![]() |
![]() |
Katalog Irena Kaczmarczyk, 2020-05-22 Strzelin Chemia, Program nauczania Program zajęć kołka fizyczno-chemicznego "Fizyka i chemia w życiu codziennym"Zespół Placówek Oświatowych w Strzelinie Program zajęć kółka fizyczno-chemicznego „Fizyka i chemia w życiu codziennym” dla uczniów klas VII-VIII szkoły podstawowej 2019/2020 Program opracowała: Irena Kaczmarczyk Założenia programowe Adresatami programu pt. „Fizyka i chemia w życiu codziennym” są uczniowie klas VII-VIII szkoły podstawowej którzy chcą rozwijać swoje zainteresowania i pogłębiać wiedze. Realizacja treści opiera się na doświadczeniu, samodzielnym eksperymencie, wykorzy-staniu narzędzi informacyjnych. Zaproponowane w programie środki dydaktyczne w po-staci filmów, symulacji komputerowych, e-doświadczeń są darmowe i ogólnie dostępne. Program zawiera zagadnienia z podstawy programowej oraz tematy rozszerzające wiedzę ucznia Program służy do zachęcania uczniów do zadawania pytań i stymulowania ich ciekawości świata. Pokazuje, że nauka niej Est czymś odległym od rzeczywistości. Cele ogólne: Poszerzenie wiedzy z zakresu zagadnień z fizyki ichemii. Doskonalenia umiejętności obserwacji, analizy i opisu zjawisk oraz wyciągania wniosków Rozwijanie umiejętności analizy i opracowania wyników pomiarowych. Rozwijanie umiejętności wymiany poglądów związanych z omawianymi zagadnie-niami z fizyki oraz chemii. Rozwijanie umiejętności racjonalnego myślenia, formułowania i wypowiadania poglądów. Rozwijanie umiejętności stosowania nabytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów z zakresu teorii oraz praktycznych zadań w życiu codziennym. Podnoszenie świadomości wpływu środków chemicznych na życie człowieka i eko-logie. Cele szczegółowe: Uczeń: Przeprowadza obserwacje, doświadczenia i na ich podstawie opisuje obserwowane zjawiska i procesyfizyczne. Stosuje zdobytą wiedzę z zakresu fizyki, chemii i matematyki do : o wyjaśniania zjawiskfizycznych, chemicznych o rozwiązywania zadań, problemów teoretycznych oraz praktycznych. Sprawnie posługuje się pojęciami i językiem z zakresufizyki, chemii. Zauważa logiczne związki i spójność pomiędzy kolejnymi zagadnieniami z fizyki, chemii. Zna ograniczoność i przybliżenie stosowanych modeli fizycznych, prawfizycznych, zależ-ności chemicznych. Swoje umiejętności przekłada na efektywną pracę w zespole i z zespołem poprzez wywiązywanie się z podjętych zobowiązań. Precyzyjnie formułuje swoje przemyślenia, analizy i wnioski. Prezentuje w sposób przemyślany i zaplanowany wyniki swojej pracy. Procedury osiągnięcia celów: Osiągnięcie założonych celów wymaga zastosowania skutecznych form i metod pracy, które będą dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów. Zaplanowane w programie działania mają w jak największym stopniu zaspokoić potrzeby psychofizyczne wychowanków, rozwijać indywidualne zdolności, zainteresowania, stworzyć atmosferę akceptacji, zaufania, pozwolić na osiągnięcie sukcesu motywującego do dalszych działań. Program przeznaczony jest do realizacji w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii w Strzelinie. Uczestnikami programu będą uczniowie szkoły podstawowej zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Program będzie realizowany popołudniami, w ciągu całego roku szkolnego . Może być modyfikowany i uzupełniany. Program przewiduje następujące sposoby osiągania celów: Samodzielneeksperymentowanie. Tworzenie prostych przyrządów-pomocy dydaktycznych wspomagających ekspe-ryment lub pokaz. Wykorzystywanie symulacji komputerowych, filmów edukacyjnych, prezentacji, e-doświadczeń. Demonstracje doświadczeń. Praca z materiałami źródłowymi, analiza i weryfikacja informacji. Metody i formy pracy Metody pracy: W celu uatrakcyjnienia zajęć stosowane będą różnorodne metody pracy: Analiza tekstów popularno-naukowych z wykorzystaniem różnych źródeł wie-dzy(czasopisma, książki, zbiory zadań,Internet). Przeprowadzanie i obserwacja doświadczeń. Przygotowanie prezentacji, referatów, plansz tematycznych itp. Praca indywidualna oraz w grupach. Dyskusja. Pogadanka. Wykład. Formy pracy Grupowa. Indywidualna. Zbiorowa. Treści 1. Właściwości materii. 2. Substancje i ich właściwości . 3. Powietrze i inne gazy. 4. Woda i roztwory wodne. 5. Kosmetyki. 6. Środki czystości. Ewaluacja - Prezentacja wybranych doświadczeń z okazji Dni otwartych Szkoły - Badanie ewd (edukacyjna wartość dodana) z przedmiotów. Porównanie wyników ucznia z fizyki i chemii z uczniem nie biorącym udziału w zajęciach kolka, - Wyniki konkursów z fizyki oraz chemii, - Ankiety dla uczniów, - Frekwencja na zajęciach, - Ocenie podlegać będzie zaangażowanie uczniów. Podczas oceny uwzględniana biedzie samodzielność oraz kreatywność uczniów, a czynnikiem mobilizującym będzie pochwała i umożliwienie zaprezentowania swoich umiejętności szerszemu gronu odbiorców. Realizacja programu: Kolejność realizowanych treści programowych może ulec zmianie. Program jest nastawiony na własną inwencję uczniów podczas wyboru pokazów i eksperymentów, które będą wykonywane na zajęciach, po zapoznaniu się przez nich z literaturą fachową lub informacjami zawartymi na stronach internetowych itp. Praca z programem nie wymaga nakładów finansowych. Załącznik nr 1 ANKIETA EWALUACYJNA Oceń w skali od 1 do 6 zajęcia koła, zakreślając znakiem X odpowiednią cyfrę A. Tematyka zajęć- czy była interesująca? (nie)1 2 3 4 5 6 (tak, bardzo) B. Atmosfera na zajęciach- wzajemne relacje. 1 2 3 4 5 6 C. Czy wiadomości były przedstawione w ciekawy i zrozumiały sposób? 1 2 3 4 5 6 C. W jakim stopniu zajęcia poszerzyły Twoje dotychczasowe wiadomości i umiejętności? 1 2 3 4 5 6 D. W jakim stopniu forma zajęć zachęcała Cię do dalszej pracy? 1 2 3 4 5 6 E. W jakim stopniu zajęcia zaspokoiły Twoje oczekiwania? 1 2 3 4 5 6 Moje spostrzeżenia, wnioski, propozycje......................................................................... .......................................................................................................................................... .......................................................................................................................................... .......................................................................................................................................... Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |