Katalog Joanna Błaut, 2020-05-29 DĘBOGÓRZE Język polski, Scenariusze Wypowiedź pisemna- rozprawka -utrwalenie wiadomościTEMAT: Wypowiedź pisemna- rozprawka- powtórzenie. Celem lekcji jest przypomnienie i utrwalenie umiejętności pisania wypowiedzi ustnych, jaką jest rozprawka. - co to jest rozprawka - podstawowe pojęcia związane z rozprawką: teza, hipoteza, argument, kontrargument; -kompozycja rozprawki - podstawowe schematy budowy rozprawki; - poszczególne części kompozycyjne rozprawki Notatka do zeszytu: Pamiętamy, że: Rozprawka - to dłuższa forma wypowiedzi pisemnej, w której rozważa się problem, zajmując określone stanowisko w tej sprawie; jest to uporządkowany zapis toku rozumowania. Rozprawka, tak jak każdy tekst pisany, musi mieć wstęp, rozwinięcie (min. 3 argumenty) i zakończenie. Wstęp - wprowadzenie do tematu; ogólne refleksje budowane np. na podstawie słowa - klucza z tematu; refleksje muszą mieć charakter ogólny. Nie dajemy tu żadnych odpowiedzi. Wprowadzamy w temat - trzeba zaciekawić czytającego, zaintrygować go. Wstęp musi zakończyć się postawieniem tezy lub hipotezy. Teza - zdanie oznajmujące, w którym wyrażamy swoje zdanie, musi to być zdanie oznajmujące, najlepiej poprzedzone sformułowaniem podkreślającym, że jest to TWOJE zdanie (np. moim zdaniem ...). W trakcie pisania MUSICIE udowodnić i potwierdzić swoje stanowisko. Hipoteza - zdanie oznajmujące, zawierające jakąś wątpliwość, przypuszczenie.Tu, do końca nie jesteście pewni swojego stanowiska. W toku pracy należy je potwierdzić bądź obalić. Rozwinięcie - najobszerniejsza część rozprawki; nie może być krótsza niż wstęp i zakończenie razem wzięte. (1 argument + uzasadnienie = 1 akapit). Zapamietaj! Akapitu nie rozpoczynamy: moim pierwszym argumentem... itp Argument - dowód potwierdzający tezę. Uzasadnienie argumentu - skonkretyzowanie go, podanie konkretnych przykładów, np. z tekstu literackiego. Argumentów powinno być co najmniej trzy i powinny być one ułożone od najważniejszego do najsłabszego Zakończenie - to podsumowanie; wyciągamy wnioski (najczęściej 1 zdanie, w którym powtarzamy krótko jeszcze raz te informacje, które pojawiły się w argumentach i potwierdzamy tezę(ew. WAŻNE: a) w rozprawce nie wolno używać stylu potocznego i stylu przemówień; b) nie stosujemy bezpośrednich zwrotów do czytelnika, dużej ilości pytań retorycznych, wykrzyknień, c) w rozprawce można i warto cytować, powołując się na odpowiednie fragmenty tekstu literackiego. Przykładowe sformułowania: -zacznę od, - rozpocznę od, - na wstępie, - na początku, - jestem pewien, że, - sądz, - uważam, że, - moim zdaniem, - jestem pewien, że, - jestem przekonany, - według mnie... a) wprowadzenie argumentu: z kolei przejdę do; teraz zajmę się; następna sprawa to; przedstawię następny argument... b) wprowadzenie kontrargumentu: z drugiej strony; patrząc na to z innej strony; można jednak spojrzeć na to inaczej... c)podsumowanie rozważania: podsumowując stwierdzam, że; kończąc chciałbym jeszcze raz podkreślić; na zakończenie powtórzę jeszcze raz... d) wprowadzenie cytatu: moją opinię najlepiej potwierdzą słowa; najlepiej ilustrują to słowa; powołam się na stwierdzenie... e) podkreślenie wypowiedzi: moim zdaniem; w mojej opinii; według mnie; sądzę; uważam; jestem przekonany; jestem zdania... Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |