Katalog

Agata Opiatowska, 2020-05-22
Bedzin

Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego

Awans zawodowy, Plan rozwoju zawodowego

- n +

Agata Opiatowska
Awans zawodowy, Plan rozwoju zawodowego nauczyciela

W niniejszej publikacji nie ujęłam punktów "termin realizacji" oraz "Sposób dokumentowania". Proszę nauczycieli, którzy zechcieliby skorzystać z niniejszej pracy o dodanie tych dwóch punktów do każdego „zadania do wykonania” w swoich planach rozwoju.
Z poważaniem,
Agata Opiatowska


PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY NAUCZYCIELA MIANOWANEGO

Imię i nazwisko: Agata Opiatowska
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr xx w Będzinie
Zajmowane stanowisko: nauczyciel współorganizujący proces kształcenia
Okres stażu: 2 lata i 9 miesięcy
(01.09.2017 – 31.05.2020)
Imię i nazwisko opiekuna stażu:
mgr XX
Kwalifikacje
1. Studia licencjackie, Wyższa Szkoła Umiejętności w Kielcach, Wydział Nauk Humanistycznych, Filologia Germańska.
2. Studia Podyplomowe, Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Pedagogiczno-Artystyczny, Kierunek: Edukacja i potrzeby rewalidacyjne osób z niepełnosprawnością intelektualną.
3. Studia Podyplomowe, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Wydział Nauk Stosowanych, kierunek: Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne.
Cel główny: uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego.
Cele szczegółowe:
1. Uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli i omawianie tych zajęć z prowadzącym.
2. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu, lub innego nauczyciela i omawianie ich.
3. Podnoszenie kwalifikacji pedagogicznych i zdobywanie nowych umiejętności przydatnych do pracy zawodowej poprzez uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego,
a) wewnątrz placówki,
b) poza placówką,
c) samokształcenie.
4. Pogłębianie współpracy z rodzicami.

Akty prawne:
1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.- Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2016 r. poz.1376, z 2017 r. poz. 60)
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji i Sportu z dnia 26 marca 2013 r. w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. poz.393)


§ 7 ust. 2 pkt 1
Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.

Zadania do wykonania
1. Poznanie procedury awansu zawodowego.
2. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu.
3. Obserwacja zajęć przeprowadzanych przez opiekuna stażu i innych nauczycieli.
4. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu.
5. Przygotowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego.
6. Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej.
7. Poszerzanie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnętrznym doskonaleniu.
8. Prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej.
9. Studiowanie literatury fachowej.
10. Podejmowanie dodatkowych działań przy współpracy z innymi nauczycielami.

Formy realizacji

1. Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczycieli.
- Uaktualnianie wiedzy na temat awansu.
2. Zawarcie kontraktu i ustalenie zasad współpracy.
- Ustalenie terminów spotkań z opiekunem.
3. Obserwacja i omawianie zajęć.
4. Przedstawianie konspektów (scenariuszy), przeprowadzanie lekcji, określanie mocnych i słabych stron własnej pracy.
5. Przedstawienie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego.
6. Gromadzenie i aktualizacja własnej biblioteki przedmiotowej.
- Współtworzenie materiałów dydaktycznych: testów, sprawdzianów, kart pracy ucznia.
- Stosowanie aktywnych metod wspomagania ucznia.
- Analizowanie własnych działań poprzez:
stosowanie ankiety samooceny,
konsultacje z opiekunem stażu, pedagogiem, dyrekcją szkoły.
7. Uczestnictwo w WDN.
- Dodatkowe kursy i inne formy doskonalenia zawodowego podnoszące wiedzę i umiejętności zawodowe.
8. Wpisy w dzienniku.
- Opis wieloaspektowej oceny ucznia.
9. Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej.
10. Organizowanie akcji pomocy dla zwierząt.


§ 7 ust. 2 pkt 2


Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.

Zadania do wykonania

1. Poznanie środowiska lokalnego i rodzinnego uczniów.
2. Uwzględnianie potrzeb rozwojowych uczniów i problematyki środowiska lokalnego w swojej pracy.
3. Dostosowanie działań edukacyjnych do potrzeb poszczególnych uczniów.
4. Uwzględnianie w swojej pracy współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.
Dbanie o uwrażliwienie na potrzeby innych ludzi.

Formy realizacji

1. Obserwacja uczniów.
- Nawiązanie współpracy z psychologiem szkolnym.
- Zapoznanie się z opiniami i orzeczeniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
- Współpraca z rodzicami ucznia:
rozmowy indywidualne,
pedagogizacja rodziców.
- Konsultacje z innymi nauczycielami.
2. Poznanie sytuacji rodzinnej uczniów.
- Indywidualne kontakty z uczniami.
3. Zastosowanie zdobytej wiedzy do rozwiązywania problemów edukacyjnych i wychowawczych.
- Wykorzystanie najnowszych metod motywacyjnych w pracy edukacyjno-dydaktycznej.
- Współpraca przy rozwiązywaniu problemów ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
4. Zapoznanie młodzieży z ideą wolontariatu oraz jej propagowanie.
- Współpraca ze Stowarzyszeniem Dzieciom Będzina, Domem Pomocy Społecznej w Będzinie, Przedszkolem Miejskim nr 5 w Będzinie.

§ 7 ust. 2 pkt 3


Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.


Zadania do wykonania
1. Wykorzystywanie znajomości obsługi komputera w pracy nauczyciela.
2. Doskonalenie umiejętności wykorzystania technologii komputerowej i informacyjnej w pracy nauczyciela.
3. Publikacje w Internecie.
4. Wykorzystywanie Internetu i komputera do czynności związanych z odbywaniem stażu na nauczyciela mianowanego.

Formy realizacji

1. Korzystanie z własnego komputera i drukarki
- Opracowywanie dokumentacji.
- Wykorzystanie Internetu jako źródła wiedzy.
2. Udział w kursach, szkoleniach.
3. Umieszczenie w Internecie publikacji dotyczących pracy zawodowej np. planu rozwoju zawodowego.
4. Uzyskiwanie wiedzy na temat awansu zawodowego poprzez Internet.
- Przygotowywanie dokumentacji.
- Wykorzystywanie Internetu w pracy dydaktycznej.

§ 7 ust. 2 pkt 4

Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań.

Zadania do wykonania

1. Pogłębianie wiedzy z zakresu dydaktyki, psychologii oraz pedagogiki.
2. Aktywne realizowanie zadań wychowawczych i opiekuńczych.
3. Znajomość lokalizacji placówek oświatowych, pomocy społecznej i innych (np. Policji).
Formy realizacji

1. Udział w kursach i warsztatach służących poszerzeniu wiedzy pedagogicznej.
- Samodzielne studiowanie literatury.
2. Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków, obserwacja uczniów, współpraca z rodzicami i nauczycielami.
- Współpraca z pedagogiem szkolnym.
- Udział w pracach zespołu wychowawczego.
3. Wykaz aktualnych adresów, numerów telefonów.

§ 7 ust. 2 pkt 5
Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.

Zadania do wykonania



1. Przeanalizowanie aktów prawnych i poznanie procedury nadawania stopni awansu zawodowego nauczycieli.
2. Poszerzanie wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
3. Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji zadań szkoły oraz aktywne uczestnictwo w kreowaniu prawa wewnątrzszkolnego.

Formy realizacji
1. Udział w warsztatach, szkoleniach.
Opracowywanie dokumentacji dotyczącej stażu.
2. Analiza podstawowych aktów prawnych.
3. Analiza dokumentacji szkolnej.
- Udział w pracach różnorodnych komisji: konkursowych, egzaminacyjnych.
- Udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej, zespołach wychowawczych i przedmiotowych.

Plan może ulec modyfikacji i aktualizacji adekwatnie do potrzeb nauczyciela i placówki.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.