Katalog Małgorzata Ziarek, 2020-05-22 Olsztyn Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Dodawanie i odejmowanie liczb dwucyfrowychScenariusz zajęć Scenariusz zajęć z zakresu edukacji matematycznej w klasie III Temat: Dodawanie i odejmowanie liczb dwucyfrowych w zakresie 100 z przekroczeniem progu dziesiątkowego CEL GŁÓWNY: • doskonalenie dodawania i odejmowania liczb dwucyfrowych w zakresie 100 z przekroczeniem progu dziesiątkowego; • utrwalenie wiadomości na temat liczb dwucyfrowych; • kształtowanie właściwych postaw w sytuacji zwycięstwa i porażki. CELE SZCZEGÓŁOWE (przewidywane osiągnięcia) Uczeń potrafi: - udzielać odpowiedzi na pytania; - zgodnie współpracować z innymi w zabawie i w nauce ; - dodawać i odejmować w zakresie 100; - zna pojęcia „suma’ i „różnica” ; - utworzyć liczby według podanych warunków - wskazać liczbę dziesiątek i jedności w liczbach dwucyfrowych ; - stosować poznane i własne strategie dodawania i odejmowania liczb dwucyfrowych - dostosować się do zasad i właściwie zachować w sytuacji zwycięstwa i przegranej - przestrzega reguł i zasad obowiązujących w zabawie, współpracuje w sytuacji zadaniowej i grzecznie zwraca się do innych METODY: - podająca: wyjaśnianie; - działań praktycznych: gry i zabawy dydaktyczne; - aktywizujące. FORMY PRACY: - zbiorowa; - grupowa, w parach ŚRODKI DYDAKTYCZNE: krążki z działaniami –matematyczny „naleśnik”, linijka, kartoniki z cyframi, kartki. PRZEBIEG ZAJĘĆ: 1. Powitanie. 2. Zapoznanie uczniów z celami zajęć: - Na dzisiejszych zajęciach będziemy doskonalić dodawanie i odejmowanie poznanymi sposobami podczas zabawy i gier matematycznych. Przypomnimy sobie jakie to liczby parzyste i nieparzyste. Bawiąc się będziecie równocześnie doskonalić swoje umiejętności matematyczne i współpracę z kolegami/ koleżankami. 3. Bingo matematyczne: Na rozgrzewkę gra w bingo: wpisujemy w prostokąty liczby większe od 10 a mniejsze od 50 Gramy do 1 BINGO 4. Zabawa „matematyczne naleśniki” –( zabawa w 4 osobowych grupach- jeden zestaw naleśników i 4 linijki) Rozpoczyna osoba, której nazwisko jest pierwsze w alfabecie. Na krążkach napisane są działania na: dodawanie, odejmowanie . Odwrotna strona „naleśnika” to wynik działania (kolor – wyznacza stopień trudności: czerwone – najtrudniejsze (5 pkt), żółte – średnie (3 pkt.) , białe łatwe (1 pkt.). Uczniowie wybierają „naleśnik” podają wynik i linijką odwracają naleśnik ( UWAGA GORĄCY) – sprawdzają samodzielnie przez odwrócenie „naleśnika” na drugą stronę poprawność zadania. Za poprawnie wykonane obliczenie zbierają punkty. Wpisują je na karteczce i podliczają na koniec. Wygrywa ta osoba z grupy, która zbierze najwięcej punktów. Gra się kończy, gdy skończą się naleśniki. 5. Poszukaj swojej pary – uczniowie otrzymują kartoniki z cyframi i tworzą pary według podanego warunku. Nauczyciel zwraca uwagę, że może być tak, iż nie wszyscy będą mieli pary. Np.: dobierzcie się w pary tak, by liczba dwucyfrowa którą utworzycie: - była parzysta; - była nieparzystą; - utwórzcie liczbę dwucyfrową, gdzie cyfra dziesiątek będzie większa od cyfry jedności; - utwórzcie liczbę dwucyfrową, gdzie cyfra jedności będzie większa od cyfry dziesiątek; - utwórzcie liczbę dwucyfrową, gdzie cyfra jedności jest o 1 mniejszą niż cyfra dziesiątek; - utwórzcie liczbę dwucyfrową by suma obu cyfr była równa: 5, 7 itp.; - utwórzcie liczbę dwucyfrową by różnica obu cyfr była równa: np. 2, 6, 5 itp. - utwórzcie największą możliwą liczbę dwucyfrową Uczniowie podają utworzone cyfry, kontrolują poprawność wykonywanego zadania. 5. Zabawa prawda/ fałsz – nauczyciel podaje zdania, a zadaniem uczniów jest ocenić ich poprawność poprzez: gest podniesienia prawej ręki – prawda, złapanie się za głowę – fałsz. Przykłady stwierdzeń do oceny poprawności przez uczniów: Liczba 46 ma 6 dziesiątek. F Największą liczbą dwucyfrową jest 93. F Suma cyfr 25 i 14 wynosi 39. P Liczba 100 jest liczbą parzystą. P Liczba 70 jest liczbą dwucyfrową. P Wynik dodawania to suma. P Liczbami parzystymi są wszystkie liczby, które kończą się na 3 F Liczba 100 jest liczbą dwucyfrową F Najmniejszą liczbą dwucyfrową jest 10 P 6. Podsumowanie. • Co ćwiczyliśmy podczas tych zabaw? Jakie umiejętności? • Czy matematyka może być rozrywką? Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |