podświadomością , a napięciem mięśniowym . 2. Wyrobienie zdolności do długotrwałego utrzymania skoordynowanej postawy / wyrobienie wytrzymałości posturalnej / , czyli wyrobienie u dziecka nawyku prawidłowej postawy we wszystkich sytuacjach i czynnościach dnia codziennego ze zwróceniem uwagi na równomierne obciążenie stóp . 3. Poprawienie zaburzeń w rozwoju motoryczności , podniesienie ogólnej sprawności wydolności organizmu dziecka poprzez ćwiczenia kształtujące , oddechowe i wytrzymałościowe , oraz zabawy i gry ruchowe z elementami ćwiczeń korekcyjnych dla danej wady . 4. Uaktywnienie układów : narządów ruchu , układu krążeniowego i oddechowego . 5. Zwiększenie zakresu ruchu w stawach , wydłużenie , skracanie czy wzmocnienie odpowiednich grup mięśniowych . 6. Wdrażanie do rekreacji ruchowej elementy profilaktyki i korekcji zaburzeń zagrażających lub istniejących u dziecka . 7. Opanowanie przez dziecko i jego środowisko opiekuńcze wiedzy i umiejętności dotyczących spraw jego zdrowia związanych z wadą . ROCZNY PLAN PRACY Kształtowanie nawyku prawidłowej postawy ciała . 1. Dokładne poznanie dziecka • stan zdrowia – konsultacja z pielęgniarką środowiskową , rodzicami dziecka uwzględnianie zaleceń lekarzy , • określenie odchyleń w postawie , • warunki środowiskowe dziecka , • próby sprawnościowe – pomiary możliwości . • badania kontrolne :punktowa ocena wad postawy ciała , uproszczone badanie ortopedyczne . 2. Nauka korygowania błędów postawy – indywidualizacja . • nauka przyjmowanie pozycji wyjściowych , • kształtowanie wyczucia prawidłowej postawy w różnych pozycjach w miejscu i ruchu , • rozluźnienie i zwiększenie ruchomości w stawach z równoczesnym wzmocnieniem odcinkowym , • stopniowe zwiększenie intensywności ćwiczeń , • nauka prawidłowego pogłębionego oddechu , • nauka ćwiczeń domowych . Utrwalenie nawyku prawidłowej postawy. 1. Zwiększenie intensywności ćwiczeń poprzez powtórzenia ćwiczeń zmienne tempo , opór , mięśni obręczy barkowej , grzbietu , klatki piersiowej , kończyn dolnych , stóp , głowy , brzucha i pośladków . 2. Wyrabianie wytrzymałości . 3. Kontrola stopnia opanowania poszczególnych ćwiczeń . 4. Kontrola dokładności ruchu wykonywanego w określonej płaszczyźnie w określonej amplitudzie i w odpowiednim zakresie ruchu . 5. Nauka autokontroli , wyrobienie czucia własnego ciała i nawyku utrzymywania go w pozycjach skoordynowanych . 6. Nauka kontroli przez współćwiczącego w celu wyczulenia dziecina dostrzeganie jakości ruchów i przyjmowanych pozycji . 7. Stałe egzekwowanie prawidłowej postawy we wszystkich w czasie ćwiczeń oraz w różnych sytuacjach , w jakich znajduje się dziecko w szkole , w domu i poza nimi . 8. Badania postawy ciała i wskazania na okres wakacyjny . ZADANIA SZCZEGÓŁOWE DLA DANEJ WADY PLECY OKRĄGŁE 1.Likwidacja dystonii mięśniowej . 2.Nauka przyjmowania pozycji skoordynowanej . 3.Utrwalanie nawyku prawidłowej postawy . 4.Odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego . 5.Rozciągnięcie mięśni nadmiernie napiętych i przykurczonych : • mięsni piersiowych / wielkich i małych / , • mięsni brzucha , • mięśni zębatych przednich . 6.Wzmocnienie mięśni osłabionych i rozciągniętych : • mięśni prostownika grzbietu odcinka piersiowego , • mięśni karku , • mięsni ściągających łopatki , • mięśni pośladkowych , • mięśni kulszowo – goleniowych . 7.Hiperkorekcja nadmiernej kifozy piersiowej . 8.Hiperkorekcja nadmiernej lordozy lędźwiowej . 9.Nauka zabawi gier z elementami ćwiczeń korekcyjnych . KLATKA PIERSIOWA KURZA 1. Zwiększenie ruchomości klatki piersiowej i jej rozmachu . 2. Zwiększenie siły mięśni oddechowych . 3. Kształtowanie przeponowego toru oddechowego / z akcentem na fazę wydechu /. 4. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie obręczy kończyny górnej i brzucha . 5. Doskonalenie statyki ciała . 6. Utrwalenie prawidłowej postawy ciała . 7. Ćwiczenia ogólnorozwojowe – podnoszące wydolność fizyczna oraz sprawność ogólną . SKOLIOZA I POSTAWY SKOLIOTYCZNE / asymetria ramion i łopatek / 1. Nauka przyjmowania pozycji skorygowanej . 2. Utrwalenie nawyku prawidłowej postawy . 3. Odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego . 4. Elongacja kręgosłupa / czynna i bierna , w różnych niskich i wysokich /. 5. Ćwiczenia dla przeciwdziałania utraty fleksyjności kręgosłupa / usztywnianiu się kręgosłupa w części Th 7 – Th 12 . 6. Wzmacnianie mięśni osłabionych i rozciągniętych : • mięśni brzucha , • mięśni prostownika grzbietu odcinka piersiowego , • mięsni pośladkowych , • mięsni ściągających łopatki , • mięśni karku , • mięśni obręczy barkowej . 7. Ćwiczenia dla pokonania przykurczów : • redresja abduktorów biodra , • redresja mięśnia prostego uda i wszystkich zginaczy biodra , • redresja tkanek po stronie wklęsłej skoliozy lędźwiowej i piersiowej . 8. Nauka zabaw i gier z elementami ćwiczeń korekcyjnych . 9. Ćwiczenia oddechowe . 10. Zwiększenie aktywności ruchowej . PŁASKOSTOPIE 1. Wyrobienie nawyku prawidłowego stawiania stóp w chodzie i biegu . 2. Wyrobienie nawyku poprawnego trzymanis się w staniu i siedzeniu . 3. Ćwiczenia analityczne – wzmacniające poszczególne grupy mięśniowe : • mięśnie strzałkowe , piszczelowy tylni , długie i krótkie zginacze palców i palucha w odciążeniu . 4. Ćwiczenia syntetyczne – aktywizujące wszystkie mięśnie stopy i podudzia . 5. Ćwiczenia chwytne – aktywizujące głównie zginacze podeszwowe stóp. 6. Nauka zabaw i gier z elementami ćwiczeń korekcyjnych. KOŚLAWOŚĆ KOLAN I STÓP 1. Odciążenie stawów kolanowych . 2. Zmniejszenie wagi ciała w przypadku otyłości . 3. Wyrobienie nawyku i odruchu prawidłowego ustawienia obciążenia nóg i stóp w chodzie i biegu . 4. Nauka poprawnego stania . 5. Ograniczenie minimum pozycji rozkrocznych / siadu płotkarskiego , siadu klęcznego ze stopami i podudziami na zewnątrz /. 6. Wzmocnienie mięśni osłabionych i rozciągniętych : • mięśnie półścięgniste , półbłoniastego , • mięśnia krawieckiego , • mięśnia smukłego , • głowy przyśrodkowej czworogłowego uda , • mięśnia strzałkowego /zwłaszcza długiego /, • mięśnia piszczelowego tylnego , • zginaczy palców i palucha . 7. Rozciągnięcie mięśni nadmiernie napiętych i przykurczonych : • mięśnia dwugłowego uda , głowy bocznej i pasma biodrowo – piszczelowego . 8. Utrzymanie pełnej sprawności ruchowej stawu kolanowego oraz wszystkich stawów stopy . 9. Przeciwdziałanie płaskostopiu . 10. Nauka zabaw i gier z elementami ćwiczeń korekcyjnych . Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |