Katalog Natalia Wawrzeniuk, 2020-05-26 Warszawa Zajęcia przedszkolne, Projekty edukacyjne Innowacja "Na Zdrówko" z zakresu edukacji zdrowotnej, Natalia WawrzeniukINNOWACJA PEDAGOGICZNA „NA ZDRÓWKO!” Z ZAKRESU WYCHOWANIA ZDROWOTNEGO mgr Natalia Wawrzeniuk SPIS TREŚCI : I. Wprowadzenie II. Cele programu III. Treści kształcenia: cele operacyjne, proponowane formy pracy, ewaluacja treści kształcenia IV. Sposoby realizacji V. Ewaluacja I. WPROWADZENIE Wiek przedszkolny jest doskonałym etapem, w którym można kształtować postawy i nawyki prozdrowotne. Jest to moment, który pozwali budować postawy do podejmowania właściwych wyborów dotyczących chociażby odżywiania w przyszłości. Budowanie u dziecka „świadomości prozdrowotnej” oznacza nie tylko przekazywanie wiedzy, ale również odpowiedzialność za własne zdrowie. Dobry stan zdrowia i dobre samopoczucie są jednymi z warunków przystosowania się do środowiska społecznego, systematycznego uczęszczania do przedszkola, ułatwiają zabawę i naukę. Zdrowie jest jedną z najważniejszych wartości w życiu każdego człowieka. Odgrywa istotną rolę w procesie dydaktyczno-wychowawczym. Równowaga fizyczna i psychiczna pomiędzy organizmem dziecka, a otaczającym je środowiskiem biofizycznym i społecznym ułatwia nabywanie wiedzy, umiejętności, przyzwyczajeń i nawyków ważnych w całym naszym życiu. Z kolei zachwianie tej równowagi jest przyczyną złego samopoczucia, chorób, które zakłócają prawidłowy przebieg edukacji. Celem wychowania zdrowotnego jest wytwarzanie w przedszkolu i w domu właściwej atmosfery i warunków sprzyjających zdrowiu. Praca nad zdrowiem dzieci ma więc charakter pedagogiczny, ponieważ dąży do wykształcenia trwałych nawyków prozdrowotnych, a także kulturalnych i higienicznych. Edukacja zdrowotna swoim zakresem obejmuje profilaktykę wraz z edukacją prozdrowotną, a także kształtowanie czynnych postaw względem zdrowia, bezpieczeństwa, higieny, tężyzny fizycznej i sprawności ruchowej. Nauczyciel organizując „sytuacje zdrowotne” w przedszkolu, staje się pewnym wzorcem dla dzieci. Środowisko przedszkolne i specjaliści współpracujący z nauczycielami odgrywają ogromną rolę, a dziecko staje się współuczestnikiem procesu edukacyjnego. Między nauczycielem, a wychowankiem zachodzi pewien rodzaj współpracy, w której obie strony są równie ważne. Wszelkie działania podejmowane w przedszkolu powinny być wspierane przez rodzinę dziecka, dlatego warunkiem sprawnego przebiegu edukacji zdrowotnej jest współdziałanie rodziców i nauczycieli. Współpraca ta powinna obejmować wspólne działania mające na celu wprowadzanie dzieci w świat zdrowego stylu życia. Planując pracę dydaktyczno-wychowawczą należy pamiętać o tym, że podstawową formą aktywności dziecka w wieku przedszkolnym jest zabawa. Pokazuje ona zjawiska w nowych barwach, porusza wyobraźnię, budzi uczucia, zachęca do działania. Ogólnym założeniem niniejszego programu jest przekazanie dzieciom w przystępny sposób sposobów dbania o własne zdrowie, uczynienie ruchu jako elementu codziennego życia, polubienie i „poznanie” owoców i warzyw oraz włączenie ich do codziennej diety, a także zaszczepienie świadomych nawyków związanych z dbaniem o zdrowie i higienę biorąc pod uwagę pory roku i pory dnia. W celu uatrakcyjnienia programu, zawarto w nim różnego rodzaju aktywności: plastyczną, badawczą, ruchową. Program przeznaczony jest do realizacji z dziećmi w wieku 3, 4 i 5 lat. Zawiera on treści kształcenia oraz przewidziane rezultaty pracy dydaktyczno wychowawczej w zakresie kształtowania postaw zdrowotnych dzieci w wieku przedszkolnym. Treści kształcenia skupiają się wokół 4 grup tematycznych: I. Poznajemy i lubimy warzywa i owoce II. Przestrzegamy higieny i kultury III. Ruch to zdrowie IV. Lekarzy się nie boimy II CELE PROGRAMU CEL GŁÓWNY: kształtowanie czynnych postaw dzieci wobec zdrowia, bezpieczeństwa, higieny i ruchu. CELE SZCZEGÓŁOWE: wyrabianie nawyków służących zdrowemu odżywianiu poprzez poznanie wybranych owoców i warzyw oraz spożywanie ich; wyrabianie nawyków higienicznych, poprzez systematyczne mycie rąk w określonych sytuacjach, higienę jamy ustnej, wdrażanie do samodzielnego korzystania z toalety; poznanie właściwości wody i jej znaczenia dla zdrowia człowieka; kształtowanie umiejętności kulturalnego spożywania posiłków i zachowania się podczas jedzenia; rozwijanie wielkiej motoryki i ogólnej sprawności ruchowej podczas zabaw ruchowych o charakterze sportowym z użyciem przyborów, a także na świeżym powietrzu; kształtowanie umiejętności ubierania się stosownie do pory roku i warunków atmosferycznych; nabywanie odporności organizmu poprzez hartowanie ciała w trakcie zabaw ruchowych na świeżym powietrzu (wiosna, lato, jesień, zima); przestrzeganie zasad bezpieczeństwa na placu przedszkolnym, a także w czasie spacerów; wyrabianie nawyku dbania o narządy zmysłów i rozwijanie ich; wyrabianie nawyku dbania o właściwą postawę ciała; rozwijanie myślenia, mowy, percepcji wzrokowej podczas poznawania owoców i warzyw poprzez zabawy badawcze; rozwijanie sprawności manualnej i kreatywności poprzez tworzenie prac plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów, w tym przyrodniczego; zapoznanie z wybranymi zawodami, oraz ich znaczeniem dla zdrowia i życia człowieka; III. TREŚCI KSZTAŁCENIA a) Treści kształcenia: Poznajemy i lubimy warzywa i owoce Przewidywane efekty, dziecko: - rozumie potrzebę spożywania warzyw i owoców; - nazywa wybrane owoce i warzywa, zna ich nazwy, wygląd, budowę, smak i zapach; - rozumie potrzebę powstrzymywania się od jedzenia produktów nie sprzyjających zdrowiu (np. słodycze, słodkie napoje); - degustuje wybrane produkty żywnościowe i z czasem włącza do codziennej diety; - przestrzega zakazu spożywania produktów niewiadomego pochodzenia; - rozumie konieczność mycia owoców i warzyw przed spożyciem; - wykorzystuje wybrane owoce i warzywa do tworzenia prac plastycznych przestrzennych i płaskich, lub inspiruje się nimi; Proponowane formy pracy z dziećmi: - spotkanie z dietetykiem - rozmowy na temat przygotowanych posiłków dla dzieci; - zorganizowanie konkursu plastycznego na temat „Warzywno – owocowe kukiełki”; - wizyta w przedszkolnej kuchni, zapoznanie z wybranymi urządzeniami i sprzętami wykorzystywanymi do przyrządzania potraw (dzieci starsze); - wykonywanie sałatek owocowych i warzywnych; - zapoznanie z warunkami wzrostu roślin, rozróżnianie sadu od ogrodu, owoców krajowych i egzotycznych (dzieci starsze); - wykorzystanie codziennych sytuacji do realizacji treści programowych; - integracja z treściami plastycznymi i muzycznymi; - organizowanie zabaw tematycznych, dydaktycznych i badawczych; - organizacja dni tematycznych, np. Dzień Marchewki, Dzień Ziemniaka, itp.; Ewaluacja treści kształcenia : - badanie ankietowe skierowane do rodziców; - obserwacja dzieci podczas zabaw tematycznych, dydaktycznych; - prace plastyczne i wytwory dziecięce; b) Treści kształcenia : Przestrzegamy higieny i kultury Przewidywane efekty, dziecko: - uczy się kulturalnego spożywania posiłków; - używa form grzecznościowych – proszę, smacznego, dziękuję; - nabywa nawyk mycia rąk zawsze przed posiłkami i w razie potrzeby, po powrocie z placu zabaw czy spaceru; - rozumie konieczność dbania o czystość osobistą i otoczenia; - samodzielnie korzysta z toalety, każdorazowo spuszcza wodę w toalecie; - prawidłowo czyści zęby po posiłku, a przybory utrzymuje w należytej czystości; - samodzielnie składa ubranie np. przed leżakowaniem; - rozumie potrzebę unikania miejsc zakurzonych i brudnych; - rozumie konieczność wietrzenia pomieszczeń zamkniętych; Proponowane formy pracy z dziećmi: - inscenizacje, opowiadania, rozmowy kierowane przez nauczyciela; - wykorzystanie codziennych sytuacji do realizacji treści programowych; - przeprowadzenie akcji „Sprzątanie Świata”; Ewaluacja treści kształcenia: - obserwacja dzieci/wywiad z dziećmi; - prace i wytwory dzieci; c) Treści kształcenia: Ruch to zdrowie Przewidywane efekty, dziecko: - rozumie konieczność codziennego przebywania na powietrzu; - stosuje się do zasad bezpieczeństwa w czasie spacerów; - hartuje ciało podczas zabaw na dworze; - wykonuje samodzielnie proste ćwiczenia i zabawy ruchowe; - prawidłowo reaguje na umówione polecenia słowne i dźwiękowe nauczyciela; - potrafi współdziałać z partnerem w ćwiczeniach i zabawach ruchowych na zasadzie wzajemnej współodpowiedzialności; - dba o prawidłową postawę ciała podczas wykonywania różnych czynności; - zna zasady bezpieczeństwa, które powinny być przestrzegane podczas zabaw ruchowych w przedszkolu i poza nim; - potrafi wskazać zachowania niebezpieczne podczas zabaw (np. przepychanie, zabawy przy jezdni); - uczestniczy w poobiednim odpoczynku; Proponowane formy pracy z dziećmi: - rozmowy z wykorzystaniem ilustracji i literatury, mające na celu uświadomienie dzieciom pozytywnych skutków przebywania na świeżym powietrzu; - wykorzystanie codziennych sytuacji do realizacji treści programowych; - opracowanie scenariuszy zajęć ruchowych z wykorzystaniem różnych metod i przyborów; - podejmowanie ćwiczeń i zabaw ruchowych na powietrzu; - organizowanie zabaw ruchowych z elementem współzawodnictwa; - spacery mające na celu hartowanie organizmu dziecka; - organizowanie poobiedniego wypoczynku dzieci; Ewaluacja treści kształcenia: - obserwacja dzieci pod kątem sprawności fizycznej, a następnie porównanie wyników sprawności fizycznej dzieci z miesiąca października, z osiąganymi wynikami pod koniec roku szkolnego; d) Treści kształcenia : Nie boimy się lekarzy Przewidywane efekty, dziecko: - wie, jak należy dbać o swoje zdrowie; - wie, dlaczego wirusy i bakterie są niebezpieczne; - zasłania usta i nos podczas kaszlu lub kichania; - stosuje zasadę nie jedzenia wspólnie z kolegą jednego produktu np. lizaka; - korzysta prawidłowo z chusteczek jednorazowego użytku; - dostrzega w sali zjawiska akustyczne będące przyczyną zmęczenia czy bólu głowy u siebie i innych (krzyk dzieci); - rozumie konieczność ubierania się stosownie do pogody; - rozumie konieczność korzystania z pomocy lekarzy i stosowania się do ich zaleceń; - poznaje zawód lekarza, stomatologa, pielęgniarki; - wie, co się kupuje w aptece i rozumie, że nie wolno połykać nieznanych lekarstw bez wiedzy dorosłych; Proponowane prace z dziećmi: - rozmowy kierowane na podstawie ilustracji i literatury dziecięcej; - inscenizacje; - rozwiązywanie zagadek - integracja z treściami plastycznymi, muzyczno-ruchowymi, matematycznymi; - spotkania z lekarzem, pielęgniarką lub stomatologiem – zapoznanie z zawodem; - spotkanie z logopedą; Ewaluacja treści kształcenia: - zabawy tematyczne związane z pracą lekarzy; - prace plastyczne dzieci związane z tematyką treści kształcenia; IV SPOSOBY REALIZACJI 1. Poznajemy i lubimy warzywa i owoce – poznanie wybranych warzyw i owoców i włączanie ich do codziennej diety Sposoby realizacji: - Wpadła gruszka do fartuszka, czyli Dzień Śliwki i Gruszki; - „Jabłka z polskich sadów” – Dzień Jabłka; Dzień Ziemniaka; - Cebulka okrągła jak kulka, czyli Dzień Cebulki i Buraczka; - Konkurs jesienny – „Kukiełki owocowo – warzywne”; - Dzień Pomarańczy/cytrusów– w klimacie świątecznym; - Dzień Owoców egzotycznych; - Zakładamy mały ogródek; - Dzień Marchewki; - Obchody „Dnia wody”, zabawy eksperymentalne z wodą w roli głównej; - Zielono na talerzu, czyli zielone warzywa; - Prace plastyczne z wykorzystaniem warzyw i owoców, a także różnorodnych materiałów plastycznych, organizowanie wystaw prac plastycznych - Zabawy badawcze; - Zorganizowanie kącików tematycznych w salach; - Spotkania z dietetykiem przedszkolnym; - Warsztaty dla rodziców dotyczące zdrowego żywienia przedszkolaków, prowadzone przez dietetyka; 2. Przestrzegamy higieny i kultury - kształtowanie nawyków higieniczno-kulturalnych związanych z jedzeniem Sposoby realizacji: - Prace plastyczne, wystawa prac i wytworów; - Zabawy dydaktyczne - Wykorzystanie literatury dziecięcej; - Historyjki obrazkowe; - Instrukcje obrazkowe w łazience i sali; - Pogadanka z logopedą na temat znaczenia prawidłowego przeżuwania pokarmów; - Zabawy logopedyczne i ortofoniczne; - Nauka przedszkolnego savoir-vivre przy wykorzystaniu wierszyków, piosenek, sztućców i naczyń; - Organizacja Akcji Sprzątania Świata; 4. Ruch to zdrowie - rozbudzanie zainteresowania sportem i zamiłowania do ruchu fizycznego Sposoby realizacji: - Wykorzystanie literatury dziecięcej; - Zapoznanie z wybranymi dyscyplinami sportowymi; - Zorganizowanie spotkania ze sportowcem lub nauczycielem wychowania fizycznego; - Zabawy ruchowe i sportowe z wykorzystaniem różnych przyborów i metod; - Pobyt na przedszkolnym placu zabaw i spacery przez cały rok szkolny; - Zorganizowanie Olimpiady Sportowej Wesołych Przedszkolaków w ogrodzie; 3. Nie boimy się lekarzy – poznanie wybranych zawodów i kształtowanie właściwego stosunku do wizyt u specjalistów Sposoby realizacji: - Zabawy tematyczne - Zapoznanie z wybranymi zawodami; - Dzień Pracownika Służby Zdrowia - spotkanie z lekarzem, pielęgniarką; - Prace plastyczne; - Dzień Dentysty – spotkanie ze stomatologiem; - „Torba pani doktor” lub „W gabinecie pielęgniarki” – zajęcia dydaktyczne; V. EWALUACJA Po zrealizowaniu programu zdrowotnego – "NA ZDRÓWKO" zaplanowane zostało sprawdzenie wiedzy i umiejętności, które dzieci zdobyły w trakcie prowadzonych zajęć. Ewaluacja będzie dokonywana bezpośrednio poprzez rozmowy indywidualne z dziećmi (odpowiedzi wychowanków na pytania nauczyciela zostaną zanotowane na specjalnie opracowanych kwestionariuszach) na temat wychowania zdrowotnego. Ponadto, w trakcie prowadzonych zajęć będzie dokonywana obserwacja dzieci. Pod uwagę zostanie wzięta nie tylko wiedza wychowanków, ale również ich zaangażowanie, aktywność i chęć do współpracy. Metodą ewaluacji będą też konkursy, czy wykonywanie wspólnych plakatów, będące efektem działań wychowawczo-dydaktycznych. Ewaluacja obejmie również rodziców dzieci, dla których skonstruowana zostanie specjalna ankieta dotycząca zdrowego żywienia i kształtowania nawyków prozdrowotnych przedszkolaków. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |