AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Danuta Dobak, 2020-05-15
Poznań

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Konspekt zajęć "Mikołaj Kopernik-wstrzymał Słońce ruszył Ziemię"

- n +

KONSPEKT ZAJĘĆ

Data: 15.12.2016 r.
Krąg tematyczny: Astronomiczne opowieści.
Temat zajęć: Mikołaj Kopernik – „Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię”
Czas trwania zajęć: 45 min
Osoba prowadząca: Danuta Dobak
Osoby obserwujące:
Klasa: 2G
Cele główne:
- poznanie sylwetki i dokonań Mikołaja Kopernika,
- zrozumienie i wyjaśnienie co znaczą słowa „Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię” ,
- utrwalenie pisowni wielka literą nazw ciał niebieskich.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- zna postać uczonego Mikołaja Kopernika i wie czym się zajmował,
- potrafi zapisać wielka literą nazwy planet Układu Słonecznego,
- słucha ze zrozumieniem czytanego tekstu i opowiadania nauczyciela,
- potrafi wyszukać w tekście potrzebne informacje,
- wypowiada się posługując się poprawnie językiem ojczystym,
- potrafi współpracować w zespole,
- potrafi bawić się w grupie.
Metody: słowne - pogadanka, rozmowa kierowana, , praca z tekstem; oglądowe - pokaz, obserwacja, działań praktycznych; poszukujące – problemowe, dyskusja
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa, grupowa
Pomoce:
Globus, model Układu Słonecznego, mapa Polski, materiały demonstracyjne w formie gazetki ściennej, karty pracy z tekstem pt.: „Kopernik”, karty pracy z tekstem z lukami, zeszyt do języka polskiego, podręcznik, wydrukowane cele lekcji „NACOBEZU”, wydrukowane zdania otwarte do podsumowania i ewaluacji zajęć, kartki z nazwami planet naszego Układu Słonecznego, krzyżówki, nagrody w postaci naklejek i w postaci „kosmicznych przysmaków”, magnesy, żelki, wykałaczki, jabłko.
Przebieg zajęć:
1. Powiązanie z wcześniejszą wiedzą i nawiązanie do tematyki zajęć oraz ukierunkowanie uwagi uczniów na osiągnięcie wyznaczonych celów.
Dowiecie się za chwilę co będzie tematem dzisiejszego dnia, proszę o skupienie i aktywną pracę na lekcjach oraz zdobycie jak najwięcej informacji.

2. Wprowadzenie do lekcji.
Słuchanie przez uczniów głośno czytanego tekstu w Podręczniku pt.; „ Nasz
kosmiczny pojazd – Ziemia”. Rozmowa kierowana na (dywanie):
- Czy Ziemia krąży dookoła Słońca, czy odwrotnie?
- Czy tylko Ziemia okrąża Słońce? – podajcie nazwy innych planet
Prawidłowe ułożenie (we właściwej kolejności planet) Układu Słonecznego
- Czy ruch Ziemi dookoła Słońca jest jej jedynym ruchem?
- Jak to się dzieje, że widzimy w nocy inne planety i gwiazdy?
- Słońce jest gwiazdą, która nas oświetla i daje nam ciepło. Czy wiecie dlaczego inne gwiazdy , które widzimy w nocy, nie dają nam ciepła i światła?

3. Ustalenie tematu lekcji.
Rozwiązanie zagadki, której rozwiązaniem jest „Mikołaj Kopernik”.
Zawieszenie na tablicy portretu Mikołaja Kopernika.

4. Podanie tematu lekcji, zapisanie na tablicy i przepisanie przez uczniów do zeszytów. Wklejenie pod tematem portretu astronoma.
Mikołaj Kopernik – „Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię”

5. Podanie celów lekcji i zawieszenie na tablicy „NACOBEZU”

Na dzisiejszej lekcji:
- dowiecie się kim był i czym się zajmował Mikołaj Kopernik,
- będziecie potrafili wyjaśnić co znaczy powiedzenie „Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię”,
- zapamiętacie, że nazwy wszystkich ciał niebieskich piszemy wielką literą,

. . . co oznacza, że po dzisiejszej lekcji”:

- wymieniam przynajmniej 3 informacje o Mikołaju Koperniku,
- wyjaśniam co to znaczy „wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię”,
- poprawnie, wielka literą zapisuję nazwy ciał niebieskich Układu Słonecznego.

6. Praca z tekstem w zespołach dwuosobowych
Nauczyciel czyta tekst o Mikołaju Koperniku. Dzieci śledzą jego wydruk na swoich kartach pracy. ZAŁĄCZNIK 1

Nauczyciel zadaje uczniom pytania służące do analizy tekstu:
- O kim jest mowa w tym tekście?
- Jakie ważne informacje o Mikołaju Koperniku zostały podane?
- Dlaczego opisana postać jest tak ważna?
- O jakim ważnym dziele jest mowa w tekście?

Uczniowie uzupełniają karty pracy ZAŁĄCZNIK 2 (tekst z lukami) o różnym stopniu trudności (indywidualizacja).

7. Prezentacja (odczytanie) ustaleń przez uczniów.
Nauczyciel zadaje pytanie „Gdzie jeszcze można szukać informacji o Mikołaju Koperniku?”

8. Wyjaśnienie przez uczniów powiedzenia „Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię”.

9. Zabawa Księżyc-Słońce-Gwiazdy.
Wybieramy się w kosmos. Spotykamy tam różne zjawiska w przestrzeni, ale reagujemy tylko na: Księżyc-auuu (cicho pomrukując), Słońce-pss (sycząc głośno), Gwiazdy-mig, mig (mrugamy oczami i rękami).

10. Zabawa edukacyjne „Prawda czy Fałsz”.
Gdy zdanie jest prawdziwe dzieci wstają z miejsc i machają rękami do nauczyciela uśmiechając się, a gdy fałszywe siedzą bez ruchu.
- Mikołaj Kopernik urodził się w Toruniu.
- Mikołaj Kopernik wypiekał w Toruniu pierniki.
- Mikołaj Kopernik był astronomem.
- Mikołaj Kopernik „Wstrzymał Ziemię, ruszył Słońce”.
- Mikołaj Kopernik „Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię”.
- W naszym Układzie Słonecznym jest 8 planet.
- Słońce jest planetą.
- Astronomia, to imię żeńskie.
- Księżyc jest gwiazdą i świeci własnym światłem.
- Jestem dumny, że Mikołaj Kopernik był Polakiem, tak jak ja jestem.

11. Podsumowanie i ewaluacja zajęć przez rundę zdań niedokończonych.

- Dziś dowiedziałem się, że Mikołaj Kopernik . . .
- Mikołaj Kopernik napisał ważne dzieło pt.: . . .
- Zapamiętałem również, że nazwy planet . . .
- Najbardziej podobało mi się . . .
- Największą trudność sprawiło mi . . .

12. Podziękowanie za pracę i nagrodzenie wszystkich uczniów kosmicznymi smakołykami od zielonego ludka spotkanego w kosmosie oraz wyróżnienie uczniów szczególnie aktywnych punktami.

13. Zadanie domowe.
Utrwalenie wiedzy zdobytej na lekcji. Polecenie przepisania uzupełnionego tekstu z lukami do zeszytu w ramach zadania domowego. Rozdanie krzyżówek ZAŁĄCZNIK 3 utrwalających wiedzę nt. Mikołaja Kopernika jako zadanie dla chętnych.

14. Zakończenie zajęć.
przygotowała

Danuta Dobak
12.12.2016 r.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.