AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Aleksandra Mielnik, 2020-05-22
Kluczbork

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Zabawy badawcze,

- n +

Temat zajęć z zakresu edukacji przyrodniczej: Zabawy badawcze z powietrzem.

,,Magiczne powietrze”

Gdzie jest powietrze; Zabawy z wiatrem – badanie siły wiatr; Czy powietrze można ogrzać albo schłodzić?; Czy powietrze można zabrudzić – obserwacje ukierunkowane
w terenie.

CEL GŁÓWNY:
- tworzenie warunków do samodzielnego poznawania rzeczywistości przyrodniczej przez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie.

Cele operacyjne:
Dziecko:
- wymienia miejsca i przedmioty, gdzie znajduje się powietrze,
- robi bańki mydlane dmuchając w słomkę,
- Zapoznanie z różnymi sposobami wykorzystania powietrza,
- Rozwijanie pojemności płuc.
- wnioskuje, że nie można żyć bez powietrza po zatkaniu nosa,
- rozpoznaje, nazywa i bada zjawisko przyrodnicze – wiatr,
- potwierdza lub neguje zdania dotyczące powietrza.

METODY:
- słowna: pogadanka, objaśnienie,
- czynna: stawianie zadań do wykonania,
- oglądowa: pokaz,
FORMY :
- zespołowa,
- grupowa,
- indywidualna,

MIEJSCE REALIZACJI :
• sala przedszkolna, ogród przedszkolny.

PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1. Spotkanie z wiatrem :
• Zagadka:
„Nie ma ust - a dmucha,
Nie ma skrzydeł- a leci.
Czasami mrozi, gwiżdże, chucha,
Co to jest ? Czy odgadną dzieci ?
(wiatr)

2. Słuchanie odgłosu wiatru z płyty CD.

3.Zabawa z suszarką do włosów : Nauczycielki pokazują dzieciom kosz z liśćmi, w którym ukryta jest suszarka do włosów. Prezentują dzieciom suszarkę poprzez skierowanie strumienia powietrza na dłoń każdego dziecka. Następnie wybrane dzieci zamykają oczy i odgadują, z której strony wieje na nie wiatr. Na koniec zabawy nauczycielki kierujują podmuch powietrza na liście w koszu oraz podwieszone na suficie. Dzieci obserwują jak poruszane „wiatrem” liście wirują, kołyszą się i obracają.

4.„Słoneczka pomocnikami wiatru” – ćwiczenia oddechowe.
Dzieci dmuchają na liście (leżące na podłodze) z różną intensywnością: delikatnie i mocno. Obserwują jak liście poruszają się.

5.Zabawa badawcza „Wywoływanie wiatru”.
Na arkuszu brystolu nauczycielka kładzie piłeczki, watę, klocki, papierki i piórka. Podaje każdemu dziecku gazetę, wachlarz, balonik napełniony powietrzem. Pyta dzieci, czy wiedzą, jak za pomocą przedmiotów wywołać „wiatr”? Dzieci wachlują i obserwują, co się porusza, a co nie, jak silny jest „wiatr”, który wywołują. Wyciągają wniosek: przedmioty ciężkie (klocki) nie poruszają się pod wpływem tak delikatnego „wiatru” jak przed chwilą wywołał.

6.. Zabawa w „zatkany nos”. Dzieci zatykają palcami nos, następnie odpowiadają na pytania: Czego nie możemy robić kiedy mamy zatkany nos?
Czym oddychamy?
Co by się stało gdybyśmy dłużej trzymali zatkane nosy?
Czy możemy żyć bez powietrza?
7. Zabawa dydaktyczna „Gdzie ukryło się powietrze?”
a) Nauczyciel przykrywa słoikiem zapaloną świeczkę;
b) Nauczyciel dmucha w papierową torebkę, balon- dzieci obserwują powiększającą się torebkę, balon.

6. Zabawa ruchowo-badawcza w ogrodzie przedszkolnym z wiatrem.
Nauczycielki rozdają dzieciom paski bibuły. Dzieci próbują wykonać rysowanie oburącz. Następnie badają kierunek i silę wiatru za pomocą pasków bibuły.


7. Rozmowa na temat powietrza:
Czy możemy zobaczyć powietrze?, Czy możemy poczuć powietrze?, Czy powietrze ma kolor?

8. Zakończenie zajęć – zabawa „Prawda-fałsz” . Dzieci potwierdzają lub negują zdania:
Człowiek bez powietrza może żyć.
Powietrze jest potrzebne tylko człowiekowi.
Powietrza nie można zobaczyć.
Powietrze ma niebieski kolor.
Ruch powietrza powoduje wiatr.
Powietrze ma zapach cytryny.
Podziękowanie.










Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.