Katalog

Joanna Błaut, 2020-05-29
DĘBOGÓRZE

Język polski, Scenariusze

Wypowiedź pisemna- rozprawka -utrwalenie wiadomości

- n +

TEMAT: Wypowiedź pisemna- rozprawka- powtórzenie.

Celem lekcji jest przypomnienie i utrwalenie umiejętności pisania wypowiedzi ustnych, jaką jest rozprawka.
- co to jest rozprawka
- podstawowe pojęcia związane z rozprawką: teza, hipoteza, argument, kontrargument;
-kompozycja rozprawki
- podstawowe schematy budowy rozprawki;
- poszczególne części kompozycyjne rozprawki

Notatka do zeszytu:

Pamiętamy, że:
Rozprawka -
to dłuższa forma wypowiedzi pisemnej, w której rozważa się problem, zajmując określone stanowisko w tej sprawie; jest to uporządkowany zapis toku rozumowania.

Rozprawka, tak jak każdy tekst pisany, musi mieć wstęp, rozwinięcie (min. 3 argumenty) i zakończenie.

Wstęp - wprowadzenie do tematu; ogólne refleksje budowane np. na podstawie słowa - klucza z tematu; refleksje muszą mieć charakter ogólny. Nie dajemy tu żadnych odpowiedzi. Wprowadzamy w temat - trzeba zaciekawić czytającego, zaintrygować go. Wstęp musi zakończyć się postawieniem tezy lub hipotezy.


Teza - zdanie oznajmujące, w którym wyrażamy swoje zdanie, musi to być zdanie oznajmujące, najlepiej poprzedzone sformułowaniem podkreślającym, że jest to TWOJE zdanie (np. moim zdaniem ...). W trakcie pisania MUSICIE udowodnić i potwierdzić swoje stanowisko.

Hipoteza - zdanie oznajmujące, zawierające jakąś wątpliwość, przypuszczenie.Tu, do końca nie jesteście pewni swojego stanowiska. W toku pracy należy je potwierdzić bądź obalić.

Rozwinięcie - najobszerniejsza część rozprawki; nie może być krótsza niż wstęp i zakończenie razem wzięte.
(1 argument + uzasadnienie = 1 akapit).

Zapamietaj!
Akapitu nie rozpoczynamy: moim pierwszym argumentem... itp

Argument - dowód potwierdzający tezę.
Uzasadnienie argumentu - skonkretyzowanie go, podanie konkretnych przykładów, np. z tekstu literackiego. Argumentów powinno być co najmniej trzy i powinny być one ułożone od najważniejszego do najsłabszego


Zakończenie - to podsumowanie; wyciągamy wnioski (najczęściej 1 zdanie, w którym powtarzamy krótko jeszcze raz te informacje, które pojawiły się w argumentach i potwierdzamy tezę(ew.


WAŻNE:
a) w rozprawce nie wolno używać stylu potocznego i stylu przemówień;

b) nie stosujemy bezpośrednich zwrotów do czytelnika, dużej ilości pytań retorycznych, wykrzyknień,

c) w rozprawce można i warto cytować, powołując się na odpowiednie fragmenty tekstu literackiego.

Przykładowe sformułowania:
-zacznę od,
- rozpocznę od,
- na wstępie,
- na początku,
- jestem pewien, że,
- sądz,
- uważam, że,
- moim zdaniem,
- jestem pewien, że,
- jestem przekonany,
- według mnie...


a) wprowadzenie argumentu:
z kolei przejdę do; teraz zajmę się; następna sprawa to; przedstawię następny argument...

b) wprowadzenie kontrargumentu:
z drugiej strony; patrząc na to z innej strony; można jednak spojrzeć na to inaczej...

c)podsumowanie rozważania:
podsumowując stwierdzam, że; kończąc chciałbym jeszcze raz podkreślić; na zakończenie powtórzę jeszcze raz...

d) wprowadzenie cytatu:
moją opinię najlepiej potwierdzą słowa; najlepiej ilustrują to słowa; powołam się na stwierdzenie...

e) podkreślenie wypowiedzi:
moim zdaniem; w mojej opinii; według mnie; sądzę; uważam; jestem przekonany; jestem zdania...
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.