Katalog Anna Majewska, 2020-06-01 Iłowa Zajęcia przedszkolne, Projekty edukacyjne Innowacja w przedszkolu "Mali Bohaterowie"INNOWACJA PEDAGOGICZNA W PRZEDSZKOLU MIEJSKIM „AKADEMIA MAŁYCH ZUCHÓW” W IŁOWEJ Tytuł: Mali bohaterowie Autor innowacji: mgr Anna Majewska Podstawa prawna: Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.) – art. 41 ust. 1 pkt 3, art. 50 ust. 2. Ustawa z 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60) - art. 15 pkt 29b. Ustawa z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59) - art. 1 pkt 18, art. 44 ust. 2 pkt 3, art. 55 ust. 1 pkt 4, art. 68 ust. 1 pkt 9, art. 86 ust. 1. https://epedagogika.pl/ksztalcenie-i-wychowanie/innowacje-pedagogiczne-od-1-wrzesnia-2017-r.-1777.html?cid=K001H0&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_term=new_oswiata_pedagogika&utm_campaign=PN_konto-na-probe&gclid=EAIaIQobChMIkqWlupj33AIVZrftCh0JCgugEAAYASAAEgLRWPD_BwE Podłoże i idea wiodąca innowacji: W czerwcu 2019r. ukończyłam kurs Kwalifikowanej Pierwszej Pomocy, a po zdanym egzaminie teoretycznym i praktycznym uzyskałam tytuł ratownika. Podczas edukacji zapoznałam się z szokującymi danymi, że tylko 2% polskiego społeczeństwa prawidłowo udziela pomocy poszkodowanym i reaguje w sytuacji zagrożenia życia ludzkiego. Liczba ta odnosi się do osób pełnoletnich. W nauczaniu elementarnym kładzie się nacisk na wykształcenie kompetencji niezbędnych do przyswajania wiedzy, ale marginalnie traktowane jest wdrażanie do szybkiego reagowania w sytuacji ochrony zdrowia. Pragnę zmienić ten stan rzeczy poprzez dawanie dzieciom poczucia sprawstwa w momentach niebezpiecznych i świadomości do podejmowania rozsądnych decyzji. Określenie rodzaju innowacji: Innowacja ze względu na zawartość treściową jest innowacją metodyczną, zaś ze względu na zakres- wychowawczą. Zakres innowacji: Innowacja obejmuje godziny zajęć wychowania przedszkolnego. (Realizowana będzie na zajęciach wychowania przedszkolnego w oparciu o program Nasze przedszkole. Innowacją zostaną objęte dzieci z grupy czterolatków „Tygrysków” i okazjonalnie ich rodzice. Przewidywany czas realizacji innowacji to 01.09.2019 r. do 30.04. 2020 r. Zabawy będą odbywać raz w tygodniu, po 15 do 20 minut. Motywacja wprowadzenia innowacji i oczekiwania z nią związane: Wprowadzenia innowacji dokonano w wyniku świadomej potrzeby kształtowania pożądanych postaw międzyludzkich oraz potrzeby niesienia pomocy potrzebującym Podjęte działania służyć mają uwrażliwieniu na bezpieczeństwo własne i innych oraz wyrobieniu właściwych nawyków związanych z ratowaniem zdrowia ,i życia ludzkiego. Cele ogólne: - zapoznanie uczniów z podstawową wiedzą z zakresu udzielania pierwszej pomocy i -numerami telefonów służb ratowniczych w Polsce oraz kształtowania postawy wyrażającej się w gotowości niesienia pomocy innym; - kształcenie odpowiednich postaw społeczno-moralnych dzieci wobec napotkanej sytuacji zagrożenia życia i zdrowia własnego oraz innych; Przewidywane efekty wdrożenia innowacji i kryteria sukcesu: W wyniku realizacji programu uczeń powinien: • znać podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia, • orientować się w czynnościach składających się na łańcuch przeżycia, • pamiętać numery telefon pogotowia ratunkowego działającego na terenie naszego kraju, • w prawidłowy sposób przeprowadzać rozmowy z dyspozytorem pogotowia. • znać bezpieczne sposoby udzielania pomocy przedmedycznej, • aktywnie uczestniczyć w zajęciach rozwijających wiedzę i umiejętności. Ponadto uczeń powinien mieć ukształtowaną społecznie akceptowaną postawę wyrażającą się w : • gotowości niesienia pomocy innym, • poczuciu odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i innych osób. Założenia innowacji- harmonogram działań: ZASADY INNOWACJI Pierwsze spotkania obejmować będą zagadnienia dotyczące: - umiejętności korzystania z telefonów alarmowych, - poznania podstawowego słownictwa (poszkodowany, ratownik), - poznania łańcucha przeżycia, wykształcenie nawyku posiadania rękawiczek. Następne spotkania dotyczyć będą umiejętności oceniania sytuacji, a uczniowie poprzez ćwiczenia praktyczne uczyć się będą jak należy udzielać pierwszej pomocy. Zajęcia odbywać się będą w sali lub na terenie. Podczas ćwiczeń praktycznych wykorzystane zostaną gadżety: rękawiczki, maskotki, telefony, materiały opatrunkowe nagrania tematyczne z piosenkami oraz film animowane o pierwszej pomocy. EWALUACJA PROGRAMU W celu ewaluacji programu edukacyjnego wykorzystano testy wiadomości z zakresu udzielania pierwszej pomocy TEST WIADOMOŚCI Z ZAKRESU UDZIELANIA I POMOCY 1. Spośród przygotowanych przedmiotów wybierz te potrzebne do wezwania i udzielenia pomocy. 2. Udzielając pomocy musisz pamiętać o : a) umyciu rąk. b) bezpieczeństwie. c) uśmiechu. 3. Sprawdzając, czy osoba jest przytomna musisz: a) potrząsnąć ją za ramiona i spytać czy coś się stało. b) pogłaskać po twarzy i połaskotać. c) oblać ją zimną wodą. 4. Podaj znane Ci numery alarmowe: 5. Sprawdzając oddech stosujesz zasadę: a) dotykam-słyszę. b) widzę - liczę - dotykam. c) słyszę - czuję - widzę. 6. Do ilu musisz policzyć sprawdzając oddech? a) Do 20 b) Do 10 c) Do 3 7. Co to jest resuscytacja: a) Oddechy ratownicze b) Uciski klatki piersiowej c) Oddechy ratownicze i uciski klatki piersiowej 8. Resuscytację możemy ćwiczyć tylko na: a) koledze b) manekinie c) rodzicach 9. Poparzoną ranę należy: a) wysuszyć b) polać bieżącą zimną wodą c) posmarować kremem z filtrem, Przykładowe konspekty do zajęć wychowawczych –cykl: Ratujemy i uczymy ratować Metody pracy; pogadanka, dyskusja, prezentacja, ćwiczenia praktyczne. Formy pracy: indywidualna, grupowa. Czas zajęć; 20 min. Środki dydaktyczne; pendrive, tuba, telefon, karty z numerami, rękawiczki, nożyczki, plastikowe noże, mata Przebieg zajęć; Schemat udzielania l pomocy (pogadanka, pokaz): ● bezpieczeństwo, - sprawdzenie przytomności, ● wezwanie pomocy- wzorcowy pokaz, ćwiczenia ● pozycja boczna (zabawy z wychowawcą w parach), - oddech ratowniczy, uciskanie klatki piersiowej (pokaz nauczyciela). ● Postępowanie z osobą urazową ● Zakrztuszenia ● Wstrząs ● Poparzenia ● Podejrzenie zawału serca ● Opatrywanie ran ● Spotkanie z farmaceutą- bezpieczeństwo a leki ● Bezpieczne zabawy- spotkanie z fizjoterapeutą Podsumowanie zajęć: nauczyciel zadaje pytania dotyczące tematu przeprowadzonych zajęć, uczniowie na zakończenie oglądają film o udzielaniu pierwszej pomocy lub śpiewają piosenkę tematyczną. Ewaluacja Ewaluacja zostanie dokonana na podstawie obserwacji, rozmów z rodzicami i nauczycielami wspierającymi działania autora projektu oraz testu na temat wiedzy o sytuacjach zagrażających zdrowiu i życiu, przeprowadzonego wśród dzieci przed rozpoczęciem i po zakończeniu cyklu zajęć. Bibliografia: Furczyk W.(red), Łakomy A., 2003 Stany zagrożenia życia postępowanie bezprzyrządowe, Wyd. PZWL, Kraków Kopta A., 2016 Kwalifikowana pierwsza pomoc , Wyd. PZWL, Kraków Anders J., 2011 Pierwsza pomoc i resuscytacja krążeniowo-oddechowa Podręcznik dla studentów, Wyd. Polska Rada Resuscytacji 2016 Pierwsza pomoc poradnik dla dzieci, Wyd. Jedność Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |