![]() |
![]() |
Katalog Krystyna Michalik, 2020-05-26 Pielgrzymowice Różne, Scenariusze Scenariusz zabawy integracyjnej grup rewalidacyjno - wychowawczych dla dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością intelektualnąScenariusz zabawy integracyjnej grup rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością intelektualną Temat zajęć: „W królestwie zielonej polany”. Data zajęć: …….. Cele: • Doskonalenie komunikacji i porozumiewania się. • Rozwijanie zainteresowań otoczeniem i wyzwalanie aktywności zmysłowo - ruchowej. • Wyzwalanie aktywności poznawczej na miarę możliwości percepcyjno-motorycznych uczestników. • Budowanie zaufania w stosunku do innych osób. • Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa. • Wdrażanie do współpracy z nauczycielem i innymi uczestnikami zajęć. • Rozwijanie umiejętności współdziałania, integracja. • Usprawnienie funkcji poznawczych i ogólnomotorycznych. • Stymulacja wielozmysłowa. • Wyzwalanie pozytywnych emocji. Metody: Metoda realizacji zadań ruchowych: zabawowa klasyczna, ekspresji ruchowej, zabawy muzyczno – ruchowe i stymulacyjne, elementy pedagogiki zabawy, metody oparte o kontakt z ciałem, zabawy integracyjne, instruktaż słowny, kierowanie ruchem – aktywności wspomagane. Środki dydaktyczne: Odtwarzacz CD, wybrane piosenki dla dzieci, wiosenna dekoracja na stolikach, kartki z tekstem piosenek, wianek ze stokrotek, lampka, zapachy kwiatów w flakonikach. Duży emblemat słonka z promykami, chusta spadochron, kwiaty z bibuły i sztuczne, spryskiwacz, woda, wywoływacz burzy, duża materiałowa tęcza, duże i małe wiatraczki, kapelusz stokrotki, biedronka, pszczoła, komar, wąż – pacynka na rękę, pluszowe owady, zielone i wiosenne chusty, skrzydła i czułki dla motylka, strój pszczółki, pacynki pszczółek, puszki szmerowe, bębenek, „morze” (duża niebieska folia), folia z motywem rybek, folia z motywem liści i kwiatów. Skarpeta, czułki, guziki, igła, nici, nożyczki, folia piankowa. Forma: Praca grupowa i indywidualna. Przebieg zajęć: I. ZABAWY POWITALNE, zabawy wprowadzające w temat: • Prowadząca zapraszam wszystkich uczestników zajęć do wysłuchania piosenki Majki Jeżowskiej: „Piosenka biedronki”, która wprowadzi nas w temat dzisiejszej zabawy. W trakcie piosenki można się delikatnie kołysać na boki. • Powitanie – piosenka: „Witaj nowy dniu” – wspólne odśpiewanie piosenki, której tekst na kartkach. • „Migające światełka” obejście kręgu z zapaloną lampką, skupienie wzroku na kolorze i intensywności barwy. (Zgaszenie świateł, prowadząca trzyma lampkę w dłoni i podchodzi z nią do wszystkich uczestników, którzy siedzą w kręgu). • Indywidualne powitanie każdego ucznia poprzez podanie ręki przy piosence: „Witaj, witaj”. • „Jesteśmy w komplecie” – zabawa integracyjna na siedząco według słów piosenki – skłaniamy głowę i machamy dłonią do sąsiada. • „Przyszła wiosna” – wspólne odśpiewanie piosenki – tekst na kartkach. • „Maszeruje mała wiosna”- marsz nauczycieli po kole z kwiatem wiosennym w ręku. • „Z wiosną na spacerze” – wiosenny spacer w parach. • OZNAKI WIOSNY: Słoneczka jasny blask - „Dookoła słońca” – majowe słonko zaprasza do wspólnej zabawy. Wykorzystanie dużego emblematu słoneczka z promykami. Chłopcy robią koło wokół promyczka, łapią promyki (wybrany chłopiec trzyma słoneczko w środku koła). Zazieleniało wszystko wokół – zabawa z zielonymi chustkami i szarfami – stymulacja wzrokowa do piosenki: „Zielony maj”. Wiosna zasadziła kwiatki tam i tu – „Wiosna w ogródku” zabawa z chustą spadochron. Swobodne falowanie chustą na której umieszczone są kwiaty – sztuczne i z bibuły. Bodziec zapachowy – wiosenne kwiaty. Nauczyciele podchodzą do każdego ucznia i demonstrują im zapach; najpierw dotykają palcem nosa, a następnie głośno wymieniają jego nazwę i podają flakonik do wąchania przy utworze „Królewna wiosna”. PRZERYWNIK „Już wiosna króluje nam, już cały świat rusza w tan, już tańczą jaskry i bzy, więc zatańcz z nami i ty… bal, bal, bal wiosenny bal”- „Wiosenny bal” – taniec w parach. • OZNAK WIOSNY CIĄG DALSZY Wiosenny wiatr – duże i małe wiatraczki - demonstracja wiosennej siły i podmuchu wiatru i koloru przy utworze: „Chodzi wiatr po łąkach” Wiosenny deszcz – czucie na własnym ciele wiosennej wody - spryskiwanie dłoni wodą, demonstracja wody przy utworze „Majówka” Wiosenna burza – utwór: „Burza, burza, burza” – demonstracja instrumentu: wywoływacz burzy Wiosenna tęcza – falowanie tęczą nad chłopcami siedzącymi na wózkach, którzy ustawieni są w szeregu – „Jesteśmy kroplą tęczy” „Nie śpijcie kiedy wiosna” – zabawa z instrumentem – bębenek. Podsumowanie wiosennej aury pogodowej w trakcie zabawy w kole folią ozdobioną kolorowymi kwiatami i liśćmi przy utworze: „Lubię kiedy wieje wiatr”. II. ZABAWY RUCHOWE I STYMULACYJNE • „Zielona wiosna” – tekst na kartkach, wspólne odśpiewanie piosenki. • „Świt – odgłosy wiosny” – wysłuchanie odgłosów wiosny • „Jedzie maj” – zabawa dla chłopców na wózkach. Wręczenie kolorowych wiosennych chust (jazda wózkami po całej sali). • „Bal na łące” – wiosenny walczyk w parach z kolorowymi chustami. • „Co piszczy w trawie”? – zabawa pokazywanka z małymi pluszakami owadów – mucha, biedronka, pszczółka, komar … KOGO MIESZKA W KRÓLESTWIE ZIELONEJ POLANY? • „Biedronka strojnisia” – wybrany chłopiec ubiera strój biedronki i prezentuje się pozostałym w tańcu. • „Stokrotka i biedronka” – zabawa z podziałem na rolę (słonko – emblemat, stokrotka – kapelusz, biedronka – strój biedronki) zabawa według słów piosenki. • „Motylem byłem” – wybrany chłopiec ubiera skrzydła i czułki i prezentuje swoją osobę pozostałym. • „Motyle”- zabawa ruchowa, wybrani chłopcy ubierają skrzydła i czułki, inni dostają pacynki motylka i tańczą… i fruwają… • „Pszczółka” – wybrany chłopiec dostaje rolę pszczoły – ubiera czułki i strój w żółte paski. Prezentuje siebie kolegom. • „Pszczoły” – zabawa z instrumentem – puszki szmerowe (na powtarzające się słowa potrząsamy puszką np. bzy, bzy, bzy). • „Bączki” – zabawa ruchowa w parach według słów piosenki. • „Do węża” – zabawa ruchowa – udajemy węża – łapiemy się za dłonie i jedna osoba prowadzi … węża. • „Komar” – zabawa wybieranka z pacynką komara. Dowolna ilość powtórzeń. OWADY MAJĄ SKRZYDŁA - POTRAFIĄ LATAĆ I MOGĄ POFRUNĄĆ TAM GDZIE CHCĄ nasze owady przenoszą się z zielonej polany … na błękitną otchłań a my razem z nimi • „Sny o morzu” – prowadząca zaprasza do zabawy chłopców; do trzymania „morza” i falowania nim. • „Morskie plotki” – zabawa z folią na której są naklejone rybki. Chłopcy na wózkach znajdują się pod folią a nauczyciele wraz z pozostałymi chłopcami falują… III. SPOTKANIE PRZY STOLE - Trening jedzenia i picia. Sok i pianka. Doskonalenie umiejętności prawidłowego zachowania się przy stole. Czynności samoobsługowe. IV. DZIAŁALNOŚĆ MANUALNA – zadaniem jest wykonanie z dostępnym materiałów (skarpeta, guziki, kolorowy papier, folia piankowa, klej vikol) pacynki (pszczółki, muchy, biedronki) przy wspomaganiu ze strony nauczyciela. V. RELAKSACJA Odpoczynek na materacach, słuchanie przygotowanych piosenek relaksacyjnych, swobodna zabawa kolorowymi chustkami, wstążkami, z wykonanymi wcześniej pacynkami. Stymulacja dotykowa, wzrokowa. Dostarczanie wrażeń zmysłowych. VI. POŻEGNANIE • „Jutro znów się spotkamy” – odśpiewanie piosenki pożegnalnej, machanie dłońmi na pożegnanie. • Czynności porządkowe: posprzątanie sali i odprowadzenie chłopców do grup wychowawczych. Scenariusz opracowała i zajęcia przeprowadziła: Krystyna Michalik Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |