![]() |
![]() |
Katalog Dorota Setla, 2019-08-22 Żory Pedagogika, Ćwiczenia Zestaw ćwiczeń profilaktyczno – logopedycznych dla dzieci z trudnościami w rozwoju mowy1. Gimnastyka buzi, czyli ćwiczenia narządów mowy Jednym z podstawowych warunków poprawnej artykulacji jest wysoka sprawność biorących w niej udział artykulatorów. Dlatego ważne są ćwiczenia mające na celu uzyskanie zręcznych, celowych ruchów języka, warg, policzków i podniebienia. Uzyskanie ich wysokiej sprawności można osiągnąć tylko drogą odpowiednich, często długotrwałych ćwiczeń. Ćwiczenia języka: 1. Mycie ząbków górnych po wewnętrznej stronie przy szeroko otwartej buzi; 2. Mycie ząbków dolnych po wewnętrznej stronie przy szeroko otwartej buzi; 3. Liczenie ząbków górnych przy szeroko otwartej buzi; 4. Poruszanie językiem z lewa na prawo, dotykając czubkiem języka zębów górnych trzonowych; 5. Poruszanie językiem z lewa na prawo, dotykając czubkiem języka kącików ust; 6. Dotykanie językiem górnych zębów z wewnątrz i z zewnątrz; 7. Oblizywanie językiem zębów ruchem okrężnym przy zwartych wargach; 8. Oblizywanie warg przy szeroko otwartych ustach; język wolno krąży dookoła zaczynając raz od lewej, raz od prawej strony /tak jak miś, który oblizuje buzię po zjedzeniu miodku/. 9. Zmienianie układu języka z wąskiego na szeroki /język zmienia kształty, raz jest chudy jak szpileczka a raz gruby jak łopata/; 10. Mycie/malowanie sufitu naszej buzi /podniebienia/; 11. Próba cofania języka w głąb jamy ustnej /języczek zagląda do brzuszka/; 12. Dynamizowanie mlaskania i cmokanie; 13. Kląskanie jak konik; 14. Improwizowanie ssania landrynki i żucia gumy; 15. Dynamiczne wymawianie: lalalalala – lllllllllllllll; 16. Dynamiczne wymawianie: ddddddd – dt, dt, dt, dddttddttddttdtdt…. Ćwiczenie warg: 1. Naprzemienne wymawianie samogłosek: ao, oe, ou, au, aou, aoue, ay, ai…. 2. Szeroko otwieranie buzi i zamykanue; 3. Podnoszenie i opuszczanie dolnej wargi; 4. Podciąganie obu zwartych warg do góry i w dół – na przemian; 5. Cofanie lewego i prawego kąta ust – na przemian; 6. Cofanie obu kątów ust równocześnie; 7. Oblizywanie wargą wargi /górną i dolną na przemian/; 8. Dotykanie górnymi siekaczami dolnej wargi, a dolnymi górnej – na przemian; 9. Przytrzymywanie siekaczami raz górnej wargi, raz dolnej, z równoczesnym poruszaniem wargą wolną; 10. Nakładanie warg i poruszanie nimi naśladując królika; 11. Naśladowanie parskania konia; 12. Ziewanie; 13. Chrapanie na wdechu i wydechu; Ćwiczenia policzków: 1. Naśladowanie chomika trzymającego w buzi zapasy /robimy z buzi grubaska 2. Wciągamy policzki do wewnątrz buzi /robimy z buzi chudzielca 3. Robienie dużego balona z buzi i powolne wypuszczanie z niego powietrza 4. Przesuwamy powietrze raz do lewego raz do prawego policzka 5. Naśladujemy rybkę – rybce brakuje powietrza, przy zaciśniętych zębach maksymalnie otwieramy wargi. 6. Wargi i policzki silnie ściągamy raz w prawo, raz w lewo –/Co się stało z naszymi ustami? Raz są z jednej strony twarzy raz z drugiej”/; Ćwiczenia podniebienia miękkiego: 1. „Chory kotek” – dzieci kaszlą z językiem wysuniętym do przodu; 2. „Śpiący kotek” – dzieci szeroko ziewają, chrapią na wdechu i chrapią na wydechu; 3. Naśladowanie karetki pogotowia – eo, eo, eo, au, au,ay, ay…; 4. „Pan doktor zaleca: Płukanie gardła (naśladowanie) Połykanie pastylek (naśladowanie połykania) Picie syropu (naśladowanie picia); 5. Gryzienie dużego jabłka – 3 ruchy 6. Naśladowanie „krowiego żucia” 7. Szczękanie zębami – wwwwww… Opracowała: mgr Dorota Setla Surdologopeda Terapeuta SI Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |