![]() |
![]() |
Katalog MICHAŁ SOBIK, 2020-05-22 PAWLOWICE Historia, Scenariusze Podziemie antykomunistyczne w Polsce 1944-561. Cele ogólne : - zapoznanie z celami i dziejami walk żołnierzy wyklętych w latach 1944-1960 - kształtowanie umiejętności doboru, selekcji i prezentacji informacji oraz argumentacji - doskonalenie umiejętności wykorzystania nowoczesnych technologii - kształcenie postaw patriotycznych 2. Cele dla ucznia (operacyjne): - wyjaśnienia pojęcia „żołnierze wyklęci” - przedstawia przyczyny i cele ich walki - omawia dzieje walki podziemia antykomunistycznego w latach 1944-1960 - przedstawia najważniejsze sylwetki dowódców - zajmuje stanowisko w debacie i tworzy argumentację 3. Metody : - pogadanka na podstawie mapy i tekstów źródłowych - dywanik pomysłów (Mentimeter.com) - puzzle w małych grupach - debata oksfordzka - Quiz z aplikacją mobilną 4. Środki : - prezentacja (prezentacje Google) - rzutnik - smartfon / tablet z dostępem do Internetu i aplikacja Adobe Reader - udostępnione teksty źródłowe (PDF) - mapa „Polska po 1945 r.” (może być w prezentacji) PRZEBIEG ZAJĘĆ a). Rekapitulacja wtórna : - zadanie pytań do całości klasy : * przypomnij datę odkrycia zbrodni katyńskiej i określ jej skutki dla relacji polsko – radzieckich, * na podstawie mapy wskaż okres czasowy 1944 r. w którym wojska radzieckie wkraczają na ziemie polskie * wyjaśnij skrót PKWN i określ datę i miejscowość jego powstania oraz wskaz, kraj wspierający PKWN b). Pogadanka na podstawie lektury tekstów źródłowych : udostępnienie uczniom fragmentów tekstów źródłowych: - meldunku o rozbrojeniu przez sowietów oddziałów AK w rejonie Wilna - Manifestu PKWN o stosunku do władz londyńskich - rozkazu gen Okulickiego z 19 I 1945 r. o rozwiązaniu AK - odezwy Testament Polski Walczącej z 1 VII 1945 r. - Zadanie pytań dla całości klasy * wyjaśnij, jaki był stosunek do polskiego podziemia sowietów i PKWN * określ, do czego zmierzali sowieci ? * jakie decyzje podjęły prawowite władze polskie oraz d-ctwo AK wobec działań komunistów ? - Podsumowanie pogadanki z zaznaczeniem, że prawowite władze polskie postanowiły kontynuować opór c). Dywanik pomysłów- co oznacza pojęcie żołnierze wyklęci ? - zadanie pytań dla całości klasy: jak rozumiesz pojęcie „wyklęty” ? Kto kogo i dlaczego „wyklina” ? - wyświetlenie na slajdzie kodu QR z linkiem do ankiety na Mentimeter.com i poleceniem stworzenia własnej definicji pojęcia „żołnierze wyklęci” - Wyświetla definicję na na slajdzie - poleca zapoznać się z definicjami i zagłosować na JEDNĄ wybrana poprzez smartfona - podsumowanie, odczytanie i uzupełnienie definicji z zaznaczeniem, że „wyklinali” komuniści aby zohydzić społeczeństwu ideę obrony prawowitych władz kraju a celem „wyklętych” była walka z komunizmem, był wiec pierwszymi wśród ujarzmionych przez ZSRR narodów w Europie, którzy stawili mu czoła. d). Puzzle w małych grupach: najsłynniejsze organizacje, oddziały, dowódcy i ich szlak bojowy: - podział klasy na 3-5-osobowe zespoły. (w zależności od liczebności klasy, liczby wybranych przez nauczyciela organizacji poakowskich, dowódców i ich oddziałów) - Każdy zespół otrzymuje do opracowania zagadnienia : 1).organizacje podziemia poakowskiego, 2). najsłynniejsi dowódcy poakowskiego podziemia 3). ich szlak bojowy - Nadzoruje pracę - podsumowuje pracę prosząc ochotników o przedstawienie działań poszczególnych organizacji i oddziałów - uzupełnia i systematyzuje informacje g). Rekapitulacja pierwotna : Quiz o żołnierzach wyklętych z wykorzystaniem Formularzy Google - udostępnia kod QR do Quizu (może być zawarty w prezentacji) f). Podsumowanie : - wyświetla wyniki (*quiz sprawdza się i generuje wyniki automatycznie) - wpisuje oceny/plusy f).ZAPOWIEDZIEĆ : Debata oksfordzka „Żołnierze wyklęci – pionierzy walki z komunizmem czy kolejni straceńczy polscy powstańcy” ? - zwrócenie uwagi na rozbieżne oceny działań podziemia poakowskiego - przedstawienie zasad debaty - podział na grupy debatujące, wybór marszałka debaty - lecenie ZADANIA DOMOWEGO : przygotowanie stanowisk, argumentów, kontrargumentów oraz kolejności wypowiedzi debatujących Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |