Katalog

Małgorzata Ziarek, 2020-05-22
Olsztyn

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Dodawanie i odejmowanie liczb dwucyfrowych

- n +

Scenariusz zajęć

Scenariusz zajęć z zakresu edukacji matematycznej w klasie III
Temat: Dodawanie i odejmowanie liczb dwucyfrowych w zakresie 100 z przekroczeniem
progu dziesiątkowego

CEL GŁÓWNY:
• doskonalenie dodawania i odejmowania liczb dwucyfrowych w zakresie 100 z przekroczeniem progu dziesiątkowego;
• utrwalenie wiadomości na temat liczb dwucyfrowych;
• kształtowanie właściwych postaw w sytuacji zwycięstwa i porażki.

CELE SZCZEGÓŁOWE (przewidywane osiągnięcia)
Uczeń potrafi:
- udzielać odpowiedzi na pytania;
- zgodnie współpracować z innymi w zabawie i w nauce ;
- dodawać i odejmować w zakresie 100;
- zna pojęcia „suma’ i „różnica” ;
- utworzyć liczby według podanych warunków
- wskazać liczbę dziesiątek i jedności w liczbach dwucyfrowych ;
- stosować poznane i własne strategie dodawania i odejmowania liczb dwucyfrowych
- dostosować się do zasad i właściwie zachować w sytuacji zwycięstwa i przegranej
- przestrzega reguł i zasad obowiązujących w zabawie, współpracuje w sytuacji zadaniowej i grzecznie zwraca się do innych

METODY:
- podająca: wyjaśnianie;
- działań praktycznych: gry i zabawy dydaktyczne;
- aktywizujące.

FORMY PRACY:
- zbiorowa;
- grupowa, w parach

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: krążki z działaniami –matematyczny „naleśnik”, linijka, kartoniki z cyframi, kartki.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Powitanie.
2. Zapoznanie uczniów z celami zajęć:
- Na dzisiejszych zajęciach będziemy doskonalić dodawanie i odejmowanie poznanymi sposobami podczas zabawy i gier matematycznych. Przypomnimy sobie jakie to liczby parzyste i nieparzyste. Bawiąc się będziecie równocześnie doskonalić swoje umiejętności matematyczne i współpracę z kolegami/ koleżankami.

3. Bingo matematyczne:
Na rozgrzewkę gra w bingo: wpisujemy w prostokąty liczby większe od 10 a mniejsze od 50
Gramy do 1 BINGO

4. Zabawa „matematyczne naleśniki” –( zabawa w 4 osobowych grupach- jeden zestaw naleśników i 4 linijki) Rozpoczyna osoba, której nazwisko jest pierwsze w alfabecie. Na krążkach napisane są działania na: dodawanie, odejmowanie . Odwrotna strona „naleśnika” to wynik działania (kolor – wyznacza stopień trudności: czerwone – najtrudniejsze (5 pkt), żółte – średnie (3 pkt.) , białe łatwe (1 pkt.).
Uczniowie wybierają „naleśnik” podają wynik i linijką odwracają naleśnik ( UWAGA GORĄCY) – sprawdzają samodzielnie przez odwrócenie „naleśnika” na drugą stronę poprawność zadania. Za poprawnie wykonane obliczenie zbierają punkty. Wpisują je na karteczce i podliczają na koniec. Wygrywa ta osoba z grupy, która zbierze najwięcej punktów. Gra się kończy, gdy skończą się naleśniki.

5. Poszukaj swojej pary – uczniowie otrzymują kartoniki z cyframi i tworzą pary według podanego warunku. Nauczyciel zwraca uwagę, że może być tak, iż nie wszyscy będą mieli pary.
Np.: dobierzcie się w pary tak, by liczba dwucyfrowa którą utworzycie:
- była parzysta;
- była nieparzystą;
- utwórzcie liczbę dwucyfrową, gdzie cyfra dziesiątek będzie większa od cyfry jedności;
- utwórzcie liczbę dwucyfrową, gdzie cyfra jedności będzie większa od cyfry dziesiątek;
- utwórzcie liczbę dwucyfrową, gdzie cyfra jedności jest o 1 mniejszą niż cyfra dziesiątek;
- utwórzcie liczbę dwucyfrową by suma obu cyfr była równa: 5, 7 itp.;
- utwórzcie liczbę dwucyfrową by różnica obu cyfr była równa: np. 2, 6, 5 itp.
- utwórzcie największą możliwą liczbę dwucyfrową
Uczniowie podają utworzone cyfry, kontrolują poprawność wykonywanego zadania.


5. Zabawa prawda/ fałsz – nauczyciel podaje zdania, a zadaniem uczniów jest ocenić ich poprawność poprzez:
gest podniesienia prawej ręki – prawda,
złapanie się za głowę – fałsz.
Przykłady stwierdzeń do oceny poprawności przez uczniów:
Liczba 46 ma 6 dziesiątek. F
Największą liczbą dwucyfrową jest 93. F
Suma cyfr 25 i 14 wynosi 39. P
Liczba 100 jest liczbą parzystą. P
Liczba 70 jest liczbą dwucyfrową. P
Wynik dodawania to suma. P
Liczbami parzystymi są wszystkie liczby, które kończą się na 3 F
Liczba 100 jest liczbą dwucyfrową F
Najmniejszą liczbą dwucyfrową jest 10 P

6. Podsumowanie.
• Co ćwiczyliśmy podczas tych zabaw? Jakie umiejętności?
• Czy matematyka może być rozrywką?

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.