![]() |
![]() |
Katalog Kinga Nowak, 2020-05-28 Radom Matematyka, Scenariusze Scenariusz lekcji matematyki w klasie 8Temat: Magia wyrażeń algebraicznych i równań – lekcja powtórzeniowa w klasie 8. 1. Cele lekcji Cel główny: Utrwalenie wiadomości o wyrażeniach algebraicznych i równaniach. Cele szczegółowe Po lekcji uczniowie: potrafią redukować wyrazy podobne w sumie algebraicznej ; umieją dodawać, odejmować i mnożyć jednomiany oraz sumy algebraiczne; umieją obliczyć wartość liczbową wyrażenia algebraicznego; umieją rozwiązać równanie (również zapisane w postaci proporcji ) oraz nazwać go w zależności od ilości rozwiązań; zapisują symbolicznie proste zadania tekstowe i umieją rozwiązać tak skonstruowane równanie; 2. Metoda i forma pracy praca w zespołach czteroosobowych ; praca całą klasą. 3. Środki dydaktyczne karta pracy z QR kodem do pomalowania; 5 QR kodów przyklejonych w różnych częściach sali, pod którymi kryją się treści zadań; telefon z czytnikiem QR kodów i dostępem do Internetu (po jednym na grupę); zestaw zadań z pracą domową; białe kartki do prowadzenia wspólnych notatek; film. 4. Przebieg lekcji faza przygotowawcza Nauczyciel sprawdza z uczniami pracę domową, a następnie powtarza na zasadzie krótkich pytań i odpowiedzi najważniejsze zagadnienia dotyczące wyrażeń algebraicznych i równań. Zaraz po tym wyjaśnia uczniom zasady pracy na lekcji. faza realizacyjna Nauczyciel dzieli klasę na grupy czteroosobowe, wyznacza kapitana i rozdaje materiały dla każdej z grup(każda z grup otrzymuje kod QR do zamalowania oraz mapę z zadaniami -karta pracy. W sali w pięciu miejscach przyklejone są QR kody z zdaniami). Kapitan grupy ma telefon z czytnikiem kodów QR. Odczytuje kolejno zadania ukryte pod kodami QR. Uczniowie w grupach rozwiązują zadania. Poprawne rozwiązanie ujawnia kolejną cyfrę do zamalowania w dużym QR kodzie. Po rozwiązaniu wszystkich zadań uczniowie skanują tak powstały nowy duży QR kod. Jeżeli zrobili to prawidłowo mają możliwość obejrzeć ciekawy filmik kryjący się pod QR kodem o treści matematycznej. faza podsumowująca Nauczyciel pokazuje prawidłowe rozwiązania na tablicy omawiając je w celu ostatecznego sprawdzenia i poprawienia błędów. Uczniowie otrzymują oceny za pracę na lekcji. Zostaje zadana praca domowa : Zadania z załącznika 2 ============================================================ Załącznik nr 1 QR KOD DO KOLOROWANIA - wygenerowany na stronie:http://mal-den-code.de .Do zamalowania jest pięć cyfr z 9. Cyfry do zamalowania są równe tym, które są rozwiązaniami zadań ukrytych pod QR kodami. ============================================================ Załącznik 2 Praca domowa: Zadanie 1 Rozwiąż równanie: (3w+4)/2= (6-2w)/3 Zadanie 2 Sprawdź, czy pośród poniższych równań jest równanie sprzeczne. a) (3x-7 )-3(2x+4)= -5(11-x) b) (2x+1)/3- (3x-1)/2= 1/6 (-5x-1) c) 1/2 (66+8x)= (16x-10)/4 Zadanie 3 Przedstaw wyrażenie w najprostszej postaci i oblicz jego wartość dla k= -2 ,p=3: (p-k)( k+2 )-2(p-2)+ 3(k+3)= Zadanie 4 Babcia Celina jest o 7 lat młodsza od dziadka Henryka. Ich wnuk Julian jest siedem razy młodszy od babci. Za dwa lata będą razem mieli 148 lat. Ile lat miał Julian pięć lat temu? ============================================================ Załącznik 3a Wycinamy kody QR z zadaniami i umieszczamy je w różnych miejscach w sali. Kapitan grupy skanuje poszczególne zadania (kolejność jest nieważna) i wyświetla ich treść swojej grupie/kody wygenerowane zostały na stronie:www.qr-online.pl i zawierają ukryte treści zadań z załącznika 3b / ============================================================ Załącznik 3b Treści zadań ukrytych pod QR kodami: Zadanie 1 Rozwiąż równanie: (x+5)(x-1)+ 3(x-8)=6-x+5(x-5) Zadanie 2 Oblicz wartość wyrażenia dla q=3: (q-5)(17-q)+3q^2- (q-13)= Zadanie 3 W Czarogrodzie jest magiczna aleja licząca 107 drzew. Brzóz w alei jest o 17 więcej niż topoli, a klonów jest siedem razy mniej, niż brzóz. Chochlik Xymen policzył wszystkie drzewa i stwierdził, że klonów jest dokładnie tyle, ile on ma lat. Ile lat ma chochlik Xymen? Zadanie 4 W wyścigu czarodziei trasa biegu ma kształt prostokąta, w którym jeden z boków jest dwa razy dłuższy od drugiego i prowadzi wokół łąki pachnących fiołków. Oblicz jaką powierzchnię zajmuje ta łąka, jeżeli długość trasy wyścigu wynosi 12000 m. Wynik podaj w km2. Zadanie 5 Magiczny napój Memosiłacza jest robiony w proporcji 50g proszku geniuszu na 0,95 litra wody. Ilu procentowy jest napój Memosiłacza? Przyjmij, że jeden litr wody waży 1 kg. Rozwiązanie do kodu QR Bibliografia: - Film: https://www.youtube.com/watch?v=lbmPyUMHudc - strony do tworzenia QR kodów: http://mal-den-code.de www.qr-online.pl Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |