Katalog Mariola Wróbel, 2020-05-28 Sędziszów Różne, Konspekty konspekt zajęć rewalidacyjno - wychowawczych "Mój ogródek"Konspekt zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla wychowanków z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu głębokim Prowadzący : mgr Mariola Wróbel Data : 22. 04. 2019r. Temat: „Mój ogródek ”- rozwijanie zainteresowania otoczeniem i wyzwalanie aktywności zmysłowo-ruchowej Cele : Usprawnianie percepcji słuchowej, dotykowej i wzrokowej. Rozwijanie świadomości ciała i jego granic. Wyzwalanie aktywności poznawczej na miarę możliwości percepcyjno – motorycznych dziecka. Rozwijanie umiejętności komunikacji i porozumiewania się. Budzenie zainteresowania otaczającym światem poprzez prowokowanie dziecka do eksplorowania otoczenia Rozwijanie więzi emocjonalnej między uczniem a terapeutą Metody : Stymulacja polisensoryczna Wzmocnień pozytywnych Metoda M. Ch. Knillów Praktycznego działania Stymulacji dotykowej Formy : grupowa zindywidualizowana Środki dydaktyczne: lampka zapachowa, olejek cytrynowy, sok cytrynowy, chusta, oliwka do masażu, pojemniki plastikowe np. po serkach, nasiona zbóż, kasza, orzechy, drobne kamyki, klej, gałązki, kwiaty, szablony kwiatów, koc, magnetofon, płyta CD z programem M. Ch. Knill „Świadomość, ciała, kontakt i komunikacja”. 1. Zajęcia wstępne Organizacja przestrzeni, pozycjonowanie dzieci Zapalenie lampki zapachowej z olejkiem cytrynowym Nawiązanie kontaktu Wyzwalanie reakcji na bodźce wzrokowe i termiczne Przywitanie dzieci do piosenki Witaj ...(imię dziecka), witaj... jak się masz, jak się masz, Wszyscy Cię lubimy, wszyscy się cieszymy bądź wśród nas (piosenka na melodię „Panie Janie”) Masowanie dłoni oliwką. 2. Zajęcia właściwe Krótkie opowiadanie o wiośnie: Coraz dłuższe dni nastają, sroga zima odjechała. A do życia powolutku, budzi się przyroda cała. Na gałązkach mnóstwo pąków, zielenieją, krzewy, drzewa. Pachną kwiaty dookoła, gdzieś w oddali ptaszek śpiewa. Prezentacja rekwizytów przyrodniczych: gałązki drzew i krzewów, trawa, kwiaty. Stymulacja zmysłu smaku sokiem cytrynowym. Podtrzymywanie kontaktu- zabawa z chustą. Zdejmowanie chusty z głowy i wypowiadanie imion dzieci: cicho i głośno, smutno i wesoło. Zabawa ”W naszym ogródeczku „. Inscenizowanie piosenki ruchem ( z pomocą nauczyciela, który kieruje dłońmi dziecka). W naszym ogródeczku zrobimy porządki }3razy Wygrabimy ścieżki przekopiemy grządki, przekopiemy grządki raz, dwa, trzy. Potem w miękką ziemię wsiejemy nasionka }3razy Będą się wygrzewać na wiosennym słonku, na wiosennym słonku raz, dwa, trzy. Przyjdzie ciepły deszczyk i wszystko odmieni } 3 razy W naszym ogródeczku grządki zazieleni, grządki zazieleni raz, dwa, trzy. Poznanie struktury materiałów sypkich: nasiona, kasza, groch, drobne kamyki. Przesypywanie, zaciskanie w dłoniach, szukanie zakopanych przedmiotów, przesypywanie z kubka do kubka. Różnicowanie dotykiem struktury. Aktywność plastyczna. Wyklejanie wewnętrznych konturów kwiatów nasionami i kaszą. Praca ze wspomaganiem ruchowym, z każdym dzieckiem indywidualnie. Ćwiczenia w rozwijaniu świadomości ciała, potrzeby kontaktu – Program specjalny M. Ch. Knill „Świadomość ciała, kontakt i komunikacja”. Zabawa „Wiosenny wietrzyk” z kocem. Dzieci leżą tyłem po okręgu. Unoszenie nad dzieckiem koca – dostarczanie wrażeń słuchowych i dotykowych. Wachlowanie kocem, upuszczanie koca na dzieci. Zabawa”Naleśnik” Dzieci leżą na kocu, nauczyciel i opiekun zawiją i rozwiją każde dziecko. 3. Zajęcia końcowe porządkowanie sali, podziękowanie za udział w zajęciach. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |