Katalog

Joanna Sobczak, 2019-06-18
Olecko

Wychowanie fizyczne, Plany pracy

PROGRAM GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ

- n +

PROGRAM GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ
DLA KLAS 0– II
CELE OGÓLNE :

1. Skorygowanie istniejących zaburzeń statyki ciała i doprowadzenie jej , o ile to możliwe do stanu prawidłowego .
2. Niedopuszczenie do powstania wad postawy ciała , gdy zaistnieją warunki sprzyjające ich powstaniu .
3. Doprowadzenie sprawności fizycznej dziecka do stanu uznanego za prawidłowy .
4. Kształtowanie odruchu prawidłowej postawy ciała .
5. Uświadomienie dziecku i rodzicom istniejącej wady i wynikających stąd zagrożeń .

ZADANIA OGÓLNE :

1. Wykształcenie świadomości „ odczuwania ” własnego ciała czyli znalezienia równowagi pomiędzy podświadomością , a napięciem mięśniowym .
2. Wyrobienie zdolności do długotrwałego utrzymania skoordynowanej postawy / wyrobienie wytrzymałości posturalnej / , czyli wyrobienie u dziecka nawyku prawidłowej postawy we wszystkich sytuacjach i czynnościach dnia codziennego ze zwróceniem uwagi na równomierne obciążenie stóp .
3. Poprawienie zaburzeń w rozwoju motoryczności , podniesienie ogólnej sprawności wydolności organizmu dziecka poprzez ćwiczenia kształtujące , oddechowe i wytrzymałościowe , oraz zabawy i gry ruchowe z elementami ćwiczeń korekcyjnych dla danej wady .
4. Uaktywnienie układów : narządów ruchu , układu krążeniowego i oddechowego .
5. Zwiększenie zakresu ruchu w stawach , wydłużenie , skracanie czy wzmocnienie odpowiednich grup mięśniowych .
6. Wdrażanie do rekreacji ruchowej elementy profilaktyki i korekcji zaburzeń zagrażających lub istniejących u dziecka .
7. Opanowanie przez dziecko i jego środowisko opiekuńcze wiedzy i umiejętności dotyczących spraw jego zdrowia związanych z wadą .






ROCZNY PLAN PRACY

Kształtowanie nawyku prawidłowej postawy ciała .

1. Dokładne poznanie dziecka
• stan zdrowia – konsultacja z pielęgniarką środowiskową , rodzicami dziecka uwzględnianie zaleceń lekarzy ,
• określenie odchyleń w postawie ,
• warunki środowiskowe dziecka ,
• próby sprawnościowe – pomiary możliwości .
• badania kontrolne :punktowa ocena wad postawy ciała , uproszczone badanie ortopedyczne .

2. Nauka korygowania błędów postawy – indywidualizacja .
• nauka przyjmowanie pozycji wyjściowych ,
• kształtowanie wyczucia prawidłowej postawy w różnych pozycjach w miejscu i ruchu ,
• rozluźnienie i zwiększenie ruchomości w stawach z równoczesnym wzmocnieniem odcinkowym ,
• stopniowe zwiększenie intensywności ćwiczeń ,
• nauka prawidłowego pogłębionego oddechu ,
• nauka ćwiczeń domowych .

Utrwalenie nawyku prawidłowej postawy.

1. Zwiększenie intensywności ćwiczeń poprzez powtórzenia ćwiczeń zmienne
tempo , opór , mięśni obręczy barkowej , grzbietu , klatki piersiowej ,
kończyn dolnych , stóp , głowy , brzucha i pośladków .
2. Wyrabianie wytrzymałości .
3. Kontrola stopnia opanowania poszczególnych ćwiczeń .
4. Kontrola dokładności ruchu wykonywanego w określonej płaszczyźnie w
określonej amplitudzie i w odpowiednim zakresie ruchu .
5. Nauka autokontroli , wyrobienie czucia własnego ciała i nawyku
utrzymywania go w pozycjach skoordynowanych .
6. Nauka kontroli przez współćwiczącego w celu wyczulenia dziecina dostrzeganie jakości ruchów i przyjmowanych pozycji .
7. Stałe egzekwowanie prawidłowej postawy we wszystkich w czasie ćwiczeń
oraz w różnych sytuacjach , w jakich znajduje się dziecko w szkole , w
domu i poza nimi .
8. Badania postawy ciała i wskazania na okres wakacyjny .

ZADANIA SZCZEGÓŁOWE DLA DANEJ WADY

PLECY OKRĄGŁE

1.Likwidacja dystonii mięśniowej .

2.Nauka przyjmowania pozycji skoordynowanej .
3.Utrwalanie nawyku prawidłowej postawy .
4.Odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego .
5.Rozciągnięcie mięśni nadmiernie napiętych i przykurczonych :
• mięsni piersiowych / wielkich i małych / ,
• mięsni brzucha ,
• mięśni zębatych przednich .

6.Wzmocnienie mięśni osłabionych i rozciągniętych :
• mięśni prostownika grzbietu odcinka piersiowego ,
• mięśni karku ,
• mięsni ściągających łopatki ,
• mięśni pośladkowych ,
• mięśni kulszowo – goleniowych .

7.Hiperkorekcja nadmiernej kifozy piersiowej .
8.Hiperkorekcja nadmiernej lordozy lędźwiowej .
9.Nauka zabawi gier z elementami ćwiczeń korekcyjnych .


KLATKA PIERSIOWA KURZA

1. Zwiększenie ruchomości klatki piersiowej i jej rozmachu .
2. Zwiększenie siły mięśni oddechowych .
3. Kształtowanie przeponowego toru oddechowego / z akcentem na fazę wydechu /.
4. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie obręczy kończyny górnej i brzucha .
5. Doskonalenie statyki ciała .
6. Utrwalenie prawidłowej postawy ciała .
7. Ćwiczenia ogólnorozwojowe – podnoszące wydolność fizyczna oraz sprawność ogólną .


SKOLIOZA I POSTAWY SKOLIOTYCZNE
/ asymetria ramion i łopatek /

1. Nauka przyjmowania pozycji skorygowanej .
2. Utrwalenie nawyku prawidłowej postawy .
3. Odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego .
4. Elongacja kręgosłupa / czynna i bierna , w różnych niskich i wysokich /.
5. Ćwiczenia dla przeciwdziałania utraty fleksyjności kręgosłupa / usztywnianiu się kręgosłupa w części Th 7 – Th 12 .
6. Wzmacnianie mięśni osłabionych i rozciągniętych :
• mięśni brzucha ,
• mięśni prostownika grzbietu odcinka piersiowego ,
• mięsni pośladkowych ,
• mięsni ściągających łopatki ,
• mięśni karku ,
• mięśni obręczy barkowej .

7. Ćwiczenia dla pokonania przykurczów :
• redresja abduktorów biodra ,
• redresja mięśnia prostego uda i wszystkich zginaczy biodra ,
• redresja tkanek po stronie wklęsłej skoliozy lędźwiowej i piersiowej .
8. Nauka zabaw i gier z elementami ćwiczeń korekcyjnych .
9. Ćwiczenia oddechowe .
10. Zwiększenie aktywności ruchowej .

PŁASKOSTOPIE

1. Wyrobienie nawyku prawidłowego stawiania stóp w chodzie i biegu .
2. Wyrobienie nawyku poprawnego trzymanis się w staniu i siedzeniu .
3. Ćwiczenia analityczne – wzmacniające poszczególne grupy mięśniowe :
• mięśnie strzałkowe , piszczelowy tylni , długie i krótkie zginacze palców i palucha w odciążeniu .
4. Ćwiczenia syntetyczne – aktywizujące wszystkie mięśnie stopy i podudzia .
5. Ćwiczenia chwytne – aktywizujące głównie zginacze podeszwowe stóp.
6. Nauka zabaw i gier z elementami ćwiczeń korekcyjnych.

KOŚLAWOŚĆ KOLAN I STÓP

1. Odciążenie stawów kolanowych .
2. Zmniejszenie wagi ciała w przypadku otyłości .
3. Wyrobienie nawyku i odruchu prawidłowego ustawienia obciążenia nóg i stóp w chodzie i biegu .
4. Nauka poprawnego stania .
5. Ograniczenie minimum pozycji rozkrocznych / siadu płotkarskiego , siadu klęcznego ze stopami i podudziami na zewnątrz /.
6. Wzmocnienie mięśni osłabionych i rozciągniętych :

• mięśnie półścięgniste , półbłoniastego ,
• mięśnia krawieckiego ,
• mięśnia smukłego ,
• głowy przyśrodkowej czworogłowego uda ,
• mięśnia strzałkowego /zwłaszcza długiego /,
• mięśnia piszczelowego tylnego ,
• zginaczy palców i palucha .

7. Rozciągnięcie mięśni nadmiernie napiętych i przykurczonych :
• mięśnia dwugłowego uda , głowy bocznej i pasma biodrowo – piszczelowego .
8. Utrzymanie pełnej sprawności ruchowej stawu kolanowego oraz wszystkich
stawów stopy .
9. Przeciwdziałanie płaskostopiu .
10. Nauka zabaw i gier z elementami ćwiczeń korekcyjnych .
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.