![]() |
![]() |
Katalog Monika Curyło - Drabek, 2020-05-22 Tarnowiec Zajęcia przedszkolne, Plany pracy Plan przewidywanych osiągnięć i rezultatów dla dzieci 6 letnich na grudzień.Tematyka: 1.Czekamy na Mikołaja. 2.W dawnych czasach. 3.Coraz bliżej święta. 4.Witamy białą zimę. Cele ogólne: - kształtowanie postawy pielęgnowania tradycji i zwyczajów związanych z Mikołajkami i Świętami Bożego Narodzenia, sprawianie radości innym poprzez wręczanie prezentów, kształtowanie postawy radości przyjmowania prezentów; - rozwijanie umiejętności samodzielnego poszukiwania i uczenia się z różnych źródeł; - wywołanie radosnego nastroju spowodowanego zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia i obecnością bliskich osób; - budzenie zainteresowania przyrodą, obserwowanie i nazywanie zmian w otoczeniu związanych z porą zimową; - poznanie liter: „l, L, y, i ,I,”, cyfr: 4,5; - czytanie prostych tekstów z poznanymi literami. 1 Tydzień: CZEKAMY NA MIKOŁAJA Formy i metody pracy: PONIEDZIAŁEK - Zabawy dowolne w kącikach tematycznych, wdrażanie do zachowania porządku w najbliższym otoczeniu. - Praca z grupą dzieci i w ramach ppp. - „Co było na obrazku?” – zabawa dydaktyczna, budowanie wypowiedzi poprawnych gramatycznie, odtwarzanie z pamięci treści i szczegółów obrazka po zasłonięciu jego fragmentów. - Wybór dyżurnych na bieżący tydzień, samoocena poprzednich. - Ćwiczenia poranne 1/XII/19. - „Mikołajki” − wysłuchanie opowiadania L. Bardijewskiej, poznanie bajkowej krainy Mikołaja, rozmowa na temat treści opowiadania i ilustracji, doskonalenie analizy sylabowej i głoskowej”, czytanie prostych tekstów z poznanymi literami. - Zestaw ćwiczeń gimnastycznych 1/XII/16, pomoce: piłeczki, metoda: zadaniowa, wprowadzenie zestawu, prawidłowe zakładanie stroju. - Spacer w okolicy przedszkola – zwrócenie uwagi na elementy związane z Mikołajkami na wystawach sklepowych. - Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Po śliskim lodzie” - Zabawa słowna „Worek Mikołaja”, rozwijanie uwagi i pamięci. - Zabawa dydaktyczna „Ile głosek?”, podział słów na głoski. - Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań, poznanie własnej wartości. Cele operacyjne: - utrzymuje porządek wokół siebie - dopasowuje ilustracje - pełni dyżury w sali - rozwija sprawność ruchową - uważnie słucha opowiadania i odpowiada na pytania nauczyciela - dzieli słowa na sylaby i na głoski - czyta proste teksty - rozpoznaje litery - ćwiczy zwinność całego ciała - porusza się w parach - utrzymuje równowagę - dodaje nowy wyraz do poprzedniego - dzieli słowa na głoski - używa zwrotów grzecznościowych w zabawie - przejawia poczucie własnej wartości jako osoby Obszar z pp. I,7 IV,2 III,5 I,8 IV,5 IV,2 IV,4 I,5 II,7 IV,4 III,1 Formy i metody pracy: WTOREK - Zabawy według zainteresowań dzieci, wdrażanie do posługiwania się umiarkowanym tonem głosu . - Praca z grupą dzieci i w ramach ppp. - „Prezenty:, grupowanie i szeregowanie przedmiotów wg dwóch cech, tworzenie zbiorów. - „Jedzie do nas Mikołaj”, ćwiczenia ortofoniczne, wyrabianie mięśni narządów mowy na zgłoskach: „dzyń, szuru, szu, deń”. - Ćwiczenia poranne 1/XII/19. - Czynności samoobsługowe i porządkowe w sali i łazience. - „Obrazek dla Mikołaja”, malowanie farbami plakatowymi, rozwijanie twórczej wyobraźni. - „Idzie Święty Mikołaj”, sł. U. Piotrowska, muz. M. Melnicka – Sypko, słuchanie i nauka piosenki, taniec do piosenki, rozpoznawanie refrenu i zwrotek, rozwijanie umiejętności tanecznych i poczucia rytmu. - W ogrodzie przedszkolnym – zabawy: „Elfy szukają Mikołaja”, „Ślady Mikołaja”. - Zabawa ruchowa z elementem biegu „Jedzie Mikołaj”. - Oglądanie książek o Mikołaju, zorganizowanie wystawki, wypowiedzi na temat ilustracji. - Zabawa dydaktyczna „Ile słyszysz wyrazów?”, rozwijanie percepcji słuchowej. - Zabawy inicjowane przez dzieci, rozpoznawanie emocji swoich i innych. Cele operacyjne: - zgodnie bawi się z kolegami - rozpoznaje uczucia swoje i innych - tworzy zbiory - klasyfikuje przedmioty wg 2 cech - dokładnie wymawia zgłoski patrząc w lusterko - rozwija sprawność ruchową - prawidłowo planuje prace na kartce - zna słowa piosenki - ilustruje treść piosenki ruchem - bawi się z kolegami - biega bez potrącania - wypowiada się na temat ilustracji - przelicza wyrazy w zdaniu - rozwija percepcję słuchową - sprząta po zabawie Obszar z pp. III,9 II,1 IV,3 IV,12 I,8 IV,8 IV,7 I,5 II,7 IV,5 IV,15 IV,7 I,7 Formy i metody pracy: ŚRODA - Zabawy dowolne, zgodna zabawa, zachęcanie do zabaw w kąciku matematycznym, porównywanie, mierzenie i ważenie podczas zabaw. - Praca z grupą dzieci i w ramach ppp. - Prace porządkowo – gospodarcze w kąciku przyrody, podlewanie kwiatków, obrywanie suchych liści ścieranie kurzu. - W zabawie „Chłodzimy mleko dla Mikołaja”, wdech powietrza nosem, wydech ustami. - Ćwiczenia poranne 1/XII/19. - Praca z obrazkiem, odsłanianie części ilustracji, „Lilka i jej lalka”, omówienie ilustracji przewodniej, analiza i synteza wzrokowo – słuchowa wyrazów z głoską l, L, modelowanie dźwiękowej budowy wyrazów, poznanie litery „l, L”. - Zestaw ćwiczeń gimnastycznych 1/XII/19, pomoce: piłeczki, metoda: zadaniowa, ćwiczenie mięśni nóg. - Spacer w okolicy przedszkola – obserwacja przyrody. - Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Marsz z krążkiem na głowie” - „Szukamy prezentów” – rozwiązywanie zagadek E. Stadtmuller, rozwijanie logicznego myślenia, pomysłowości i wyobraźni. - „Gdzie się ukryło l? , odszukiwanie w tekście litery l, L. - Zabawy dowolne dzieci, wczuwanie się w emocje innych. Cele operacyjne: - zgodnie bawi się z kolegami - porównuje, mierzy, waży podczas zabaw - sprząta w kąciku przyrody - wdycha powietrze nosem, wydycha ustami - skacze obunóż - wypowiada się na temat obrazka - dokonuje analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej - rozpoznaje literę „l, L” - dokładnie wykonuje ćwiczenia - obserwuje przyrodę - utrzymuje równowagę - rozwiązuje zagadki - rozpoznaje i, L - zgodnie bawi się w zespole Obszar z pp. II,2 IV,13 I,7 IV,2 I,5 IV,5 IV,2 IV,4 II,7 IV,4 III,4 Formy i metody pracy: CZWARTEK - Zabawy dowolne w kącikach tematycznych, posługiwanie się głosem umiarkowanym. - Praca z grupą dzieci i w ramach ppp. - „Prezenty od Mikołaja” – zabawa dydaktyczna, rozwijanie słuchu fonematycznego. - Ćwiczenia poranne 1/XII/19. - „Mikołaj” – praca przestrzenna, wycinanie i składanie wg wzoru. - Zajęcia rytmiki, zabawa inscenizowana do piosenki „Idzie Święty Mikołaj”, zagadki słuchowe połączone z zabawa ruchową „Prezenty od Mikołaja”, uwrażliwienie na różne barwy dźwięku, doskonalenie orientacji w przestrzeni. - Spacer w okolicy przedszkola – cel zdrowotny. - Zabawa ruchowa z elementem podskoku „Skoki zająca”. - „Literki ” – praca z tekstem, rozpoznanie poznanych liter. - Zabawy i gry stolikowe kształtujące umiejętność zdrowej rywalizacji, przestrzeganie reguł gry, szanowanie emocji swoich i innych, uczenie się szacunku do innych osób. Cele operacyjne: - posługuje się głosem umiarkowanym - respektuje w czasie zabawy prawa i obowiązki swoje i innych − tworzy wyrazy z sylab - rozwija sprawność ruchową - rozwija wyobraźnię - wykazuje pomysłowość podczas tworzenia ruchu - bezpiecznie porusza się w parach - skacze obunóż - zakreśla znane litery - przestrzega reguł gry Obszar z pp. IV,2 II,7 IV,5 I,5 IV,8 IV,7 IV,2 III,7 Formy i metody pracy: PIĄTEK - Zabawy według zainteresowań dzieci, zachęcanie do zabaw konstrukcyjnych w kąciku klocków, budowanie i nazywanie budowli. - Praca z grupą dzieci i w ramach ppp. - „Układamy zdania”, układanie zdań z podanym wyrazem. - Ćwiczenia poranne 1/XII/19. - „Prezenty” – zabawy matematyczne, zapoznanie z cyfrą 4, nauka rymowanki o cyfrze 4, wskazywanie i łączenie właściwego zbioru z cyfrą 4. - Zestaw ćwiczeń gimnastycznych 1/XII/19, pomoce: piłeczki, metoda: zadaniowa, doskonalenie mięśni grzbietu. - Zabawy na placu przedszkolnym – „Berek”, „Dwa ognie”. - Słuchanie muzyki relaksacyjnej podczas poobiedniego odpoczynku – muzyka poważna „Mozart”. - Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Zmierz skakankę stopami”. - Zabawa dydaktyczna „Cyferki”. - Zabawy dowolne w kącikach tematycznych, podczas zabaw wdrażanie i respektowanie wartości uniwersalnych. Cele operacyjne: - zgodnie bawi się z kolegami - bierze udział a zabawach konstrukcyjnych i nazywa budowle - układa zdania - rozwija sprawność ruchową – doskonali umiejętność przeliczania z przestrzeganiem koniecznych reguł - rozpoznaje cytrę 4 doskonali sprawność ruchową - zgodnie bawi się z kolegami - zna potrzebę odpoczynku - utrzymuje równowagę - rozpoznaje cyfry 1 - 4 - zgodnie bawi się z kolegami Obszar z pp. III,1 IV,1 IV,15 I,5 III,7 I,4 I,8 III,5 2 Tydzień: W DAWNYCH CZASACH Formy i metody pracy: PONIEDZIAŁEK - Zabawy dowolne w kącikach tematycznych, pomaganie kolegom w codziennych sytuacjach. - Praca z grupą dzieci i w ramach ppp. - Zabawa dydaktyczna „Dokończ i zrób”, dopowiadanie rymującego się zakończenia i wykonywanie podanych czynności. - Wybór dyżurnych na bieżący tydzień, ocena dyżurnych minionego tygodnia. - Ćwiczenia poranne 2/XII/19. - „Co jadły dinozaury, gdzie mieszkały i gdzie żyły”, rozwijanie umiejętności samodzielnego wyszukiwania ilustracji w różnych źródłach, doskonalenie percepcji wzrokowej, rozwijanie współpracy w grupie. - Zestaw ćwiczeń gimnastycznych 1/XII/19, pomoce: piłeczki, metoda: zadaniowa, rozwijanie mięśni stóp i prawidłowej postawy. - Zabawy w ogrodzie przedszkolnym, zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo swoje i innych. - Zabawa ruchowa z elementem równowagi pt. „ Popraw czapkę”. - „Zagadki o dinozaurach”, rozwiązywanie zagadek, doskonalenie umiejętności odczytywania instrukcji obrazowej. - „Dziesięć pomponów”, zabawa oddechowa i artykulacyjna, wydłużenie fazy wydechowej. - Zabawy dowolne, sprzątanie po skończonej zabawie. Cele operacyjne: - pomaga kolegom w czasie zabawy - dopowiada rymy, wykonuje własne eksperymenty językowe - pełni dyżury - doskonali zmysł równowagi - umiejętnie pracuje w grupie - utrzymuje równowagę - organizuje sobie zabawy w ogrodzie przedszkolnym - ćwiczy sprawność ruchową - rozwiązuje zagadki - wydłuża fazę wydechową - zgodnie bawi się z kolegami - używa grzecznościowych słów podczas zabawy Obszar z pp. III,1 IV,2 I,2 I,8 III,7 I,5 II,7 IV,5 IV,2 III,5 III,4 Formy i metody pracy: WTOREK - „Moje zabawy” – zabawy według zainteresowań dzieci, zachęcanie do zabaw w kąciku przyrody, sprzątanie, okazjonalne tworzenie różnych kompozycji z materiałów przyrodniczych zgromadzonych w kąciku. - Praca z grupą dzieci i w ramach ppp. - Słuchanie opowiadania „Muszka w bursztynie”, H. Zdzitowiecka, doskonalenie umiejętności uważnego słuchania utworu, zapoznanie z procesem powstawania bursztynu.. - Ćwiczenia poranne 2/XII/19. - „Dinozaur”, praca metodą collage, wycinanie, wydzieranie i naklejanie. - Słuchanie piosenki „Dinozaury ”, zb. wł., zabawa ilustrująca śpiew piosenki, gra na instrumentach perkusyjnych, kształcenie wyobraźni twórczej podczas doboru dźwięków z uwzględnieniem dynamiki i tempa, granie na bębenku poprzez pocieranie palcami. - Spacer, obserwacja krajobrazu. - Zabawa ruchowa z elementem rzutu. „Złap kamień”. - „Zakodowana wiadomość”, doskonalenie umiejętności rozpoznawania niektórych liter, rozwijanie zdolności odczytywania kodów i symboli. - „Plątaninka”, ćwiczenia grafomotoryczne. - Zabawy dowolne według zainteresowań dzieci. Cele operacyjne: - zgodnie bawi się w grupie - nazywa i rozpoznaje wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami innych - wypowiada się na temat wpływu rozwoju przyrody na życie ludzi - doskonali prawidłową postawę ciała - wykonuje prace metodą collage - uważnie słucha piosenki - ilustruje treść piosenki ruchem - gra na bębenku pocierając palcami - nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla zbliżającej się zimy - rzuca prawą i lewą ręką - rozwiązuje zagadki - łączy kropki - posługuje się umiarkowanym głosem podczas zabawy Obszar z pp. III,1 IV,18 I,5 IV,8 IV,7 IV,5 I,9 II,4 Formy i metody pracy: ŚRODA - Zabawy dowolne w kącikach tematycznych podczas schodzenia się dzieci. - Praca z grupą dzieci i w ramach ppp. - „Idą dinozaury”, ćwiczenia ortofoniczne, rozwijanie wszystkich narządów mowy na zgłoskach „drop – drop, szu, tup, tur – tur”. - „Tworzymy pismo obrazkowe”, rozwijanie umiejętności wykorzystania symboli w komunikacji. - Ćwiczenia poranne 2/XII/19. - „Rysunki z jaskiń”, historyjka obrazkowa na podstawie opowiadania nauczycielki, poszerzanie wiedzy przyrodniczej dotyczącej kultury człowieka, zapoznanie z literą „y”, analiza i synteza wzrokowo – słuchowa wyrazów z głoską y, modelowanie dźwiękowej budowy wyrazów, rozwijanie zainteresowania czytaniem. - Zestaw ćwiczeń gimnastycznych 1/XII/19, pomoce: piłeczki, metoda: zadaniowa, prawidłowe zakładanie stroju gimnastycznego, rozwijanie mięśni tułowia. - Zabawy w ogrodzie przedszkolnym – bezpieczne zabawy na urządzeniach ogrodowych. - Zabawa ruchowa z elementem wyprostnym pt. „Jak najwyżej ”. - „Zakreśl y”, rozpoznawanie y w tekście drukowanym. - Zabawa dydaktyczna „ Odszukaj dinozaura”, rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej. - Zabawy w małych grupkach w kącikach tematycznych, zgodna zabawa z kolegami. Cele operacyjne: - zgodnie bawi się z kolegami - poznaje prawa i obowiązki swoje i innych - dokładnie wykonuje ćwiczenia pokazane przez nauczycielkę - odtwarza rytmy słuchowo - ruchowe - utrzymuje prawidłową postawę ciała - biega bez potrącania - rozpoznaje literę „y” - umiejętnie wypowiada się na określony temat - dokładnie wykonuje ćwiczenia - bezpiecznie bawią się w ogrodzie - prawidłowo wykonuje ćwiczenia wyprostne - rozpoznaje literę y - dobiera dinozaura do cienia - uczy się zasad zgodnego współżycia społecznego - sprząta po zabawie Obszar z pp. III,1 IV,1IV,2 IV,7 I,5 IV,5 II,7 III,7 III,5 Formy i metody pracy: CZWARTEK - Powitanie dzieci, wykorzystanie zabawy „Powitanka”, integracja grupy. - Praca z grupą dzieci i w ramach ppp. - „Nasza wiedza o wulkanach”, samodzielne wyszukiwanie informacji w książkach i albumach przyrodniczych, rozwijanie mowy i myślenia. - Ćwiczenia poranne 2/XII/19. - Czynności samoobsługowe i porządkowe. - „Tworzymy wulkan ” – wykonywanie makiety wulkanu, prac zbiorowa. - Zajęcia rytmiki, zabawa ilustracyjna do piosenki „Dinozaury”, śpiew poznanej piosenki, przydzielanie roli do zabawy, kształcenie estetyki ruchów i pomysłowości podczas tworzenia, kształcenie reakcji na sygnały dźwiękowe niskie –wysokie, szybkie –wolne, ciche – głośne. - Spacer – rozumienie znaczenia przebywania na świeżym powietrzu. - Zabawa ruchowa z elementem orient. – porz. „Stój”. - „W dawnych czasach”, zabawa tematyczna, odzwierciedlenie swoich doświadczeń w zabawie. - Zabawa dydaktyczna „Głoski”, podział słów na głoski. - Zabawy w kącikach zainteresowań według wyboru dzieci. Cele operacyjne: - dzieli radość ze spotkania z kolegami i nauczycielką - prawidłowo stosuje formy fleksyjne w mowie potocznej - samodzielnie wyszukuje informacje - skacze obunóż w miejscu - jest samodzielne - wykonuje makietę wulkanu - ilustruje treść piosenki ruchem - doskonali umiejętności wokalne i słuch muzyczny - rozumie znaczenie spacerów dla zdrowia - prawidłowo reaguje na sygnał - wspólnie bawi się z kolegami - dzieli słowa na głoski - używa zwrotów grzecznościowych w zabawie Obszar z pp. III,1 IV,2 IV,1 I,5 I,1 IV,8 IV,7 IV,18 I,4 IV,5 III,4 Formy i metody pracy: PIĄTEK - Zabawy dowolne według zainteresowań, wdrażanie do porozumiewania się umiarkowanym głosem. - Praca z grupą dzieci i w ramach ppp. - „Badacze przeszłości”, ćwiczenie umiejętności rozwiązywania zagadek słownych, zapoznanie z pracą paleontologa i archeologa.. - Zabawa dydaktyczna „Ile wyrazów w zdaniu”, układanie pasków na podstawie usłyszanego zdania. - Ćwiczenia poranne 2/XII/19. - „Spotkanie z dinozaurami”, tworzenie zbiorów dinozaurów i przeliczanie ich w zakresie 8 i więcej, utrwalenie cyfr 1 – 4. - Zestaw ćwiczeń gimnastycznych 1/XII/19, pomoce: piłeczki, metoda: zadaniowa,, rozwijanie mięśni nóg. - Obiad – kształtowanie nawyków kulturalnego spożywania posiłków. - W ogrodzie przedszkolnym – zabawa tropiąca, dokarmianie ptaków w karmniku. - Zabawa ruchowa z elementem czworakowania „Koty”. - Zabawa dydaktyczna „Pokaż obrazek, o którym mówiłam”, kojarzy opis słowny z obrazkiem. - Zabawy dowolne, posługiwanie się umiarkowanym głosem. Cele operacyjne: - posługuje się umiarkowanym tonem głosu - wie, czym zajmuje się paleontolog i archeolog - układa prawidłową ilość pasków - biega na paluszkach - tworzy zbiory - zna cyfry 1 - 4 - rozwija zwinność całego ciała - kulturalnie spożywa posiłki - bawi się z kolegami - dokarmia ptaki - prawidłowo czworakuje - wybiera prawidłowe obrazki - posługuje się umiarkowanym głosem podczas zabawy Obszar z pp. III,1IV,1 IV,5 I,5 IV,15 I,2 III,5 IV,18 IV,2 3 Tydzień: CORAZ BLIŻEJ ŚWIĘTA Formy i metody pracy: PONIEDZIAŁEK - Rozmowa połączona z działaniem podczas oglądania czasopism, książek, wyszukiwanie ilustracji przedstawiających Święta Bożonarodzeniowe. - Praca z grupą dzieci i w ramach ppp. - Ćwiczenia ortofoniczne „Choinkowe ozdoby”, ćwiczenie narządów mowy w oparciu o tekst P. Siewiera – Kozłowskiej, ćwiczenia wszystkich narządów artykulacyjnych. - „Jaki dzisiaj dzień?”, uczenie się dostrzegania powtarzalności układów i następstw czasu. - Wybór dyżurnych, ocena poprzednich. - Ćwiczenia poranne 3/XII/19. - „Przygotowanie do Świąt Bożego Narodzenia”, historyjka obrazkowa, doskonalenie syntezy sylabowej, rozwijanie mowy i logicznego myślenia, opowiadanie historyjki obrazkowej, przedstawienie przez dzieci tradycji Świąt Bożego narodzenia obchodzonych w ich domu. - Zestaw ćwiczeń gimnastycznych 2/XII/19 metodą W. Sherborne, wprowadzenie zestawu, zgodne współdziałanie z partnerem. - Spacer w okolicy przedszkola – oglądanie świątecznych wystaw. - Zabawa ruchowa z elementem czworakowania „Slalom między choinkami” - „Choinka”, rozwiązanie zagadki M. Platy, poznanie sposobów dekorowania choinek i ozdabiania mieszkań dawniej i dziś. - Zabawa tematyczna „Przygotowania do Świąt”, odzwierciedlenie w zabawie własnych doświadczeń i spostrzeżeń. Cele operacyjne: - wypowiada się na temat ilustracji - dokładnie wymawia zgłoski - uczy się dostrzegać powtarzalność układów i czasu - pełni dyżury - reaguje na sygnał wzrokowy - wypowiada się pełnymi zdaniami - szanują przynależność do rodziny - dokładnie wykonuje ćwiczenia - poprawnie porusza się w parach - prawidłowo czworakuje - wypowiada się na temat ozdób choinkowych - zgodnie bawi się w zespole Obszar z pp. IV,5 IV,2 IV,16 II,7 I,5 IV,2 IV,10 I,5 II,1 Formy i metody pracy: WTOREK - Zabawy dowolne w kącikach tematycznych, zachęcanie do konstruowania budowli z różnego rodzaju klocków. - Praca z grupą dzieci i w ramach ppp. - „Bombki”, grupowanie i szeregowanie przedmiotów wg kilku cech, tworzenie zbiorów. - W zabawie pt. „Plątaninka”, ćwiczenia grafomotoryczne. - Ćwiczenia poranne 3XII/19. - Śniadanie – wdrażanie do posługiwania się serwetką. - „Moja wymarzona choinka”, malowanie farbami plakatowymi. - Słuchanie i nauka piosenki „Już blisko kolęda” sł. A. Galica, muz. T. Pabisiak, poznanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia, tworzenie radosnego nastroju oczekiwania na Święta. - Spacer pobliskimi ulicami, obserwacja pogody. - Zabawa ruchowa z elementem biegu „Zamieniamy się miejscami”. - „Idą Święta”, wiersz T. Chudego, nauka na pamięć. - „Ozdoby choinkowe”, analiza i synteza sylabowa i głoskowa nazw ozdób choinkowych. - Zabawy w małych grupkach przy stolikach – układanie układanek, puzzli przedstawiających Mikołaja i choinkę. Cele operacyjne: - bawi się wspólnie z kolegami - tworzy zbiory - łączy kropki, koloruje rysunek - biega na paluszkach - rozwija wyobraźnię - uważnie słucha piosenki - ilustruje treść piosenki ruchem - nazywa zjawiska atmosferyczne pogody - biega bez potrącania - recytuje wiersz - dzieli słowa na sylaby i głoski - rozwija spostrzegawczość wzrokową - rozwija percepcję wzrokową Obszar z pp. IV,19 IV,15 I,8 IV,16 IV,7 IV,18 I,5 IV,5 IV,2 II,1 Formy i metody pracy: ŚRODA - Zabawy dowolne podczas schodzenia się dzieci. - Praca z grupą dzieci i w ramach ppp. - „Wesołych Świąt”, słuchanie wiersza D. Gellnerowej, ubieranie choinki przez dzieci, wprowadzenie radosnego nastroju w oczekiwaniu na święta. - Ćwiczenia poranne 3/XII/19. - „Moja choinka”, teatrzyk sylwet na podstawie opowiadania nauczycielki, wskazywanie elementów, w których słychać głoskę i, wprowadzenie litery „i, I”, analiza i synteza wzrokowo – słuchowa wyrazów, modelowanie dźwiękowej budowy wyrazów „igła”, „Iwona” . - Zestaw ćwiczeń gimnastycznych 2/XII/19 prowadzony metodą W. Sherborne prawidłowe zakładanie stroju gimnastycznego, wyrażanie swoich emocji. - Spacer w okolicy przedszkola – bezpieczne poruszanie się w parach. - Zabawa ruchowa z elementem równowagi pt. „Po wąskiej kładce”. - „Szukamy i, I”, rozwijanie pamięci i spostrzegawczości wzrokowej, globalne czytanie wyrazów: bombka, Inka, Irek. - Lepienie z plasteliny i ciastoliny ciasteczek bożonarodzeniowych. - Zabawy w małych grupkach w kącikach tematycznych, zgodna zabawa z kolegami. Cele operacyjne: - zgodnie bawi się z kolegami - dokładnie wykonuje ćwiczenia pokazane przez nauczycielkę - ubierają choinkę - utrzymuje prawidłową postawę ciała - biega bez potrącania - wypowiada się na temat teatrzyku - rozpoznaje literę „i, I” - dokonuje analizy i syntezy głoskowej - dokładnie wykonuje ćwiczenia - bezpiecznie porusza się w parach - utrzymuje równowagę - czyta proste wyrazy - lepi z plasteliny i ciastoliny różne form - zgodnie bawi się z kolegami - sprząta po zabawie Obszar z pp. III,8 IV,2 IV,18 I,5 IV,5 II,7 IV,5 IV,8 II,6 Formy i metody pracy: CZWARTEK - Powitanie dzieci, wykorzystanie zabawy „Witam was”, zabawy w kąciku teatralnym, przygotowanie własnej inscenizacji według wybranego utworu. - Praca z grupą dzieci i w ramach ppp. -Zabawa dydaktyczna „Literowe prezenty”, rozwiązywanie zagadek, wyodrębnianie głosek w słowach. - „Pajacyki”, układanie z figur geometrycznych pajacyków na choinkę. - Ćwiczenia poranne 3/XII/19 - Czynności higieniczno - obsługowe. - „Łańcuch na choinkę”- wykonanie łańcucha wg instrukcji ustnej i pokazu. - Zajęcia rytmiki, zabawa z instrumentami połączona z układem choreograficznym do piosenki „Już blisko kolęda”, zachęta do samodzielnych działań ruchowych, wspólne śpiewanie kolęd, podział na chłopców i dziewczynki podczas śpiewu. - W ogrodzie przedszkolnym – dokarmianie ptaków. - Zabawa ruchowa z elementem biegu „Schowaj się szybko”. - „Mój wymarzony prezent”, odgrywanie przez dzieci scenek dramowych. - Zabawa „Jaka to litera?”, rozpoznawanie liter. - „Moje zabawy” – zabawy według zainteresowań dzieci. Cele operacyjne: - zgodnie bawi się w małych grupkach - przygotowuje inscenizację - rozwiązuje zagadki - wyodrębnia głoski w słowach - nazywa figury geometryczne - rozwija zwinność całego ciała - dokładnie łączy materiały klejem - bezpiecznie posługuje się nożyczkami - ilustruje treść piosenki ruchem - wysypuje pokarm do karmnika - biega bez potrącania - odgrywa scenki dramowe - rozpoznaje litery - zgodnie bawi się z kolegami - respektuje zasady zabawy w grupie Obszar z pp. III,4 IV,19 IV,5 IV,2 IV,12 I,5 IV,8 IV,7 II,7 IV,18 III,7 Formy i metody pracy: PIĄTEK - „Nasze ulubione zabawy” – zabawy według zainteresowań dzieci, zachęcanie do zabaw w sklep, podczas zabaw rozpoznawanie modeli monet i banknotów. - Praca z grupą dzieci i w ramach ppp. - „Przedświąteczne porządki”, w kąciku przyrody , czynności gospodarczo – porządkowe, podlewanie, obrywanie suchych liści, wycieranie kurzu. - „Kartki świąteczne”, swobodne wypowiedzi dzieci, nazywanie osób, zwierząt i rzeczy na kartkach świątecznych, podział na głoski. - Ćwiczenia poranne 3/XII/19. - „Układamy prezenty”, zabawa matematyczna, wprowadzenie cyfry 5, nauka rymowanki o cyfrze 5, porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie występujących między nimi różnic, budowanie szeregu. - Zestaw ćwiczeń gimnastycznych 2/XII/19 prowadzony metodą W. Sherborne, prawidłowe zakładanie stroju gimnastycznego, ćwiczenia mięśni brzucha. - Spacer, obserwacja zimowej aury, cel zdrowotny. - Zabawa ruchowa z elementem podskoku „Wróbelki i kot”. - Zabawa dydaktyczna „Gdzie się ukryły cyfry?”, rozpoznawanie cyfry 5. - „Życzenia”, składanie sobie nawzajem życzeń świątecznych. - Zabawy przy stolikach, układanie układanek, wyszywanki bez igły, gry z kostką, przestrzeganie reguł gry, pogodzenie się z przegraną, rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej. Cele operacyjne: - zgodnie bawi się z kolegami - rozpoznaje modele monet i banknotów - wykonuje czynności porządkowe i gospodarcze w kąciku przyrody - nazywa rzeczy na obrazkach - doskonali zmysł równowagi - przelicza przedmioty - rozpoznaje cyfrę 5 - buduje szeregi w trakcie działania - prawidłowo wykonuje ćwiczenia - nazywa zjawiska przyrodnicze - skacze obunóż - rozpoznaje poznane cyfry - układa życzenia - rozwija spostrzegawczość wzrokową - rozwija sprawność manualną palców i dłoni Obszar z pp. I,7 IV,17 IV,5 I,8 IV,15 IV,18 IV,2 4 Tydzień: WITAMY BIAŁĄ ZIMĘ Formy i metody pracy: PONIEDZIAŁEK - Zabawy dowolne, zachęcanie do oglądania książek i albumów w kąciku książki. Czytanie prostych tekstów. - Zabawy „Ciepło, zimno”, „Szukaj a znajdziesz”, stosowanie określeń położenia przedmiotów w przestrzeni. - Pierwszy Dzień Zimy, wypowiedzi dzieci na temat „Po czym poznajemy, że jest Zima?” - W zabawie pt. „Dmuchamy na gwiazdki śniegowe”, ćwiczenia oddechowe, zróżnicowanie natężenia dmuchania. - Wybór dyżurnych na bieżący tydzień ocena poprzednich. - Ćwiczenia poranne 4/XII/19. - Śniadanie – wdrażanie do posługiwania się serwetką. - „Do czego potrzebny jest śnieg?”, teatrzyk sylwet na podstawie opowiadania E. Barskiej, określanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, doskonalenie liczenia do 8 i więcej. - Zestaw ćwiczeń gimnastycznych 2/XII/19 metodą W. Sherborne, prawidłowe zakładanie stroju gimnastycznego, zgodne współdziałanie z partnerem. - Spacer pobliskimi ulicami, obserwacja zimowej pogody, nazywanie zjawisk przyrodniczych charakterystycznych dla zimy. - Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Po śliskim lodzie” - „Lodowe zabawy”, zabawy badawcze, poznanie właściwości lodu na podstawie przeprowadzonych obserwacji, rozumienie określeń: kra, góra lodowa. - „Rozgrzewka”, zapoznanie z różnymi sposobami przeciwdziałania marznięciu. - Zabawy inicjowane przez dzieci, zachęcanie do rysowania kredkami ołówkowymi i woskowymi. Cele operacyjne: - ogląda książki i albumy - stosuje określenia położenia przedmiotów w przestrzeni - dmucha na gwiazdki: mocno, umiarkowanie, słabo - pełni dyżury - biega na paluszkach - uważnie słucha opowiadania - określa cechy charakterystyczne zimy - uważnie słucha piosenki -ilustruje treść piosenki ruchem - utrzymuje równowagę - wysuwa wnioski - zna sposoby zapobiegania marznięciu - zgodnie bawi się z kolegami - rysuje kredkami i nazywa swoje prace Obszar z pp. IV,2 IV,14 I,5 IV,18 IV,7 I,5 II,11 I,7 Formy i metody pracy: WTOREK -Zabawy dowolne w kącikach tematycznych, wdrażanie do posługiwania się umiarkowanym głosem, poszanowanie przynależności do grupy rówieśniczej. - Praca z grupą dzieci i w ramach ppp. - Zabawa dydaktyczna „Prawda, fałsz”, rozróżnianie zdań prawdziwych i fałszywych. - W zabawie „Budujemy igloo”, ćwiczenie orientacji przestrzennej. - Ćwiczenia poranne 4/XII/19. - „Zimowy krajobraz”, zajęcie plastyczne, rozwijanie procesu percepcji inspirowanej w zakresie barwy białej i jej odcieni, dobór odpowiedniej gamy kolorystycznej dla zilustrowania zimy, wykonywanie eksperymentów graficznych. - Słuchanie piosenki „Tęgi mróz” sł. A. Galica, muz T. Pabisiak, zapoznanie ze słowami i melodią, zabawa muzyczna „Śpiewamy samogłoski”, improwizacja ruchowa do piosenki. - Spacer w okolicy przedszkola – rozumieją konieczność przebywania na świeżym powietrzu. - Zabawa ruchowa z elementem biegu pt. „ Na sankach”. - Słuchanie fragmentu wiersza D. Wawiłow. „Śnieżysko”, połączone z obserwowaniem krajobrazu przez okno, uwrażliwianie na piękno zimowego krajobrazu. - „Projektuję kartkę świąteczną”, rozwijanie twórczej wyobraźni dzieci. - Zabawy przy stolikach, układanie układanek, wyszywanki bez igły, gry z kostką, przestrzeganie reguł gry, pogodzenie się z przegraną, rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej. Cele operacyjne: - zgodnie bawi się z kolegami w małych grupkach - rozróżnia prawdę od fałszu - ćwiczy orientacje przestrzenną - biega bez potrącania - maluje zimowy krajobraz - wykonuje eksperymenty graficzne - dokładnie wykonuje ćwiczenia - rozumie konieczność przebywania na powietrzu - biega na palcach - wypowiada się poprawnie pod względem gramatycznym na temat wiersza - rozwija spostrzegawczość wzrokową - rozwija percepcję wzrokową Obszar z pp. III,5 IV,3 I,5 IV,8 IV,7 II,11 IV,2 Formy i metody pracy: PIĄTEK - Powitanie dzieci w zabawie „Przesyłam powitalny promyk uśmiechu”. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań, uczenie się radzenia ze swoimi emocjami podczas zabaw. - Praca z grupą dzieci i w ramach ppp. - Rozmowa przy tablicy graficznej „ Las zimą” – wypowiedzi na temat ilustracji, budowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi na określony temat, czytanie globalne wyrazów: las, lis, droga. - „Zima”, ćwiczenia z zakresu profilaktyki logopedycznej w oparciu o tekst P. Siewiera – Kozłowskiej, usprawnianie warg, języka i podniebienia miękkiego. - Ćwiczenia poranne 4/XII/19. - „1,2,3 – liczymy my”, zabawa matematyczna, rozwijanie umiejętności używania liczebników głównych i porządkowych, liczenie w zakresie 8 i w granicach możliwości, klasyfikowanie przedmiotów według podanych cech. - Zestaw ćwiczeń gimnastycznych 2/XII/19 metodą W. Sherborne , prawidłowe zakładanie stroju gimnastycznego, opanowanie lęków i emocji. - Spacer uliczkami Tarnowa, oglądanie architektury miasta. - Zabawa ruchowa z elementem podskoku „Wróbelki i kot”. - „Zimowy masażyk”, zabawa w parach, rozwijanie sprawności manualnej. - „Taniec z termometrem”, słuchanie wiersza T. Śliwiaka, poznanie sposobu działania i odczytywania termometru zaokiennego, rozumienie konieczności dostosowania ubioru do temperatury. - „Pokaż cyfrę”, wyszukiwanie poznanych cyfr. - Zabawy w małych grupkach w kącikach tematycznych, zgodna zabawa z kolegami, konstruowanie z różnorodnych materiałów. Cele operacyjne: - respektuje u siebie i innych wartości uniwersalne - wypowiada się na zadany temat - wykonuje ćwiczenia według instrukcji - doskonali zmysł równowagi - przelicza przedmioty - klasyfikuje przedmioty - prawidłowo wykonuje ćwiczenia - nazywa zabytki Tarnowa - skacze obunóż - rozwija sprawność manualną - potrafi odczytywać termometr - wyszukuje podane cyfry - zgodnie bawi się z kolegami - sprząta po zabawie Obszar z pp. III,6 IV,5 IV,6 I,8 IV,15 I,5 IV,10 III,7 IV,18 III,1 I,7 Wiersz: „Idą święta” T. Chudy To już się wie. Zawsze tak samo, ze śniegiem i mrozem, grudniowa porą, idą do nas święta. Już się stoły niecierpliwią, już świerk przystrojony, już zupa grzybowa pachnie z daleka. Jeszcze tylko szukamy pierwszej gwiazdy na niebie: niech jak najprędzej zabłyśnie, wtedy każde życzenie się spełni. Ludzkim głosem przemówią domowe zwierzęta: koń, który tylko rżeć umiał, pies, który tylko szczekał i szczekał, powiedzą, że już nic - na całej wielkiej ziemi - serce od serca nie dzieli, bo idą święta. Piosenka: „Już blisko kolęda” sł. A. Galica, muz. T. Pabisiak I. Gdy w pokoju wyrośnie choinka, Łańcuszkami, bombkami zaświeci. Ref.: To znaczy, że już Święta, Że już blisko kolęda, Że Mikołaj przyjedzie do dzieci. Hej kolęda, kolęda. II. Gdy opłatek już leży na stole, Pierwsza gwiazdka zabłyśnie na niebie. Ref.: To znaczy, że już Święta, Że już blisko kolęda, Że Mikołaj przyjedzie do Ciebie. Hej kolęda, kolęda. III. Gdy upieką się słodkie makowce I głos dzwonka z daleka zawoła. Ref.: To znaczy, że już Święta, Że już blisko kolęda, I za drzwiami już stoi Mikołaj. Hej kolęda, kolęda Literatura: - Program Wychowania Przedszkolnego, „Kocham przedszkole” - WSiP 2017 - Podstawa programowa wychowania przedszkolnego - Raabe – super zajęcia dla grup starszych - „Przyroda przeżywana i obserwowana” – E. Janik - „Gimnastyka przy muzyce – relaksacja” – A. Wacławski - „Dziecięca matematyka” – E. Gruszczyk - Kolczyńska - „Mandala – sposób na odprężenie i wyciszenie dzieci w wieku przedszkolnym, M. Molenda - Przygoda z uśmiechem, roczne przygotowanie przedszkolne, przewodnik metodyczny - Plac zabaw, roczne przygotowanie przedszkolne, przewodnik metodyczny - Trampolina „Zanim zostaniesz uczniem”, przewodnik metodyczny - Wychowanie fizyczne w przedszkolu – K. Wlaźnik - Wychowanie muzyczne w przedszkolu – U. Smoczyńska – Nachtman - Praca z dziećmi przedszkolnymi – G. Sapalska, B. Orlińska - Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli – Z. Bogdanowicz Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |