|
|
Katalog Beata Wierzbicka, 2020-05-22 Skwierzyna Język polski, Scenariusze O wycieczce w szkolnej gazetce! - scenariusz lekcji języka polskiego w klasie VScenariusz lekcji języka polskiego w klasie V Lekcja języka polskiego z wykorzystaniem platformy Junior Media odbędzie się po wycieczce do Biskupina i Gniezna, zaś do jej zrealizowania uczniowie zostaną odpowiednio wcześniej przygotowani. Cała klasa zostanie podzielona na zespoły. Każda grupa otrzyma zadanie, którego ostateczna realizacja nastąpi podczas lekcji. 1. Zespół fotograficzny (5 osób) – jego zadaniem będzie sfotografowanie podczas wycieczki najciekawszych obiektów. 2. Zespół sprawozdawczy (4 osoby) – jego zadaniem będzie opisanie przebiegu wydarzeń. 3. Zespół poszukiwawczy (6 osób) – jego zadaniem będzie wyszukanie ciekawostek dotyczących Gniezna i Biskupina w dowolnych źródłach i potwierdzenie ich podczas wycieczki oraz wywiadu z przewodnikiem lub innymi osobami. 4. Zespół informatyków (4 osoby) – odpowiedzialny za końcowy wygląd gazetki. 5. Zespół „z humorem i rozrywką” (4 osoby)– jego zadaniem będzie przygotowanie krzyżówki dotyczącej Gniezna i Biskupina, przeprowadzenie sondy dotyczącej wyboru przez uczniów najciekawszego podczas wycieczki miejsca. Temat: O wycieczce w szkolnej gazetce. Czas: 45 minut Prowadzący: Beata Wierzbicka klasa: 5 Cele: Uczeń: - zdobywa i doskonali umiejętności redakcyjne ( poznaje warsztat pracy dziennikarza, gromadzi i selekcjonuje materiały do kolejnego numeru gazetki szkolnej) - doskonali umiejętność posługiwania się różnymi formami publicystycznymi, tj. wywiad, sprawozdanie, - doskonali umiejętność poprawnego posługiwania się językiem, - doskonali umiejętności stosowania różnych technik komputerowych, - rozwija zainteresowania dziennikarskie, - czynnie włącza się w pracę przy tworzeniu gazetki szkolnej. Metody: - poszukująca, programowa, giełda pomysłów, burza mózgów. Formy: - indywidualna, zbiorowa. Środki dydaktyczne: - tablica multimedialna, - komputery, laptopy, - pendrive’y, płyty CD, - aparaty fotograficzne lub karty pamięci. Przebieg lekcji: I Faza wprowadzająca: 1. Powitanie uczniów. 2. Sprawdzenie obecności. 3. Podanie tematu i celów lekcji (zadaniem uczniów będzie stworzenie dwóch stron gazetki na platformie Junior Media nawiązujących tematycznie do wycieczki szkolnej). II Faza realizacyjna: 1. Wyświetlenie na tablicy multimedialnej pierwszej strony gazetki z zaproponowanym tytułem. 2. Praca w grupach wcześniej ustalonych. Do każdego zespołu dołącza jeden uczeń z grupy informatyków. Uczniowie przynoszą na lekcję zebrane podczas wycieczki materiały zapisane wcześniej na pendrivach, płytach CD, w wiadomościach w portalu Junior Media. Pracują w grupach przy komputerach, laptopach. Segregują materiał. Zespół fotograficzny przegląda zdjęcia, wybiera najlepsze z nich, zapisuje na pendrivie. a) Zespół sprawozdawczy omawia napisane wcześniej sprawozdanie z przebiegu wycieczki, nanosi poprawki, dzieli artykuł na kilka części, komunikując się wcześniej z zespołem fotograficznym co do ilości i tematyki wybranych zdjęć. Obydwa zespoły przekazują członkowi zespołu informatycznego zebrane materiały na pendrivie lub wysyłają bezpośrednio na pocztę portalu Junior Media. „Informatycy” z pomocą nauczyciela tworzą nowy szablon pierwszej strony gazetki, korzystając z propozycji zespołu sprawozdawczego i fotograficznego dotyczących kolorystyki i czcionki. Na wykonanie zadania przeznaczonych jest 30 minut. b) Zespół poszukiwawczy odpowiedzialny był za przeprowadzenie wywiadu z dyrektorem muzeum archeologicznego (5 pytań) i zebranie ciekawostek o Biskupinie i Gnieźnie. Uczniowie segregują materiał, wybierają ciekawostki i zapisują na pendrivie lub wysyłają bezpośrednio jako wiadomość dla „informatyka” w Junior Media. Przekazują członkowi zespołu informatycznego wskazówki co do odpowiedniej oprawy materiału. Wszyscy pracują przy jednym komputerze. c) Zespół odpowiedzialny za stworzenie krzyżówki i przedstawienie sondy na temat najciekawszego podczas wycieczki miejsca pracuje wspólnie wraz z dwoma uczniami z zespołu informatycznego nad zbudowaniem krzyżówki i zrobieniem wykresu przedstawiającego wyniki sondy (które miejsce było da Ciebie najciekawsze?; w programie Excel; wykres i krzyżówkę zapisują jako zdjęcia w formacie jpg). Uczniowie pracują przy dwóch laptopach. Uwaga: krzyżówka i wykres mogą zostać wykonane wcześniej podczas zajęć komputerowych lub koła informatycznego. Na wykonanie zadania przeznaczonych jest również 30 minut. Przykładowy szablon drugiej strony zaproponowany przez nauczyciela: III Faza końcowa 1. Praca uczniów powinna być omówiona, poprawiona pod względem ortograficznym i językowym. Końcowe poprawki powinny być uwzględnione również przez uczniów (burza mózgów). Aby działania uczniów były sprawne i zorganizowane, w każdej grupie powinien być lider, który będzie kierował pracą zespołu. W rolę „informatyka” zaś powinien wcielić się uczeń należący do zespołu redakcyjnego gazetki szkolnej. Każda grupa uzyskuje na bieżąco odpowiednie wskazówki i pomoc nauczyciela. Przy założeniu, że materiały zostały przygotowane wcześniej, są odpowiednio wyselekcjonowane i oprawione, na stworzenie dwóch stron gazetek powinno wystarczyć 45 minut. Dla pewności jednak (wiele bowiem zależy od możliwości komputerów i szybkości Internetu w danym czasie), lekcję tę powinno się organizować w dniu, w którym przypadają 2 godziny języka polskiego. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |