![]() |
![]() |
Katalog Agnieszka Jaworska, 2020-05-22 Zduńska Wola Zajęcia przedszkolne, Program nauczania „Poznajemy zawody- ciekawe miejsca, ciekawych ludzi”-Program autorski oparty na metodzie projektuZawód jest zbiorem zadań, zespołem czynności wyodrębnionych w wyniku społecznego podziału pracy, będących świadczeniami na rzecz innych osób, wykonywany przez poszczególne osoby i wymagający odpowiednich kwalifikacji oraz atrybutów. Dzieci w wyniku spotkań z przedstawicielami różnych zawodów będą miały okazje poznać zasady pracy, zakres czynności, wyposażenie, jakie jest niezbędne przy wykonywaniu poszczególnych zadań, a tym samym rozbudzić w sobie pasję do poznawania. Dzieci coraz częściej interesują się pracą zawodową swoich rodziców, dziadków, próbują opowiadać o ich pracy. Dzielą się takimi informacjami z innymi dziećmi podczas zabaw dowolnych. Dlatego głównym założeniem tego programu będzie poszerzenie wiedzy dzieci na temat rożnych zawodów poprzez organizowanie spotkań z przedstawicielami różnych zawodów. Cele główne: 1.Przybliżenie dzieciom szczegółów związanych z profesjami funkcjonującymi w naszym społeczeństwie. 2. Budzenie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym poprzez przybliżenie zawodów i czynności z nimi związanymi. 3. Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi 4.Wychowanie do wartości; szacunek do pracy; konieczność zarobkowania, rzetelność i sumienność. Cele szczegółowe: - wdrażanie do poszanowania pracy ludzi wybranych zawodów - poszerzenie zasobu słownictwa o nieznane dotąd wyrażenia związane z określonym zawodem - zaangażowanie rodziców i dzieci do przygotowania materiałów potrzebnych podczas spotkania z ekspertem - rozwijanie wyobraźni i myślenia twórczego - wyrabianie umiejętności współdziałania w grupach - przełamywanie nieśmiałości w stosunku do osób obcych - rozwijanie umiejętności układania pytań - zwiększenie aktywności poznawczej i twórczej dzieci -inicjowanie zabaw tematycznych w zaaranżowanych kącikach związanych z poznanymi zawodami Planowane osiągnięcia dzieci: - rozpoznaje i nazywa wybrane zawody - wie, na czym polega praca ludzi różnych zawodów - wie, jakie korzyści płyną z pracy ludzi - wie, jakie przedmioty potrzebne są ludziom wykonującym określony zawód - umie współdziałać z kolegami w grupie podczas realizacji programu - zna znaczenie nowych wyrażeń związanych z określonym zawodem - pokonuje nieśmiałość w określonych sytuacjach, formułuje pytania na określony temat - podejmuje próby dyskusji w zespole Metody: - podające: • opis • opowiadanie • pogadanka - eksponujące: • pokaz połączony z przeżyciem • ekspozycja • inscenizacje - praktyczne: • ćwiczenia • pokaz Wymienione metody znajdują zastosowanie w takich formach pracy, jak: • zabawy dowolne i organizowane przez nauczycielkę • zajęcia indywidualne • spacery i wycieczki • samodzielne doświadczenia • gry i zabawy dydaktyczne, zabawy badawcze, zabawy ruchowe Warunki realizacji programu Program będzie realizowany w roku szkolnym 2016/2017 w zależności od potrzeb, w formie jednodniowych lub tygodniowych ośrodków tematycznych na określony temat w grupie dzieci 4 – letnich. W programie będą przeplatać się różne rodzaje aktywności dziecka: - językowa - literacka - plastyczna - społeczna -muzyczno-ruchowa -teatralna -matematyczna Formy pracy: - zbiorowa - indywidualna - w małych zespołach Należy umożliwić dzieciom bezpośredni kontakt ze środowiskiem lokalnym, w którym będą miały możliwość bezpośredniego obserwowania pracy ludzi i dostrzegania sieci wzajemnych zależności między różnymi zawodami pracy. Poznawanie otaczającej rzeczywistości społecznej dokonuje się nie tylko przez przyswajanie, ale także przez odkrywanie i przeżywanie. Wymagania te powinny spełniać realizowane wyjścia i wycieczki. To właśnie podczas zajęć terenowych dzieci mają okazję poznać określone miejsce i pogłębić sposób myślenia o temacie. Przygotowanie zajęć terenowych: 1. Potwierdzenie daty i godziny spotkania z przedstawicielem danego zawodu dalej zwanym ekspertem 2. Przygotowanie aparatu fotograficznego 3. Przygotowanie pytań do eksperta 4. Przypomnienie zasad poruszania się w terenie oraz kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych 5. Zapewnienie dzieciom opieki przez osoby dorosłe Jeśli spotkanie z ekspertem ma odbyć się w sali przedszkolnej to należy omówić z ekspertem: - jakie ewentualne przedmioty, bezpieczne dla dzieci, ekspert może przynieść na prezentację - ogólne informacje na temat tego, czego chciałyby się dowiedzieć (wraz z przykładowymi pytaniami, jakie mogą zadać) - znaczenie przedmiotów autentycznych, a zwłaszcza bezpośredniego kontaktu dzieci z tymi przedmiotami - znaczenie posługiwania się językiem zrozumiałym dla małych dzieci. Praca metodą projektu będzie przebiegała w trzech etapach. Etap 1 – rozpoczęcie programu – zainspirowanie dzieci tematyka. Etap 2 – realizacja programu – realizacja zadań postawionych do wykonania według określonego planu. Etap 3 – podsumowanie programu- wystawa prac plastycznych, prezentacja fotografii oraz zabawa inscenizacyjna dla innych grup przedszkolnych ETAP 2 – REALIZACJA PROGRAMU Temat zadania Miejsce Termin Poznajemy zawody - POLICJANT ZAJĘCIA TERENOWE -Wycieczka na pobliskie skrzyżowanie. Kącik tematyczny „Policjant” Wrzesień Poznajemy zawody - SPRZEDAWCA ZAJĘCIA TERENOWE -Wycieczka do Sklepu spożywczego Kącik tematyczny ”Sklep” Październik Poznajemy zawody - LISTONOSZ POZNAJEMY CIEKAWE MIEJSCA- POCZTA ZAJĘCIA TERENOWE I W SALI PRZEDSZKOLNEJ -Spotkanie z listonoszem -Wycieczka na Pocztę Kącik tematyczny „Poczta” Październik POZNAJEMY CIEKAWE MIEJSCA-DWORZEC PKP ZAJĘCIA TERENOWE -Wycieczka na Dworzec Kolejowy Kącik tematyczny” Na dworcu” Listopad Poznajemy zawody –FOTOGRAF ZAJĘCIA W SALI PRZEDSZKOLNEJ -Spotkanie z fotografem Kącik tematyczny” Fotograf” Listopad Poznajemy zawody – KRAWCOWA ZAJĘCIA TERENOWE -Wycieczka do pobliskiej Pracowni krawieckiej Kącik tematyczny „W pracowni krawieckiej” Grudzień Poznajemy zawody – KUCHARZ POZNAJEMY CIEKAWE MIEJSCA-KUCHNIA ZAJĘCIA TERENOWE -Spotkanie z p.Kucharką z przedszkolnej Kuchni Kącik tematyczny ”Kuchnia” Grudzień Poznajemy zawody -KOMINIARZ ZAJĘCIA W SALI PRZEDSZKOLNEJ -Spotkanie z kominiarzem Kącik tematyczny „Kominiarz” Styczeń Poznajemy zawody - TANCERZ ZAJĘCIA W SALI PRZEDSZKOLNEJ -Rozmowa z tancerzami w ramach zajęć „Filharmonii” Kącik tematyczny” Tancerze” Styczeń Poznajemy zawody – FRYZJERKA POZNAJEMY CIEKAWE MIEJSCA- ZAKŁAD FRYZJERSKI ZAJĘCIA TERENOWE -Wycieczka do pobliskiego Zakładu fryzjerskiego Kącik tematyczny „Fryzjer” Luty Poznajemy zawody – AKTOR ZAJĘCIA W SALI PRZEDSZKOLNEJ -Udział w przedstawieniu teatralnym -„Kącik tematyczny –Teatr” Luty Poznajemy zawody-CUKIERNIK/PIEKARZ POZNAJEMY CIEKAWE MIEJSCA-CUKIERNIA/PIEKARNIA ZAJĘCIA TERENOWE -Wycieczka do Cukierni -Wycieczka do Piekarni Kącik tematyczny” Cukiernia/Piekarnia” Marzec Poznajemy zawody – WETERYNARZ POZNAJEMY CIEKAWE MIEJSCA-PRZYCHODNIA DLA ZWIERZĄT ZAJĘCIA TERENOWE -Wycieczka do pobliskiej Przychodni dla zwierząt Kącik tematyczny” Weterynarz” Kwiecień Poznajemy zawody – LEKARZ/STOMATOLOG ZAJĘCIA TERENOWE -Wizyta w Poradni Stomatologicznej Kwiecień Poznajemy zawody – BIBLIOTEKARKA POZNAJEMY CIEKAWE MIEJSCA- BIBLIOTEKA ZAJĘCIA TERENOWE Wycieczka do Biblioteki Miejskiej Kącik tematyczny” Biblioteka” Maj Poznajemy zawody-STRAŻAK POZNAJEMY CIEKAWE MIEJSCA-STRAŻNICA ZAJĘCIA TERENOWE Wycieczka do Strażnicy Kącik tematyczny” Straż” Maj ETAP 3 – ZAKOŃCZENIE PROGRAMU Podsumowanie wiedzy dzieci na temat pracy ludzi poznanych zawodów nastąpi w miesiącu czerwcu zostanie przeprowadzone w następujący sposób: 1. Dzielenie się wiedzą z dziećmi innych grup w formie zabawy inscenizacyjnej. 2. Przygotowanie i zaprezentowanie fotografii z miejsc zwiedzanych. 3. Organizacja wystawy: zgromadzonych prac dzieci, rekwizytów w sali. 4. Dzielenie się doświadczeniami. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |