AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Katarzyna Chwalińska, 2020-05-22
REGNY

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Baśniowy świat

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH W PRZEDSZKOLU
W GRUPIE WIEKOWEJ 5-LATKÓW


Temat zajęć: Baśniowy świat.

Cel ogólny: rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego na podstawie baśni; odróżnianie elementów prawdopodobnych od nieprawdopodobnych (fikcyjnych od realnych)

Cele szczegółowe:
- ustala kolejność wydarzeń,
- układa historyjkę obrazkową,
- wykonuje proste doświadczenia,
- szereguje wg wielkości
- odróżnia fikcję od rzeczywistości,
- wykonuje prace plastyczno- techniczne wg instrukcji N.,
- bierze udział w zabawach z elementami dramy,
- wypowiada się w sposób zrozumiały dla innych,


Środki dydaktyczne:
-piórko, plastikowa łyżeczka, słomka, kawałek kartki, flamaster, kamień, klocek, połówki plastikowych butelek, papier kolorowy, kleje, kredki, flamastry, woreczki gimnastyczne, piłki gąbkowe, skakanki, szarfy, gąbkowe przedmioty, rysunki przedstawiające atrybuty z różnych bajek: jabłko, lusterko, koszyczek, domek z piernika, okruszki chleba, wieża, warkocz, odkurzacz, narysowane ryjki świnek i pysk wilka albo wydruki z wizerunkami świnki/wilka

Przebieg zajęć:
1.Powitanka „Wszyscy się witamy” wg M. Bogdanowicz. N. siada na dywanie i wita dzieci słowami: Wszyscy się witamy i do kręgu zapraszamy (x2). Następnie wszyscy wspólnie śpiewają powitankę.
2. Ćwiczenia gimnastyczne:
-„Baba Jaga”– Baba Jaga (wybrane dziecko) staje w jednej części sali, odwraca się plecami do dzieci i mówi: Raz dwa trzy Baba Jaga patrzy. Dzieci w tym czasie próbują jak najszybciej do niej dobiec. Gdy Baba Jaga się odwróci, dzieci zastygają w bezruchu w jakiejś ciekawej figurze. Jeśli któreś dziecko się poruszy, wraca na koniec sali. Kto pierwszy dobiegnie, ten staje się Babą Jagą.
- „Śpiący niedźwiedź” – dzieci łapią się z ręce i tworzą koło. Puszczają dłonie koleżanek i kolegów i robią krok w tył, żeby móc swobodnie ćwiczyć. Na polecenie N. wykonują siad prosty podparty, unoszą proste nogi, wytrzymują pięć sekund, które odlicza N. Po pięciu sekundach dzieci delikatnie opuszczają nogi, tak by nie zbudzić śpiącego niedźwiedzia. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.
3. „Trzy małe świnki” – wysłuchanie baśni. Dzieci ustalają kolejność wydarzeń i dorysowują na karcie pracy brakujące elementy z baśni.
4. „Co możemy zdmuchnąć?” – N. zadaje dzieciom pytania na temat baśni: Kto wystąpił w baśni? Jakie chatki zbudowały świnki? Jak się skończyła baśń? Następnie rozmawia z dziećmi na temat tego, co może zostać zdmuchnięte, a co nie (piórko, plastikowa łyżeczka, słomka, kawałek kartki, flamaster, kamień, klocek), i pokazuje dzieciom zgromadzone przedmioty. Dzieci próbują określić, które z tych rzeczy można zdmuchnąć. Po postawieniu hipotez próbują zdmuchnąć przedmioty, najpierw ustami, później np. odkurzaczem.
5. „Co mogłoby się zdarzyć…?” – zabawa z elementami dramy.
Dzieci udają, że są świnkami, a jedno z nich – wilkiem (dzieciom należy dać rekwizyty, np. narysowane ryjki świnek i pysk wilka albo wydruki z wizerunkami świnki/wilka, by weszły w rolę). N. czyta baśń jeszcze raz, dzieci odgrywają swobodnie swoje role, aż do momentu, kiedy pierwsza świnka zaczyna budować dom. W tym miejscu N. przerywa opowieść – dzieci siadają w miejscu, w którym stały, i próbują odpowiedzieć na pytanie: Co mogłoby się zdarzyć…? Podają swoje pomysły na inny przebieg zdarzeń. N. pyta: Jak świnki mogły przechytrzyć wilka? Następnie dzieci odgrywają kolejne wydarzenia – te, które przed chwilą zaproponowały. N. przerywa w pewnym momencie i ponownie pyta: Co mogłoby się zdarzyć…? N. powtarza taki schemat zabawy kilka razy. UWAGA! Ważne, by baśń zakończyła się dobrze.

6. „Świnki i wilki” – praca plastyczna wykonywana w grupach z połówek plastikowych butelek. Trzy osoby z grupy wykonują świnki, a czwarta – wilka. Można wylosować karteczki z symbolami lub wyrazami do czytania globalnego, by uniknąć nieporozumień związanych z podziałem ról.

7. „Misie”– zabawa dydaktyczna, szeregowanie według wielkości.

8. „Prawdziwe czy nie?”– odróżnianie elementów prawdopodobnych od nieprawdopodobnych (fikcyjnych od realnych). Dzieci dzielą się doświadczeniami na temat tego, co mogło być prawdziwe, a co nie w baśniach – swobodne wypowiedzi dzieci na podstawie dowolnych baśni i bajek. N. wyjaśnia dzieciom pojęcie „fikcja” oraz „fikcja literacka”, czyli elementy zmyślone, nieprawdziwe, zamieszczone w tekstach literackich, np. świnki budujące domki, niedźwiedzie mieszkający w domu i mające swoje łóżka, miski i krzesła itp.

9. „Quiz”– N. wymienia wydarzenia i sytuacje, a dzieci głosują za pomocą lizaków TAK/NIE (W.21), czy jest to element prawdziwy, czy może się zdarzyć w rzeczywistości,
-kot chodzi na dwóch łapach w butach;
-można zgubić się w lesie jak Jaś i Małgosia;
-wilk może zjeść człowieka;
-bohater ma 3 życia;
-wróżka zamienia myszy w konie;
-w brzuchu wilka zmieściła się cała babcia i cały Czerwony Kapturek;
-można zapaść w śpiączkę jak Śpiąca Królewna;
-obecnie istnieją królowe, królowie i książęta.

10. „Z mojej baśni”– zabawa dydaktyczna. N. rozdaje dzieciom rysunki przedmiotów z różnych baśni, np. jabłko, lusterko – Królewna Śnieżka, koszyczek – Czerwony Kapturek, domek z piernika, okruszki chleba – Jaś i Małgosia, wieża, warkocz – Roszpunka. Na sygnał N. muszą jak najszybciej znaleźć swoją parę. N. nagradza pięć pierwszych par oklaskami.

11. „Mój wymyślony bohater” – zabawa twórcza. Dzieci najpierw wymieniają wszystkie bajki, które znają, a następnie wymyślają bohatera.

12. Zabawy dowolne dzieci – zabawy manipulacyjne: nawlekanie koralików na sznureczki lub przewlekanki, doskonalenie motoryki małej.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.