![]() |
![]() |
Katalog Marta Zielonka-Materko, 2020-05-22 Białogard Matematyka, Plany pracy innowacja Matematyka Językiem ŚwiataOpis innowacji Uzasadnienie potrzeby wprowadzenia innowacji pedagogicznej - motywacja Matematyka to dziedzina, która przez większość ludzi kojarzona jest z przedmiotem w szkole, trudnymi rachunkami, zadaniami, sprawdzianami. Moja innowacja ma za zadanie pokazać uczniom, że matematyka to codzienność, z którą mają styczność nie zdając sobie nawet z tego sprawy. Matematyczne zagadki pobudzają do myślenia i sprawiają, że matematyka staje się ciekawsza. Dodatkowo kontakt z uczniami z innych państw ma uświadomić uczniom (zarówno w naszej szkole jak i w szkole ze Szwecji zaproszonej do współpracy w projekcie), że mimo bariery językowej jesteśmy w stanie porozumieć się językiem uniwersalnym jakim jest matematyka. Cele innowacji pedagogicznej: • cel główny • cele szczegółowe Cel główny: - rozwijanie umiejętności i zainteresowań matematycznych oraz rozwijanie postawy intelektualnej wyrażającej się w twórczym, logicznym i krytycznym myśleniu, samodzielnym pokonywaniu trudności Cele szczegółowe: - dostrzeganie sytuacji problemowych - kształtowanie pojęć matematycznych i języka matematycznego - kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci i zdolności do wysiłku intelektualnego - kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: zgodne funkcjonowanie w opracowywaniu zajęć i filmu i w sytuacjach zadaniowych. Określenie, co jest nowatorstwem w opracowanej innowacji w odniesieniu do dotychczasowego procesu edukacyjnego Oryginalność innowacji polega na tym, że dodatkowe zajęcia z matematyki będą się odbywały w innej formie niż tradycyjna lekcja. To uczniowie będą prowadzili zajęcia, dochodzili zależności matematycznych – będą pełnili rolę nauczyciela, osoby pokazującej rozwiązanie zadania w sposób najbliższy uczniom. Podczas realizacji innowacji uczniowie odkryją swoją nową stronę - związaną z silnymi wrażeniami i przeżyciami – będą nauczycielami nie tylko swoich kolegów i koleżanek z klasy, czy ze szkoły, ale także zza granicy. Zajęcia będą filmowane a nagrania będą przesyłane grupie uczniów ze Szwecji. Zajęcia mają na celu nauczyć uczniów współżycia i współpracy w świadomej dyscyplinie, rozwinąć zaradność. Forma zajęć sprzyja wyrabianiu aktywnych postaw matematycznych, ugruntowaniu i praktycznemu zastosowaniu posiadanej wiedzy. Zaproponowane tematy będą atrakcyjne poznawczo i użyteczne dla uczniów oraz będą wymuszały ich wielostronną aktywność poznawczą. Spodziewane efekty innowacji pedagogicznej (korzyści wdrożenia innowacji) Uczniowie: Nauczyciel/e: Szkoła: Uczniowie: − chętnie uczestniczą w zajęciach pozalekcyjnych − pogłębiają, utrwalają , rozszerzają poznane wiadomości oraz umiejętności twórczego myślenia − kształtują pozytywną motywację do nauki − zaspokajają zainteresowania matematyczne − umacniają się w poczuciu własnej wartości − przekształcają sytuacje życiowe w zadania matematyczne − podejmują działania służące samodoskonaleniu i rozwijaniu własnych zainteresowań - poznają środowisko szkolne uczniów z innych państw - atrakcyjnie i konstruktywnie spędzają wolny czas - pozytywne zmiany wychowawcze: przyzwyczajenie uczniów do projektowania i organizowania pracy własnej oraz w grupach. Nauczyciele: - wzbogacanie warsztatu pracy - uatrakcyjnienie procesu dydaktyczno-wychowawczego oraz podniesie jakości i poziomu kształcenia Szkoła: - podniesienie jakości pracy szkoły poprzez wzboga-cenie oferty edukacyjnej - integracja ze środowiskiem zagranicznym Opis innowacji pedagogicznej /tematyka zajęć /treści edukacyjne /organizacja przebiegu /metody /niezbędne warunki do osiągnięcia celów Projekt skierowany jest do grupy uczniów klas szóstych. Składa się z trzech części: Część I - Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela przygotowują/opracowują ciekawe zajęcia, których celem będzie np. wyjaśnienie w ciekawy i dostępny sposób zagadki matematycznej i ukazanie zastosowania matematyki w życiu codziennym. Część II - Każde zajęcia zostaną sfilmowane przez nauczyciela prowadzącego, ponieważ relacja z zajęć będzie przesyłana drogą elektroniczną współpracującej (na potrzeby projektu) szkole z zagranicy (szkoła w Szwecji). Celem przesłanych filmów będzie ukazanie uczniom, że na całym świecie matematyka jest potrzebna i w każdym kraju zapisy matematyczne są jednakowe. Część III - Zaprezentowanie przesłanych filmów społeczności szkolnej - lekcja filmowa w bibliotece. Sposoby ewaluacji innowacji pedagogicznej - narzędzia ewaluacyjne - częstotliwość - sposób i częstotliwość prezentowania jej przed radą pedagogiczną - ankieta ewaluacyjna skierowana do uczniów i ich rodziców przed i po zakończeniu działań. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |