Katalog kATARZYNA NOWICKA, 2019-06-18 łAGIEWNIKI Zajęcia przedszkolne, Projekty edukacyjne PROJEKT EDUKACYJNY „Wakacje zaczynamy- o bezpieczeństwo dbamy”.Projekt edukacyjny „Wakacje zaczynamy- o bezpieczeństwo dbamy”. Cele projektu: - zapoznanie dzieci z najczęściej spotykanymi zagrożeniami, ze sposobami ich zapobiegania - poznanie przedstawicieli służb związanych z ochroną życia i zdrowia -wyposażenie dzieci w wiedzę i umiejętności z zakresu zasad udzielania pierwszej pomocy -utrwalenie zasad bezpieczeństwa obowiązującego podczas wakacyjnych wyjazdów- stworzenie „Kodeksu bezpiecznego przedszkolaka” -przygotowanie dzieci do samopomocy w sytuacji zagrożenia - organizowanie sytuacji, zajęć i zadań aby dzieci poprzez aktywny udział mogły poznać sposoby radzenia sobie w sytuacji zagrożenia a także ludzi, którzy im w tym pomogą Harmonogram działań: Temat dnia. Zadania. Przewidywane efekty. 1.„Kiedy pożar, to wiadomo pod 998 znajdziesz pomoc”. -Wysłuchanie fragmentu książki „Mali bohaterowie”- rozdział „Mały Damian”. - spotkanie z pracownikami Ochotniczej Straży Pożarnej z Ligoty Wielkiej. Zapoznanie z zasadami udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach. Samodzielne działania dzieci na fantmach. - wyjaśnienie pojęć : nr alarmowy, pożar, sztuczne oddychanie, masaż serca, fantom, szyny do kończyn. -praca plastyczna techniką dowolną „Strażacy w akcji”. Dzieci: - wiedzą, jak trzeba się zachować w sytuacjach zagrożenia i gdzie i od kogo mogą otrzymać pomoc, umieją o nią prosić -wiedzą, że w otoczeniu są osoby, do których można się zwrócić o pomoc - znają nr alarmowy 112 -orientują się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach - znają zagrożenia płynące ze świata ludzi , zwierząt i roślin oraz unikają tych zagrożeń - wiedzą, że nie mogą samodzielnie zażywać lekarstw, środków chemicznych i wszelkich substancji nieznanego pochodzenia - próbują samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w przedszkolu i w domu, mają rozeznanie gdzie można się bawić bezpiecznie a gdzie nie -starają się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbują przewidzieć co może się zdarzyć - znają zagrożenia wynikające z zabawy w wodzie w miejscach niedozwolonych - zna podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy i próbuje je samodzielnie wykonać - wykazuje się asertywnością wobec osób nieznajomych 2. „Woda to jest super sprawa- gdy bezpieczna jest zabawa”. -Wysłuchanie fragmentu książki „Mali bohaterowie”- rozdział „Przemek” - spotkanie z Panią Kingą Jakimiec – ratownikiem wodnym nad akwenem „Tama”.Omówienie zasad bezpiecznej zabawy w wodzie, zapoznanie z symbolami używanymi przez ratowników, z przyborami, które mają wpływ na bezpieczeństwo, uwrażliwienie dzieci na miejsca, w których kąpiel jest dozwolona. - praca plastyczną techniką orgiami „kolorowe łodki”. 3. „Pielęgniarka ci pomoże kiedy kleszcze są na dworze’. -Wysłuchanie fragmentu książki „Mali bohaterowie”- rozdział „Marta, Ada i Sandra”. - spotkanie z panią Hanną Warchoł- pielęgniarką. Omówienie z dziećmi sposobów radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia a także po oparzeniu słonecznym (jak go uniknąć), jak ć wystrzegać się kleszczy oraz co robić po ukąszeniu przez różne owady. - praca plastyczna „Wymarzone miejsce na wakacje”- malowanie farbami na gazie opatrunkowej. 4. „Stop uwaga-niebezpiecznie, zasad naucz się koniecznie”. -Wysłuchanie fragmentu książki „Mali bohaterowie”- rozdział „Kuba”. - spotkanie z policjantami z Posterunku w Łagiewnikach. Zapoznanie dzieci z zasadami ruchu drogowego, zwrócenie uwagi na jazdę dzieci na rowerach, uwrażliwienie dzieci na kontakt z osobami nieznanymi, wyjaśnienie zagrożeń i konsekwencji wynikających ze spożywania środków odurzających i niebezpiecznych dla życia i zdrowia. - praca plastyczna „Znaki drogowe” – wykorzystanie kolorowego papieru, farb, kredek i plasteliny, oraz wykonanie „policyjnych lizaków”. 5. Quiz podsumowujący wiedzę o bezpieczeństwie. 1. Zagadki słowne. 2. „Prawda czy fałsz”. 3. Wybieranie różnych przedmiotów i mówienie dlaczego są niebezpieczne. 4. Praca w grupach . Stworzenie wg pomysłów dzieci „Kodeksu Bezpiecznego Przedszkolaka”. - Wakacje Pana Języczka Nastało gorące lato. Pan Języczek postanawia wybrać się na wakacje. Siada wygodnie w fotelu (boki i przód języka unosimy do góry, tak by na środku powstało wgłębienie) i rozkłada mapę. Ogląda ją dokładnie i zaznacza na niej kilka miejsc, które miałby ochotę odwiedzić (dotykamy czubkiem języka ostatnich zębów dolnych i górnych). Potem zabiera się za pakowanie. Wyciąga ze strychu walizki („wspinamy się na strych”- dotykamy czubkiem języka każdego zęba po kolei). Otwiera wielką szafę (otwieramy szeroko buzię). Wykłada z niej i pakuje do walizek wszystkie rzeczy, które przydadzą mu się podczas wakacyjnej wędrówki (wysuwamy język z buzi, przesuwając nim po podniebieniu, po górnych zębach i górnej wardze, następnie wsuwamy język, przesuwając nim po górnej wardze, zębach i podniebieniu). Jest już spakowany i gotowy do podróży. Najpierw jedzie tramwajem na dworzec kolejowy (wypowiadamy: „tt,tt”). Pierwszy etap podróży pan Języczek przebywa pociągiem. Pociąg przejeżdża przez szumiący las (wypowiadamy „szsz, szsz”), koła turkoczą o tory (wołamy: „czcz, czcz”). Pan Języczek wysiada na stacji i zwiedza miasteczko, piękne kościoły i muzea. Drugi etap podróży pan Języczek pokonuje samolotem. Samolot leci bardzo wysoko, pośród chmur (podnosimy się z przysiadu, machając rękoma- wdychamy powietrze nosem, prostujemy nogi i stajemy na palcach- wydychamy powietrze buzią). Pan Języczek podziwia z góry piękne widoki (wołamy: „ach, ech, och”). Po wylądowaniu, pan Języczek wsiada do autobusu. Autobus mknie prędko (wołamy „brum, brum”), kołysze się na zakrętach, czasem zatrąbi (wołamy: „pipiip”). Pan Języczek siedzi wygodnie w autobusie i podziwia widoki za oknem. Patrzy na pola i łąki. Na polach rośnie zboże („pokazujemy, jak rośnie zboże”- podnosimy się z przysiadu- wdychamy powietrze nosem, podnosimy ręce w górę, stajemy na palcach- wydychamy powietrze buzią). Pan Języczek dostrzega stracha na wróble, który strojąc strachowe miny, odstrasza ptaki (robimy straszne miny). Na łąkach pasą się krowy (poruszamy buzią, jakbyśmy coś przeżuwali), walczą ze sobą barany (język „siłuje się” z dolnymi zębami, próbując je wypchnąć), nad kwiatami latają, głośno bzycząc, pracowite pszczoły (wołamy: „bzz, bzz”). Pan Języczek odwiedza pszczelarza, który opowiada mu o pszczołach i daje smaczny miód (oblizujemy usta). Następnie pan Języczek wsiada do samochodu. Jedzie szybko, na zakrętach zwalnia i włącza kierunkowskaz (wypowiadamy: „klik, klak”). Zaczął padać deszcz (wypowiadamy „kap, kap”). Pan Języczek włącza wycieraczki (kilkakrotnie dotykamy czubkiem języka na przemian lewego i prawego kącika ust). Pan Języczek mija stary zamek. Postanowił go zwiedzić. Zamek jest wielki i ma dużo wysokich wieżyczek („pokazujemy wysokie wieżyczki”- językiem próbujemy dotknąć nosa) oraz mnóstwo małych, okrągłych okienek (językiem wysuniętym z buzi wykonujemy ruchy okrężne). Pan Języczek odwiedził już wszystkie miejsca, które chciał zobaczyć. Pora wracać do domu. W walizkach kryje się dużo pamiątek z podróży („liczymy pamiątki” – dotykamy czubkiem języka każdego zęba po kolei). Po powrocie do domu, pan Języczek rozpakowuje bagaże, układa rzeczy w szafie (wysuwamy język z buzi, przesuwając nim po podniebieniu, po górnych zębach i górnej wardze, następnie wsuwamy język, przesuwając nim po górnej wardze, zębach i podniebieniu). Wreszcie może usiąść w swoim ulubionym fotelu i obejrzeć zdjęcia z wakacji. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |