Katalog Alicja Michalak-Zaremba, 2019-08-22 warszawa Przyroda, Sprawozdania sprawozdanie ze stażu na dyplomowanegoSprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego za okres stażu wrzesień 2016 – maj 2019 Alicja Michalak-Zaremba nauczyciel przyrody/wychowawca świetlicy § 8 ust. 2 pkt 1. Uzyskiwanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły w związku z zajmowanym stanowiskiem lub pełnioną funkcją Poznanie i analiza procedury awansu zawodowego na nauczyciela dyplomowanego. 1. Analiza przepisów prawa oświatowego i publikacji dotyczących awansu zawodowego: Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2017 r. poz. 1189) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli wraz z Rozporządzeniem z późniejszymi zmianami. 2. Śledzenie aktów prawnych wnoszących poprawki do ustawy dotyczącej awansu zawodowego. 3. Systematyczne analizowanie dokumentów szkoły: statutu, planów, regulaminów, wewnątrzszkolnego systemu oceniania itp. Współtworzenie zasad funkcjonowania szkoły. • W okresie stażu pracowałam w Zespole do Spraw Monitorowania i Ewaluacji Programu Wychowawczego i Profilaktycznego Szkoły; współtworzenie planu pracy i sprawozdań; • zmiany Statutu w roku szkolnym 2018/2019 skutkowały zmianą Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania oraz zaktualizowaniem PSO z przyrody i biologii. • we wrześniu opracowałam rozkłady materiałów dostosowując je do klas, w których uczę, opracowałam program pracy i plan wychowawcy klasowego w oparciu o program wychowawczy- profilaktyczny naszej szkoły. • Pracowałam również w komisji Warszawskiego Konkursu Zoologicznego Irbis; listopad 2018 • W maju 2017 roku przygotowałam test diagnozujący z przyrody dla klas piątych oraz opracowałam jego wyniki. 4. Podnoszenie jakości nauczania poprzez doskonalenie własnej pracy dydaktycznej • Podnoszenie atrakcyjności zajęć poprzez prezentowanie materiałów, zdjęć i wiadomości wyszukanych w Internecie np. www.edukacja.edux.pl . Na zajęciach wykorzystuję podręcznik multimedialny, przygotowane przeze mnie różne informacje na omawiany temat na lekcji, korzystam z gier przyrodniczych Fundacji Chlorofil, filmów edukacyjnych jak również prezentacji multimedialnych ● wewnątrzszkolne formy doskonalenia - rady pedagogiczne-szkoleniowe:Szkolenia i warsztaty: • Mam prawo do stawiania granic – połączenie roli nauczyciela z ochroną samego siebie; marzec 2017 • Pierwsza pomoc przedmedyczna; październik 2017 • Niebieska karta; listopad 2017 • Otwórz się na mnie – uczeń z zespołem Aspergera w środowisku szkolnym; marzec 2018 • Film instruktażowy – „Wtargnięcie napastnika”; marzec 2018 • „Dziecko z cukrzycą w szkole”; marzec 2018 • Doradztwo zawodowe; kwiecień 2018 • Szkolenie z RODO; maj 2018 • Szkoła przyjazna prawom człowieka; sierpień 2018 • Szkolenie z systemu Nuadu; wrzesień 2018 • Jak chronić swoje dzieci przed pornografią? Grudzień 2018 • Wykorzystanie interaktywnej tablicy i monitora w nauczaniu; styczeń 2019 • Szkoła przyjazna prawom człowieka – podsumowanie projektu; styczeń 2019 • Ochrona danych osobowych; styczeń 2019 • Pierwsza pomoc przedmedyczna; marzec 2019 • Szkolenie z obsługi Librusa; maj 2019 ● zewnętrzne formy doskonalenia: Szkolenie: • Przyrodnicy w zreformowanej szkole podstawowej biologia/przyroda; kwiecień 2017 Studia podyplomowe: • Geografia w szkole ; rok szkolny 2018/2019 (zakończenie lipiec 2019) • Edukacja w zakresie nauczania chemii ; rok szkolny 2018/2019 (zakończenie czerwiec/lipiec 2019) 5.Doskonalenie kompetencji wychowawczej W okresie stażu zostałam wychowawcą klasy Vb (organizowanie imprez i wycieczek integracyjnych, rozmowy z uczniami i ich rodzicami, zebrania). 6. Przygotowanie uczniów do konkursów • Ogólnopolskiego konkursu „Mistrz recyklingu – Maks porządkuje odpady” zorganizowanym przez fundację Chlorofil - IV i V edycja. Konkurs składał się z kilku części: - przeprowadzenie warsztatów edukacyjnych w klasach 6-tych (rok szkolny 2017/2018) oraz w klasach 4-tych i 5-tych 2018/2019 n.t.” Mamy tylko jedną Ziemię. Oszczędzaj zasoby naturalne, stawiaj na recykling”; - multimedialne gry ekologiczne „Liga elektro recyklingu”; - test ekologiczny (pytania zamknięte); - przygotowanie prezentacji multimedialnych (pytania otwarte). Niestety w obu edycjach mieliśmy brak wyróżnień; • konkursu dzielnicowego (między świetlicowego) „Mikołaju nasz” grudzień 2017; wyróżnienie; • I-ego Warszawskiego konkursu przyrodniczo-informatycznym „Multimedialne nauki przyrodnicze” – etap szkolny z przyrody; • „Świetlika „ z przyrody - pomoc w przygotowaniu doświadczeń do konkursu – w roku szkolnym 2017/2018 nagroda główna oraz wyróżnienia; w roku szkolnym 2018/2019 nagroda i wyróżnienie; § 8 ust. 2 pkt.2 Wykorzystanie w pracy technologii informatycznej i komunikacyjnej. Korzystanie z nowoczesnej technologii komunikacyjnej 1. Korzystałam z urządzeń multimedialnych: komputer, rzutnik podczas lekcji; 2. Na zajęciach z wychowawcą realizowałam tematy dotyczące technologii informacyjnych, użytkowania komputera i Internetu; 3. Byłam z klasą na zajęciach w MDK Ochota na temat „Fonoholizmu” - korzyści i zagrożenia wynikające z dostępu do Internetu oraz korzystania z telefonu i komputera 4. Za pomocą e – maili wymaniałam swoje poglądy, spostrzeżenia, doświadczenia i uwagi z innymi nauczycielami oraz prowadziłam korespondencję z rodzicami uczniów; 5. Robiłam wpisy wraz ze zdjęciami na stronie internetowej dotyczące ważnych wydarzeń w szkole; 6. Zapisanie się na szkolenia za pomocą strony internetowej. 7. Korzystanie z dziennika elektronicznego Librus § 8 ust.2 pkt. 3 Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć. Prowadzenie zajęć otwartych dla zainteresowanych nauczycieli. 1. Przeprowadzenie zajęć otwartych w świetlicy oraz z przyrody, biologii a także geografii (w ramach praktyk pedagogicznych) w obecności dyrektora szkoły, innych nauczycieli, pedagoga, psychologa. 2. Prowadzenie zabawy karnawałowej w obecności kierownika świetlicy oraz wychowawcy klasy. Wykorzystanie współpracy z nauczycielami w codziennej praktyce szkolnej Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem podczas wielu rozmów i dyskusji na przerwach, po lekcjach oraz na spotkaniach zespołów przedmiotowych. Najczęściej dzieliłam się wiedzą na temat stosowanych przez mnie metod pracy, sposobu oceniania na lekcjach, oceniania oraz rozwiązywania problemów wychowawczych i organizacyjnych. Dzieliłam się wiedzą oraz materiałami pomocnymi do realizacji konkretnych tematów na lekcjach wychowawczych i przedmiotowych. Przekazywałam pomysły, artykuły z gazet i Internetu, testy, sprawdziany i materiały ćwiczeniowe innym nauczycielom. Współpraca między nami przejawiała się również podczas organizowania imprez szkolnych, dyskotek, konkursów, wycieczek. Cały okres stażu. Współpraca z innymi nauczycielami w ramach zespołów przedmiotowych 1.Współpraca w ramach zespołu nauk przyrodniczych ( ustalanie harmonogramu pracy na dany rok szkolny) 2. Współpraca w ramach zespołu klasowego oraz zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej § 8 ust. 2 pkt. 4 a Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich. 1.Opracowanie i wdrożenie programu autorskiego Opracowanie, wdrożenie, realizacja i ewaluacja programu koła przyrodniczego Rok szkolny 2018/2019. 2. Dostosowanie programu pracy z uczniem z opinią lub orzeczeniem poradni psychologiczno-pedagogicznej. Opracowanie i wdrożenie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego dla uczennicy z orzeczeniem (upośledzenie w stopniu lekkim i zagrożenie niedostosowaniem społecznym) 3. Opracowanie oraz wdrożenie do realizacji programu zajęć wyrównawczych.Opracowanie oraz wdrożenie do realizacji programu pracy z uczniem słabym w klasie III § 8 ust. 2 pkt 4c Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych. Aktywne uczestnictwo w organizacji konkursów, akcji i imprez szkolnych 1. Akcje i imprezy szkolne: • Sprzątanie terenu wokół szkoły podczas akcji „Sprzątanie świata”; przeprowadzenie lekcji nt. akcji i zasad segregacji odpadów na lekcjach przyrody oraz w świetlicy szkolnej - co roku; • Coroczny Koncert świąteczny – obsługa stołówki (przygotowanie poczęstunku dla gości) - 2016; przygotowanie sali gimnastyczne do występów - 2017, przygotowanie uczniów do zaśpiewania wspólnie przez klasę kolędy- 2018; • Udział w przygotowaniu imprezy oraz prezentów (kwiatki wykonane techniką orgiami, laurki) z okazji Dnia Babci i Dziadka - (corocznie); • Dzień Mamy i Taty w świetlicy szkolnej – przygotowanie prezentów ( torby na zakupy ozdobione przez dzieci, laurki) oraz wierszy - co roku; • Coroczna zabawa karnawałowa w świetlicy szkolnej dla klas II-IV – przygotowanie i przeprowadzenie; • 21 marca 2018 roku byłam organizatorem powitania Pierwszego Dnia Wiosny. Nasi uczniowie zaprezentowali się w licznych konkurencjach między-klasowych (IV-VII) i indywidualnych. Konkurencjami były: wiosenny wystrój sali, wiosenny pokaz mody oraz przygotowanie zdrowych wiosennych kanapek. Najlepsi otrzymali dyplomy. Zrobiłam także wpis na temat imprezy na stronie internetowej szkoły; • W marcu 2018 wybrałam się z klasą VIa na Wiosenne porządki na boisku szkolnym (wpis na stronie internetowej szkoły); • w czerwcu 2017 roku zorganizowałam przedstawienie ekologiczne pt.: „Wybory miss drzewa”- uczniowie prezentowali wybrane drzewa, opisując wygląd zewnętrzny oraz formy wykorzystania przez człowieka. Cały okres stażu stażu • coroczny Piknik Rodzinny – podczas tej imprezy dzieci zaliczają różne dyscypliny sportowe. Nauczyciele biorący udział w pikniku nadzorują dane punkty w których dzieci zaliczają dyscyplinę. Uczniowie za wszystkie możliwe do zdobycia punkty otrzymują nagrodę. W poprzednim roku szkolnym podczas pikniku zorganizowałam we współpracy z Ogólnopolskim programem edukacyjnym „Moje miasto bez elektrośmieci” zbiórkę zużytego elektrosprzętu oraz baterii. Za zebrane elektrośmieci zdobywa się punkty, a te wymienia się na nagrody. W tym roku ze względu na zmianę regulaminu Elektro Eko, firmy odpowiedzialnej za program „Moje miasto bez elektrośmieci” zbieraliśmy tylko zużyte baterie. Na terenie szkoły zbiórkę baterii prowadzimy przez cały rok. W tym roku na Piknik wraz z panią Małgorzatą Milewską przygotowałyśmy wystawę prac konkursowych „Lecą bociany” oraz zorganizowałyśmy warsztaty malowania na szkle (drugie życie butelki); • Przeprowadzenie lekcji poświęconych międzynarodowej akcji Godzina dla Ziemi – pogadanki na temat działalności fundacji WWF oraz stworzenie gazetki ściennej w sali przyrodniczej (corocznie); • Projekt „Bezkręgowce” – uczniowie klas szóstych wykonywali plakaty obrazujące przedstawicieli różnych grup bezkręgowców, następnie przedstawiali swoje prace i zawiesiliśmy wystawę (listopad 2017); • Projekt „Rośliny wokół nas” – przygotowanie przez uczniów klas czwartych plakatów na temat pospolitych roślin doniczkowych prezentacja oraz wystawa prac uczniów (grudzień 2017, grudzień 2018); • Przygotowywanie uczniów do Przeglądu Talentów w świetlicy (prace plastyczne o tematyce wiosennej, jesiennej, zimowej, świątecznej) - kilka razy w roku; • Udział w akcji „Rowerowy maj” klasy Vb (maj 2019) • Rozpoczęcie projektu „Drzewa” – zapoznanie uczniów z gatunkami drzew wokół szkoły i przydział drzewa każdej klasie(maj 2019) 2.Organizacja konkursów: • z okazji "Sprzątania świata” - „Rzeźba recyklingowa” – uczniowie wykonali roboty i stworki z gazet, tektur, plastikowych butelek, guzików i kredek ( wrzesień 2016); • z okazji „Sprzątania świata” - „Drugie życie śmieci” – uczniowie robili przedmioty codziennego użytku ze śmieci np.: zabawki z pudełek tekturowych i zakrętek od butelek, karmnik z plastikowej butelki (wrzesień 2017); • wiedzy o grzybach – konkurs składał się z dwóch części - test wiedzy oraz wykonanie plakatu nt. : Grzyby jadalne i trujące (październik 2016); • z okazji Dnia Praw Zwierząt -„Mój pupil”. Uczniowie mieli za z zadanie wykonać plakat na temat swojego zwierzaka lub gdy go nie posiadają swojego wymarzonego pupila (maj 2017); • Konkurs fotograficzny „Cztery pory roku w przyrodzie”- uczniowie robili ciekawe zdjęcia przyrody w różnych porach roku ( rok szkolny 2018/2019); 3.Współorganizacja międzyświetlicowego dzielnicowego konkursu plastycznego o tematyce ekologicznej: • „Mój wymarzony Eko-ogród” (maj 2018); • „Lecą bociany” (kwiecień 2019); Propagowanie uczestnictwa uczniów w różnych formach życia kulturalnego Organizacja wyjścia do kina i do teatru. Jako wychowawca klasy 5b byłam współorganizatorem wyjazdu uczniów z klas piątych i szóstych na trzydniową zieloną szkołę do Wrocławia. Podczas wycieczki zwiedziliśmy Ludkoland, Panoramę Racławicką, Ostrów Tumski, Muzeum Etnograficzne oraz Zoo z Afrykarium. Uczniowie podczas wyjazdu nie tylko zapoznali się z historią i znaczeniem zwiedzanych miejsc ale także nauczyli się samodzielności oraz kulturalnego i bezpiecznego zachowania się w miejscu publicznym, daleko od domu. W maju 2017 r. zorganizowałam wyjście z ówczesną klasą piątą do Ogrodu Botanicznego, gdzie przeprowadziłam zajęcia nt.: Różnorodność gatunków roślin i ich siedlisk; Przez dwa lata wychodziłam z dziećmi klas II-III na basen. Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych Praca z uczniem zdolnym- zajęcia w wymiarze 1 godziny lekcyjnej, które adresowane były do uczniów wykazujących zainteresowanie pogłębieniem oraz rozszerzeniem swojej wiedzy z zakresu przyrody nabytych w czasie lekcji. Zorganizowanie zajęć pod tytułem „Bajkowe spotkania” Prowadzenie zajęć bibliotecznych w świetlicy z uczniami klasy I i 0. Celem tych zajęć było rozbudzenie zainteresowań słowem pisanym poprzez czytanie baśni i bajek. Czytaliśmy m.in. Kopciuszka, Piękną i bestię, Królową Śniegu oraz Baśnie braci Grimm. Na zakończenie zajęć zorganizowałam quiz na temat przeczytanych pozycji. Najlepsi otrzymali w nagrodę drobiazgi – gadżety. Opracowanie i przeprowadzenie cyklu zajęć umuzykalniających „Rozśpiewana świetlica”. Napisałam wstępny plan pracy ale ze względów organizacyjnych nie udało mi się przeprowadzić cyklu tych zajęć. Planuję w przyszłości powrócić to tego pomysłu. § 8. ust. 2 pkt 4e Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami 1. Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną Dbałość o zapewnienie fachowej opieki diagnozującej niedobory rozwojowe uczniów: - kierowanie uczniów na badania do Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej; - redagowanie opinii na temat funkcjonowania ucznia w szkole W roku szkolnym 2018/2019 pisałam 5 opinii o swoich uczniach, którzy mają specyficzne kłopoty w nauce (uwzględniając funkcjonowanie dziecka w grupie klasowej, stosunek dziecka do obowiązków szkolnych, ewentualne nieprawidłowości i niepokojące zachowania, współprace z rodzicami, frekwencje, oceny, korzystanie z zajęć dodatkowych); - pomoc uczniom przejawiającym trudności w nauce – we współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną. - objęcie uczniów pomocą specjalistyczną, eliminowanie ich dysfunkcji wg wskazań Poradni. - dostosowanie wymagań do możliwości indywidualnych uczniów Współpraca z panią pedagog. W mojej pracy wychowawczej w roku szkolnym 2018/19 kontakty z pedagogiem dotyczyły: • pomocy przy organizowaniu i przeprowadzaniu godzin do dyspozycji wychowawcy; • rozeznania w specyficznych kłopotach uczniów w nauce i kierowania ich na badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej; • rozwiązywania konfliktów powstałych w zespole klasowym; • pomocy w kontaktach z rodzicami; Współpraca z wychowawcami z Domu Dziecka 2.Współpraca z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną .Oddział Promocji Zdrowia przysyła do szkół informacje o różnych akcjach profilaktycznych wraz z materiałami do wykorzystania na lekcji (foldery, plakaty, prezentacje multimedialne). Na lekcjach przyrody omawiałam z uczniami zagadnienia dotyczące: • Światowego Dnia Gruźlicy • Zbierania i spożywania grzybów, objawy zatrucia oraz jak się zachować w takiej sytuacji • Europejskiego Tygodnia Szczepień • Dnia Wody 3.Zapoznanie dzieci z różnorodnymi zawodami Współpraca w zorganizowaniu spotkań z ciekawymi ludźmi „Świetliczak poznaje zawody” np.: pielęgniarka, kosmetyczka, stomatolog. Cały okres stażu. § 8 ust. 2 pkt. 4f Uzyskanie innych znaczących osiągnięć w pracy zawodowej 1. Uzyskanie znaczącego wyróżnienia w konkursie przedmiotowym z przyrody Corocznie moi uczniowie biorą udział w Ogólnopolskim konkursie „Świetlik” z przyrody. W roku szkolnym 2017/ 2018 moja uczennica z klasy VI zdobyła nagrodę główną a inna z klasy VI oraz z V otrzymały wyróżnienia. W roku szkolnym 2018/2019 uczennica z klasy V zdobyła nagrodę a z klasy IV wyróżnienie. W poprzednim roku szkolnym w I-szym Warszawskim Konkursie przyrodniczo-matematycznym mój uczeń klasy IV najlepiej wypadł w etapie szkolnym. § 8 ust. 2 pkt. 5 Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki, typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony. 1.Obserwacja i analiza trudności edukacyjnych i wychowawczych w pracy z uczniami. 1. Praca z uczniami z Ukrainy: - podniesienie poziomu umiejętności czytania i rozumienia czytanego tekstu; - podniesienie poziomu umiejętności pisania; - utrwalenie zasad ortografii; - ćwiczenie tabliczki mnożenia; 2. Współpraca z pedagogiem szkolnym oraz nauczycielem wspomagającym; 3. Organizowanie spotkań zespołów klasowych pomocy psychologiczno-pedagogicznej (określenie sposobów realizacji zaleceń wynikających z opinii z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w danym roku szkolnym, efektów pomocy oraz podsumowanie pracy z uczniem). 4. Opis, obserwacja i analiza dwóch przypadków uczniów z problemami edukacyjnymi lub wychowawczymi. - opis i analiza przypadku pracy z uczniem zdolnym - opis i analiza przypadku rozpoznawania i rozwiązywania problemu edukacyjnego – dziecko z trudnościami w nauce 5. Napisanie Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania ucznia w szkole z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim oraz zagrożonego niedostosowaniem społecznym Opracowała Alicja Michalak-Zaremba Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |