Katalog Małgorzata Nowak, 2020-05-19 Dobroszyce Zajęcia zintegrowane, Scenariusze ,,Wiosna na łące"Scenariusz zajęć przeprowadzonych w klasie IV- VIII Uczniowie z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym lub znacznym Temat ośrodka tygodniowego : Wiosna na łące Temat zajęć : Kolorowy motyl Cele ogólne : Zapoznanie uczniów z cyklem rozwojowym motyli Cele szczegółowe, dziecko potrafi: -wskazać i nazwać zwierzęta i owady żyjące na łące - czytać globalnie - dopasować drugą połowę motyla - tworzyć zbiory równoliczne z motyli i kwiatów - nazywać kolory -porównywać liczebność zbiorów - tańczyć w rytm muzyki - wykonywać mandale z zachowaniem symetrii - cieszyć się z wykonanej czynności - dbać o porządek w miejscu pracy Pomoce : chusta Klanzy, makieta łąki, rysunek z ukrytymi owadami i zwierzętami które można spotkać na łące, ilustracje biedronki, żaby, motyla, napisy ( biedronka, żaba, motyl), ilustracje przedstawiające postać motyla poprzecinane na pół, koperty z kolorowymi motylami, magnetofon, płyta CD , kolorowe chusty, mandale motyli, kredki , pastele , farby. Metody Oparte na obserwacji -żywy okaz motyla, ilustracje: żaby, biedronki, motyli Oparte na słowie: -teksty informacyjne na temat powstawania i odżywiania motyli -globalne odczytywanie wyrazów Oparte na praktycznym działaniu; -odnajdowanie owadów i zwierząt na ilustracjach - dobieranie drugiej połowy motyla - tworzenie zbiorów równolicznych -porównywanie liczebności zbiorów - wykonywanie mandali motyla Przebieg zajęć : Ukazanie celu pracy wzbudzenie zainteresowania Wyszukiwanie na ilustracji zwierząt , owadów , które można spotkać na łące( o których była mowa na wcześniejszych lekcjach) Przeczytanie informacji na temat motyla Motyl jest jednym z najpiękniejszych owadów. Ma dwie pary skrzydeł. Skrzydła motyli są bardzo barwne , żeby nie było widać ich wśród kwiatów. Żywią się nektarem kwiatów. Dlatego najczęściej można spotkać je na łące w ogrodzie, wszędzie tam, gdzie jest dużo kwiatów. Dzięki czułkom umieszczonym na głowie rozpoznają zapachy. Przedstawienie stadium rozwoju motyla - samica motyla składa jaja na liściu - z jaja powstaje gąsienica -gąsienica zawija się w kokon(powstaje poczwarka) -w kokonie z poczwarki powstaje motyl, który rozrywa kokon i powstaje motyl. Praca poznawcza 1.Obserwacja całościowa dowolna -pokazanie żywego okazu motyla - pokazanie ilustracji przedstawiającej powstawanie motyla -nazywanie motyli 2.Obserwacja ukierunkowana - umieszczenie na tablicy ilustracji : żaby, biedronki ,motyla -dobieranie napisów pod ilustrację - czytanie globalne - rozdanie kopert z połówką motyla, odszukiwanie drugiej połowy - wprowadzenie pojęcia symetrii ( porównywanie połówek motyla) 3. Zabawa ruchowa „Taniec motyli” – uczniowie wybierają sobie chustę i tańczą w rytm muzyki, powiewając nad głową chustami (zamieniają się w motyle), gdy muzyka cichnie przysiadają na kwiatach (kucają). 4.Ćwiczenia matematyczne Nauczycielka rozdaje koperty w których znajdują się różnokolorowe kwiaty( ilość dostosowana do umiejętności ucznia). Na chuście przed uczniami leżą motyle. Zadaniem uczniów jest przyporządkowanie 1 kwiatkowi 1 motyla. Następnie uczniowie porównują swoje zbiory , przeliczają je i dopasowują cyfrę. 5.Ekspresja 1. Wyjaśnienie dzieciom co będą robiły w dalszej części zajęć. Zapoznanie z techniką wykonania mandali „ Motyl”( rysunek w kole). 2. Rozdanie ( kół) mandali z konturem motyla , kredek, pasteli , farb… 3. Wykonanie prac plastycznych – malowanie z uwzględnieniem zasady symetrii. 4. Wystawa prac 5. Samoocena Zajęcia końcowe 1.Podsumowanie wiadomości 2.Ocena całodniowej pracy uczniów 3. Ocena pracy dyżurnych 4.Uporządkowanie miejsca pracy. Zajęcia przeprowadziła Małgorzata Nowak Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |