Katalog

Danuta Dobak, 2020-05-15
Poznań

Awans zawodowy, Program nauczania

Program współpracy z rodzicami

- n +

PROGRAM WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI
w nauczaniu zintegrowanym
„Kochaj i wychowuj”

SZKOŁA PODSTAWOWA W ROKIETNICY
opracowała: Danuta Dobak
nauczyciel nauczania zintegrowanego

„Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie – naucz, jeśli nie wie – wytłumacz,
jeśli nie może – pomóż.”
Janusz Korczak

GENEZA PROGRAMU
Podążając za myślą wielkiego pedagoga i wychowawcy, pamiętajmy, że rodzice są integralnym i bardzo ważnym elementem wielokierunkowego oddziaływania na dziecko. Szkoła jednocząc siły z rodzicami ma szansę na skuteczne działania wspomagające wielostronny rozwój dziecka.
Pedagogizacja rodziców jest nieodłącznym elementem pracy wychowawcy klasy we współczesnej szkole. Wynika zarówno z zawartej w przepisach roli wychowawczej szkoły, jak i z potrzeby współpracy ze środowiskiem rodzinnym ucznia w celu stworzenia jak najbardziej komfortowych warunków pracy nauczyciela z uczniem. Dzięki pedagogizacji wychowawca klasy może nawiązać z rodzicami bliski kontakt, którego efektem będzie podniesienie jakości wychowania w szkole, a pośrednio również w rodzinie, co może skutkować poprawą postawy ucznia zarówno w szkole jak i w domu.
Współpraca z rodzicami jest podstawą sukcesu pracy wychowawcy w edukacji wczesnoszkolnej. Bez tej współpracy nauczyciel nie będzie miał w pełni wpływu na rozwój osobowości i psychiki ucznia. Dlatego pozyskanie sobie rodziców, nawet jeśli wymagałoby to długiego czasu i zabiegów, jest jedyną możliwością na skuteczne oddziaływania wychowawcze na terenie szkoły.
Wszyscy uczestnicy procesu wychowawczego powinniśmy dbać o dobre wzajemne relacje. Powinny być one nacechowane wzajemnym zaufaniem i szacunkiem. Ważne jest jednak także to, byśmy wszyscy, w tym rodzice, wiedzieli jaki jest cel naszej współpracy. I temu celowi również służy prawidłowo prowadzona pedagogizacja rodziców.
Program ten ma nam ułatwić zaangażowanie rodzica na płaszczyźnie- rodzic-dziecko-wychowawca. Uważam, że im lepsza jest wiedza rodziców o pracy nauczyciela, jego zadaniach oraz problemach z jakimi się spotyka, tym wzmocni to efekt wychowawczy i pomoże zrozumieć dziecko i jego sytuacje przez obie strony. Ponadto oczekiwania rodziców mają decydujący wpływ na tworzenie planu wychowawczego na danym etapie kształcenia.
Rodzicielska wiedza na temat funkcjonowania placówki, pracy nauczyciela, zadań szkoły, problemów, jakie każdego dnia rozwiązują nauczyciele, wzmacnia efekt wychowawczy, pozwala rodzicowi lepiej zrozumieć dziecko na każdym etapie kształcenia i wychowania. Autentyczne, trwałe zainteresowanie rodziców postępami w nauce i zachowaniu dziecka w szkole daje mu wsparcie nie do przecenienia. Dziecko powinno mieć przekonanie o autentycznym i trwałym zainteresowaniu nim i jego postępami, powinno wiedzieć, że nie jest to działanie okazjonalne i przypadkowe, a zatem nie może ono budzić lęku i poczucia zagrożenia.
Szkoła i sami nauczyciele ciągle poszukują różnorodnych metod i środków umożliwiających współpracę z rodzicami. Wierzymy, że nasze działania sprawiają, iż szkoła postrzegana jest coraz bardziej jako profesjonalna, przyjazna i kompetentna.
KONSTRUKCJA PROGRAMU
Program dedykowany jest dla rodziców klas I-III i realizowany będzie przez okres 3 lat, choć nie do końca zgodnie z chronologią, tj. w pierwszym roku dotyczył będzie rodziców klasy III, a potem kolejno klasy I i II. Program współpracy z rodzicami jest integralną częścią programu wychowawczego szkoły, który zawiera ogólne zadania współpracy z rodzicami będące podstawą do planowania zadań szczegółowych .
Cele pedagogizacji:
• zacieśnienie współpracy między nauczycielem i rodzicami uczniów,
• kształtowanie wśród rodziców potrzeby kontroli osiągnięć uczniów w szkole,
• uświadomienie rodzicom, że prawidłowy rozwój dziecka zależy od wspólnie realizowanych działań,
• angażowanie rodziców we wspólne przedsięwzięcia na terenie klasy i szkoły,
• pomoc rodzicom w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych,
• kształtowanie świadomości pedagogicznej rodziców.
Współpraca z rodzicami opierać się będzie na ustalonych przeze mnie poniższych zasadach:
1. wyznaczam granice poufałości i partnerstwa, nie daję się wciągnąć w zbyt bliski kontakt uniemożliwiający utrzymanie autorytetu wychowawcy,
2. nie rezygnuję z prawa ostatecznej decyzji dotyczącej ucznia na rzecz poprawnych stosunków z rodzicami,
3. w kontaktach z rodzicami i uczniami ufam swojej intuicji,
4. akceptuję dobrowolność we współdziałaniu, niczego nie narzucam,
5. na każdym etapie kontaktów z rodzicami dbam o porozumienie na płaszczyźnie wspólnych wartości,
6. słucham do końca i rozmawiam, wnioski wyciągam na końcu, nie wygłaszam mów,
7. podtrzymuj rodziców w ich roli opiekuna i wychowawcy dziecka, nie krytykuję ich działań i nie narzucam własnego punktu widzenia,
8. podkreślam w rozmowie z rodzicami znaczenie dobrych chęci ucznia, wysiłku i motywacji do pracy,
9. zajmuje zdecydowane stanowisko w sprawach zagrożeń, np. agresja, kradzieże, zniszczenia

W ZAKRESIE WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI SZKOŁA JEST ZOBOWIĄZANA DO:
• informowania realizowanych przez szkołę zadań w obszarze dydaktyki, wychowania i opieki,
• udzielania rodzicom i uczniom pomocy i wsparcia w sprawach kształcenia i wychowania,
W ZAKRESIE WSPÓŁPRACY ZE SZKOŁĄ RODZICE ZOBOWIĄZANI SĄ DO:
• systematycznego kontaktowania się z wychowawcą i nauczycielami w celu uzyskania informacji o postępach dziecka i jego zachowaniu w szkole,
• współpracy z wychowawcą, nauczycielami, pedagogiem szkolnym w sytuacji występowania u dziecka trudności dydaktycznych lub wychowawczych,

FORMY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI:
- kontakty rodziców z nauczycielami odbywają się według harmonogramu przedstawionego
na pierwszym spotkaniu,
- wywiadówki,
- indywidualne spotkania (terminy określone przez harmonogram pracy szkoły),
- w sytuacjach szczególnych dyrektor, wychowawca lub pedagog wzywa rodziców poza
uzgodnionym terminem,
- dni otwarte,
- imprezy okolicznościowe
Poza wyżej określonymi formami współpracy zakładam także doraźne osobiste spotkania podyktowane bieżącą sytuacją, a także rozmowy telefoniczne i kontakt mailowy. Powołując się na wieloletnie doświadczenia wiem, że bieżące kontakty w rodzicami znacząco pomagają w rozwiązywaniu bieżących problemów.

Warunki determinujące pozytywne kontakty z rodzicami:
- odpowiednie warunki lokalowe warunkujące poczucie intymności,
- rozpoczęcie rozmowy od pozytywów
- merytoryczność,
- używanie stwierdzeń opisowych, a nie wartościujących,
- proponowanie alternatywnych rozwiązań,
- argumentowanie sugerowanych pozytywnych rozwiązań.

PŁASZCZYZNY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI:

PROFILAKTYKA

ZAGADNIENIA PROGRAMOWE ZADANIA DLA RODZICÓW
Bezpieczeństwo uczniów na terenie szkoły i wycieczkach szkolnych.
- uczestniczenie rodziców w spotkaniach ze specjalistami w zakresie bezpieczeństwa, policjant, strażak, pedagog szkolny,
- rozmowy rodziców z dziećmi na temat bezpiecznych zachowań wg, tematyki:
• bezpieczeństwo w szkole,
• bezpieczna droga do i ze szkoły,
• bezpieczeństwo podczas zabaw,
• komu można zaufać,
• bezpieczeństwo podczas wycieczek.
Ochrona zdrowia
- rozmowy z dziećmi na temat zdrowego stylu życia,
- walka z hałasem „Mówimy, nie krzyczymy”,
- pomoc w organizowaniu imprez klasowych o charakterze sportowym, rekreacyjnym.

ŚRODOWISKO NATURALNE I SPOŁECZNE

ZAGADNIENIA PROGRAMOWE ZADANIA DLA RODZICÓW
Sprzątanie Świata.
- pomoc w sprzątaniu wybranego terenu, wywóz śmieci,
Praca społeczna na rzecz klasy , szkoły, środowiska lokalnego.
- pomoc w urządzaniu sali lekcyjnej, przygotowanie pomocy dydaktycznych na rzecz klasy, rekwizytów i strojów do przedstawień,
- charytatywne zbiórki na rzecz przytuliska dla bezdomnych zwierząt,
- współpraca z Domem Dziecka w Szamotułach (przygotowanie paczek dla wychowanków),
- współpraca z

ORGANIZACJA IMPREZ KLASOWYCH, SZKOLNYCH
I ŚRODOWISKOWYCH

ZAGADNIENIA PROGRAMOWE ZADANIA DLA RODZICÓW
Ślubowanie klas pierwszych. - wsparcie w przygotowaniu imprezy, przygotowanie poczęstunku w klasie.
Dzień Chłopca, Andrzejki, Mikołajki, Jasełka, wigilia klasowa, zabawa karnawałowa, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Dziewczynek, Spotkanie z Zajączkiem, Dzień Matki, Dzień Dziecka. - przygotowanie poczęstunku, zakup prezentów, pomoc w dekoracji sali, w zorganizowaniu i przeprowadzeniu imprez.
Wycieczki turystyczno- krajoznawcze. – poszukiwanie ciekawych ofert, pomoc w organizacji wycieczek i pomoc w sprawowaniu opieki nad dziećmi,
Imprezy sportowo- rekreacyjne. – organizacja, zorganizowanie zawodów, zakup nagród.
Festyny świąteczne. – pieczenie ciast, organizacja straganów.
Akcje charytatywne. – pieczenie ciast i organizacja stoisk spożywczych na WOŚP, pomoc w zbiórce karmy dla zwierząt ze schroniska.


PRZYKŁADOWE TEMATY PEDAGOGIZACJI RODZICÓW NA POSZCZEGÓLNE LATA SZKOLNE:
KLASA I
1. Obowiązki rodzica pierwszoklasisty, pomoc dziecku w organizacji jego pracy, zapewnienie dziecku miejsca do nauki, przyborów szkolnych, zadbanie o drugie śniadanie.
2. Co to jest dojrzałość szkolna i czym się ona przejawia?.
3. Co to jest nadpobudliwość i jak sobie radzić z dzieckiem nadpobudliwym?
4. Organizacja pracy domowej ucznia. Zadanie domowe jako ważny element procesu edukacyjnego.
KLASA II
1. Czytanie- trudna sztuka. Zalety czytania głośnego.
2. Karać czy nagradzać? Jak umiejętnie korzystać z tych narzędzi.
3. Oceny szkolne i ich znaczenie (czynniki warunkujące ocenę szkolną, funkcje oceny).
4. Mądre wychowanie poprzez wyznaczanie granic dziecku. Kiedy dziecko wie czego od niego oczekujemy.
KLASA III
1. Mamo, tato, pobaw się ze mną.
2. Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby do nas mówiły?
3. Moje dziecko w IV klasie. Jak sprawić, by dziecko dobrze radziło sobie w IV klasie.

PROGNOZA: Jakie przewidywałam skutki swoich oddziaływań?
PROGNOZA NEGATYWNA ( pozostawienie sprawy swojemu biegowi) :
1.Brak związku między domem, a szkołą.
2.Bark komunikatów zwrotnych typu: rodzic- nauczyciel, nauczyciel- rodzic.
3.Brak ujednoliconych zasad postępowania rodziców i nauczycieli w sprawach wychowawczych.
4.Brak integracji grupy rodziców.
5.Bierność rodziców w stosunkach z nauczycielami, dyrekcją.
6.Poczucie niedowartościowania rodziców i dzieci.
PROGNOZA POZYTYWNA ( wprowadzenie programu współpracy z rodzicami):
1.Wzrost poczucia własnej wartości rodziców.
2.Poprawa relacji między nauczycielem, dyrekcja a rodzicami.
3.Lepsze zrozumienie przez rodziców i nauczycieli potrzeb dziecka.
4.Wspólne tworzenie planu wychowawczego na danym etapie kształcenia- ujednolicenie zasad postępowania w sprawach wychowawczych.
5.Zintegrowanie grupy rodziców.
6.Pedagogizacja rodziców.
EWALUACJA PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI:
* ankieta,
*analiza dokumentów
*sprawozdanie
Ewaluacja powinna mieć miejsce po każdych zajęciach. Dzięki temu nauczyciel ma możliwość właściwego ukierunkowania dalszej współpracy.

opracowanie:

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.