Katalog

Katarzyna Semik, 2019-07-23
Targanice

Matematyka, Konspekty

Zależność pola od obwodu prostokata - Konspekt lekcji matematyki

- n +

klasa: IV
Temat: Zależność pola od obwodu prostokąta.



CELE LEKCJI:
Cel główny:
uzmysłowienie uczniom, jaka zależność zachodzi między wymiarami prostokąta,
a polem jego powierzchni, przy zachowaniu tej samej długości obwodu.

Cele operacyjne:
uczeń zna i rozumie pojęcie obwodu prostokąta,
uczeń umie podać wymiary różnych prostokątów o danym obwodzie,
uczeń umie obliczać pola powierzchni prostokątów,
uczeń potrafi „zaprojektować” prostokąt o największym polu powierzchni, znając jego obwód.
Cele wychowawcze:
uczeń współpracuje w grupie
uczeń prezentuje swoje rozwiązania na tablicy,
uczeń argumentuje swoje odpowiedzi.


METODY I FORMY PRACY:
praca zbiorowa z całą klasą,
praca w grupach dwuosobowych,
praca indywidualna,
prezentacja rozwiązań na tablicy.



ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
podręcznik,
karta pracy dla każdego ucznia,
tasiemki długości 60 cm,
przybory geometryczne,
kolorowa kreda,
koperta z kwadratami jednostkowymi dla każdego ucznia.


1. PRZEBIEG LEKCJI

I. Czynności wstępne:
1. Sprawdzenie obecności i zadania domowego.
2. Zapoznanie z metodą i formą pracy na lekcji.

II. Część główna:
1. Przypomnienie wiadomości potrzebnych do lekcji. Uczniowie udzielają odpowiedzi na pytania typu:
- Jakie znacie figury geometryczne? Czym charakteryzuje się prostokąt? Po czym poznać, że figura jest prostokątem. Wskażcie w klasie przedmioty, które mają kształt prostokąta. Jaka jest różnica między kwadratem, a prostokątem?
Czy każdy kwadrat jest prostokątem?

2. Podanie tematu lekcji: Obwód i pole prostokąta.

3. Polecenie dla uczniów:

Uczniowie rysują w zeszycie prostokąt o wymiarach 4 cm x 3 cm, liczą jego obwód.
Sprawdzają obliczony obwód, mierząc prostokąt sznurkiem – czy się zgadza.
W jaki sposób obliczamy obwód prostokąta?
Zapoznanie uczniów z drugim sposobem obliczenia obwodu – poprzez podział na połowy. Za pomocą tasiemki pokazać, że dwa sąsiednie boki, to połowa obwodu – sprawdzenie przy pomocy tasiemki, czy wyjdzie połowa.

4. Zadanie – problem:

Ania planuje podzielić miejsce w swojej dużej donicy pod posianie nasion sałaty. Chce wydzielić miejsce w kształcie prostokąta. Dysponuje plastikowym paskiem o długości 60cm. Jakie wymiary może mieć ten prostokąt? Proszę podać wszystkie przykłady, tak, żeby wymiary się nie powtarzały.

Uczniowie pracują w parach, mają sznurek długości 60 cm i ustalają jakie to mogą być prostokąty. Podają przykładowe wymiary prostokątów.

Pytanie problem:

Gdzie będzie najwięcej miejsca do posiania nasion? Co musimy policzyć? Jakie będzie pole powierzchni każdego z tych prostokątów, każdego z tych ogródków?

Uczniowie poznają sposób obliczania pola prostokąta.

Otrzymują od nauczyciela w kopertach otrzymują kwadraciki, którymi zmierzymy pola powierzchni prostokątów. Są to kwadraciki jednostkowe o boku 1cm. Proszę tymi kwadracikami wypełnić pole pierwszego prostokąta. Ile takich kwadracików należało użyć do wypełnienia prostokąta?
Czy wypełnianie kwadratami jednostkowymi to jedyny sposób na
obliczenie pola tego prostokąta?
U. Policzyliśmy ile kwadratów jednostkowych zmieściło się na długość, a ile na szerokość i pomnożyliśmy oba wyniki.
N: Jak więc można obliczyć pole prostokąta nie układając kwadracików jednostkowych?
U: Mnożymy długość przez szerokość prostokąta.

Uczniowie formułują wniosek:

Pole prostokąta obliczamy mnożąc jego długość przez szerokość (długości boków muszą być mierzone tą samą jednostką)

Praca z kartą pracy.

Dochodzenie do wniosku

Pola powierzchni prostokątów o jednakowym obwodzie są zależne od długości ich boków. Im różnica pomiędzy długościami sąsiednich boków jest mniejsza, tym pole powierzchni prostokąta jest większe.

Największe pole powierzchni ma prostokąt, który jest kwadratem.

6. Podsumowanie pracy na lekcji.
Oceniamy wykonaną na lekcji pracę.
Zadanie pracy domowej.

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.