Katalog Aleksandra Piskorz, 2020-05-22 Żelków Kolonia Plastyka, Ćwiczenia Wskazania do pracy, przykłady ćwiczeńWskazania do pracy Przykładowe ćwiczenia: Ćwiczenia słuchu fonemowego: różnicowanie słów podobnie brzmiących (przykłady par obrazków: czapka – żabka, bucik – budzik); nazywanie wskazanych przedmiotów, których nazwy różnią się głoskami korelacyjnymi: dźwięczna – bezdźwięczna, ustna – nosowa, o różnym miejscu artykulacji; segregowanie obrazków ze względu na właściwości głoskowe w ich nazwach, np.: dźwięczne - bezdźwięczne Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej: podawanie liczby głosek w wyrazie (analiza); podawanie głoski ze względu na jej lokalizację: pierwsza, druga ostatnia (czyli wyodrębnianie); podawanie liczby sylab w wyrazie; kończenie zaczętego wyrazu; podział lub synteza wyrazu: sylabowa, głoskowa Utrwalenie pamięciowych mechanizmów mowy, tzw. ciągów słownych: nauka wierszy, dni tygodnia, pór roku, miesięcy. Ćwiczenia grafomotoryczne: wiczenia rozmachowe mięśni rąk, np.: kreślenie w powietrzu dużych, płynnych, swobodnych ruchów w kształcie fal, ósemek, kół itp.: pogrubianie konturów; zamalowywanie dowolnej przestrzeni dużych płaszczyzn (kartony, arkusze szarego papieru, gazety) farbami, kredą, węglem; ćwiczenia usprawniające mięśnie dłoni i drobne mięśnie palców, np.: zamalowywanie małych przestrzeni kredkami; kreskowanie – wypełnianie rozmaitych konturów małymi kreseczkami przy zachowaniu kierunku od strony lewej do prawej; kopiowanie rysunków przez kalkę; zamalowywanie małych pól wg oznakowania. ćwiczenia pełnych, rytmicznych, ciągłych i pulsujących ruchów pisarskich, np. obrysowywanie szablonów (od wewnątrz, zewnętrzni), rysowanie szlaczków w liniaturze szerszej, łączenie odpowiednich punktów. Propozycje ćwiczeń funkcji wzrokowych: układanie obrazków z części (wg wzoru, z pamięci, bez wzoru); układanie liter z elementów przyrodniczych, patyczków ; wyszukiwanie par figur, cyfr, liter małych i dużych; wyszukiwanie ukrytych szczegółów, różnic na obrazku; wyszukiwanie takich samych symboli graficznych (figur, liter, cyfr) wśród wielu podobnych dobieranie jednakowych par przedmiotów, obrazków Ćwiczenia rozwijające myślenie wzbogacające słownik dziecka: układanie historyjki obrazkowej, określanie właściwej kolejności zdarzeń; próby określania zdarzeń, jakie mogły nastąpić wcześniej lub później (przewidywanie skutków i następstw); zabawa w kończenie zdań, np.: gdybym był czarodziejem to …, gdybym umiał latać to ….; wzbogacanie pojęć np.: określenie ogólnej nazwy grupy przedmiotów, rozszerzenie słownika dziecka: pieczywo – bułka, chleb, rogal... . Układanie treści historyjki do obrazków Ćwiczenia manualne malowanie farbami na dużych płaszczyznach; rysowanie i kolorowanie miękkimi kredkami i pisakami; rysowanie przez kalkę techniczną wzorów litero podobnych; wycinanie po liniach prostych, falistych, łamanych; lepienie z plasteliny, modeliny. Ćwiczenia usprawniające grafomotorykę: Mocne zaciskanie dłoni. Dziecko zaciska dłonie w pięści, kciuki pozostają na zewnątrz. Następnie rozluźnianie dłoni, z pełnym wyprostowaniem palców i ich swobodnym rozluźnieniem (powtórzyć 10 razy). Pływanie „na sucho”. Wykonywanie rękoma ruchów jak przy pływaniu crawlem, a następnie jak w stylu grzbietowym (powtarzanie 10 razy); „Spacery palcami po stole” - w różnych ich zestawieniach rozłożenie dłoni na stole, dziecko unosi jednocześnie w obu dłoniach wymieniony palec Ruchy naprzemienne, koordynacja półkul mózgowych (ćwiczenia poprawiające płynność ruchów gałek ocznych). Dotykanie na zmianę ręką lewego kolana i odwrotnie lewą ręką prawego kolana; dotykanie prawym lokciem lewego kolana W pozycji na czworaka prostowanie prawej ręki i lewej nogi i odwrotnie; Skoki pajacyka Propozycje ćwiczeń usprawniających narząd wzroku: rysowanie wzrokiem (nosem) lekkim, płynnym ruchem różnych figur, spiral, okręgów, krzyżyków, iksów; obserwowanie światła latarki; zabawy z szybkim mruganiem. Ćwiczenia percepcji i pamięci wzrokowej oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej. Układanki obrazkowe (wg wzoru, z pamięci , bez wzoru); układanie liter z elementów przyrodniczych, patyczków; wyszukiwanie par figur, cyfr, liter małych i dużych; dobieranie takich samych par przedmiotów, obrazków. Ćwiczenia z figurami geometrycznymi: wyszukiwani kształtów podobnych; uzupełnianie figur brakującymi elementami Ćwiczenia rozwijające myślenie wzbogacające słownik dziecka: zabawa w kończenie zdań: gdybym był czarodziejem to …, gdybym umiał latać to ….; układanie treści historyjki do obrazków. Wskazane są ćwiczenia z zakresu matematyki: Rozwijanie operacyjnego myślenia w zakresie: ustalania stałości masy: obserwowanie i porównywanie różnych przekształceń masy (np.: ciasta, plasteliny) oraz cieczy: rozlewanie do różnych naczyń; porządkowanie elementów w zbiorze przy wyznaczaniu konsekwentnych serii: ustalanie, który z przedmiotów jest mniejszy od dziecka, a który większy (np.: większa w tym pokoju jest szafa i regał, a mniejsze krzesło i stół), układanie krążków o różnych wielkościach, średnicach, od najmniejszego do największego, układanie kawałków papieru w różnych odcieniach tego samego koloru od najjaśniejszego do najciemniejszego, ćwiczenia z zestawem klocków zwanych „liczby w kolorach” - porównywanie ich wielkości, porządkowanie według wielkości butów, talerzy, liści, marchewki, itp. Rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania: zabawy z liczydełkami, kolorowymi guziczkami – układanie działań dodawania i odejmowania na konkretach; gry planszowe z wykorzystaniem dwóch kostek (wyrzuconą liczbę oczek można sumować lub odejmować). Ćwiczenia usprawniające pamięć i koncentrację uwagi Zabawy wprowadzające sekwencję, np.: głuchy telefon – dziecko ma dokładnie powtórzyć zdanie, które usłyszało; powtórz nr telefonu – zaczynamy od 3,4 cyfr – dziecko ma je powtórzyć; jedziemy na wycieczkę – zabawę zaczynamy mówiąc „jedziemy na wycieczkę i zabieramy ...”. Wymyślamy i wymieniamy na zmianę z dzieckiem rzeczy, jakie zabieramy na wycieczkę powtarzając przy tym już te wcześniej wymienione, np.: mama: „jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak” dziecko: „jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak i namiot” mama: „jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak, namiot i piłkę” dziecko: „jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak, namiot, piłkę i koc” itd. Rymowanki – nauka krótkich rymowanych wierszyków, wyliczanek , również z wprowadzeniem towarzyszącym temu gestów; wymieniamy ciąg słów. Na ustalone wcześniej słowo lub grupę słów dziecko ma klasnąć, np.: na słowo lampa lub nazwy kolorów, potraw, itp. nazywamy szybko i wskazujemy części ciała. Dziecko ma je wskazywać na sobie. Dla zmylenia co jakiś czas wskazujemy na sobie jakąś inną część ciała inną niż wymieniamy – zadaniem dziecka jest wskazywać prawidłowo na podstawie usłyszanej instrukcji słownej. Pokazujemy dziecku ilustrację i prosimy aby przez 30 sekund uważnie jej się przyglądało. Następnie zabieramy rysunek i prosimy o odpowiedzenie na rożne pytania dotyczące tego co znajdowało się na obrazku. Powtarzamy dziecku pewną sekwencję słów (np..: KOMIN, KACZKA, KANAPA, KRZESŁO, KROWA, KOT, KACZKA, KOGUT, KURA), a następnie prosimy aby powtórzyło wyrazy w tej samej kolejności; wystukujemy dziecku pewien rytm a następnie prosimy aby powtórzył. Przeprowadzamy kilka prób; Podaj kolejność za parawanem układamy w rzędzie kilka przedmiotów, odsłaniamy, dziecko przygląda się przedmiotom zapamiętując ich kolejność. Ponownie zasłaniamy parawanem a zadaniem dziecka jest wymienienie przedmiotów w kolejności. Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej wyklaskanie rytmu , który wystukał rodzic na bębenku; skakanie w rytmie, jaki wystukuje rodzic; wyklaskanie rytmu ułożonego z patyczków I I I I I I I II II I I I II I I I reagowanie klaśnięciem na daną głoskę; pokazywanie obrazków przedstawiających dany dźwięk: zegar (cyk, cyk), mucha (bzz), woda z kranu (kap, kap), bocian (kle, kle), dzwonek (dzyń, dzyń), pies (hau, hau) łączenie czerwoną kredką obrazków, których nazwy zaczynają się tą samą głoską; łączenie niebieską kredką obrazków, w których nazwach na końcu jest ta sama głoska; rysownie tyle okienek, ile jest głosek w nazwach przedmiotów znajdujących się na obrazkach; wyszukiwanie wyrazów zaczynających się od pierwszej głoski/sylaby wyrazu, który wypowiedział rodzic; głoskowanie przez rodzica wyrazów przedstawionych na obrazkach – zadaniem dziecka jest znalezienie odpowiedniego obrazka; wymyślanie wyrazów zaczynających się np.: od głoski „s” związanych z ubiorem (sukienka, spodnie, serdak, skarpety), z jedzeniem (ser, smalec, sok, surówka, słodycze); zabawa w kończenie wyrazów. Dorosły mówi początek wyrazu a dziecko kończy. Można posługiwać się obrazkami i wówczas dziecko znajduje wszystkie obrazki zaczynające się na daną sylabę, np.: Ma..., Ko..., Ba..., Ta... i inne. Ćwiczenia grafomotoryczne: ćwiczenia ruchowe o charakterze relaksacyjnym (otrzepywanie rąk z wody, ćwiczenia ruchowo – oddechowe, zaciskanie i rozluźnianie mięśni), układanie różnych modeli z palców i dłoni. Malowanie palcami, malowanie grubym pędzlem ślady – pozostawienie na papierze odcisków dłoni i stóp umoczonych w farbie obrysowywanie dłoni stóp, obrysowywanie konkretnych przedmiotów; rysowanie wg szablonów, rysowanie prostych schematów, rysowanie po śladzie, kalkowanie; próby samodzielnego rysunku, domalowanie brakujących elementów. Ćwiczenia utrwalające kształty liter i cyfr: wypełnianie konturów różnymi materiałami, np.: guzikami, wydzieranym papierem kolorowym, itp.; lepienie kształtów z różnych materiałów, np.: plasteliny, ciasta do jedzenia, itp. układanie kształtów liter i cyfr z różnych przedmiotów, np. klocków, kasztanów, kamyków itp. Wybrane ćwiczenia Denninsona (gimnastyki mózgu) Sowa (ćwiczenie usprawniające koncentrację, skupienie uwagi, zapamiętywanie, słuch, pamięć krótko i długoterminową, formułowanie myśli i zdań w pamięci, rozumienie ze słuchu, literowanie) masujemy mięsień kapturowy (na ramieniu), chwytamy go, jednocześnie przesuwając głowę w kierunku ramienia chwyconego mięśnia, wykonujemy głęboki wdech, odchylając głowę w przeciwną stronę wydychamy powietrze, stopniowo je wydmuchując tak, jak gdybyśmy gasili świeczki na torcie, następnie robimy to samo z mięśniem po przeciwnej stronie, - ćwiczenie wykonujemy każdą ręką trzy razy. Kołyska (ćwiczenia pomagające utrzymać równowagę, usprawnienia uczenia się, wyrabia prawidłową postawę ciała przy siedzeniu , koncentruje uwagę przy opanowywaniu materiału) ćwiczenie wykonujemy na miękkim podłożu (dywan, materac) siadamy, nogi zgięte w kolanach, ręce podparte z tyłu, odchylamy kolana i biodra raz w lewą, raz w prawą stronę, stopy trzymamy w linii środka. To samo ćwiczenie powtarzamy przy podparciu jedną ręką, następnie bez rąk, potem unieść stopy i wykonywać te same skręty bioder w lewo i w prawo. Oddychanie brzuszkiem (ćwiczenie uczące prawidłowego oddychania, zwiększające dotlenienie całego organizmu, wpływające na lepszą koncentrację uwagi) ręce spoczywają na dolnej części brzucha, unoszą się i opadają zgodnie z jego pracą; głęboki wdech i odliczanie w pamięci do trzech; wstrzymanie oddechu z odliczeniem w pamięci do trzech; wydech miarowy z odliczeniem w pamięci do trzech, tak jakbyśmy dmuchając chcieli utrzymać na wysokości twarzy piórko; w miarę ćwiczeń stopniowe wydłużanie odliczania. Spis wykorzystanej literatury Danielewicz D., Pisula E., Terapia i edukacja osób z autyzmem, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2003. Gałkowski T., Pisula E., Przystosowanie społeczne dzieci z autyzmem, Wydawnictwo AWF, Warszawa 2004. Głowczak M. za Carl H. Delacto, Dziwne, niepojęte. Autystyczne Dziecko, Fundacja Synapsis, Warszawa 1995. Jagielska G., Dziecko z autyzmem i Zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu, ORE, Warszawa 2010. Lewańska A., Praca terapeutyczna z dzieckiem ze spektrum autyzmu, SWPS, Warszawa 2014. Pilch T, Zasady badań pedagogicznych, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1985. Pisula E., Autyzm u dzieci. Diagnoza, klasyfikacja, etiologia, PWN, Warszawa 2000. Pisula E., Autyzm: fakty, wątpliwości, opinie, Wydawnictwo WSPS, Warszawa 1993. Pisula E., Małe dziecko z autyzmem, Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańska 2005. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |