Katalog Zdzisława Zdyb, 2020-05-22 Bieruń Stary Pedagogika, Rady Uczeń z ASD– jak przetrwać w czasie nauczania zdalnego – kilka porad dla nauczycieli i rodziców.Uczeń z ASD– jak przetrwać w czasie nauczania zdalnego – kilka porad dla nauczycieli i rodziców. 1. Kiedy tylko jest to możliwe, porozumiewaj się za pomocą dosłownego języka. Osoby autystyczne często dosłownie interpretują język. 2. Zawczasu przygotuj osobę dotkniętą autyzmem na zmiany w codziennym rozkładzie zajęć. 3. Koncentruj się na zmianie takich zachowań, które są nie do przyjęcia – nie martw się tymi, które są po prostu dziwaczne. 4. Gdy tylko to możliwe unikaj podnoszenia głosu w trakcie rozmowy z osobą autystyczną. 5. Nie oczekuj od osoby autystycznej, że będzie odwzajemniała emocje. 6. Postaraj się zachować cierpliwość, gdy osoba autystyczna wpada w histerię. 7. Porozumiewając się z osobą autystyczną, posługuj się kombinacją sygnałów wizualnych i słownych. 8. Nie zakładaj, że Cię zwyczajnie ignorują, jeśli nie reagują gdy do nich mówisz. 9. Zachowaj poczucie humoru. Pracując z dzieckiem/nastolatkiem ze spektrum zaburzeń autystycznych należy zapewnić : stałość i przewidywalność sporządzenie planów dnia; uprzedzanie o zmianach ; komfort sensoryczny odpowiednie miejsce do pracy np. z daleka od okna, tak by jak najłatwiej było mu skupić uwagę ; wizualny kanał przekazu informacji przygotowywanie zdjęć, diagramów, wykresów, tabel, doświadczeń, które by jak najpełniej ilustrowały i porządkowały informacje zawarte w tekście; kontrolowany sposób mówienia zadawanie pytań „zamkniętych” i z podanymi możliwościami do wyboru, np. zamiast: „Co chcesz teraz robić?” to: „Chcesz teraz czytać, czy pisać?”; uważanie na głośność mówienia, zwłaszcza przy nadwrażliwości słuchowej; wspieranie w samodzielnej pracy przedstawienie zadania w sposób jak najbardziej jasny dla ucznia, podzielenie go na mniejsze etapy; wzmacnianie motywacji w procesie uczenia się i poczucia własnej wartości wykorzystywanie zainteresowań ucznia i ulubionych form pracy w uczeniu go nowych umiejętności (np. fascynacji układem słonecznym do uczenia pojęć „mniejszy” – „większy”); opracowanie systemu nagród zwłaszcza przy zadaniach trudniejszych ; pozwolenie uczniowi na stosowanie własnych metod do rozwiązywania zadań (poproszenie go o ich pokazanie lub wytłumaczenie); Pamiętaj! Osoba autystyczna zachowa się w pożądany przez nas sposób jeżeli będzie: • WIEDZIAŁA jakiego zachowania od niej oczekujemy; • CHCIAŁA się tak zachować; • DYSPONOWAŁA odpowiednimi umiejętnościami, aby zachować się w określony sposób BĄDŹ CIERPLIWY – BĄDŹ TOLERANCYJNY – BĄDŹ WYROZUMIAŁY – POCZUCIE HUMORU JEST KLUCZOWE Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |