Katalog

Marta Zielonka-Materko, 2020-05-22
Białogard

Matematyka, Plany pracy

innowacja Matematyka Językiem Świata

- n +

Opis innowacji
Uzasadnienie potrzeby wprowadzenia innowacji pedagogicznej - motywacja

Matematyka to dziedzina, która przez większość ludzi kojarzona jest z przedmiotem w szkole, trudnymi rachunkami, zadaniami, sprawdzianami. Moja innowacja ma za zadanie pokazać uczniom, że matematyka to codzienność, z którą mają styczność nie zdając sobie nawet z tego sprawy. Matematyczne zagadki pobudzają do myślenia i sprawiają, że matematyka staje się ciekawsza. Dodatkowo kontakt z uczniami z innych państw ma uświadomić uczniom (zarówno w naszej szkole jak i w szkole ze Szwecji zaproszonej do współpracy w projekcie), że mimo bariery językowej jesteśmy w stanie porozumieć się językiem uniwersalnym jakim jest matematyka.
Cele innowacji pedagogicznej:
• cel główny
• cele szczegółowe
Cel główny:
- rozwijanie umiejętności i zainteresowań matematycznych oraz rozwijanie postawy intelektualnej wyrażającej się w twórczym, logicznym i krytycznym myśleniu, samodzielnym pokonywaniu trudności

Cele szczegółowe:
- dostrzeganie sytuacji problemowych
- kształtowanie pojęć matematycznych i języka matematycznego
- kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci i zdolności do wysiłku intelektualnego
- kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: zgodne funkcjonowanie w opracowywaniu zajęć i filmu i w sytuacjach zadaniowych.
Określenie, co jest nowatorstwem w opracowanej innowacji w odniesieniu do dotychczasowego procesu edukacyjnego

Oryginalność innowacji polega na tym, że dodatkowe zajęcia z matematyki będą się odbywały w innej formie niż tradycyjna lekcja. To uczniowie będą prowadzili zajęcia, dochodzili zależności matematycznych – będą pełnili rolę nauczyciela, osoby pokazującej rozwiązanie zadania w sposób najbliższy uczniom.
Podczas realizacji innowacji uczniowie odkryją swoją nową stronę - związaną z silnymi wrażeniami i przeżyciami – będą nauczycielami nie tylko swoich kolegów i koleżanek z klasy, czy ze szkoły, ale także zza granicy. Zajęcia będą filmowane a nagrania będą przesyłane grupie uczniów ze Szwecji.
Zajęcia mają na celu nauczyć uczniów współżycia i współpracy w świadomej dyscyplinie, rozwinąć zaradność. Forma zajęć sprzyja wyrabianiu aktywnych postaw matematycznych, ugruntowaniu i praktycznemu zastosowaniu posiadanej wiedzy. Zaproponowane tematy będą atrakcyjne poznawczo i użyteczne dla uczniów oraz będą wymuszały ich wielostronną aktywność poznawczą.
Spodziewane efekty innowacji pedagogicznej (korzyści wdrożenia innowacji)
Uczniowie:

Nauczyciel/e:

Szkoła:
Uczniowie:
− chętnie uczestniczą w zajęciach pozalekcyjnych
− pogłębiają, utrwalają , rozszerzają poznane wiadomości oraz umiejętności twórczego myślenia
− kształtują pozytywną motywację do nauki
− zaspokajają zainteresowania matematyczne
− umacniają się w poczuciu własnej wartości
− przekształcają sytuacje życiowe w zadania matematyczne
− podejmują działania służące samodoskonaleniu i rozwijaniu własnych zainteresowań
- poznają środowisko szkolne uczniów z innych państw
- atrakcyjnie i konstruktywnie spędzają wolny czas
- pozytywne zmiany wychowawcze: przyzwyczajenie uczniów do projektowania i organizowania pracy własnej oraz w grupach.

Nauczyciele:
- wzbogacanie warsztatu pracy
- uatrakcyjnienie procesu dydaktyczno-wychowawczego
oraz podniesie jakości i poziomu kształcenia

Szkoła:
- podniesienie jakości pracy szkoły poprzez wzboga-cenie oferty edukacyjnej
- integracja ze środowiskiem zagranicznym
Opis innowacji pedagogicznej /tematyka zajęć /treści edukacyjne /organizacja przebiegu /metody /niezbędne warunki do osiągnięcia celów



Projekt skierowany jest do grupy uczniów klas szóstych.
Składa się z trzech części:
Część I - Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela przygotowują/opracowują ciekawe zajęcia, których celem będzie np. wyjaśnienie w ciekawy i dostępny sposób zagadki matematycznej i ukazanie zastosowania matematyki w życiu codziennym.
Część II - Każde zajęcia zostaną sfilmowane przez nauczyciela prowadzącego, ponieważ relacja z zajęć będzie przesyłana drogą elektroniczną współpracującej (na potrzeby projektu) szkole z zagranicy (szkoła w Szwecji). Celem przesłanych filmów będzie ukazanie uczniom, że na całym świecie matematyka jest potrzebna i w każdym kraju zapisy matematyczne są jednakowe.
Część III - Zaprezentowanie przesłanych filmów społeczności szkolnej - lekcja filmowa w bibliotece.
Sposoby ewaluacji innowacji pedagogicznej
- narzędzia ewaluacyjne
- częstotliwość
- sposób i częstotliwość prezentowania jej przed radą pedagogiczną


- ankieta ewaluacyjna skierowana do uczniów i ich rodziców przed i po zakończeniu działań.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.