Katalog Anna Lada, 2020-05-26 Chełmża Matematyka, Scenariusze LOSOWOŚĆ A PRAWDOPODOBIEŃSTWOKONSPEKT LEKCJI OTWARTEJ MATEMATYKA KL. VIII LOSOWOŚĆ A PRAWDOPODOBIEŃSTWO Czas trwania zajęć: 1 godz. lekcyjna Data: 13.02.2020 r. Baza lekcji: • uczeń potrafi określić liczebność zbiorów liczbowych • uczeń potrafi skracać ułamki zwykłe, zamieniać je na ułamki dziesiętne, także przy użyciu kalkulatora • uczeń wie, co to są liczby jedno- i dwucyfrowe, liczby parzyste i nieparzyste, liczby pierwsze i złożone, zna cechy podzielności liczb, wskazuje dzielniki • wykonuje podstawowe obliczenia arytmetyczne • uczeń rozróżnia bryły: sześcian, dwunastościan i dwudziestościan i zna ich podstawowe cechy Cele lekcji: • uczeń przeprowadza proste doświadczenie losowe z kostką sześcienną i dwunastościenną • uczeń rozumie i rozróżnia pojęcia losowości i prawdopodobieństwa • uczeń zna pojęcie zdarzenia losowego • uczeń umie określić zdarzenia losowe w doświadczeniu • uczeń potrafi obliczyć prawdopodobieństwo zdarzenia w jednokrotnym rzucie kostką do gry lub losowaniem karty • uczeń wie, co to jest zdarzenie niemożliwe i pewne • uczeń potrafi podać przykłady zdarzenia niemożliwego i pewnego Metody nauczania: - poszukująca – uczniowie podczas pogadanki heurystycznej, opartej na przeprowadzaniu prostych doświadczeń, uświadamiają sobie, co to jest doświadczenie losowe i prawdopodobieństwo, wprowadzają metodę liczenia prawdopodobieństwa i definiują prawdopodobieństwo; - praktyczna – praca w grupach, przeprowadzanie doświadczeń solowych z kośćmi, praca z karami pracy, rozwiązywanie quizu podsumowującego lekcje na komórce - podająca – wyświetlenie na tablicy definicji losowości i prawdopodobieństwa z Wikipedii Zasady nauczania: - trwałości wiedzy – na końcu lekcji podsumowanie najważniejszych pojęć i umiejętności z lekcji w formie quizu interaktywnego, praca domowa – w celu przećwiczenia zdobytych umiejętności, utrwalenie wiadomości: liczba naturalna, liczba parzysta i nieparzysta, liczba pierwsza i złożona, bryły, sześcian, wielościan foremny, wielokąt foremny, podzielność - systematyczności – logiczne porządkowanie informacji - przystępności – wprowadzanie nowych pojęć i umiejętności w oparciu o doświadczenia, na konkretach bliskich uczniom, stopniowanie trudności zadań – najpierw praca na konkretach, potem abstrahowanie - świadomego i aktywnego udziału w procesie uczenia się i nauczania – uczeń wnioskuje, sam ustala, co to jest prawdopodobieństwo i jak się je liczyć, przeprowadza doświadczenia - poglądowości – pokazanie uczniom kości wirtualnych – w pracy domowej uczniowie mogą przeprowadzić tradycyjne doświadczenie lub wirtualne Formy pracy: - doświadczenia – rzut kostką sześcienną i dwunastościenną, rzut monetą, losowanie karty - praca z całą klasą „burza mózgów”, wprowadzenie def. prawdopodobieństwa; - praca w grupach 3-4 osobowych - praca samodzielna z testem na komórkę ze strony quizizz.com. Środki dydaktyczne, materiały pomocnicze: • tablica multimedialna z dostępem do Internetu • karty pracy do wykonania doświadczeń • karty pracy do wyświetlenia na tablicy multimedialnej • kości sześcienne, dwunastościenne i dwudziestościenne, moneta • test online przygotowany przez nauczyciela na stronie quizizz.com • kalkulator (opcjonalnie) • telefony komórkowe z dostępem do Internetu • kości wirtualne generujemy.pl PRZEBIEG LEKCJI: 1. Część organizacyjna: • powitanie klasy • sprawdzenie obecności 2. Zaangażowanie: zdefiniowanie tematy i celów lekcji Nauczyciel dzieli uczniów na grupy rozdaje kości i karty do gry. Podczas heurystycznej pogadanki uczniowie wskazują cel lekcji. Powinny paść takie skojarzenia jak: • doświadczenie • granie w grę • losowanie • prawdopodobieństwo • wygrana • szansa Uczniowie przy pomocy nauczyciela uściślają cele lekcji i wskazują umiejętności, które posiądą. Uczniowie będą zastawiali się jakie bryły otrzymali. Jest to okazja do powtórzenia podstawowych informacji dotyczących sześcianu, wielościanów foremnych i wielokątów foremnych. Nauczyciel wyświetla na tablicy i omawia z uczniami definicje losowości i prawdopodobieństwa. LOSOWOŚĆ A PRAWDOPODOBIEŃSTWO LOSOWOŚĆ – brak celu, przyczyny, porządku lub przewidywalnego zachowania. Losowy proces to proces, którego wyniki nie dają się dokładnie przewidzieć, a jedynie można opisać ich rozkład. PRAWDOPODOBIEŃSTWO – w znaczeniu potocznym, szansa na wystąpienie jakiegoś zdarzenia, natomiast w matematycznej teorii prawdopodobieństwa, rodzina miar służących do opisu częstości lub pewności tego zdarzenia. Źródło: Wikipedia 3. Tok lekcji. Uczniowie przeprowadzają doświadczenia. Uczniowie otrzymują kartę pracy 1 z doświadczeniami. Nauczyciel tłumaczy jak przeprowadzić doświadczenia. Uczniowie pracują w grupach. Po wykonaniu doświadczeń, następuje dyskusja nad wynikami. Grupy porównają swoje wyniki. Nauczyciel pyta, jak wyglądałyby wyniki kolejnych 20/50 rzutów? Uczniowie uzmysławiają sobie różnicę między doświadczeniem losowym, a prawdopodobieństwem zdarzenia losowego. Uczniowie obliczają prawdopodobieństwo, w tym prawdopodobieństwo zdarzenia pewnego i niemożliwego. Nauczyciel losuje wykonuje rzut kostką wirtualną z a pomocą generujemy.pl Uczniowie pracując z kartą pracy 2, obliczają prawdopodobieństwa, w tym prawdopodobieństwo zdarzenia pewnego i niemożliwego. Uczniowie definiują zdarzenia losowe, w tym zdarzenie pewne i niemożliwe. Uczniowie pracując z kartą pracy 3, definiują zdarzenia losowe, w tym zdarzenie pewne i niemożliwe. Grupy wymieniają się kartami pracy i obliczają prawdopodobieństwa zdarzeń zdefiniowanych przez kolegów z innej grupy. 4. Podsumowanie lekcji i ewaluacja. Uczniowie na telefonach – w parach lub indywidualnie (w zależności od możliwości sprzętowych) rozwiązują quiz podsumowujący, przygotowany przez nauczyciela na www.quizizz.com 5. Praca domowa Zdarzenie polega na rzucie moneta. Jeśli wypadnie: O – praca domowa dla chłopców R – praca domowa dla dziewczynek Przeprowadzić doświadczenie losowe polegające na 100-krotnym rzucie kostka sześcienną. Zapisz wyniki doświadczenia w tabeli. Anna Lada Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |