![]() |
![]() |
Katalog Katarzyna Czubała-Vyborov, 2019-07-16 Chełm Język rosyjski, Scenariusze Scenariusz lekcji języka rosyjskiego o Sankt- PetersburguScenariusz lekcji języka rosyjskiego o Sankt- Petersburgu Klasa: 3 technikum, poziom podstawowy Temat: Sankt- Petersburg- zabytki miasta. Praca z tekstem słuchanym.. Zakres materiału: zapoznanie z zabytkami oraz obiektami Sankt-Petersburga, rozumienie treści tekstu słuchanego i pisanego, ćwiczenia w mówieniu Zakres podstawy programowej: wiedza: założyciel miasta, nazwa głównej ulicy i rzeki Sankt-Petersburga, położenie miasta na mapie Rosji, najważniejsze zabytki miasta, elementy wiedzy o Rosji- różne nazwy miasta Sankt-Petersburg, recepcja: uczeń rozumie ze słuchu tekst, znajduje w tekście słuchanym określone informacje i odpowiada na pytania produkcja: uczeń dopasowuje opis do obrazka, tworzy scenki rodzajowe o Sankt-Petersburgu. Cel główny językowo- komunikacyjny: opracowanie nowego tematu lekcji-ćwiczenia w zakresie słuchania, mówienia A. Cele w zakresie wiadomości do zapamiętania i zrozumienia: Uczeń: - zapamięta nazwę rzeki, ulicy miasta, słynnego muzeum oraz nazwie założyciela Sankt-Petersburga - zrozumie, dlaczego pomnik Piotra I to Jeździec Miedziany (Медный всадник) jak tytuł poematu A.S. Puszkina B. Cele w zakresie umiejętności: Uczeń: - umie nazwać kilka zabytków Sankt-Petersburga, - potrafi wyodrębnić potrzebne informacje z treści tekstu słuchanego, - umie przeczytać i dopasować opis do obrazka, - umie stworzyć scenki rodzajowe o Sankt-Petersburgu - potrafi z pomocą nauczyciela zaśpiewać piosenkę „Белые ночи” przy akompaniamencie gitary Cele wychowawcze: - umiejętność współpracy w parach - zachęcanie do aktywności na lekcji Typ lekcji: opracowanie nowego tematu Metody: burza mózgów, pogadanka, praca z tekstem słuchanym i pisanym, z fotografiami, scenki rodzajowe Środki dydaktyczne: magnetofon, płyta CD, mapa Rosji, gitara, internetowe fotografie Sankt-Petersburga, tekst o Sankt-Petersburgu do wklejenia, białe, czerwone i niebieskie balony z pytaniami do tekstu, kolorowe teksty z fotografiami zabytków Sankt-Petersburga i opisy tych zabytków, treść scenek rodzajowych Formy pracy: zespołowa, indywidualna, grupowa Tok lekcji: 1. Sprawy organizacyjne- sprawdzenie listy obecności. 2. Wprowadzenie do tematu- wypowiedź nauczyciela: - zapoznanie z celami oraz sposobem pracy na lekcji - zapisanie tematu lekcji na tablicy i w zeszytach, zachęcenie do aktywności 3. Opracowanie tematu lekcji a) burza mózgów: uczniowie podają w formie ustnej skojarzenia związane z miastem Sankt- Petersburg; b) praca z mapą Rosji: uczniowie w grupach wskazują na mapie Rosji Sankt- Petersburg, określają jego położenie, odczytują nazwę zatoki i morza, nad którym leży; c) praca z tekstem słuchanym do wklejenia: uczniowie słuchają tekst z płyty CD z podręcznika do języka rosyjskiego „Ступени 3”, Wydawnictwo WSiP, Warszawa 2008 (tekst uzupełniający, str. 138-139); nauczyciel zadaje kilka pytań dotyczących tekstu i objaśnień pod tekstem. Następnie każdy z uczniów przebija kolejno dowolny balonik (balony białe zawierają najłatwiejsze pytania), czyta głośno pytanie do tekstu i odpowiada na nie, śledząc samodzielnie tekst. W tym czasie każdy z uczniów sam poszukuje odpowiedzi na to pytanie w swoim tekście. Nauczyciel zawiesza na tablicy magnetycznej fotografie z zabytkami i obiektami Sankt-Petersburga i objaśnia je. Pytania dla uczniów słabszych: 1. Кто (какой царь) основал Санкт- Петербург? 2. Как называется река в Санкт- Петербурге? Dla uczniów zdolniejszych: 3. Почему Санкт- Петербург называют „Северной Венецией”? 4. Какие названия имел город Санкт- Петербург? 5. Как называется бывшая резиденция русских царей? Dla uczniów słabszych: 6.Как называется известный музей? 7. Как называется известный собор? Dla uczniów zdolniejszych: 8. Какой памятник стоит на берегу реки Невы? 9. Где находится летняя резиденция русских царей? 10.Что бывает в Санкт- Петербурге в июне? d) praca w parach: dopasuj fotografie zabytków Sankt-Petersburga do ich opisów. Uczniowie w parach dopasowują 8 fotografii do opisów, odczytują opisy na forum. Uczniowie zdolniejsi, którzy wcześniej skończyli, czytają dodatkowe ciekawostki o Petersburgu; e) wspólne śpiewanie pieśni rosyjskiej «Белые ночи” („Ночь плывёт над Невой, только мне не до сна…”) przy akompaniamencie gitary; f) scenki rodzajowe- praca w parach- podsumowanie. Każda z par otrzymuje po polsku informacje- uczniowie mają ułożyć ustnie określone pytanie o Sankt-Petersburgu i odpowiedzieć na nie. Prezentują ustnie te mini-dialogi na forum grupy; Scenka I:- Zapytaj, kto i kiedy założył Sankt-Petersburg. -Odpowiedz, że car Piotr I w 1703 roku. Scenka II:-Powiedz, że wiesz, że Sankt-Petersburg leży na wyspach. - Tak. Miasto nazywa się „Wenecja Północy”. Scenka III:- Zapytaj, czy kolega chciałby polecieć do Sankt-Petersburga. -Powiedz, że tak, chciałbyś zobaczyć Ermitaż i Sobór Świętego Izaaka. Scenka IV:- Zapytaj: wiesz, co jest w Sankt-Petersburgu pod koniec czerwca? - Odpowiedz, że wiesz. To białe noce, że na ulicy można czytać gazety. Scenka V:- Zapytaj, jak się nazywa letnia rezydencja carów. - Odpowiedz, że to Pietiergof. Jest tam dużo fontann. Scenka VI:- Zapytaj, co znajduje się na Placu Pałacowym. Odpowiedz, że jest tam była rezydencja carów- Pałac Zimowy. Scenka VII:- Zapytaj, dlaczego turyści przyjeżdżają do Sankt-Petersburga. - Odpowiedz, że w mieście są zabytki historyczne, teatry, muzea, dużo mostów. g) fakultatywnie: elementy dramy. Uczniowie losują kartki z opisem danego zabytku/obiektu w Sankt-Petersburgu. Wcielają się w rolę tego zabytku. Pozostali uczniowie odgadują, o kim /o czym jest mowa; h) praca domowa: dla wszystkich- ćw. 1, 3, 4 i 5 str. 158-159 z zeszytu ćw. połączonego z podręcznikiem „ Новый диалог 3” autorstwa O. Tatarchyk i A. Ślązak- Gwizdały, Wyd. WSiP, Warszawa 2014 dla chętnych: wyszukaj 5 dodatkowych informacji o Sankt-Petersburgu (minimum 10 zdań) i opowiedz je na forum grupy; i) nauczyciel podsumowuje aktywność uczniów, uczniowie uzupełniają ankietę ewaluacyjną. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |