![]() |
![]() |
Katalog Dorota Bukowska, 2020-05-26 Nowe Skalmierzyce Język polski, Scenariusze ,,Granice naszego języka oznaczają granice naszego świata.’’ Quiz wiedzy przed egzaminem ósmoklasisty.Scenariusz lekcji zdalnej z języka polskiego w klasie VIII. Temat: ,,Granice naszego języka oznaczają granice naszego świata.’’ Ludwig Wittgenstein Quiz wiedzy przed egzaminem ósmoklasisty. Opracowała: Dorota Bukowska Szkoła Podstawowa im. Polskich Noblistów w Nowych Skalmierzycach Cel lekcji: - utrwalam wiadomości dotyczące gramatyki; -sprawdzam swoją wiedzę egzaminacyjną. Kryteria sukcesu: - odróżniam mowę niezależną od zależnej; - odróżniam zdanie od równoważnika zdania; - określam rodzaje i funkcję formantów słowotwórczych; - nazywam wskazane części mowy; - wskazuję inny spójnik, który zachowuje sens wypowiedzi; - uzupełniam zdania właściwą formą imiesłowu; - wyjaśniam, na czym polega błąd w zdaniu złożonym z imiesłowowym równoważnikiem zdania; - wskazuję rodzinę wyrazów; - określam podstawy słowotwórcze w wyrazie złożonym. Forma pracy: Uczniowie pracują samodzielnie. Odpowiedzi do zadań przysyłają nauczycielowi na Microsoft OneDrive. Formy sprawdzenia osiągnięcia celu: Wspólne omówienie zadań podczas lekcji prowadzonej w aplikacji Teams z wykorzystaniem przesłanych uczniom wskazówek i klucza odpowiedzi. Treści podstawy programowej Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Kształcenie językowe 3. Poznawanie podstawowych pojęć oraz terminów służących do opisywania języka i językowego komunikowania się ludzi. IV. Samokształcenie 4. Kształcenie nawyków systematycznego uczenia się oraz porządkowania zdobytej wiedzy i jej pogłębiania. Wymagania szczegółowe: Klasy IV-VI II.1.12) rozpoznaje w tekście typy wypowiedzeń: zdanie pojedyncze, zdania złożone (podrzędnie i współrzędnie), równoważniki zdań, rozumie ich funkcje i stosuje w praktyce językowej; II.1.1) rozpoznaje w wypowiedziach części mowy (czasownik, rzeczownik, przymiotnik, przysłówek, liczebnik, zaimek, przyimek, spójnik, partykuła, wykrzyknik) i określa ich funkcje w tekście; II.2.9) zna i stosuje zasady spójności formalnej i semantycznej tekstu; Klasy VII-VIII II.1.6) odróżnia mowę zależną i niezależną, przekształca mowę zależną na niezależną i odwrotnie; II.1.2) rozpoznaje wyraz podstawowy i wyraz pochodny; rozumie pojęcie podstawy słowotwórczej; w wyrazie pochodnym wskazuje temat słowotwórczy i formant; określa rodzaj formantu, wskazuje funkcje formantów w nadawaniu znaczenia wyrazom pochodnym, rozumie realne i słowotwórcze znaczenie wyrazu, rozpoznaje rodzinę wyrazów, łączy wyrazy pokrewne, wskazuje rdzeń; II.1.4) rozpoznaje imiesłowy, rozumie zasady ich tworzenia i odmiany, poprawnie stosuje imiesłowowy równoważnik zdania i rozumie jego funkcje; przekształca go na zdanie złożone i odwrotnie; II.1.3) zna zasady tworzenia wyrazów złożonych, odróżnia ich typy. IV.7. Samokształcenie. Uczeń: rozwija nawyki systematycznego uczenia się; KARTA PRACY: Wykonaj przykładowe zadania egzaminacyjne. Odpowiedzi prześlij nauczycielowi. Centralna Komisja Egzaminacyjna Próbny egzamin ósmoklasisty - język polski data: marzec–kwiecień 2020r. https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_OSMOKLASISTY/Arkusze_probne/2020/OPOP-100.pdf Zadanie 1. (0–1) Oceń prawdziwość podanych stwierdzeń. Wybierz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe. ,,Przerwał [milczenie] starzec, trzęsąc wzniesioną prawicą: „Nie masz zgody, mopanku, pomiędzy Soplicą I krwią Horeszków; w panu krew Horeszków płynie, Jesteś krewnym Stolnika, po matce łowczynie, […] Słuchaj Pan historyi swej własnej rodzinnej, Która się stała właśnie w tej izbie, nie innej.’’ ( fragment tekstu źródłowego ) W przytoczonym fragmencie Pana Tadeusza trzecioosobowy narrator opisuje sposób zachowania bohaterów. P / F Narrator przytacza wypowiedzi bohaterów w formie mowy niezależnej.P / F Zadanie 2. (0–1) Dokończ poniższe zdania. Wybierz odpowiedź spośród oznaczonych literami A i B oraz odpowiedź spośród oznaczonych literami C i D. Aby zachować sens tytułu Murem podzieleni, wyraz ,,podzieleni'' można zastąpić wyrazem A / B. Z powodu zastosowanej formy czasownika ten tytuł ma postać C / D A. rozgraniczeni C. zdania B. rozłożeni D. równoważnika zdania Zadanie 3. (0–1) Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych. Formant, który pełni taką samą funkcję jak w wyrazie murarz, występuje w wyrazie A. budulec. B. budowanie. C. budowlany. D. budowlaniec. Egzamin ósmoklasisty - Język polski data: 15 kwietnia 2019 r. https://cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/arkusze/ Zadanie 4. (0–1) Uzupełnij poniższe zdania. Wybierz odpowiedź spośród oznaczonych literami A i B oraz odpowiedź spośród oznaczonych literami C i D. W zdaniu Twoja róża jest jedyna na świecie wyraz ,,jedyna''służy uwydatnieniu A / B róży. Ten wyraz jest C / D. A. wyobcowania C. rzeczownikiem B. wyjątkowości D. przymiotnikiem zadanie 5. (0–1) 8.1. Którym spójnikiem można zastąpić wyraz ,,lecz'' w zdaniu Jesteście piękne, lecz próżne, zachowując sens wypowiedzi? Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych. A. i B. ale C. albo D. więc Zadanie 6. (0–1) Przekształć podane zdania tak, aby zachować ich sens. W każdą lukę wpisz imiesłów utworzony od podkreślonego czasownika. 1. Bracia Lumière należeli do wynalazców, którzy w kinematografie widzieli bardziej zabawkę niż sztukę. Bracia Lumière należeli do wynalazców …………………….…… w kinematografie bardziej zabawkę niż sztukę. 2. Dzięki kinematografowi Georges Méliès rozwiązał wszystkie problemy, nad jakimi się głowił, gdy pracował w teatrze. Dzięki kinematografowi Georges Méliès rozwiązał wszystkie problemy, nad jakimi się głowił, …………………….…… w teatrze. Zadanie 7. (0–1) Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych. Formant w wyrazie wynalazca wskazuje na nazwę A. cechy B. narzędzia C. czynności D. wykonawcy czynności Próbny egzamin ósmoklasisty -język polski data: 18 grudnia 2018 r. https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_OSMOKLASISTY/Arkusze_probne/OPOP-100-1812.pdf Zadanie 8. (0–1) Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Wybierz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe. Wyrazy podgórze i górzysty należą do tej samej rodziny wyrazów.P / F Wyraz podgórze pochodzi od wyrażenia przyimkowego pod górą. P / F Zadanie 9. (0–2) 9.1. Uzupełnij poniższe zdania poprawnymi formami imiesłowów. Wakacyjne wyjazdy planuję, zawsze (kierować się) ……………………. zdrowym rozsądkiem. Wybrałam wycieczkę w góry i zarezerwowałam noclegi w pensjonacie, który został niedawno (wybudować) …………………... . Już nie mogę się doczekać widoków (rozpościerać się) ……….……………. za oknem. 9.2. Wyjaśnij, na czym polega błąd w zdaniu Śpiesząc się na przystanek, tramwaj mi uciekł. ........................................................................................................................................................................... ......................................................... Zadanie 10. (0–1) Uzupełnij zdanie. Wybierz właściwe odpowiedzi spośród podanych. Wyraz proporcjonalny użyty w 1. akapicie tekstu to A / B, który został utworzony od wyrazu podstawowego za pomocą C / D . A. przymiotnik C. przyrostka B. przysłówek D. przedrostka Podsumowanie lekcji: Samoocena: * Liczba punktów do uzyskania: 10 * Liczba uzyskanych przeze mnie punktów: …………. Metoda zdań niedokończonych: - Muszę jeszcze powtórzyć ……………………………………………………………………………………………………………. - Zadania wykonałam/em bezbłędnie. Wskazówki dla ucznia i klucz odpowiedzi. Scenariusz lekcji zdalnej z języka polskiego w klasie VIII. Temat: ,,Granice naszego języka oznaczają granice naszego świata.’’ Ludwig Wittgenstein Quiz wiedzy przed egzaminem ósmoklasisty. Opracowała: Dorota Bukowska Szkoła Podstawowa im. Polskich Noblistów w Nowych Skalmierzycach Cel lekcji: - utrwalam wiadomości dotyczące gramatyki; -sprawdzam swoją wiedzę egzaminacyjną. Kryteria sukcesu: - odróżniam mowę niezależną od zależnej; - odróżniam zdanie od równoważnika zdania; - określam rodzaje i funkcję formantów słowotwórczych; - nazywam wskazane części mowy; - wskazuję inny spójnik, który zachowuje sens wypowiedzi; - uzupełniam zdania właściwą formą imiesłowu; - wyjaśniam, na czym polega błąd w zdaniu złożonym z imiesłowowym równoważnikiem zdania; - wskazuję rodzinę wyrazów; - określam podstawy słowotwórcze w wyrazie złożonym. Forma pracy: Uczniowie pracują samodzielnie. Odpowiedzi do zadań przysyłają nauczycielowi na Microsoft OneDrive. Formy sprawdzenia osiągnięcia celu: Wspólne omówienie zadań podczas lekcji prowadzonej w aplikacji Teams z wykorzystaniem przesłanych uczniom wskazówek i klucza odpowiedzi. Treści podstawy programowej Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Kształcenie językowe 3. Poznawanie podstawowych pojęć oraz terminów służących do opisywania języka i językowego komunikowania się ludzi. IV. Samokształcenie 4. Kształcenie nawyków systematycznego uczenia się oraz porządkowania zdobytej wiedzy i jej pogłębiania. Wymagania szczegółowe: Klasy IV-VI II.1.12) rozpoznaje w tekście typy wypowiedzeń: zdanie pojedyncze, zdania złożone (podrzędnie i współrzędnie), równoważniki zdań, rozumie ich funkcje i stosuje w praktyce językowej; II.1.1) rozpoznaje w wypowiedziach części mowy (czasownik, rzeczownik, przymiotnik, przysłówek, liczebnik, zaimek, przyimek, spójnik, partykuła, wykrzyknik) i określa ich funkcje w tekście; II.2.9) zna i stosuje zasady spójności formalnej i semantycznej tekstu; Klasy VII-VIII II.1.6) odróżnia mowę zależną i niezależną, przekształca mowę zależną na niezależną i odwrotnie; II.1.2) rozpoznaje wyraz podstawowy i wyraz pochodny; rozumie pojęcie podstawy słowotwórczej; w wyrazie pochodnym wskazuje temat słowotwórczy i formant; określa rodzaj formantu, wskazuje funkcje formantów w nadawaniu znaczenia wyrazom pochodnym, rozumie realne i słowotwórcze znaczenie wyrazu, rozpoznaje rodzinę wyrazów, łączy wyrazy pokrewne, wskazuje rdzeń; II.1.4) rozpoznaje imiesłowy, rozumie zasady ich tworzenia i odmiany, poprawnie stosuje imiesłowowy równoważnik zdania i rozumie jego funkcje; przekształca go na zdanie złożone i odwrotnie; II.1.3) zna zasady tworzenia wyrazów złożonych, odróżnia ich typy. KARTA PRACY: Wykonaj przykładowe zadania egzaminacyjne. Odpowiedzi prześlij nauczycielowi. Centralna Komisja Egzaminacyjna Próbny egzamin ósmoklasisty - język polski data: marzec–kwiecień 2020r. https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_OSMOKLASISTY/Arkusze_probne/2020/OPOP-100.pdf Zadanie 1. (0–1) ( Zadanie 3. w arkuszu ) Oceń prawdziwość podanych stwierdzeń. Wybierz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe. ,,Przerwał [milczenie] starzec, trzęsąc wzniesioną prawicą: „Nie masz zgody, mopanku, pomiędzy Soplicą I krwią Horeszków; w panu krew Horeszków płynie, Jesteś krewnym Stolnika, po matce łowczynie, […] Słuchaj Pan historyi swej własnej rodzinnej, Która się stała właśnie w tej izbie, nie innej.’’ ( fragment tekstu źródłowego ) W przytoczonym fragmencie Pana Tadeusza trzecioosobowy narrator opisuje sposób zachowania bohaterów. P / F Narrator przytacza wypowiedzi bohaterów w formie mowy niezależnej. P / F Rozwiązanie: P (trzęsąc wzniesioną prawicą ) P Zapamiętaj: Mowa niezależna- to dosłowne przytoczenie wypowiedzi cudzej lub własnej, np. Jakub powiedział mi: ,,W sierpniu jadę nad morze.’’ Mowa zależna- to przytoczenie wypowiedzi w formie zdania podrzędnego, np. Jakub powiedział mi, że w sierpniu jedzie nad morze. Zadanie 2. (0–1) ( Zadanie 17. w arkuszu ) Dokończ poniższe zdania. Wybierz odpowiedź spośród oznaczonych literami A i B oraz odpowiedź spośród oznaczonych literami C i D. Aby zachować sens tytułu Murem podzieleni, wyraz ,,podzieleni'' można zastąpić wyrazem A / B. Z powodu zastosowanej formy czasownika ten tytuł ma postać C / D A. rozgraniczeni C. zdania B. rozłożeni D. równoważnika zdania Rozwiązanie: AD Zapamiętaj: Zdanie- to wypowiedzenie, które zawiera czasownik w formie osobowej. Równoważnik zdania- to wypowiedzenie, które nie zawiera czasownika w formie osobowej. Zadanie 3. (0–1) ( Zadanie 19. w arkuszu ) Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych. Formant, który pełni taką samą funkcję jak w wyrazie murarz, występuje w wyrazie A. budulec B. budowanie C. budowlany D. budowlaniec Rozwiązanie: D ( murarz- ten, kto muruje; budowlaniec- ten, kto buduje. ) Funkcje formantów słowotwórczych: a) Tworzą nazwy zdrobniałe i pieszczotliwe np. –ek, -ka, -ko, -ik, -yk ( kotek, małpka, drzewko, konik, kocyk ) b) Tworzą nazwy zgrubiałe, często o ujemnym zabarwieniu emocjonalnym np. –sko, -ysko, -isko, -idło, -ydło (łapsko, ptaszysko, kocisko, straszydło, ) c) Tworzą nazwy miejsc, w których się coś robi np. –nia, -arnia, -alnia, -ownia, -elnia, ( cukiernia, kwiaciarnia, pralnia, siłownia, czytelnia ) d) Tworzą nazwy wykonawców czynności, zawodów np. –acz, -ca, -ak, -ista, -ysta, -ak ( spawacz, łowca, programista, traktorzysta, pływak ) e) nazwy nosicieli cech np. -acz, -ec, - ek, -ak ( brodacz, wesołek, przystojniak ) f) nazwy narzędzi i urządzeń np. –ak,–acz, -aczka, -nik, -arka ( czerpak, spinacz, trzepaczka, koparka, palnik, koparka ) g) nazwy żeńskie np. –ka, -ica, -nica, -owa, -yni np. ( aktorka, uczennica, krawcowa, mistrzyni. ) Pikus B., Organizer gimnazjalny język polski, Warszawa- Bielsko-Biała, PWN, 2011. Egzamin ósmoklasisty - Język polski data: 15 kwietnia 2019 r. https://cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/arkusze/ Zadanie 4. (0–1) ( Zadanie 7. w arkuszu ) Uzupełnij poniższe zdania. Wybierz odpowiedź spośród oznaczonych literami A i B oraz odpowiedź spośród oznaczonych literami C i D. W zdaniu Twoja róża jest jedyna na świecie wyraz ,,jedyna'' służy uwydatnieniu A / B róży. Ten wyraz jest C / D. A. wyobcowania C. rzeczownikiem B. wyjątkowości D. przymiotnikiem Rozwiązanie: BD Zapamiętaj: Rzeczownik odpowiada na pytania: kto? co?, np., mądrość, porządek. Przymiotnik odpowiada na pytania: jaki? jaka? jakie? (a także – czyj? czyja? czyje? który? która? które?), np. mądry, ojcowski. zadanie 5. (0–1) ( Zadanie 8. w arkuszu ) 8.1. Którym spójnikiem można zastąpić wyraz ,,lecz'' w zdaniu Jesteście piękne, lecz próżne, zachowując sens wypowiedzi? Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych. A. i B. ale C. albo D. więc Rozwiązanie: B Zadanie 6. (0–1) ( Zadanie 19. w arkuszu ) Przekształć podane zdania tak, aby zachować ich sens. W każdą lukę wpisz imiesłów utworzony od podkreślonego czasownika. 1. Bracia Lumière należeli do wynalazców, którzy w kinematografie widzieli bardziej zabawkę niż sztukę. Bracia Lumière należeli do wynalazców …………………….…… w kinematografie bardziej zabawkę niż sztukę. 2. Dzięki kinematografowi Georges Méliès rozwiązał wszystkie problemy, nad jakimi się głowił, gdy pracował w teatrze. Dzięki kinematografowi Georges Méliès rozwiązał wszystkie problemy, nad jakimi się głowił, …………………….…… w teatrze. Rozwiązanie: widzących, pracując Zapamiętaj: 1.Nieosobowe formy czasownika to takie formy, w których nie możemy określić osoby. Należą do nich: a) bezokoliczniki np. chodzić, biec, cieszyć się; b) formy zakończone na –no, -to, np. zamieszczono, pominięto. Formy te tworzą zdania bezpodmiotowe np. Zamieszczono ogłoszenie. ( Nie wiemy, kto to zrobił. ) c) formy, które nie odmieniają się przez osoby i nie mają bezokolicznika np. warto, trzeba, należy. d) imiesłowy przymiotnikowe i przysłówkowe- formy nieosobowe utworzone od czasowników, ale odpowiadające na pytania przymiotników bądź przysłówków. - Imiesłów przymiotnikowy ( odmienia się przez przypadki, liczby, rodzaje ) *czynny ( Tworzymy od czasowników niedokonanych przez dodanie końcówki: -ący, -ąca, -ące, np. szalejąca, czytający; *bierny ( Tworzymy od czasowników przechodnich przez dodanie końcówki: -ny, -na, -ne, -ty, -ta, -te, np. czytany, przygotowana, Uwaga: czasowniki przechodnie – to takie czasowniki, które mają zarówno formy strony czynnej jak i biernej, np. napisał – został napisany. Czasowniki nieprzechodnie – to takie czasowniki, które mają tylko formy strony czynnej, np. spał, marzył, pomagał. - Imiesłów przysłówkowy ( nieodmienny ) *współczesny ( Tworzymy od czasowników niedokonanych przez dodanie końcówki: -ąc, np. mając, robiąc; *uprzedni ( Tworzymy od czasowników dokonanych przez dodanie końcówki: -wszy (po samogłoskach) i –łszy (po spółgłoskach) , np. wypiwszy, usiadłszy. Zadanie 7. (0–1) ( Zadanie 20. w arkuszu ) Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych. Formant w wyrazie wynalazca wskazuje na nazwę A. cechy B. narzędzia C. czynności D. wykonawcy czynności Rozwiązanie: D ( wynalazca- ten, kto wynajduje. ) Formanty, które tworzą nazwy wykonawców czynności, zawodów np. –acz, -ca, -ak, -ista, -ysta, -ak (spawacz, łowca, programista, traktorzysta, pływak ) Uwaga: Jeżeli masz trudność w określeniu, od czego dany wyraz pochodzi, musisz sobie wytłumaczyć znaczenie wyrazu pochodnego. W definicji na pewno znajdzie się wyraz podstawowy. starzec-,,ten, kto jest stary’’ pisak- ,,to, czym się pisze’’ zmywarka- ,,to, co zmywa’’ sypialnia- ,,miejsce, gdzie zwykle się sypia’’ zamykanie- ,,to, że się zamyka’’ Pikus B., Organizer gimnazjalny język polski, Warszawa- Bielsko-Biała, PWN, 2011. Próbny egzamin ósmoklasisty -język polski data: 18 grudnia 2018 r. https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_OSMOKLASISTY/Arkusze_probne/OPOP-100-1812.pdf Zadanie 8. (0–1) ( Zadanie 9. w arkuszu ) Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Wybierz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe. Wyrazy podgórze i górzysty należą do tej samej rodziny wyrazów. P / F Wyraz podgórze pochodzi od wyrażenia przyimkowego pod górą. P / F Rozwiązanie: PP Wyrazy pokrewne mają wspólny rdzeń, którym jest najmniejsza podstawa słowotwórcza. Zespół wyrazów pokrewnych nazywamy rodziną wyrazów, np. uczyć się- nauczyć, uczeń, uczennica, nauczyciel, nauczycielka, nauka, naukowy, naukowiec, uczelnia. Wyrazy złożone to takie, które powstały od dwóch podstaw słowotwórczych. Wśród wyrazów złożonych rozróżniamy: *zestawienia (dwa wyrazy na oznaczenie jednego elementu), np. Nowy Rok; *zrosty ( dwa wyrazy pisane łącznie, ,,zrośnięte’’, np. Wielkanoc; * złożenia ( dwa wyrazy połączone wrostkiem ), np. listonosz. Zadanie 9. (0–2) ( Zadanie 16. w arkuszu ) 9.1. Uzupełnij poniższe zdania poprawnymi formami imiesłowów. Wakacyjne wyjazdy planuję, zawsze (kierować się) ……………………. zdrowym rozsądkiem. Wybrałam wycieczkę w góry i zarezerwowałam noclegi w pensjonacie, który został niedawno (wybudować) …………………... . Już nie mogę się doczekać widoków (rozpościerać się) ……….……………. za oknem. Rozwiązanie: kierując się, wybudowany, rozpościerających się 9.2. Wyjaśnij, na czym polega błąd w zdaniu Śpiesząc się na przystanek, tramwaj mi uciekł. ........................................................................................................................................................................... ......................................................... Przykładowe rozwiązania • Błąd w zdaniu polega na niepoprawnym użyciu imiesłowowego równoważnika zdania. Mamy tutaj dwóch różnych wykonawców czynności, zatem nie można użyć imiesłowowego równoważnika zdania. • Błąd polega na tym, że każdy człon składowy ma inny podmiot, dlatego nie można użyć imiesłowowego równoważnika zdania. Zapamiętaj W zdaniach złożonych z imiesłowowym równoważnikiem zdania, czyli z imiesłowem przysłówkowym, muszą być zachowane następujące zasady: - obydwa człony zdania muszą mieć ten sam podmiot; - Jeśli występuje imiesłów przysłówkowy współczesny czynności muszą odbywać się jednocześnie; np. Jadąc do szkoły, obserwował okolicę. - Jeśli występuje imiesłów przysłówkowy uprzedni czynności nie mogą odbywać się jednocześnie. Imiesłów przysłówkowy uprzedni wyraża czynność wcześniejszą w stosunku do czynności wyrażonej w orzeczeniu, np. Napisawszy pracę klasową, oddał ją nauczycielowi. Zadanie 10. (0–1) ( Zadanie 17. w arkuszu ) Uzupełnij zdanie. Wybierz właściwe odpowiedzi spośród podanych. Wyraz proporcjonalny użyty w 1. akapicie tekstu to A / B , który został utworzony od wyrazu podstawowego za pomocą C / D . A. przymiotnik C. przyrostka B. przysłówek D. przedrostka Rozwiązanie: AC Zapamiętaj: * Przymiotnik odpowiada na pytania: jaki? jaka? jakie? (a także – czyj? czyja? czyje? który? która? które?), np. mądry, ojcowski. * Przysłówek- odpowiada na pytania: jak? gdzie? kiedy?, np. szybko, wczoraj. 1.Słowotwórstwo – to nauka zajmująca się budową wyrazów i wyjaśniająca ich znaczenie. 2. Wyraz podstawowy – to wyraz, od którego tworzymy inne wyrazy np. dom, szkoła. 3. Wyraz pochodny – to wyraz utworzony od wyrazu podstawowego. Zawiera podstawę słowotwórczą i formant, np. domek ( dom – podstawa słowotwórcza, -ek - formant ) 4. Rodzaje formantów: - przyrostek, np. domostwo - przedrostek, np. przeczytać - wrostek, np. wierszopis - formant zerowy, np. bieg – o Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |