Katalog katarzyna szczepanowska, 2020-05-29 Wrocław Ogólne, Konspekty Dostosowanie konspektu dla dzieci z Przeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnegoScenariusz zajęć w grupie VI KOTKI Temat: MIESZKAŃCY LASU Data:03.10.2018r. Zajęcia dla 6 latków z zakresu edukacji przyrodniczej uwzględniające obszary edukacji: polonistycznej, muzycznej, przygotowanie dzieci do czytania, plastycznej. Do grupy uczęszcza 6 dzieci posiadających Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Jest to dziecko z Zespołem Downa, dwoje dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną, dwoje dzieci z niepełnosprawnością ruchową ( w tym z afazją), dziecko z niepełnosprawnością ruchową. CELE: - kształtowanie pojęcia las jako miejsca, w którym żyją określone zwierzęta, ptaki, - kształtowanie pozytywnego stosunku do lasu i jego mieszkańców, - zapoznanie z korzyściami jakie człowiek czerpie z lasu, - zapoznanie się z wizerunkiem zwierząt i ptaków leśnych oraz dźwiękami przez nie wydawanymi, - Aktywizowanie mowy i myślenia w trakcie rozwiązywania Zagadek, -Zapoznanie i zapamiętanie znaku graficznego litery L, - doskonalenie umiejętności wyodrębniania głoski L w nagłosie, podział słów na sylaby, - doskonalenie spostrzegania litery L,l w tekście, - kształcenie poczucia rytmu, słuchu muzycznego, - odzwierciedlenie słów za pomocą ruchu ( Dziecięce masażyki wg M. Bogdanowicz). Dzieci posiadające Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego realizują takie same cele. METODY: 1. Aktywizujące grupę 2. Wykorzystanie technologii informacyjnej i komunikacyjnej (tablica interaktywna) FORMY: 1. Indywidualna 2. Grupowa POMOCE: 1. Plansza z obrazkiem lasu 2. Płyta CD z piosenką 3. Gra dydaktyczna Zagadki smoka Obiboka 4. Obrazki przedstawiające mieszkańców lasu 5. Dźwięki lasu - nagrania 6. Tablica Interaktywna 7. Rolki papieru toaletowego, guziki, farby i pędzle, brystol, pocięty filc, klej, korki i stempelki PRZEBIEG: 1. Powitanie. Poranek muzyczno – ruchowy. Śpiewanie i pokazywanie piosenki pt. „Leśna muzyka”. Ćwiczenia gimnastyczne. Dziecięce masażyki wg M. Bogdanowicz. Szczególne wsparcie i pomoc dla dzieci z niepełnosprawnością ruchową. Pomoc dotyczy sprawniejszego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych i Dziecięcych masażyków. Dostosowanie tempa pracy. Dzieci są blisko nauczyciela wspomagającego, który wspiera i nie wyręcza. 2. Zagadki Smoka obiboka ( tematyka lasu i jesieni). Pomoc szczególnie dzieciom z niepełnosprawnością sprzęrzoną w zrozumieniu zagadki – ciche powtórzenie i naprowadzenie dodatkowymi pytaniami. Zachęcanie wszystkich dzieci do zgłaszania się. 3. Oglądanie i opowiadanie ilustracji LAS. Rozmowa na temat lasu, dopasowywanie obrazka do odgłosu zwierzęcia lub ptaka leśnego. Wyodrębnienie litery L,l. Zapoznanie z graficznym obrazem liery drukowanej i pisanej L,l. Pisanie w powietrzu litery L i na tabliczce. Pomoc dzieciom w razie wystąpienia trudności w pisaniu litery L. Dbanie o zajęcie dobrego miejsca podczas zajęć z obrazkiem – na środku, blisko nauczyciela, szczególnie dzieci ze słabowidzeniem powinny dobrze widzieć obrazki i siedzieć blisko nauczyciela. W razie trudności nauczyciel wspomagający prowadzi rękę dziecka lub powtarza mu cicho polecenie. 4. Praca na tablicy interaktywnej: - łączenie za pomocą pióra takich samych liter L,l – drukowanych i pisanych, - wyróżnianie w tekście litery L,l - zakreślanie litery L,l wśród innych liter. Nauczyciel wspomagający dba o zajęcie naprzeciwko tablicy, na dostosowanym krześle, miejsc przez dzieci posiadające Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Dzieci, które noszą okulary powinny mieć je cały czas założone. Nauczyciel zachęca do brania udziału w zajęciach poprzez zgłaszanie się. 5. Praca plastyczna drzewo z rolek papierowych ozdobione guzikami, stempelkami, kawałkami filcu. Dzieci mające największe trudności manualne siedzą przy stole z nauczycielem wspomagającym. Wspomaganie polega na dodatkowym cichym tłumaczeniu zadania lub rozłożeniu go na małe czynności. W razie wystąpienia trudności nauczyciel prowadzi rękę dziecka w celu wykonania zadania. Prace są wtedy podpisane – „ Z pomocą”. Dostosowanie opracowała Katarzyna Szczepanowska Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |