![]() |
![]() |
Katalog katarzyna szczepanowska, 2020-05-29 Wrocław Awans zawodowy, Sprawozdania Sprawozdanie czastkowe z realizacji planu rozwoju zawodowego na nauczyciela dyplomowanegoSPRAWOZDANIE CZĄSTKOWE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA MIANOWANEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO ( ZA OKRES 01.09.2017r. – 31.08.2019r.) Imię i nazwisko: mgr Katarzyna Szczepanowska Stanowisko i miejsce zatrudnienia: Okres stażu: 01.09.2016r. - 31.08. 2019r. Dyrektor: Wstęp Jestem pedagogiem specjalnym, ukończyłam studia na Uniwersytecie Wrocławskim oraz kurs kwalifikacyjny z Terapii Pedagogicznej. Swoją pracę w Przedszkolu Integracyjnym rozpoczęłam w 2009r, podejmując pracę na stanowisku: nauczyciel wspomagający. Staż na nauczyciela dyplomowanego rozpoczęłam 1 września 2017 r., mogłam go rozpocząć po uzyskaniu stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego, który otrzymałam w lipcu 2013 roku. Przez cały ten czas realizowałam opracowany przeze mnie plan rozwoju zawodowego biorąc pod uwagę wymogi ustalone przez Ministra Edukacji Narodowej w rozporządzeniu w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Ujęłam w nim własne przedsięwzięcia opiekuńcze, wychowawcze i dydaktyczne oraz zadania i formy ich realizacji. Jako pedagog specjalny zajmuję się wspieraniem dzieci niepełnosprawnych. Ważna dla mnie jest współpraca z nauczycielami, rodzicami i instytucjami na terenie naszego miasta. Dzięki tej współpracy mogę spełniać obowiązki nauczyciela wspomagającego. Okres stażu pomógł mi uporządkować i ukierunkować moje działania uwzględniając specyficzne potrzeb uczniów, rodziców i nauczycieli. Poniżej przedstawiam sprawozdanie cząstkowe z realizacji Planu rozwoju zawodowego nauczyciela mianowanego, ubiegającego się o stopień nauczyciela dyplomowanego. W sprawozdaniu przedstawię stopień realizacji założonych przeze mnie w planie rozwoju zawodowego celów a także postaram się dokonać oceny efektywności podjętych działań i przydatności ich dla placówki, jak i własnego doskonalenia. § 8 ust. 2 pkt. 1 Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły. Prowadziłam dokumentację nauczyciela wspomagającego: dzienniki zajęć rewalidacyjnych, opracowanie WOPFU, monitorowanie postępów ucznia, obserwacje dzieci, wywiad z rodzicami dziecka. Pisałam Informacje o uczniach dla rodziców, w celu przedstawienia ich w PPP. Prowadziłam obserwacje dziecka, przebywającego w rodzinie zastępczej – miała ona na celu monitorowanie tej rodziny i zapewnienie dziecku optymalnych warunków do rozwoju. Brałam udział w doskonaleniu zawodowym: - Szkolenie z zakresu wykorzystania tablicy interaktywnej w pracy - październik 2017r., - Warsztaty „Metody plastyczne w pracy z dzieckiem” – listopad 2017r., - warsztaty dotyczące trudnych zachowań u dzieci –listopad 2017r., - Kurs „Terapia Ręki” – luty 2018r., - Kurs „Integracja funkcji Wykonawczych” – kwiecień 2018r., - Kurs „ Terapia Integracji Sensorycznej” – 2018r. – uzyskanie kwalifikacji w zakresie diagnozy i terapii. Organizowałam i współorganizowałam imprezy, działania, które miały na celu integrować rodziców i dzieci z przedszkolem oraz kształtować samodzielność dzieci. Były to: - przedstawienia dla rodziców, jasełka, - dzień Mamy i Taty, dzień Rodziny, - Dzień Babci i Dziadka, - zajęcia plastyczne dla rodziców i dzieci ( wspólne wykonywanie ozdób bożonarodzeniowych, wielkanocnych), -zakończenie roku przedszkolnego, - kiermasz bożonarodzeniowy i wielkanocny dla rodziców oraz w Mellon Bank, - warsztaty: mydlarskie ( prezenty dla dziadków), zimowe ( kula śnieżna), - warsztaty „Las w słoiku”, - wigilia grupowa, obiad wielkanocny, - akcje „Góra grosza”, - zbiórka dla zwierząt w Schronisku. Współpracowałam z rodzicami, poprzez częste rozmowy na temat rozwoju ich dzieci, radziłam w problemowych sytuacjach. Prowadziłam konsultacje z rodzicami co najmniej trzy razy w roku .Prowadziłam zebrania z rodzicami, podczas których informowałam o zasadach pracy z dziećmi, o formach i metodach pracy. Zawsze podczas podsumowania pracy z dzieckiem podkreślałam dobre strony dziecka i dawałam wskazówki do pracy na przyszłość. Wszystkie wyżej wymienione działania przyniosły EFEKTY dla Przedszkola w postaci podniesienia jakości pracy ,dla mnie EFEKTEM było nabywanie umiejętności organizacyjnych, podnoszenie własnych umiejętności dydaktyczno – wychowawczych, podnoszenie wiedzy merytorycznej i metodycznej oraz kompetencji zawodowych, budowanie pomocy i wsparcia dla dzieci z problemami i ich rodziców. EFEKT dla dzieci to: kształtowanie zachowań prospołecznych, zaangażowanie w życie przedszkola poprzez udział w przedstawieniach, imprezach. § 8 ust. 2 pkt 2 Wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej. Ukończony kurs z zakresu wykorzystania tablicy interaktywnej w Przedszkolu pozwolił mi na częste prowadzenie zajęć indywidualnych i grupowych, uwzględniając potrzeby dziecka. Wykorzystywałam w pracy serwisy takie ja Printoteka. Przez dwa lata byłam jednym z administratorów Fotorelacji Przedszkola i Żłobka Fundacji Promyk Słońca –zamieszczałam tam zdjęcia grupy, wyjść, wycieczek, zatwierdzałam zaproszenia rodziców do grupy. Wysyłałam zdjęcia na maila osobom zajmującym się reklamą Przedszkola. Pisałam sprawozdania z pracy dla Dyrekcji placówki. Przygotowywałam karty pracy dla dzieci , z którymi pracowałam. Tworzyłam materiały, scenariusze zajęć, konspekty, dokumenty szkolne, dyplomy i zaproszenia na komputerze. Laminowałam materiały do przeprowadzenia zajęć. Pisałam na komputerze obserwacje i diagnozy dzieci. Komunikowałam się z rodzicami poprzez maila grupowego. Kontaktowałam się poprzez maila i strony internetowe z placówkami oświatowymi i oficynami wydawniczymi. Zgłaszałam udział w konkursach poprzez strony internetowe i maile. EFEKTEM mojej pracy dla placówki było usprawnienie sporządzania różnych dokumentów, materiałów do zajęć oraz reklama przedszkola , zaś dla mnie EFEKT TO wzbogacenie mojego warsztatu pracy o nowe techniki i metody komputerowe, szybkie pozyskiwanie niezbędnych informacji, dostęp do różnego rodzaju opracowań zgromadzonych w Internecie. § 8 ust. 2 pkt 3 Umiejętność dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi pracownikami szkoły w tym przez prowadzenie otwartych zajęć w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć. Podczas Rad Pedagogicznych zawsze dzieliłam się wiedzą i doświadczeniem z moimi koleżankami, wymieniałam spostrzeżenia na dane tematy. Pełniłam funkcję opiekuna stażu, prowadziłam zajęcia dla stażystów, obserwowałam ich zajęcia, pomagałam stworzyć Plan Rozwoju zawodowego, sprawozdania z jego realizacji. Prowadziłam Rade Szkoleniową z zakresu terapii ręki, oraz asystowałam dwa razy podczas kursu z Metody Marii Montessori ( pokaz ćwiczeń) dla nowych nauczycieli w przedszkolu oraz dla pedagogów z zewnątrz. Bardzo aktywnie uczestniczyłam w pracach zespołu rewalidacyjnego, poprzez udzielanie spostrzeżeń na temat funkcjonowania dzieci z Orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego oraz wspieraniem ich rozwoju. Proponowałam różne formy pomocy dla dzieci ,które miały trudności w funkcjonowaniu w grupie. Zawsze chętnie udostępniałam innym nauczycielom swoje karty pracy, scenariusze zajęć i materiały. EFEKTEM moich działań dla przedszkola było zapoznanie nowych nauczycieli z wiedzą i doświadczeniem wieloletniego pedagoga. Dla mnie EFEKT to: stosowanie przez nauczycieli sprawdzonych przeze mnie metod i form pracy, dzielenie się doświadczeniem z młodszymi stażem nauczycielami , pozytywne zakończenie stażu przez praktykanta, poznanie ze specyfiką placówki, satysfakcja z pełnienia roli mentora. § 8ust. 2 pkt.4a Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich. Realizowała dokładnie założenia rocznych planów pracy dotyczących Ekologii, Patriotyzmu. Przeprowadziłam z dziećmi 4- letnimi cykl zajęć o Ekologii, których efektem były zajęcia: „ Ekologiczna zabawka”, przedstawienie o Ekologii, udział w Festiwalu Piosenki ekologicznej, którego byłam współtwórcą. Tworzyłam Blok Tematyczny Matematyczny – program pracy dla całego przedszkola z zakresu wiedzy matematycznej dostosowanej dla każdego wieku przedszkolnego i zgodnego z Podstawa Programową. Opracowałam program patriotyczny dla całego przedszkola, realizowałam założenia dla grupy sześciolatków, były to m. in. : - współpraca ze środowiskiem lokalnym – przedstawienia dla rodziców i dziadków, - warsztaty w Panoramie Racławickiej, -malowanie na szkle w Muzeum etnograficznym, - zwiedzanie muzeum Poczty we Wrocławiu. EFEKTY przedszkola: wzbogacenie oferty edukacyjno –opiekuńczej dla dzieci, reklama przedszkola. EFEKTY dla mnie: podnoszenie swoich kompetencji zawodowych, udział w wielu ciekawych wyjściach, satysfakcja z przeprowadzanych zajęć. § 8 ust. 2 pkt. 4C Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych. Zorganizowałam wycieczkę dla czterolatków do Sielskiej Zagrody ( Kiełczówek). Wycieczka odbyła się w czerwcu 2018r. . W roku szkolnym 2017/2018 tematem rocznym była szeroko rozumiana ekologia. Wyjazd dotyczył poznania zwierząt na wsi, dzieci zjadły zdrowe posiłki na obiad, przebywały na świeżym powietrzu. Chętni rodzice pojechali z nami jako opiekunowie. Współorganizowałam w czerwcu 2019r. wycieczkę do Oławy, do Grodów Ryczyńskich – spiżarni miodu. Dzieci poznały wybrane rośliny w pasiece pszczół, rodzaje miodu, usmażyły podpłomyki. Rodzice chętni również towarzyszyli nam w tej wyprawie. Bardzo bliskie są mi akcje charytatywne i chciałam aby moi wychowankowie także pomagali potrzebującymi i uczyli się empatii i zrozumienia potrzeb innych. Zgłosiłam nasze Przedszkole do udziału w ogólnopolskiego projektu edukacyjnego Aniołkowe Granie. Nawiązałam kontakt z twórcami tej akcji. Przedszkole pomagało Specjalistycznej Zawodowej Rodzinie Zastępczej. Zbieraliśmy pożywienie, zabawki, artykuły plastyczne, chemię i inne potrzebne artykuły dla trójki dzieci z dysfunkcjami. Zajmowałam się tą zbiórką w roku szkolnym 2017/2018 oraz 2018/2019. Współorganizowałam zbiórkę dla zwierząt ze Schroniska we Wrocławiu. Oraz przez dwa lata zajmowałam się zbiórką pieniędzy w ramach Akcji Góra Grosza, gdzie pieniądze były przeznaczone dla rodzin zastępczych. Bardzo ważna dla mnie Akcją, którą współorganizowałam był Piknik Charytatywny w Tyńcu. Wspólnie z koleżankami z grupy przedszkolnej i jedną z mam zaplanowaliśmy ze wszystkimi rodzicami z grupy 3 akcję zbierania pieniędzy dla chłopca niepełnosprawnego, którego wychowywała samotnie matka. W ramach przedszkola byłyśmy odpowiedzialne za loterię fantową ( fanty podarowali rodzice dzieci z Przedszkola) i grill. W czasie organizacji Pikniku wydarzyła się tragedia dla naszej grupy, ponieważ jedna z mam z naszej grupy uległa wypadkowi komunikacyjnemu jadąc ze swoim dzieckiem ( a naszym wychowankiem) do domu. W wyniku wypadku kobieta zginęła, a jej syn uległ bardzo poważnym obrażeniom. Część pieniędzy z Pikniku postanowiliśmy przekazać na rehabilitacje właśnie tego chłopca. W trakcie stażu przygotowywałam i prowadziłam kiermasze świąteczne ( bożonarodzeniowe i wielkanocne). Razem z dziećmi przygotowaliśmy ozdoby i sprzedawaliśmy osobom, które odwiedzały Centrum promyk Słońca. Wspólnie z rodzicami i dzieci w ramach warsztatów wykonywaliśmy ozdoby. Ważnym przedsięwzięciem było także przygotowanie kiermaszu bożonarodzeniowego dla pracowników Mellon Bank we Wrocławiu. Wspólnie z dziećmi sprzedawaliśmy ozdoby w tej instytucji a nasi wychowankowie z gr 6 brali udział w zajęciach dotyczących pieniędzy i banku. EFEKTEM tych działań dla mnie była pomoc innymi, przekazanie moim wychowankom ważnego przesłania jakim jest współczucie i chęć niesienia pomocy potrzebującym. Myślę, że także rodzice bardzo czynnie włączyli się w wyżej wymienione akcje promując tym samym nasze Przedszkole, co jest ZNACZĄCE dla naszej placówki, jako reklama dla osób szukających placówki dla swojego dziecka. § 8 ust. 2 pkt. 4E Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania dla nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami. W ramach tego puntu bardzo aktywnie pracowałam jako opiekun praktykantów z kierunku: Terapia Pedagogiczna i Wczesne Wspomaganie Rozwoju studiów podyplomowych organizowanych przez Uniwersytet SWPS we współpracy z Fundacją Promyk Słońca. Przedstawiałam studentom specyfikę pracy w Przedszkolu, prezentowałam dokumentacje obowiązująca w przedszkolu. Prowadziłam dla studentów zajęcia oraz obserwowałam ich zajęcia. Swoją pomocą służyłam także studentom z Dolnośląskiej Szkoły Wyższej ( kierunki pedagogiczne) we Wrocławiu. Współpracowałam z pedagogami, logopedami, fizjoterapeutami i psychologami pracującymi w PPP i przychodni Promyk Słońca. Nasze kontakty polegały na dzieleniu się spostrzeżeniami dzieci z dysfunkcjami w rozwoju, współpracy z rodzicami, realizowaniu zaleceń programów WWR oraz Za życiem. Pracowałam, w ramach programu Za życiem realizując metodę Integrację Rozwoju Funkcji Wykonawczych z dziećmi z Przedszkola. Współpracowałam z PPP nr 9 we Wrocławiu, pisząc informacje o dzieciach, potrzebujących Orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego na kolejny etap edukacyjny jakim jest szkoła. Również pisałam opis funkcjonowania dzieci z rodzin zastępczych dla MOPS. Wykonywanie tych zadań pozwoliło mi na przyczynienie się do rozwoju dzieci niepełnosprawnych oraz uzyskania wiedzy przez praktykantów, potrzebnej do uzyskana kwalifikacji zawodowych w zakresie pedagogiki, co także wzbogaca ofertę przedszkola dla uczelni wyższych. § 8 ust. 2 pkt. 4F Uzyskanie innych znaczących osiągnięć w pracy zawodowej. Uczestniczyłam w Festiwalu Piosenki Mikołajowej dla dzieci niepełnosprawnych, zorganizowanym przez Zespół Szkół ekonomicznych we Wrocławiu. Przygotowałam pięcioro dzieci niepełnosprawnych do występu ( nauka gry na dzwonkach oraz dwóch piosenek świątecznych). Przygotowywałam dzieci z mojej grupy do udziału w festiwalu piosenki bożonarodzeniowej, ludowej ekologicznej. W ramach Festiwalu piosenki ekologicznej przygotowałam przedstawienie o ekologii i wykonałam z dziećmi zabawki ekologiczne z drewna. Upiekliśmy wspólnie ciastka ekologiczne. Braliśmy z dziećmi i koleżankami z grupy także udział we wrocławskim Dniu Godności Osób Niepełnosprawnych ( 15.05.2019r). Dzieci zaśpiewały dwie piosenki na scenie. Przygotowałam dziecko autystyczne do konkursu plastycznego w innym mieście w Polsce. Zorganizowałam wspólnie z innym nauczycielem Wieczór Mikołajowy dla Dzieci w przedszkolu w godzinach wieczornych. Wspólnie wykonaliśmy prace plastyczne dla Św. Mikołaja, ubraliśmy choinkę, upiekliśmy ciastka. Wszystkie te działania integrowały dzieci posiadające Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z rówieśnikami przebywającymi w grupie i w przedszkolu. W mojej pracy zawsze staram się poprzez różne akcje, występy zachęcać do pracy grupowej, propagować integrację. Przedszkole jest postrzegane jako miejsce sprzyjające rozwojowi dzieciom niepełnosprawnym. § 8 ust. 2 pkt. 5 Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki, typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony. Intensywnie pracowałam z dziećmi posiadającymi Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Spotykałam się z ich rodzicami w celu przygotowania IPET. Opracowywałam WOPFD, obserwacje dzieci. Na zebraniach z rodzicami omawiałam formy pracy, zasady funkcjonowania w grupie. Przygotowałam opracowania studium przypadku dzieci z dysfunkcjami w rozwoju. Przygotowałam przedstawienie dla rodziców dzieci z przedszkola pt. „ Literkowy zawrót głowy”, połączyłam ten projekt z konkursem rodzinnym, którego tematem było wykonanie wspólnie z rodzicami ulubionej literki dowolna techniką. Ogłosiłam również konkurs rodzinny pt.: ”Wiosna w obiektywie”. Zawsze zachęcałam wszystkich rodziców i rodzeństwo dzieci z przedszkola do udziału w tych akcjach. Cieszyło się to dużą popularnością i było związane z integracją i wykonywaniem czegoś razem z dziećmi. EFEKTY tych zadań to przede wszystkim włączanie rodziców do wspólnych prac z dziećmi, co powoduje wzmacnianie więzi w rodzinie. Bardzo ważne jest też określenie i rozpoznanie dysfunkcji dziecka ( zgodnie z zaleceniami PPP),a potem właściwa praca. Opracowanie studium przypadku pozwoliło na efektywną pomoc dzieciom i ich rodzinom, co powoduje także zwiększenie jakości pracy przedszkola. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |