![]() |
![]() |
Katalog Katarzyna Kleszcz, 2020-05-28 Sędzinko Matematyka, Program nauczania Program koła matematycznego "Omnibus" dla klas 6-7Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Bukowskich w Buku PROGRAM KOŁA MATEMATYCZNEGO „OMNIBUS” DLA KLAS 6 – 7 Katarzyna Kleszcz I. WSTĘP Charakterystyka programu Program adresowany jest do uczniów klas 6 i 7, którzy wykazują uzdolnienia matematyczne i przede wszystkim są zainteresowani pogłębieniem oraz rozszerzeniem swojej wiedzy z zakresu matematyki. Program ten przygotowuje ucznia do twórczego, logicznego myślenia i poprawnego wnioskowania, samodzielnego podejmowania decyzji i uzasadniania swojego stanowiska przy wyborze metody rozwiązania zadania , stosowania nabytych umiejętności matematycznych w rozwiązywaniu problemów z różnych dziedzin życia. Program ma także przygotować uczniów do udziału i osiągania sukcesów w konkursach matematycznych. Przewidziany jest do realizacji w ciągu jednego roku szkolnego, w wymiarze 1 godziny tygodniowo. II. CELE NAUCZANIA • rozwijanie zainteresowań matematycznych • uczenie się z wykorzystaniem różnych źródeł informacji • logiczne argumentowanie • przeprowadzanie analizy i syntezy nietypowych zadań i sprawne ich rozwiązywanie • kształtowanie umiejętności stosowania schematów, symboli, rysunków i wykresów w sytuacjach związanych z życiem codziennym. • ukazywanie powiązań wiedzy zdobytej na zajęciach szkolnych z sytuacjami zachodzącymi w życiu codziennym oraz innymi dziedzinami wiedzy. • przygotowanie uczniów do udziału w konkursach matematycznych , • uczenie wytrwałości w wysiłku umysłowym, dociekliwości w stawianiu pytań i szukaniu odpowiedzi • uczenie właściwego planowania, organizacji i samodzielności pracy • rozwijanie umiejętności pracy w grupie. • przygotowanie ucznia do podejmowania samodzielnych decyzji. III PROCEDURY OSIAGNIĘCIA CELÓW Realizując program koła matematycznego nauczyciel wykorzystuje różnorodne metody nauczania, wykorzystuje różne środki dydaktyczne, zwraca szczególną uwagę na: możliwości intelektualne grupy oraz zainteresowania uczestników. . Realizacja programu polegać będzie przede wszystkim na rozwiązywaniu różnorodnych zadań , łączeniu wiedzy teoretycznej z praktyczną, prowokowaniu dyskusji na temat rozwiązywanego problemu, poszukiwaniu drogi rozwiązania przez uczniów, analizowaniu własnych przemyśleń, rozwiązań. IV METODY PRACY • metoda podająca (pogadanka, mini wykład, praca z tekstem, pokaz, film, animacja komputerowa) • metoda lekcji odwróconej (praca z filmem) • metoda eksponująca (wykonywanie zadań w grupach, , zawody matematyczne) • metoda aktywizująca ( gry dydaktyczne, dyskusje, burz mózgów) • metoda problemowa (rozwiązywanie zadań konkursowych ) V FORMY PRACY • indywidualna • zbiorowa • grupowa VI ŚRODKI DYDAKTYCZNE • tablica interaktywna • gry dydaktyczne, krzyżówki, domina matematyczne itp. • pomoce do zajęć przygotowane przez nauczyciela i uczniów: plansze • ciekawostki matematyczne ze stron internetowych • filmy o tematyce matematycznej ze strony GWO • indywidualne i zespołowe karty pracy • zestawy zadań konkursowych VII TEMATYKA ZAJĘĆ 1. Ciekawe liczby: - wyszukiwanie informacji o liczbach i ich prezentacja (liczby pierwsze i złożone, karzełki i olbrzymy, trójkątne i kwadratowe, palindromiczne itp.). 2. Podzielność liczb: - rozwiązywanie zadań z zastosowaniem cech podzielności, - obliczanie NWD i NWW 3. Kalendarz i czas: - oś czasu (lata p.n.e., lata przestępne), - obliczenia dotyczące upływu czasu między wydarzeniami (zegarowe i kalendarzowe) 4. Jednostki długości, masy, monetarne: - zamiana i przeliczanie jednostek. 5. Skala na planach i mapach: - przeliczanie ze skali na mapie lub planie odpowiednich rzeczywistych odległości i na odwrót, - stosowanie podziałki liniowej. 6. Kalkulator: - rozwiązywanie zadań z zastosowaniem kalkulatora (procenty, potęgi, pierwiastki, rozwinięcia dziesiętne), - znajdowanie reguł i zależności między liczbami, za pomocą kalkulatora, 7. Odczytywanie informacji: - odczytywanie i analizowanie danych z tekstu źródłowego, tabel, wykresów, planów, map, diagramów procentowych, - przedstawianie danych w postaci diagramów, wykresów, - obniżki i podwyżki. 8. Usługi bankowe: - analizowanie ofert, - kredyty i lokaty bankowe. 9. Prędkość, droga, czas: - obliczanie drogi, prędkości i czasu, - przeliczanie jednostek prędkości. 10. Figury płaskie i przestrzenne; - obliczanie pól powierzchni wielokątów, - obliczanie pól powierzchni i objętości figur przestrzennych, - rysowanie siatek i klejenie modeli graniastosłupów 11. Rozwiązywanie zadań różnych typów na „rozruszanie głowy”: - szukanie reguł, - szyfrogramy - kwadraty magiczne, - łamigłówki z zapałkami, - układanie i rozwiązywanie rebusów matematycznych, - układanie i rozwiązywanie krzyżówek matematycznych, - zagadki matematyczne. 12.Przygotowanie do różnych konkursów matematycznych 13. Rozwiązywanie zadań z konkursów przedmiotowych organizowanych przez kuratorium oraz różne szkoły z lat poprzednich. 14. Rozwiązywanie zadań z konkursów „Kangur matematyczny” i „Złota Żaba”, „Zmagania matematyczne klas szóstych” VIII EWALUACJA PROGRAMU Ewaluacja programu odbywać się będzie na bieżąco na podstawie monitoringu i obserwacji uczestników koła, w tym ich sukcesów, wyników konkursów, udziału w akcjach promujących wiedzę matematyczną . Istotnym elementem ewaluacji będzie ankieta na koniec I semestru oraz roku szkolnego, w której znajdą się pytania o atrakcyjność zajęć, samopoczucie uczniów, postawę nauczyciela prowadzącego, atmosferę na zajęciach. Aktywność, zadowolenie, poczucie sukcesu i zaspokojenie potrzeb uczniów uczestniczących w zajęciach koła matematycznego staną się wyznacznikami sukcesu nauczyciela prowadzącego zajęcia. KWESTIONARIUSZ ANKIETY DLA UCZNIÓW DROGI UCZNIU! Chcę się dowiedzieć, jak oceniasz zajęcia kółka matematycznego oraz stosowane na zajęciach metody pracy. Zależy mi na Twoich rzetelnych i szczerych odpowiedziach, dzięki czemu postaram się tak uatrakcyjnić zajęcia, aby zaspokoić Twoje oczekiwania oraz innych uczniów. Ankieta jest anonimowa. Zakreśl wybraną odpowiedź. W innym przypadku uzupełnij ją. 1. Czy chętnie uczęszczasz na zajęcia kółka matematycznego? a) Tak b) Raczej tak c) Raczej nie 2. Czy odpowiada Ci forma w jakiej prowadzone są zajęcia? a) Tak b) Raczej tak c) Raczej nie 3. Czy zadania na zajęciach kółka zainteresowały Cię? a) Tak b) Raczej tak c) Raczej nie 4. W jakim stopniu pomogłam Ci zrozumieć problemy matematyczne? (Zaznacz na skali.) 1 2 3 4 5 5. W jakim stopniu takie zajęcia poszerzają zakres Twoich wiadomości matematycznych? 1 2 3 4 5 6. Jak oceniasz zajęcia? a) Były ciekawe b) Nie zawsze są ciekawe c) Były nudne 7. Jak oceniasz swoją współpracę z nauczycielem prowadzącym? a) Dobra b) Raczej dobra c) Raczej słaba 8. Jakie tematy chciałbyś realizować na zajęciach kółka matematycznego? …………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………. 9. Jak oceniasz swoją pracę na zajęciach? …………………………………………………………………………. ………………………………………………………………………… 10. Jaki typ zajęć uważasz za najciekawsze? ............................................................................................................... .............................................................................................................. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |