Katalog

Sylwia Jobda, 2020-05-22
Osieck

Awans zawodowy, Sprawozdania

Sprawozdanie cząstkowe z realizacji planu na nauczyciela dyplomowanego.

- n +

Sprawozdanie cząstkowe z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela mianowanego ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela dyplomowanego










Imię i nazwisko: Sylwia Jobda

Rozpoczęcie stażu: 01.09.2017r.

Niniejsze sprawozdanie powstało w związku z kontynuacją stażu nauczyciela mianowanego ubiegającego się o stopień nauczyciela dyplomowanego w kolejnym roku szkolnym. Stanowi częściowe podsumowanie realizacji założonych w planie rozwoju celów i zadań.
Pierwszy rok stażu odbyłam w Szkole Podstawowej im. Powstańców Styczniowych w Osiecku. Jako nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej.
We wrześniu 2017 roku opracowałam i przedstawiłam dyrektorowi plan rozwoju zawodowego. Starałam się, aby uwzględniał typ i specyfikę szkoły, programy szkolne oraz własne kwalifikacje i umiejętności związane z pracą dydaktyczno – wychowawczą. Został on pozytywnie zaopiniowany i zatwierdzony do realizacji.
Przez ten rok stażu dbałam o to aby realizacja mojego planu przebiegała zgodnie z założeniami, celami oraz potrzebami szkoły oraz specyfiką prowadzonych przeze mnie zajęć.
Doskonalenie wiedzy i umiejętności wzbogaciło umiejętności pedagogiczne, podniosło efektywność działań edukacyjnych i jakość mojej pracy, a przez to jakość pracy szkoły.

§8 ust. 2 pkt. 1

Treść zadania:

Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły.

1. Poznanie procedury awansu zawodowego.
2. Poznanie zasad funkcjonowania szkoły i jej zadań poprzez analizę i współtworzenie podstawowych dokumentów szkoły oraz działania na rzecz promocji szkoły w środowisku.
3. Poszerzenie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w różnych formach doskonalenia zawodowego.
4. Zdefiniowanie potrzeb własnego rozwoju. Doskonalenie warsztatu pracy poprzez aktualizowanie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii, dydaktyki oraz metodyki przedmiotu.
§8 ust. 2 pkt. 1

Treść zadania:

Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły.

1. Poznanie procedury awansu zawodowego.
Realizację planu rozwoju zawodowego rozpoczęłam od podjęcia czynności organizacyjnych związanych z uzyskaniem stopnia awansu nauczyciela dyplomowanego.
Zapoznałam się z przepisami prawa oświatowego:
• Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 roku - Karta Nauczyciela;
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 roku - Prawo Oświatowe;
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli z dnia 1 marca 2013 roku i z dnia 26 lipca 2018 roku.
• Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 29 maja 2018 roku w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (ze zmianami z dnia 28 grudnia 2018 roku).

Efekty:

Analiza przepisów prawa związanych z procedurami uzyskiwania awansu przez nauczycieli pozwoliła mi na opracowanie planu rozwoju zawodowego. Działania podjęte na podstawie tego planu udoskonaliły mój warsztat i metody pracy. Wszystko to przyczyniło się do podniesienia jakości pracy placówki. Działania te nastawione były na rozwój własnych kompetencji oraz umiejętności, które zgodne są z potrzebami szkoły oraz oczekiwaniami uczniów i rodziców.
Po zakończeniu stażu opracowałam sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego według aktualnie obowiązujących procedur.

2. Poznanie zasad funkcjonowania szkoły i jej zadań poprzez analizę i współtworzenie podstawowych dokumentów szkoły oraz działania na rzecz promocji szkoły w środowisku.

Zapoznałam się z dokumentacją szkoły: Statutem Szkoły, Planem Pracy Szkoły, Programem Wychowawczo – Profilaktycznym. Przeprowadziłam analizę wyżej wymienionych dokumentów. Aktywnie uczestniczyłam w posiedzeniach Rady Pedagogicznej poszerzając swoją wiedzę na temat zmian w prawie oświatowym i funkcjonowania szkoły.
Aktywne uczestnictwo w pracach organów szkoły pomogło w wykonywaniu zadań wynikających z zakresu obowiązków ale też w czynnościach dodatkowych.
Aktywnie uczestniczyłam w pracach zespołu do spraw ewaluacji. Opracowaliśmy narzędzia i przeprowadziliśmy badania dotyczące Oceniania Kształtujacego. Moim obowiązkiem było tabelaryczne i procentowe zestawienie badań. Aktywnie uczestniczyłam w analizach i końcowym sprawozdaniu. Dokumentowałam i opisywałam imprezy i wydarzeń klasowe które przekazywałam do publikacji na stronę internetową.


Efekty:

Podjęte przeze mnie działania miały na celu zapoznanie się z dokumentacją i znajomość zapisów zawartych w Statucie Szkoły. Na bazie Statutu powstały dokumenty regulujące pracę i funkcjonowanie szkoły. Udział w tworzeniu dokumentów podniósł jakość pracy szkoły w zakresie nauczania i wychowania. Znajomość dokumentacji podniosła poziom mojej wiedzy na temat funkcjonowania szkoły. Udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej pozwolił mi uczestniczyć w pracach organów szkoły związanych z realizacją podstawowych funkcji szkoły i wynikających z niej zadań. Praca w zespołach przedmiotowych doskonaliła umiejętność pracy w grupie a także dawała możliwość dzielenia się własnym doświadczeniem i wiedzą. Poprzez działania podejmowane w okresie stażu nastąpiło podniesienie moich kompetencji zawodowych, poprawienie jakości procesu dydaktyczno – wychowawczego oraz promowanie szkoły w lokalnym i ogólnopolskim środowisku.

3. Poszerzenie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w różnych formach doskonalenia zawodowego.

W trakcie mojej kilkunastoletniej pracy pedagogicznej starałam się podnosić jakość mojej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, co wpływało również na podniesienie jakości pracy szkoły.
Praca zawodowa wymaga poszerzania umiejętności i wiedzy. Dbałam i dbam o podnoszenie moich kwalifikacji.
Poza samokształceniem uczestniczyłam we wszystkich posiedzeniach rady Pedagogicznej, w szkoleniach, kursach, warsztatach, konferencjach oraz wymianie doświadczeń między nauczycielami. Formy doskonalenia zawodowego wybierałam zgodnie z zainteresowaniami oraz z bieżącymi potrzebami szkoły.
Ukończone
• Metoda Dobrego Startu (MDS) Marty Bogdanowicz,
• Jak wykorzystać metody pedagogiczno- teatrlane w praktyce szkolnej?
• Kurs OK zeszyt
• Technologie cyfrowe a rozwój emocjonalny i edukacyjny dzieci.
• Kurs z Integracji Sensorycznej- dający uprawnienia do pracy jako terapeuta SI

Efekty:

Dzięki uczestnictwu w różnych formach doskonalenia zawodowego rozwinęłam swoje zainteresowania, kształtowałam swoje umiejętności pedagogiczne, dydaktyczno – wychowawcze oraz opiekuńcze.
Podczas szkoleń wymieniałam wiedzę i doświadczenia z innymi nauczycielami oraz dzieliłam się wiedzą i materiałami z nauczycielami w swojej szkole. Wzbogaciłam swój warsztat pracy co owocuje podniesieniem jakości pracy szkoły. Świadome planowanie działań wychowawczych z uwzględnieniem specyfiki zespołu klasowego pozwoliło mi na uzyskanie lepszych efektów pracy wychowawczej. Dzięki szkoleniom uatrakcyjniłam zajęcia nowo poznanymi metodami i grami dydaktycznymi. Wiedza zdobyta n warsztatach podniosła efektywność mojej pracy i wzbogaciła warsztat o dodatkowe materiały dydaktyczne. Formy doskonalenia zawodowego dostosowane były do potrzeb uczniów oraz zadań szkoły. Poprzez udział w wyżej wymienionych formach udoskonaliłam metody pracy i kształtowałam pozytywne stosunki z wychowankami i rodzicami. Wzbogaciłam swój warsztat pracy, rozwinęłam się intelektualnie oraz zawodowo.

4. Zdefiniowanie potrzeb własnego rozwoju. Doskonalenie warsztatu pracy poprzez aktualizowanie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii, dydaktyki oraz metodyki przedmiotu.

Zawód nauczyciela wymaga ciągłej ewaluacji i doskonalenia własnego warsztatu pracy. W obrębie wyżej wymienionych zadań po wstępnej ocenie własnych umiejętności określiłam działania dzięki którym systematycznie podnosiłam poziom własnych umiejętności, poszerzałam i uaktualniałam swoją wiedzę. Wszystkie te działania miały na celu podniesienie jakości mojej pracy, a co za tym idzie podniesienie jakości pracy szkoły.
Od początku trwania stażu samodzielnie pogłębiałam wiedzę i umiejętności poprzez studiowanie literatury i czasopism fachowych dotyczących pracy nauczyciela. Lektura publikacji dotyczących wychowania pomogła mi w rozwiązywaniu problemów wychowawczych w pracy z klasą. Korzystałam ze stron internetowych: www.literka.pl, www.edux.pl, www.publikacje.edu.pl, www.profesor.pl, i wiele innych.
W czasie stażu aktywnie uczestniczyłam w posiedzeniach Rady Pedagogicznej.
Prowadziłam zajęcia dodatkowe z plastyki.

Efekty:

Poprzez udział w pracach nad dokumentami szkolnymi znałam na bieżąco zmiany w nich dokonywane. Miałam wpływ na tworzenie dokumentów oraz wprowadzane zmiany. W zespołach nauczycielskich dzieliłam się swoim doświadczeniem, a także doskonaliłam umiejętność pracy w grupie.
jakości pracy szkoły i promowaniu jej w regionie a także służyły rozwojowi naszych uczniów.
Poprzez udział w zajęciach dodatkowych uczniowie poszerzali swoje zainteresowania.
Dzięki systematycznemu studiowaniu literatury fachowej pogłębiłam wiedzę z zakresu pedagogiki, psychologii, metodyki nauczania. Zdobyta wiedza pozwala na rozwiązywanie problemów np. podczas pełnienia dyżurów szkolnych co podnosi poziom bezpieczeństwa w szkole. Bardziej wnikliwa obserwacja uczniów pozwala na udzielenie pomocy bądź skierowanie po taką pomoc uczniów jej wymagających.

§8 ust. 2 pkt. 2

Treść zadania:

Wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.

1. Organizowanie warsztatu pracy przy użyciu techniki komputerowej.
2. Wykorzystanie nośników audiowizualnych w trakcie pracy.
3. Współpraca z rodzicami, dyrektorem i nauczycielami za pomocą poczty e-mail i telefonu komórkowego.
4. Obsługa dziennika elektronicznego.

1. Organizowanie warsztatu pracy przy użyciu techniki komputerowej.

Technologia informacyjna i komunikacyjna wkroczyła do wszystkich aspektów naszego życia. Ważna jest umiejętność wykorzystania tej technologii i połączenia jej z zadaniami szkoły. Obsługa komputera była przydatna przy opracowywaniu planów dydaktycznych, systemu oceniania, planów wynikowych, scenariuszy imprez i uroczystości, dokumentacji dotyczącej przeprowadzonej ewaluacji a także przy opracowaniu całej dokumentacji dotyczącej stażu. Korzystałam z programów Microsoft Word, Microsoft Exel, Microsoft Power Point.
Opracowałam:
• karty pracy;
• pomoce dydaktyczne;
• scenariusze imprez i uroczystości;
• scenariusze lekcji;
• sprawozdania z konkursów;
• dyplomy za udział w konkursach;
• regulaminy konkursów;
• sprawozdania z realizacji zajęć;
• ankiety, opracowanie wyników i sprawozdanie z ewaluacji wewnętrznej;
• informacje na gazetki ścienne.
• dokumentację związaną z awansem.

Efekty:

Komputer ułatwił mi wykonanie całej dokumentacji szkolnej i pomocy dydaktycznych. Potrafię posługiwać się komputerem i wykorzystywać go w swojej codziennej pracy. Sprawnie przygotowuję materiały edukacyjne, testy, ankiety, które są przejrzyste i estetyczne. Materiały opracowane na stronę internetową szkoły służą jej promocji w środowisku.

2. Wykorzystanie nośników audiowizualnych w trakcie pracy.

Wykorzystywałam różnorodne materiały usprawniające prace na lekcjach oraz materiały dostępne dla nauczycieli na stronach wydawnictw. Na lekcjach starałam się korzystać z urządzeń wspomagających proces edukacyjny. Często na zajęciach wykorzystywałam komputer , odtwarzacz płyt CD i DVD. Doskonaliłam umiejętności stosowania technologii komputerowej, która pomogła w unowocześnieniu i udoskonaleniu własnego warsztatu pracy.
Z pomocą komputera umieszczałam sprawozdania, zdjęcia i relacje z wydarzeń i uroczystości szkolnych na stronie internetowej szkoły.


Efekty:
Pomoce dydaktyczne są atrakcyjne co przyczynia się do ciekawego aranżowania lekcji co skutkuje wyższym poziomem zainteresowania ze strony uczniów i zachęca ich do pracy. Poprzez posługiwanie się komputerem i programami komputerowymi miałam okazję bogacić swój warsztat informatyczny, rozwijać umiejętności oraz kreatywność.

3.Współpraca z rodzicami, dyrektorem i nauczycielami za pomocą poczty e-mail i telefonu komórkowego.

Komunikowałam się z rodzicami, wymieniałam informacje za pomocą librusa, poczty e-mail oraz telefonu komórkowego. Wysyłałam ważne informacje do innych nauczycieli i dyrekcji szkoły.
Efekty:

Internet i poczta elektroniczna pozwala na szybki kontakt i dostęp do potrzebnych informacji co przyczynia się do podniesienia współpracy z rodzicami i lepszej komunikacji ze współpracownikami.

4.Obsługa dziennika elektronicznego.

Przez okres stażu obsługiwałam dziennik elektroniczny.

Efekty:
Lepsza komunikacja z rodzicami. Szybszy kontakt i przekazywanie informacji .

§8 ust. 2 pkt. 3

Treść zadania:

Umiejętność dzielenia się wiedza i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym prowadzenie zajęć otwartych w szczególności dla nauczycieli stażystów, kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć.

1. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z innymi.
2.Praca z uczniem zdolnym.
3. Praca z uczniem z trudnościami w nauce.
4. Organizowanie wycieczek szkolnych pomagających w realizacji podstawy programowej.
5. Współpraca z rodzicami.

1. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z innymi.

W trakcie stażu starałam się dzielić wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.
Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem polegało również na publikowaniu na portalach edukacyjnych planu rozwoju zawodowego.
Swoją wiedzą i doświadczeniem dzielę się również z tymi doświadczonymi nauczycielami. Służyłam pomocą w obsłudze dziennika elektronicznego, wypisywaniu i drukowaniu arkuszy ocen uczniów i świadectw. Pomagałam w organizacji wycieczek i wyjazdów do teatru. Udostępniałam innym nauczycielom materiały samodzielnie przeze mnie przygotowane – sprawdziany, testy, karty pracy, rozkłady materiałów, scenariusze imprez i uroczystości oraz prezentacje multimedialne.



Efekty:


Potrafię się dzielić doświadczeniem i wiedza z nauczycielami. Wymiana doświadczeń przyczynia się do ciągłego doskonalenia warsztatu pracy i dzięki temu podnosi poziom kształcenia w szkole. Uczniowie uczestniczą w ciekawych lekcjach, wzrasta ich motywacja i chęć do nauki. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem przyczyniło się również do sprawnego i szybkiego rozwiązywania zaistniałych problemów wychowawczych. Wspólne działania pomogły w formułowaniu wniosków i wytycznych do dalszej pracy.
Kadra pedagogiczna stale podnosi swoje kompetencje a poprzez wymianę doświadczeń podwyższa się poziom kształcenia i wychowania w szkole przez co uczniowie osiągają lepsze wyniki w nauczaniu.

2. Praca z uczniem zdolnym.

Podczas I roku stażu prowadziłam koło plastyczne. Podczas, którego wykorzystywałam różne twórcze metody pracy.

Efekty:

Dzieci rozwijały swoje zainteresowania. Poznawały nowe metody pracy. Stawały się twórcze i bardziej kreatywne.

3. Praca z uczniem z trudnościami w nauce.

Prowadziłam zajęcia korekcyjno- kompensacyjne oraz terapię pedagogiczną. Podczas tych zajęć starałam się nadrabiać braki jakie miały dzieci oraz rozwijać zaburzone funkcje. Wykorzystywałam podczas pracy różne metody m.in. elementy integracji sensorycznej.

Efekty:

Przede wszystkim poprawa funkcjonowania dzieci. Widoczne efekty w nauce.

4. Organizowanie wycieczek szkolnych pomagających w realizacji podstawy programowej.

Podczas stażu zorganizowałam wycieczki do teatrów, muzeów w Warszawie, wycieczkę długoterminową w Góry Świętokrzyskie. Przygotowałam plan według przepisów prawa.

Efekty:

Potrafię przygotować plan wycieczki i przeprowadzić wycieczkę według przepisów. Wycieczki miały również na celu wspomagać realizację podstawy programowej.

5. Współpraca z rodzicami.

Organizowałam spotkania grupowe i indywidualne z rodzicami. Organizowaliśmy imprezy sprzyjające integracji klasowej m.in. Mikołajki, Wigilia klasowa, Bal karnawałowy.




Efekty:

Podczas stażu bardzo dobrze współpracowało mi się z rodzicami. Bardzo chętnie uczestniczyli we wszystkich zaproponowanych formach integracji.

§8 ust. 2 pkt. 4a

Treść zadania:

Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich.

1. Udział w programie e-twinning

Napisałam program „ I am artist”, który opierał się na przedstawieniu uczniom 4 dziedzin sztuki: teatr, malarstwo, rzeźba i literatura. Dzięki programowi e- twinning wymieniliśmy się swoją wiedzą i doświadczeniem m.in. z Turcją, czy Albanią.

Efekty:

Dzięki programowi uczniowie poszerzyli swoją wiedzę na temat sztuki oraz mieli możliwość zapoznać się z kulturą innych krajów poprzez internet i wymianę zdjęć i informacji.

2. Realizacja zewnętrznych programów.

Owoc w szkole.
W ramach programu dla szkół, który ma celu promowanie wśród dzieci zdrowej diety udostępniane są w szkołach owoce i warzywa. Aby program taki jak ten był skuteczny konieczne są kompleksowe i cykliczne działania nauczycieli i rodziców.
Otrzymaliśmy poradnik dla nauczycieli, rodziców i broszurę dla uczniów. Zawierały one treści dotyczące zasad prawidłowej diety, opis wybranych owoców i warzyw. Materiały te wsparły szkołę w działaniach edukacyjnych.
Zasady zdrowego żywienia to wiedza, którą wplatałam w scenariusze prowadzonych przeze mnie zajęć edukacyjnych. Aby teoria zamieniła się w nawyk wymaga praktyki dlatego w trakcie zajęć organizowałam warsztaty kulinarne. W ramach tych zajęć wraz z uczniami przygotowywaliśmy zdrowe potrawy i uczyliśmy się jak prawidłowo komponować posiłki.

Efekty:

Program „Owoc w szkole” był doskonałym sposobem n prezentację i utrwalanie wiedzy o zdrowym odżywianiu. Dzieci na zajęciach uczyły się posługiwać podstawowymi narzędziami, ćwiczyły i usprawniały dłonie, ćwiczyły koordynację wzrokowo – ruchową, ćwiczyły wszystkie zmysły. Uczyły się dobrze i zdrowo jeść by być zdrowym.
Jako nauczyciel uaktualniłam swoją wiedzę dotyczącą zdrowego odżywiania i przekazałam ją rodzicom. Rodzice zapoznali się z materiałami edukacyjnymi oraz pomagali w dotarciu do dzieci i zmianie ich nawyków żywieniowych. Szkoła jako placówka edukacyjno – wychowawcza jest zobowiązana do kształtowania nawyków i postaw prozdrowotnych, co dzięki takim programom się udaje.



Pomysłowy rok

Najważniejszymi założeniami tego programu było rozbudzanie u dzieci ciekawości, która wzmaga chęć do poznawania inspirującego świata nauki i odkrywania własnych pasji. Program ten rozwijał myślenie naukowe, oparte na stawianiu pytań, planowaniu procesu badawczego i wyciąganiu wniosków z przeprowadzonych badań.

Efekty:

Dzięki temu programowi dzieci pracowały metodą projektu według schematu: pomysł - plan - przebieg - wyciąganie wniosków - podsumowanie. Podczas zajęć nasi uczniowie rozwinęli swoją wyobraźnię i przedsiębiorczość oraz uczyli się pracować w zespole. Najważniejsze jednak było rozbudzanie ich wyobraźni i ciekawości światem nauki.

§8 ust. 2 pkt. 4c

Treść zadania:

Poszerzenie zakresu działań, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych.

1. Stosowanie w pracy Oceniania Kształtującego.

W swojej pracy stosowałam OK, którego celem jest pomaganie uczniom w uczeniu się, a nie realizowaniem programu.

Efekty:

Proces uczenia się staje się efektywny wtedy, gdy to uczeń jest odpowiedzialny za naukę i ukierunkowanie swojego rozwoju. Rolą nauczyciela zaś powinno być udzielanie uczniowi wsparcia oraz monitorowanie jego postępów. Metoda OK którą wprowadziłam w swojej pracy jest jednym ze sposobów realizacji tego założenia. Dzięki czemu moi uczniowie nauczyli się jak maja się uczyć i jak tej wiedzy szukać.
§8 ust. 2 pkt. 4e

Treść zadania:

Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami.

1. Pogłębianie wiedzy na temat problemów uczniów i ich sytuacji rodzinnej.
Obserwacja możliwości i zachowania ucznia oraz jego środowiska rodzinnego jest podstawą w pracy nauczyciela wychowawcy. Istota pracy jest sprawowanie bezpośredniej opieki nad uczniami oraz kierowanie zespołem klasowym.
Poznanie środowiska rodzinnego pozwoliło mi w późniejszym czasie zrozumieć zachowania uczniów i ich przyczyny. Ważna jest również wiedza na temat spędzania czasu wolnego przez uczniów. Ma on wpływ na wyniki w nauce. Wszystkie informacje uzyskiwałam w efekcie prowadzonych przeze mnie wywiadów z nauczycielami, uczniami i rodzicami. Wnikliwe i systematyczne obserwacje pozwoliły na ocenę postępów dydaktycznych i wychowawczych uczniów.
W ramach współpracy z rodzicami w czasie spotkań omawiałam bieżące sprawy klasowe i szkolne, informowałam o wynikach w nauce i frekwencji. Z rodzicami uczniów sprawiających najwięcej trudności byłam w stałym kontakcie telefonicznym. Rodzice byli na bieżąco informowani o kłopotach wychowawczych i podjętych działaniach. Zawsze byłam otwarta na rozmowę z rodzicami o problemach moich uczniów.
Bardzo ważna jest rola rodzica w procesie nauczania, zwłaszcza w początkowych etapach edukacji dziecka. Rodzice poprzez kontrolę postępów, motywowanie go do pracy, pomoc w pokonywaniu trudności oraz zapewniając odpowiednie warunki do pracy w domu wspomagają proces dydaktyczny.
Wiedza rodziców na temat ich dziecka pozwala im na poznanie możliwości dziecka i skuteczna pomoc w razie trudności.
Możliwość współpracy ze szkołą daje rodzicom realny wpływ na życie placówki.
Efekty:
Poprzez wszelkie moje działania dotyczące współpracy z rodzicami dostarczaniu im na bieżąco informacji dotyczących ich dziecka. Współpraca z rodzicami bardzo się zacieśniła.
Rodzice byli zadowoleni ze współpracy zarówno ze mną jak i dyrekcją szkoły. Wraz z innymi nauczycielami wychodziliśmy naprzeciw oczekiwaniom rodziców. W razie potrzeby prowadziłam pogadanki lub wzywałam rodziców indywidualnie aby skutecznie i szybko reagować na wszelkie sytuacje stwarzające zagrożenie dla uczniów.
2. Współpraca z instytucjami zewnętrznymi działającymi na terenie gminy i powiatu.

Aby poszerzyć ofertę szkoły, sprostać wymaganiom uczniów, rodziców oraz wymaganiom wynikającym z planu pracy szkoły współpracowałam z następującymi instytucjami:
• Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Starym Sączu;
• Publicznym Przedszkolem w Sobienkach;
• Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej,
• Gminą Biblioteką w Osiecku;

Efekty:

Dzięki współpracy z instytucjami mogłam właściwie reagować w trudnych sytuacjach i zapewnić pomoc uczniów, przez co podnosiłam jakość szkoły. Uwrażliwiałam uczniów na konieczność odpowiedniego zachowania w szkole i poza nią. Motywowałam słabszych uczniów do nauki, poprawy ocen.
Praca w szkole nauczyła mnie systematyczności, odpowiedzialności i cierpliwości, uczenia pokonywania trudności uczniom mającym trudności w nauce. Mam wiele satysfakcji z odniesionych sukcesów, które motywują mnie do dalszej pracy.




Podsumowanie:
Założone cele planu rozwoju zawodowego zostały nie do końca zrealizowane przeze mnie, ponieważ był to pierwszy rok mojego stażu. Resztę zadań do realizacji przewidziałam na następne 2 lata. W ciągu I roku podejmowałam szereg działań mających na celu wzbogacenie, unowocześnienie warsztatu i metod pracy. Potrafię planować i organizować własny warsztat pracy.
Uwzględniam w swojej pracy problematykę środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych. Korzystam z różnych ofert doskonalenia zawodowego, jak kursy, szkolenia, warsztaty, podwyższając własne kompetencje zawodowe. Na bieżąco pogłębiam wiedzę studiując literaturę fachową z zakresu psychologii, pedagogiki. Znam i stosuję przepisy prawa oświatowego w zakresie potrzeb naszej szkoły. Aktywnie i sumiennie uczestniczę w realizacji zadań ogólnoszkolnych, edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze statutu naszej szkoły. W swojej pracy na bieżąco wykorzystuję technologię komputerową i informacyjną.
Podczas pełnienia funkcji wychowawcy nabyłam wiele przydatnych doświadczeń, które pozwoliły mi się rozwinąć zawodowo i osobiście. Wykorzystywałem je w codziennej pracy.
Dostrzegam wkład pracy każdego ucznia na miarę jego możliwości, doceniam jego indywidualność, staram się zrozumieć jego potrzeby. Zwracam uwagę na rozwijanie umiejętności kluczowych, tj. pracę w grupie, umiejętność współpracy i współdziałania, kulturalnego komunikowania się, dociekliwość i dążenie do celu.
Staram się pracować metodami aktywnymi z wykorzystaniem wszystkich pomocy, jakie posiada szkoła oraz moich własnych. W wychowaniu uczniów zwracam uwagę na prawidłowe relacje między nimi, na przestrzeganie zasad kultury osobistej, zasady tolerancji wobec osób o odmiennych poglądach, wiarę we własne możliwości. Jestem otwarta na uwagi rodziców dotyczące edukacji ich dzieci.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.