![]() |
![]() |
Katalog Małgorzata Olczyk, 2020-05-22 Płońsk Chemia, Scenariusze Powtórzenie wiadomości z działu „Atomy i cząsteczki”Konspekt lekcji chemii w klasie VII Prowadząca: Małgorzata Olczyk Temat: Powtórzenie wiadomości z działu „Atomy i cząsteczki”. Cele ogólne: Utrwalenie założeń atomistyczno-cząsteczkowej teorii budowy materii, a położenie pierwiastków w układzie okresowym. Cele szczegółowe – uczeń: - zna zjawisko dyfuzji i gdzie zachodzi, - zna atomistyczno-cząsteczkową teorię budowy materii, - rozumie pojęcie i buduje modele atomu, cząsteczki i związku chemicznego, - wskazuje liczbę atomową i liczbę masową, - określa ilość nukleonów i elektronów, - rysuje model i uproszczony model atomu, - oblicza masę cząsteczkową związków chemicznych, - zna budowę układu okresowego, - zapisuje konfigurację elektronową pierwiastka, - wie, jak rośnie aktywność charakter metaliczny i niemetaliczny metali i niemetali - zna izotopy, określa czym się różnią i jakie mają zastosowanie. Metody: - pogadanka, - ćwiczenia, Pomoce dydaktyczne: Modele atomów, układ okresowy, zeszyt, karty pracy-załącznik 1 Formy pracy: praca zbiorowa, praca indywidualna 2 TOK LEKCJI: 1. Zadbanie o spokój i ciszę. 2. Sprawdzenie listy obecności. Nauczyciel podaje temat lekcji. 3. Przypomnienie wiadomości z poprzednich lekcji. Nauczyciel zadaje pytania uczniom: - Co to jest zjawisko dyfuzji? - Jakie wnioski wyciągnęliśmy z doświadczeń związanych z dyfuzją? - Jak brzmi atomistyczno-cząsteczkowa teoria budowy materii J. Daltona? Wymieńcie punkty tej teorii? 4. Nauczyciel poleca uczniom zbudować cząsteczkę z podanych modeli: a) wodoru, b) tlenu, c) wody – zw. chemiczny - Z czego składa się atom? - Z czego zbudowane jest jądro? - Co to jest liczba atomowa i liczba masowa? 5. Rozważmy atom wapnia. Narysujmy model tego atomu i obok uproszczony model i zapiszmy ilość protonów, neutronów, elektronów. 6. Uczniowie obliczają masę cząsteczkową związków: Cl2 , NH3, Mg(OH)2 i H2 SO4 - Z czego składa się układ okresowy? - Jak ułożone są pierwiastki w układzie okresowym? - Jak nazywamy grupy pierwiastków? - O czym informują nas numer grupy i okresy? Rozważmy atom fosforu. Wykonajmy uproszczony model atomu i zapiszmy konfigurację elektronową. - Czy zawsze elektrony po kolei zapełniają swoje powłoki? - Co możemy jeszcze powiedzieć o metalach i niemetalach w układzie okresowym? 7. Nauczyciel rozdaje karty pracy: Zadanie1 (pusty układ okresowy i z zaznaczanymi literami T i U. Uczniowie dokonują charakterystyki pierwiastków tych wybranych pierwiastków i odnajdują ich nazwy.) Zadanie 2 (wypełniają tabelę o krzemie, chlorze i fluorze - symbol, masa at, liczba nr grupy i okresu, itp.) 8. Podsumowanie lekcji i zadanie pracy domowej. Powtórzyć izotopy, czym się różnią i jakie mają zastosowanie? Zeszyt ćwiczeń. Ćw. 40,41, 42/60 Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |