Katalog Monika Heigelmann, 2020-05-22 Poznań Zajęcia przedszkolne, Projekty edukacyjne Maciusioww teatrzyki dzieci i Pani MonikiWstęp Teatr to magiczne miejsce. To w nim żyrafa może mieć skrzydła, dziecko może rządzić światem, a drzewa mogą śpiewać. Któż z nas nigdy nie marzył o tym, aby choć przez chwilę stać się częścią tego magicznego świata? Któż z nas nie marzył, by zamienić się w księżniczkę noszącą piękne suknie lub rycerza broniącego królestwa? Teatr pomaga oderwać się od codzienności, wyzwala w nas pozytywne odczucia. I nie tylko nam – dorosłym. Ale również dzieciom. Wczesne obcowanie dziecka z teatrem, ze sztuką zachęcają je do spontanicznej, własnej twórczości. Wcielanie się w różne role to nic innego, jak naturalny i prawidłowy rozwój dziecka. Dlatego tak dużą i ważną rolę odgrywają zabawy w teatr, które są nieodłącznym elementem pracy każdego nauczyciela edukacji przedszkolnej. Zabawa w teatr łączy ze sobą twórczość plastyczną, muzyczną czy ruchową oraz wpływa na postawy moralne dziecka jak również jest dobrym sposobem na poradzenie sobie z nagromadzonymi emocjami i odczuciami. Co daje dziecku zabawa w teatr? Przede wszystkim rozwija wyobraźnie i myślenie, wzbogaca słownictwa, umuzykalnia, buduje poczucie własnej wartości, ćwiczy pamięć i koncentrację integruje grupę, uczy współpracy i odpowiedzialności za wspólne dzieło. My, nauczyciele, mamy w swojej karierze zawodowej, niezliczoną ilość przygotowanych inscenizacji, przedstawień czy przeglądów, uszytych rekwizytów czy namalowanych własnoręcznie dekoracji. Dlatego tak dobrze zdajemy sobie sprawę z tego, że to doskonała forma pracy z dziećmi. Zdając sobie sprawę z tak wielu pozytywnych aspektów edukacji teatralnej postanowiłam stworzyć niniejszy projekt edukacyjny dla dzieci sześcioletnich. Projekt edukacyjny „Maciusiowe teatrzyki dzieci i pani Moniki” zakłada pracę w małych grupach, w których każdy będzie wyrażał swoje własne pomysły, propozycje, a ja-jako nauczyciel-będę również czynnie występowała z dziećmi – wcielając się w różne role. Ponadto zakłada współpracę z rodzicami – nie tylko jako widz, ale także jako aktor, rekwizytor czy sufler, Mam nadzieję, że projekt ten wyzwoli wśród dzieci skrywane talenty aktorskie, pomoże przezwyciężyć nieśmiałość, zachęci dzieci wycofane a przede wszystkim będzie dla dzieci dobrą zabawą. Cele ogólne: - włączenie dzieci nieśmiałych do prezentowania swoich talentów, - rozwijanie kreatywności dzieci, - wyposażenie dziecka w wiedzę o teatrze, - kształtowanie umiejętności poznanych utworów za pomocą gestu, mimiki, - kształtowanie doznań estetycznych dzieci, - integracja grupy, - umiejętność współpracy z grupie, - wzbogacanie słownictwa dzieci, - nabycie umiejętności operowania własnym głosem. Cele szczegółowe, Dziecko: - posługuje się słownictwem związanym z teatrem, - wymienia i stosuje zasady kulturalnego zachowania się w teatrze, - opisuje pracę zawodową związaną z teatrem, - rozpoznaje i nazywa różne formy teatralne, - zgodnie współpracuje w grupie, - wyraża swoje emocje, potrzeby, odczucia, - prezentuje publicznie swoje talenty, - czuje się odpowiedzialne za wspólny efekt, - tworzy kukiełki, rekwizyty, - doskonali umiejętność budowania dłuższych wypowiedzi, - odkrywa i wykorzystuje własne możliwości, - przezwycięża nieśmiałość, - wykazuje zainteresowanie teatrem, - odgrywa role posługując się mową, mimiką, gestem, - rozwija własną kreatywność. Formy realizacji projektu: - zabawy naśladowcze, - zabawy tematyczne, - zabawy z elementami dramy i pantomimy, - inscenizowanie ruchem wierszy, piosenek, bajek, opowiadań, baśni, - udział dzieci w przedstawieniach, spektaklach teatralnych, przeglądach (w miarę możliwości), - utworzenie w sali kącika teatralnego, - gromadzenie rekwizytów, - współpraca z rodzicami, - swobodna rozmowa, - dialog, - pogadanka, - słuchanie czytanych utworów literackich, - tworzenie wspólnych opowiadań, bajek - multimedia. Metody stosowane podczas realizacji projektu oscylować będą głównie wokół działań aktywizujących dzieci: - drama, - pantomima, - inscenizacja, - pokaz, - obserwacja, - gry i zabawy integracyjne, - aktywność ruchowa, - pedagogika zabawy. Przeznaczenie projektu: Projekt edukacyjny „Maciusiowe teatrzyki dzieci i pani Moniki” przeznaczony jest dla dzieci sześcioletnich. Projekt ten został napisany także dla nauczycieli, którzy mogą modyfikować działania w nim zawarte i dostosować do rozwoju i wieku dzieci. Projekt może być wykorzystany do realizacji również przez nauczycieli z innych placówek przedszkolnych. Projekt może być również kontynuowany od nowego roku szkolnego – z udziałem dzieci młodszych. Realizacja projektu zakłada współpracę z rodzicami. Założenia projektu „Maciusiowe teatrzyki dzieci i pani Moniki” są zgodne z Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego (Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017r., Dz.U.poz.356) Miejsce realizacji projektu: Projekt będzie realizowany głównie w Przedszkolu nr 35 im.Króla Maciusia I w Poznaniu; przedstawienia, inscenizacje będą również realizowane w pobliskich placówkach oświatowych. Termin realizacji : Wrzesień 2020 – Maj 2020 Realizacja projektu HARMONOGRAM DZIAŁAŃ Działania zawarte w tabeli są propozycjami, które można modyfikować, realizować w całości lub tylko częściowo. Należy je dostosować do swojej grupy przedszkolnej. Wrzesień 2019 (oraz przypominanie i utrwalanie wiadomości w czasie realizacji projektu) 1. Spotkanie z teatrem. Zapoznanie dzieci z różnego rodzaju formami teatralnymi(prezentacja multimedialna, nagranie spektaklu),tj: - teatr kukiełkowy/pacynkowy, - teatr cieni, - pantomima, - spektakl teatralny, - musical, - teatr Kamishibai. W miarę możliwości wyjazd z dziećmi na dowolną formę teatralną lub zaproszenie do przedszkola. Zapoznanie z poszczególnymi miejscami w teatrze. Ustalenie zasad kulturalnego zachowania się w teatrze. Październik 2019 (uzupełnianie w ciągu całego roku szkolnego) 2.Kącik teatralny Utworzenie w sali kącika teatralnego, zebranie rekwizytów, kostiumów, kukiełek, pacynek, masek itp. Zaproszenie do współpracy rodziców oraz społeczność przedszkolną Listopad 2019 3.Czy aktor to też zawód? Zapoznanie z pracą aktora (ilustracje, multimedia, zaproszenie aktora do przedszkola lub spotkanie z aktorem w przedszkolu). Zapoznanie z pracą suflera oraz pozostałych osób pracujących w teatrze. W ciągu całego roku szkolnego 4.Bawimy się w teatr Stosowanie metod aktywizujących, pobudzających dzieci do twórczego działania, wcielania się w różne role, zachęcanie dzieci wycofanych lub nieśmiałych. Tworzenie krótkich spontanicznych inscenizacji wg pomysłów dzieci i nauczyciela. Wcielanie się w losowane role, operowanie głosem, ćwiczenia ortofoniczne, gimnastyka buzi i języka. Przeprowadzanie dialogów na podany temat z użyciem pacynek lub kukiełek. Wykonywanie kukiełek, pacynek, masek. Listopad 2019-Maj 2020 5. Maciusiowi artyści na małej scenie – przedstawienia dla zapraszanych gości. Wspólne planowanie działań, dobór ról, rekwizytów, dekoracji. Przygotowanie zaproszeń, plakatów. Występy dla rodziców: 1. „Kto ty jesteś?Polak mały” – przedstawienie patriotyczne. 2. „Maleńka miłość w żłobie śpi” – przedstawienie jasełkowe dla rodziców oraz dzieci z wszystkich grup przedszkolnych. 3. Kolędowanie dla seniorów – śpiew, taniec, recytacja. 4. „O bałwanku,co miał złote serce” – inscenizacja dla dzieci z najmłodszych grup wiekowych. 5. „Śpiewać potrafimy, tańczyć też umiemy” – występ dla dzieci z ośrodka dla dzieci niedosłyszących. 6. „Bajka o śpiącym niedźwiedziu” – inscenizacja dla dzieci z pobliskich placówek oświatowych. 7. „No i w końcu przyszła wiosna, kolorowa i radosna” – przedstawienie dla dzieci z placówek zrzeszonych w Miasteczku Oświatowym. 8. „Bajka o wiośnie, kurze i pisankach” – inscenizacja dla dzieci z wszystkich grup przedszkolnych. 9. „Mamo, Tato cóż wam dam?” – przedstawienie dla rodziców. Czerwiec 2020 6.Teatralny quiz – podsumowanie wiadomości. Zorganizowanie quizu podsumowującego realizację projektu. Wręczenie każdemu dziecku dyplomu małego aktora. Stworzenie fotorelacji z realizacji projektu – pokaz dzieciom. Stworzenie prezentacji multimedialnej z działań teatralnych – dla rodziców. Teksty niektórych inscenizacji pochodzą z książki „Na przedszkolnej scenie” – Sylwii Bacewicz. Są one modyfikowane na potrzeby własne. Pozostałe teksty są w dużej części autorskie. Ewaluacja: Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |