AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Wioleta Zielińska, 2020-05-22
Polkowice

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

ZASADY W KLASIE- ZNAM I PRZESTRZEGAM – część pierwsza

- n +

TEMAT: ZASADY W KLASIE- ZNAM I PRZESTRZEGAM – część pierwsza


Cel główny: Określenie roli norm i zasad w codziennym życiu.

Cele szczegółowe:
Uczeń:
- Potrafi podać przykłady sytuacji z życia codziennego, w których konieczne jest zachowywanie ustalonych zasad
- Zdaje sobie sprawę dlaczego należy ich przestrzegać
- Rozumie , że ich podstawową funkcją jest zachowanie ładu i porządku oraz ułatwienie ludziom życia
- Wie, jakie normy zachowań obowiązują w klasie i szkole


4.Metody:
- Słowne
- Problemowe
- Praktycznego działania

5.Formy pracy:
- Grupowa
- Indywidualna





















PRZEBIEG ZAJĘĆ


1. ROZPOCZĘCIE ZAJĘĆ. Dzieci stoją w kręgu i dokańczają zdanie „W mojej klasie najbardziej lubię, kiedy…….”
2. OPOWIADANIE. Czytanie fragmentu opowiadania. Dzieci siedzą w kręgu.
„Usiądźcie wygodnie i posłuchajcie co wydarzyło się w krainie czarownic. Otóż pewnego dnia czarownica Józefinka przygotowywała magiczną miksturę. Okazało się, że zabrakło jej jednego składnika- bagiennego żółtopłatka. Mała czarownica wskoczyła więc na nowiutką miotłę (model sportowy) i czym prędzej ruszyła w drogę. Pędziła na załamanie karku, chociaż właściwie mało co widać. W dole migały czubki drzew i kominy domów. Mała czarownica prawie nie patrzyła, jak leci. I nagle…- ooops! – zderzenie. Potrąciła kaczorka Kwaczorka.
- Och, przepraszam, strasznie się śpieszę! – zawołała, zatrzymując się na
moment.
- Tak, tak, wszyscy tylko się spieszą – narzekał Kwaczorek.
Józefinka poleciała dalej – nie miała czasu do stracenia. (…) Zrobiło się prawie zupełnie ciemno, nim mała czarownica dotarła na skraj lasu. Już niedaleko, zaraz za zakrętem są moczary. Mała czarownica dodała gazu, miotła poderwała się do szybszego lotu. (…) Józefinka leciała za szybko, żeby się zatrzymać. Z rozpędu wpadła na kruka Kraka, który siedział sobie spokojnie na swojej ulubionej gałęzi.
- Co ty wyprawiasz?! – zawołał oburzony Krak, rozcierając sobie stłuczony dziób. – Zachowujesz się jak pirat drogowy!
Józefinka bąknęła coś na przeproszenie i zaraz poleciała dalej.
Mała czarownica tak bardzo była zajęta zbieraniem bagiennego żółtopłatka, że nawet nie zauważyła ptasiej wielkiej rady, która przysiadła z tyłu na ogrodzeniu. A ptaków zleciało się bardzo dużo wszystkie miały poważne, zatroskane miny.
- Hm, hm – chrząknął kaczorek Kwaczorek.
- Józefinko – przemówił kruk Krak – czy wiesz, dlaczego zebraliśmy się tu wszyscy? Otóż zastanowiliśmy się nad twoim postępowaniem i uchwaliliśmy, że tak dalej być nie może.
Postanowiliśmy, że odbierzemy ci prawo latania.
Mała czarownica chwilę pomyślała, wzięła magiczną różyczkę, wypowiedziała zaklęcie i niebo pokryło się siecią powietrznych dróg. Ptaki aż otworzyły dziobki ze zdziwienia. Józefinka wyczarowała osobne drogi dla ptaków i osobne dla czarownic po czym radośnie wskoczyła na miotłę i poleciała do domu. Droga dla czarownic była pusta i Józefinka szybciutko przeleciała nad lasem. A ptaki? (…) Wcale nie były zadowolone z wynalazku małej czarownicy. I w ogóle, co to za pomysły, żeby ptaki trzymały się wyznaczonych tras.
[Do domu Józefinki przyleciał zdenerwowany kruk Krak.]
(…) – Józefinko, musisz to natychmiast odczarować – woła oburzony. – To niedopuszczalne! Nie możemy dostać się do domów. Stoimy w miejscu. Korki są kilometrowe.
- Korki? Na mojej drodze nie było żadnych korków – dziwi się Józefinka.
- Dobre sobie! – denerwuje się Krak. – Ty miałaś drogę tylko dla siebie, a nas są tysiące!
Mała czarownica zawstydziła się. (…) Zamiast zrobić ptakom przysługę, jak zamierzała, tylko utrudniła im życie. Trzeba naprawić błąd. Magiczna różczka szybko przywróciła niebu dawną postać. Zniknęły niewygodne drogi, wszyscy mogą znowu latać, jak im się podoba….
Czy aby na pewno? Niezupełnie. Są przecież zasady ruchu, których należy przestrzegać. To, że w powietrzu nie ma dróg, nie oznacza, że nie obowiązuje tam kodeks drogowy. Józefinka przyrzeka, że odtąd będzie latać wolno i ostrożnie. Nie chce, żeby odebrano jej prawo latania!

3. PYTANIA. Nawiązanie do treści utworu. Zadawanie pytań. Pobudzanie wyobraźni dzieci.
• Jak myślicie? Józefinka dotrzyma obietnicy złożonej ptakom?
• Co to znaczy zachowywać się bezpiecznie?
• Co trzeba ustalić, żeby było bezpiecznie?
• Gdzie obowiązują zasady, reguły?
• Po co one są?
• Co może się stać, jeżeli nie będziemy przestrzegać zasad?
4. ZABAWA RUCHOWA. Zabawa „przechodzimy przez jezdnię”. Nauczyciel wyjaśnia, że kiedy powie „Światło zielone” dzieci będą swobodnie chodziły po Sali a kiedy powie „Światło czerwone” to muszą zatrzymać się w miejscu.
Pytania pomocnicze:
• Po co są sygnalizatory świetlne?
• Czy są potrzebne?
• Co by było, gdyby nie było sygnalizacji?
• Czy wy bezpiecznie poruszaliście się po Sali?
Tak samo, jak i na drodze ważne jest przestrzeganie zasad, tak i w każdym innym miejscu jest to ważne. Również w waszej klasie muszą być przestrzegane zasady. Jak by nie było zasad, to nie można by było normalnie funkcjonować. Wszędzie istnieją zasady: w szkole, w pracy, na drodze, w sklepie, w kinie, teatrze i jak myślicie gdzie jeszcze? A jakie są konsekwencje nieprzestrzegania zasad?
Czy w waszej klasie zdarzają się sytuacje, w których dzieci nie przestrzegają
zasad?
5. PRACA PLASTYCZNA. Dzieci otrzymują kartkę z narysowaną chmurą gradową. Nauczyciel prosi, żeby narysowali zachowania uczniów, które najbardziej im przeszkadzają.




TEMAT: ZASADY W KLASIE- ZNAM I PRZESTRZEGAM- CZĘŚĆ DRUGA


1. ROZPOCZĘCIE ZAJĘĆ. Dzieci stoją w kręgu i dokańczają zdanie „W mojej klasie najbardziej nie lubię, kiedy…….
2. PRZYPOMNIENIE. Nawiązanie do tematu poprzez przypomnienie o czym mówiliśmy na ostatniej lekcji.
3. ANALIZA PRAC. Dzieci siedzą w kręgu i opowiadają na podstawie swoich prac jakie sytuacje problemowe narysowali i dlaczego one im przeszkadzają. Wspólne ustalenie czy są i jakie zasady są w klasie nieprzestrzeganie i dlaczego?
4. REGUŁY I ZASADY. Stworzenie sytuacji problemowej. Nauczyciel mówi „Zamknijcie oczy i wyobraźcie sobie że jesteście w kraju w którym nie obowiązują żadne zasady i reguły. Wszyscy robią, co chcą i nie zwracają uwagi na innych. Wyobraźcie sobie, jak wyglądało by tam życie…..Robot z tego kraju o imieniu Nicpoń nagle pojawia się w naszym mieście i zaczyna chodzić do naszej szkoły. Jednak nie Zan on zasad i nie przestrzega ich. Dlatego zdarzają się różne dziwne sytuacje, posłuchajcie jakie.
• Przybysz chce grać w piłkę. Bierze ją ale nie ma zamiaru podać innym.
Co się będzie działo? Czego trzeba go nauczyć?
• Nicpoń chce przejść prze ulicę. Jest czerwone światło, jadą samochody. On mimo to wkracza na jezdnię.
Co się może stać? Czego musimy nauczyć przybysza?
• Przybysz jest głodny, idzie do sklepu, w którym pracuje twoja mama i bierze produkty bez zapłaty?
Co się stanie? Czego trzeba go nauczyć?
• Idzie do twojego pokoju i oświadcza, że od dzisiaj będzie w nim mieszkał . Wkłada Twoje ubrania, brudzi je i niszczy. Trzy godziny siedzi w łazience i zostawia tam bałagan. O trzeciej w nocy włącza głośną muzykę i nie daje ci spać.
Co będziecie czuli? Jak się zachowacie?
• Wybrał się na wycieczkę razem z dziećmi, bardzo zgłodniał w czasie drogi, włożył więc rękę do cudzego plecaka, wyjął kanapkęi zaczął jeść.
Jak się zachował?
• Zobaczył przed domem rower nieznanego chłopca i chce nim jeździć.
Czy może go wziąć? Czego nauczycie przybysza?

5. Rozmowa o tym, jak wyglądałoby nasze życie, gdyby każdy zachowywał się tak, jak robot. Jak ważne są zasady i reguły wszędzie, również w waszej klasie.
6. Ustalenie zasad zachowania, które ułatwią pracę w klasie.
• Słuchamy się nawzajem.
• Zawsze mówi tylko jedna osoba- reszta słucha.
• Kiedy chcemy coś powiedzieć podnosimy zawsze rękę
• Każdy ma prawo do swoich poglądów
• Nie dokuczamy sobie, nie jesteśmy złośliwi
• Szanujemy się wzajemnie
• Każdy sprząta po sobie.
• Nie chodzimy po klasie
• Nie przeszkadzamy innym w pracy
• Bawimy się zgodnie
• Pamiętamy o ważnych słowach: proszę, dziękuję, przepraszam,
• Panujemy nad swoimi emocjami
7. ZABAWA RUCHOWA „Wszyscy, którzy…”. Dzieci stoją w kręgu, nauczyciel wymienia czynności jakie mają wykonać dzieci, których to dotyczy. Zamienią się miejscami wszyscy, którzy:
• Lubią zgodnie się bawić
• Słuchają uważnie, kiedy pani mówi
• Mają na sobie coś w kolorze czerwonym
• Lubią chodzić na basen
8. ZAKOŃCZENIE. Uczniowie stoją w kręgu, trzymają się zaręcz, nauczyciel puszcza iskierkę przyjaźni” Iskierkę przyjaźni puszczam w kręg, niechaj powróci do mych rąk”.



Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.