Katalog Joanna Okuń, 2020-05-22 Piaski Zajęcia zintegrowane, Projekty edukacyjne Program zajęć dodatkowych dla uczniów klas pierwszych: „Z czytaniem jest weselej” Program promujący czytelnictwo wśród dzieci i ich rodzicówProgram zajęć dodatkowych dla uczniów klas pierwszych: „Z czytaniem jest weselej” Program promujący czytelnictwo wśród dzieci i ich rodziców Opracowanie: Joanna Okuń Program zatwierdzony do realizacji w roku szk. 2019/ 2020 Kalinówka, 27.08. 2019 r. Założenia programu: 1. Program jest zgodny z Podstawą Programową Edukacji Wczesnoszkolnej i jest kontynuacją programu Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury, który realizowany był w ubiegłych latach szkolnych w oddziałach przedszkolnych. 2. Program powstał, aby promować i rozwijać czytelnictwo wśród uczniów klas pierwszych oraz ich rodziców. 3. Zakłada rozwijanie aktywności poznawczej dziecka poprzez organizowanie warunków do prowadzenia działań badawczych. Rozwija samodzielność, myślenie praktyczne i kreatywne, spostrzegawczość, koncentrację uwagi, umiejętność poprawnego wypowiadania się , ćwiczy umiejętność współpracy w grupie. 4. W bieżącym roku szkolnym skierowany jest do uczniów klasy I a, dzieci w wieku 7- 8 lat uczęszczających do Szkoły Podstawowej im. 100- lecie Niepodległości Polski w Kalinówce. 5. Realizowany będzie w ramach zajęć dodatkowych, poza godzinami pracy dydaktycznej w wymiarze 45 minut, jeden raz w tygodniu w okresie od października 2019r. do czerwca 2020 r. 6. Szkoła zapewnia odpowiednie warunki lokalowe i organizacyjne niezbędne do realizacji planowanych działań programowych. Szkoła posiada zaplecze do prowadzenia zajęć promujących czytelnictwo w postaci bogatego księgozbioru, czytelni, tablic interaktywnych, plansz demonstracyjnych, dostępu do Internetu. 7. Udział w zajęciach jest dobrowolny i ogólnie dostępny. Zakresem działań objęte zostaną wszystkie dzieci zainteresowane ( przy szeroko rozumianej indywidualizacji w stosunku do dzieci uzdolnionych). 8. Rolą nauczyciela jest stworzenie dziecku ciekawych i inspirujących warunków zabawy oraz pełnienie roli przewodnika i doradcy w świecie literatury dziecięcej (literatury pięknej i popularno- naukowej) 9. Zajęcia będą zorganizowane w sposób ciekawy, pobudzający dziecko do myślenia, poszukiwania, a przede wszystkim do własnej aktywności. 10. Realizacja programu umożliwi każdemu dziecku poszerzenie i pogłębienie wiadomości zgodnie z indywidualnymi możliwościami, przy wykorzystaniu różnorodnych środków, form i metod pracy. Cel i zadania programu: Głównym celem edukacji wczesnoszkolnej, w tym niniejszego programu, jest wspieranie całościowegorozwoju dziecka przez świadome podejmowanie działań edukacyjnych, zmierzających do rozbudzania w uczniach zamiłowania do czytania, oraz zwiększenie ich aktywności czytelniczej. Cele główne: • Wprowadzanie uczniów w świat literatury, • ugruntowanie ich różnorodnych zainteresowań czytelniczych • wyposażenie w kompetencje czytelnicze potrzebne do krytycznego odbioru utworów literackich i innych tekstów kultury, • wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez wspólnie podejmowane działania czytelnicze, • promowanie pozytywnych wzorców spędzania czasu wolnego w rodzinie. Cele szczegółowe programu: • wprowadzenie uczniów w świat literatury, • zainteresowanie książką, czasopismem, literaturą piękną i popularno- naukową, • kształtowanie nawyku zdobywania wiedzy, • pogłębianie wiedzy, poprzez własną aktywność dzieci i rodziców, • zachęcanie do zorganizowanego i świadomego korzystania z czytelni oraz zasobów biblioteki szkolnej, • wyrabianie postawy otwartej wobec literatury i innych ludzi, • rozbudzenie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do czytania różnorodnych tekstów, • wspieranie uczniów w rozpoznawania własnych upodobań czytelniczych, • wszechstronny rozwój osobowy ucznia poprzez pogłębianie wiedzy oraz zaspokajanie i rozbudzania jego naturalnej ciekawości poznawczej, • promowanie modelu „rodziny czytającej”. Przewidywane efekty: Dziecko: • słucha z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez n-la, uczniów, rodziców i inne zapraszane osoby, • potrafi ciekawie opowiadać wybrany fragment utworu, • cierpliwie czeka na swoją kolej, panuje nad chęcią nagłego wypowiadania się, • wczuwa się w rolę bohaterów utworów i przedstawia sytuacje za pomocą mimiki, ruchu i gestu, • potrafi układać historyjki obrazkowe w kolejności występowania wydarzeń, • zna wybrane postacie z literatury dziecięcej, • śpiewa piosenki o tematyce związanej z książką , • wskazuje i nazywa bohaterów literackich w oparciu o ilustrację i przeczytany tekst, • właściwie korzysta z księgozbioru szkolnego i klasowego, • dba o wygląd i estetykę książek, • potrafi zaprojektować i wykonać zakładkę, okładkę, • zna i stosuje regulamin biblioteki, czytelni, • samodzielnie dokonuje wyboru podczas wypożyczania książek, • właściwie zachowuje się podczas korzystania z biblioteki i czytelni, prowadzi dzienniczek, pamiętnik przeczytanych utworów, • kojarzy związki przyczynowo- skutkowe występujące w danym utworze/ tekście, • poznaje czasopisma dziecięce, wydawnictwa albumowe. Zasady programu: Dzieci najlepiej wzbogacają swoją wiedzę, doskonalą swoje umiejętności praktyczne w aktywnym obcowaniu z otaczającym je światem, po przez obserwację i działanie. Metody i formy W czasie prowadzenia programu będą wykorzystywane : • formy pracy: indywidualna, zbiorowa, zespołowa, • metody: słowne: rozmowy, opowiadania, zagadki, objaśnienia, uczenie wierszy, piosenek, tekstów, czynne: samodzielnych doświadczeń, kierowana własną aktywnością, metoda zadań, metoda ćwiczeń oglądowe: obserwacja, pokaz, demonstracja • środki dydaktyczne: książki, audiobooki, płyty CD z muzyką, , magnetofon, tablica interaktywna, materiały plastyczne, księgozbiór biblioteki szkolnej. Efekty wdrożenia programu: • pobudzenie ciekawości poznawczej dzieci, • rozwijanie kompetencji porozumiewania się w języku ojczystym, rozumianego jako: zdolność wyrażania i interpretowania pojęć, myśli, uczuć, faktów i opinii w mowie, • rozwijanie kompetencji społecznych i obywatelskich rozumianych jako kompetencje osobowe i interpersonalne, • rozwijanie świadomości i ekspresji kulturalnej za pośrednictwem szeregu środków wyrazu, w tym muzyki, literatury i sztuk wizualnych, własnej ekspresji twórczej, • współpraca z biblioteką szkolną, • włączenie, rodziców, dziadków i starszego rodzeństwa do głośnego czytania w domu i szkole, • uwrażliwienie dzieci na piękno literatury, • znajomość wybranych postaci autorów literatury dziecięcej, • poszerzenie umiejętności opowiadania wybranych fragmentów utworów, • utworzenie kącika czytelniczego w klasie, wyposażenie go w literaturę baśniową i naukową, czasopisma dziecięce, • zorganizowanie wystawy prac plastycznych „ Z czytaniem jest weselej”, • stworzenie fotorelacji z realizacji zajęć „Z czytaniem jest weselej” na internetowej stronie szkolnej, • wyrabianie umiejętności organizowania i planowania sobie pracy, wdrażanie nawyku wykonywania jej do końca, • czerpanie korzyści i radości podczas zabaw grupowych i zespołowych, • zorganizowanie wystawy zdjęć „Moja czytająca rodzina”, • organizacja wystawy plakatów promujących czytelnictwo, • nawiązanie współpracy z nauczycielem plastyki- organizacja pokonkursowej wystawy plakatów „Z czytaniem jest weselej” • pozytywne wzorce spędzania czasu wolnego w domu rodzinnym. Programowe obszary tematyczne: październik • Odkrywamy sekrety książek. Oczekiwane efekty: utworzenie kącika czytelniczego (aktywny udział rodziców), zapoznanie z zasadami i regułami korzystania z kącika czytelniczego; działy kącika czytelniczego: literatura piękna i popularno- naukowa, czasopisma dziecięce, poznanie zasad korzystania z księgozbioru biblioteki szkolnej, poznanie budowy książki oraz procesu jej powstawania, cykl spotkań „ulubione książki z dzieciństwa”- spotkania czytelnicze dzieci i rodziców (Uwaga! Spotkania będą odbywały się w ciągu całego roku szkolnego). listopad • Ciekawostki z mądrej książki. Oczekiwane efekty: poznanie różnorodnych książek i czasopism popularno- naukowych, odwiedzenie działu popularno- naukowego w bibliotece szkolnej, poznanie bogactwa barw i treści albumów i książek popularno- naukowych, udział w quizie o tematyce przyrodniczej. Odpowiedź dziecka uzupełniana wypowiedzią nauczyciela i pokazem albumów, slajdów na dużym ekranie, wysłuchanie opowiadań nauczyciela dotyczących Ziemi jako planety, jej miejsca w Układzie Słonecznym; prezentacja multimedialna, pokaz albumów i plansz. grudzień- styczeń • W krainie baśni, bajeczek, opowieści, opowiadań… Oczekiwane efekty: swobodne wypowiadanie się na temat przeczytanego tekstu, przyjmowanie w domu Misia czytelniczka i jego dzienniczka- wprowadzenie maskotki odwiedzającej dzieci w domach, (Miś towarzyszy dziecku podczas wspólnego czytania z rodzicami wybranego utworu) wypowiadanie się na temat poznanych bohaterów, rozróżnianie dobra od zła, próby oceny bohaterów baśni, stworzenie klasowej wystawy plastycznej pt.: Mój ulubiony bohater, akcja „Zimowa opowieść” czytanie tekstów (rodzice, dziadkowie, rodzeństwo, wolontariusze) związanych z porą roku, świętami, książeczka dla mamy i taty- prezent pod choinkę; własnoręcznie wykonana książeczka jako prezent pod choinkę dla rodziców, śpiewanie piosenek o tematyce baśniowej, umiejętność korzystania z tablicy interaktywnej, ćwiczenia programu SMART, wykorzystanie programu Learning Apps luty • Książka źródłem pomysłów do zabaw dramowych, inscenizacji. Oczekiwane efekty: prezentowanie różnych utworów dziecięcych w formie słownej, plastycznej, muzycznej i ruchowej, improwizowanie scenek z baśni z rekwizytem i kostiumem, w oparciu o przeczytany tekst, projektowanie kostiumów bohaterów literackich, wskazywanie i nazywanie bohaterów literackich, aktywne uczestniczenie w inscenizacjach, samodzielne wymyślenie i odtwarzanie scenek dramowych. Tematyka własna, wymyślana przez dzieci, umiejętność zgodnej współpracy podczas tworzenia mini- spektakli ( teatrzyk piórnikowy, kopertowy). marzec- kwiecień • Dorośli dla dzieci. Oczekiwane efekty: poznanie z twórczością Natalii Usenko, Doroty Gellner, Joanny Papuzińskiej wysłuchanie opowieści o przygodach „Detektywa Pozytywki” G. Kasdepke, wykonanie zakładki do książki. maj • Magia baśni z całego świata Oczekiwane efekty: odwiedzenie działu baśni w bibliotece szkolnej, poznanie różnorodności szat graficznych, ilustracji w baśniach, podczas oglądania wystawy książek pt.: „Baśnie świata” poznawanie różnorodnych baśni, wysłuchanie baśni z Japonii, Kongo, Szkocji, Węgier. Poznanie podstawowych informacji o środowisku i kulturze danego kraju; opowieść dotycząca kraju z którego pochodzi baśń, prezentacja multimedialna. wykonanie pracy na konkurs „Z czytaniem jest weselej”. Udział w kiermaszu książek. Ewaluacja Ewaluacja skuteczności wprowadzonego programu oraz jego zgodności z założeniami przeprowadzona będzie pod koniec bieżącego roku szkolnego. • Sprawozdanie z realizacji programu na spotkaniu zespołu edukacji wczesnoszkolnej, zachęcenie do korzystania z programu w latach następnych. • Udostępnienie programu w bibliotece szkolnej, PODN oraz na portalach Internetowych: www.profesor.pl, www.edux.pl . • Analiza realizacji i efektów w oparciu o bezpośrednie obserwacje i rozmowy z dziećmi. • Ankieta ewaluacyjna wśród rodziców. • Kronika elektroniczna dla klasy pierwszej z działań programowych. • Konkurs plastyczny „ Z czytaniem jest weselej”, konkurs dla uczniów klas starszych na plakat promujący czytelnictwo wśród najmłodszych. Na podstawie w/w działań, zostaną wyciągnięte wnioski, które będą przedstawione dyrektorowi, Radzie Pedagogicznej oraz rodzicom. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |