Katalog

Agnieszka Emerle, 2020-06-02
Rąbino

Język angielski, Projekty edukacyjne

Program innowacji pedagogicznej z języka angielskiego

- n +

PROGRAM INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
w nauczaniu języka angielskiego na poziomie szkoły podstawowej

Autor i realizator innowacji: mgr Agnieszka Emerle

Publiczna Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Sławoborzu


Tytuł innowacji:
„Geografia w języku angielskim”


PODSTAWA PRAWNA INNOWACJI
Innowacja powstała w oparciu o:
• Rozporządzenie MENiS z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji. (Dz.U. z 2002, Nr 23, poz. 225 ze zmianami)
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki.(Dz.U. z 2002, Nr 56, poz. 506 ze zmianami)
• Rozporządzenie MEN w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. z 2012, poz. 204 ze zmianami)

Rodzaj innowacji:
Metodyczno- organizacyjna

Czas realizacji:
15 marca 2018r. – 14.03.2020r. (rok szkolny 2018/2019 i 2019/2020)

PRZYCZYNY WPROWADZENIA INNOWACJI

Znajomość języka angielskiego w dzisiejszym świecie jest bardzo ważna. Posługiwanie się językiem daje możliwość swobodnego podróżowania, komunikowania się oraz nawiązywania kontaktów z ludźmi z całego świata, daje także możliwość poznania kultury innych krajów oraz zwiększa szanse na znalezienie atrakcyjnej pracy w przyszłości. Ponadto, znajomość podstawowych pojęć geograficznych umożliwia dzieciom i młodzieży funkcjonowanie we współczesnym świecie. Dlatego też istotne jest podnoszenie motywacji do nauki języka angielskiego od najmłodszych lat, promowanie języka wśród dzieci a także sprawienie, aby nauka była przyjemna i efektywna. Innowacja powstała po dokonaniu przeze mnie obserwacji i spostrzeżeń w czasie dziesięcioletniej pracy jako nauczyciel języka angielskiego w szkole podstawowej.
Program nauczania podstaw geografii w języku angielskim, czyli zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe - CLIL jest adresowany do uczniów klasy 7 Szkoły Podstawowej w Sławoborzu. Innowacją objęci zostaną chętni uczniowie, którzy pragną poszerzać swoją znajomość języka angielskiego. Innowacja realizowana będzie w ramach zajęć dodatkowych. Realizacja programu rozpocznie się 15 marca 2019 (roku szkolnego 2018/2019) i będzie kontynuowana do 14 marca roku szkolnego 2019/2020 do 14 marca. Efekty pracy uczniów z realizacji programu, w postaci plakatów, prezentacji multimedialnych oraz zdjęć, zostaną udostępnione nauczycielom i rodzicom.


INSPIRACJA DO OPRACOWANIA I WDROŻENIA PROGRAMU
Pomysł na wprowadzenia innowacji oparty został na dość dużej popularności metody CLIL w nauczaniu języka angielskiego. Ponadto, metoda CLIL jest rekomendowana przez Komisję Europejską na rzecz promowania nauki języków obcych i różnorodności językowej. Metoda ta oparta jest na systematycznej pracy w grupie i doborze ćwiczeń uwzględniających różne typy inteligencji uczniów. Należy nadmienić, iż nauka poprzez różne kanały sensoryczne i dobór materiałów odpowiednich do prowadzenia nauczania zintegrowanego wpływa na poszerzenie słownictwa w sposób niekontrolowany przez ucznia. Celem wprowadzenia programu jest przygotowanie i wdrożenie ciekawej i atrakcyjnej propozycji form zajęć języka angielskiego, które sprawią, że uczniowie staną się bardziej zmotywowani do uczenia się języka angielskiego równolegle z treściami nauczanymi na lekcji geografii. Podczas zajęć stosowane będą różne formy pracy ucznia: nauczanie w grupie, praca w grupach, praca indywidualna, prezentacje. Zajęcia będą miały charakter zarówno tradycyjny i ćwiczeniowy, warsztatowy, co pozwoli na praktyczne wykorzystywanie wiedzy teoretycznej oraz sprawi, że uczniowie odkryją nowy wymiar uczenia się języka obcego.
Metoda CLIL

CLIL - Content and Language Integrated Learning to nowoczesna metoda nauczania języka obcego polegająca na integrowaniu treści zawartych w podstawie programowej z językiem obcym. W metodzie CLIL, wybrane treści programowe geografii przedstawione zostaną w języku angielskim.
Zastosowanie tego podejścia przyczyni się do znacznego wzrostu poziomu umiejętności językowych i wiedzy przedmiotowej uczniów, a także do i ich rozwoju poznawczego. Język to naturalne narzędzie służące do komunikacji czyli przekazu informacji. Podejście w metodzie CLIL, gdzie połączona zostaje wiedza przedmiotowa wraz z wiedzą i umiejętnością stosowania języka obcego, zakłada podwójną korzyść w postaci przyrostu wiedzy i kompetencji z obu zakresów. Naturalna potrzeba komunikacji sprawia, że zakres leksykalny i strukturalny języka obcego zostaje poszerzony o elementy przedmiotu, z którym jest integrowany. Zatem język obcy staje się narzędziem przekazu treści przedmiotowych i w sposób naturalny jest stosowany. W wyniku tego uczeń nabywa umiejętności pozwalające mu na stosowanie języka obcego w sposób naturalny, wynikający z przyswojenia fraz językowych często nieprzypisanych do programu edukacji językowej na danym etapie kształcenia.
W metodzie CLIL, wybrane treści programowe geografii przedstawione zostaną w języku angielskim. Eksperci z Komisji Europejskiej niejednokrotnie podkreślają, że taka forma nauczania skuteczniej przygotowuje dzieci do życia w świecie wzmożonego globalizmu, zwiększając ich motywację do nauki języka obcego, ułatwiając im zarazem w przyszłości mobilność zawodową.
Uważam, iż wprowadzenie metody CLIL podczas nauczania treści podstawowych z zakresu geografii wśród uczniów klasy 7 szkoły podstawowej przyniesie wiele korzyści i pozwoli uczniom rozwinąć umiejętność przyswajania wiedzy w sposób holistyczny. Poprzez integrowanie treści przedmiotowych i językowych podejście CLIL stwarza ku temu idealne warunki.

GŁÓWNY CEL PROGRAMU: „GEOGRAFIA W JĘZYKU ANGIELSKIM”
Głównym założeniem tego programu jest wprowadzenie wśród uczniów klas 7 szkoły podstawowej popularnej metody CLIL, która dotyczy zintegrowanego kształcenia przedmiotowo – językowego opartego na jednoczesnym przekazywaniu treści z podstaw geografii i elementów języka obcego. Zakłada się, iż innowacja będzie przeprowadzana na zajęciach dodatkowych i podczas lekcji języka angielskiego, i będzie polegała na wprowadzaniu elementów geografii poprzez wykorzystanie języka angielskiego. Podczas zajęć dwujęzycznych uczniowie zdobywają nie tylko wiedzę z danej dziedziny, ale również posługując się językiem obcym, kształcą tym samym swoje umiejętności językowe.



SZCZEGÓŁOWE CELE I ZADANIA PROGRAMU
• Wzbudzenie wśród uczniów ciekawości językiem angielskim poprzez pokazanie im, że język obcy jest głównie narzędzie do odkrywania świata, a jego nauka może być łatwa,
• Poprawa znajomości języka angielskiego wśród uczniów objętych programem,
•, Ukazanie uczniom problemu jakim jest zmiana klimatu i skutki globalnego ocieplenia klimatu,
• Zwiększenie szans edukacyjnych wszystkich uczniów i wyrównywanie braków edukacyjnych,
• Oswojenie uczniów z językiem angielskim poprzez stworzenie sytuacji gdzie uczniowie będą wykorzystywać język obcy jako narzędzie do poznania świata i komunikacji z rówieśnikami,
• Przełamanie u uczniów strachu przed komunikacją w języku angielskim,
• Rozbudzenie u uczniów ciekawości innymi krajami i ich kulturą,
• Stosowanie nowatorskich metod nauczania, których zastosowanie jest wynikiem nauczania za pomocą metody CLIL,
• Poprawienie interakcji z rówieśnikami poprzez podnoszenie kompetencji językowej i komunikacyjnej

PROGRAM OBEJMUJE NASTEPUJĄCE ZAGADNIENIA
1. Znaczenie geografii w życiu człowieka.
2. Planeta Ziemia.
3. Mapa jako źródło informacji geograficznej.
4. Ruchy ziemi i ich następstwa.
5. Zróżnicowanie kulturowe Europy.
6. Krajobrazy Europy.
7. Zmiany klimatu.


SPOSOBY REALIZACJI
• Działania innowacyjne, jakimi jest nauczanie metodą CLIL, będą podejmowane na zajęciach dodatkowych – 1 godzina tygodniowo.
• Program jest przeznaczony dla uczniów chętnych klas 7 Szkoły Podstawowej w Sławoborzu.
• Nauczanie metodą CLIL będzie realizowane od 15 marca 2019 roku do 14 marca 2020 roku.
• Założone cele będą realizowane poprzez zajęcia prowadzone w czasie zajęć dodatkowych z języka angielskiego, w atmosferze akceptacji, w formie zaproponowanej i zaplanowanej przez nauczyciela, uwzględniając możliwości uczniów.
• Działania związane z wprowadzeniem metody CLIL wśród uczniów nie będą miały wpływu na ocenę uczniów z języka angielskiego, gdyż mają jedynie zwiększyć zainteresowanie językiem obcym, a także otaczających ich światem i rozwinąć umiejętność uczenia się.
• Innowacja poszerza program edukacyjny realizowany w Publicznej Szkole Podstawowej w Sławoborzu w klasie 7. Nie wymaga nakładów finansowych.

REALIZACJA PROGRAMU
• stworzenie bazy materiałów potrzebnych do przeprowadzenia zajęć zgodnie z założeniami innowacji pedagogicznej- luty 2019r.;
• poinformowanie uczniów, nauczycieli oraz rodziców o wprowadzeniu projektu – luty 2019r.;
• realizacja zajęć z uczniami objętymi programem zgodnie z ustalonym planem zajęć (jedna godzina lekcyjna w tygodniu) – 15 marzec 2019- 14 marzec 2020;
• ocena efektywności wdrożonego programu w czasie trwania innowacji,
• przeprowadzenie ewaluacji,
• przedstawienie efektów programu podczas spotkania Rady Pedagogicznej.
METODY:
• Metoda CLIL,
• Metoda bezpośrednia,
• Metoda objaśnienia
• Metoda pokazowa,
FORMY PRACY UCZNIA:
• Indywidualna
• Grupowa
MIEJSCE:
• Sala lekcyjna języka angielskiego, sala lekcyjna geografii.
RODZAJ INNOWACJI:
Metodyczno- organizacyjna
TERMIN REALIZACJI:
• Od 15 marca 2019 roku – do 14 marca 2020 roku.
• Według ustalonego planu zajęć
CHARAKTERYSTYKA GRUPY
Uczniowie klas 7 posługują się podstawowym zasobem środków językowych, umożliwiającym realizację programu. Posiadają umiejętność odbioru różnorodnych prostych tekstów mówionych i pisanych, traktujących o sprawach bieżących lub znajdujących się w kręgu jego zainteresowań, potrafią komunikować się, w mowie i w piśmie, w różnych typowych sytuacjach życia codziennego. Posiadają umiejętność tworzenia krótkich, prostych wypowiedzi ustnych i pisemnych, wykorzystując zdobytą wiedzę, a także potrafią przekazywać proste komunikaty na podstawie krótkich tekstów w języku angielskim. Współdziałają w zespole w czasie lekcji. Stosują strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy) i strategie kompensacyjne w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

TREŚCI PROJEKTU
1. Stworzenie atrakcyjnej formy zajęć językowo-przedmiotowych ( język angielski w połączniu z elementami geografii).
2. Nauczanie i uczenie się elementów otaczającego nas świata przyrodniczego w języku angielskim,
3. Budowanie umiejętności językowo-przedmiotowych pozwalających uczniom na ich wykorzystanie na dalszych etapach edukacyjnych,
4. Rozwijanie umiejętności przekazywania informacji i umiejętności językowo- przedmiotowych przez uczniów,
5. Budowanie poczucia własnej wartości,
6. Współdziałanie w grupie podczas realizacji projektu,
7. Budowanie postawy tolerancji,
8. Komunikowanie się w języku obcym,
9. Tworzenie atmosfery motywującej do wykorzystywania swojej wiedzy i umiejętności poznanych na lekcjach języka angielskiego,
10. Zwiększenie umiejętności poznawania swoich możliwości.


ZAGADNIENIA TREŚCI SPODZIEWANE EFEKTY FORMY REALIZACJI Termin realizacji
Znaczenie geografii w życiu człowieka - termin geografia;
- co to jest środowisko przyrodnicze?
- co to jest środowisko geograficzne?
- co to jest region?
- co to jest zrównoważony rozwój?
- nazwy państw Uczeń potrafi wymienić i opisać poznane pojęcia w języku angielskim.
Praca z indywidualna i grupowa Marzec 2019
Planeta Ziemia - kształt i rozmiar ziemi
- współrzędne geograficzne Uczeń zna podstawowe terminy w języku angielskim, potrafi wskazać długość i szerokość geograficzną.
Praca indywidualna i grupowa Kwiecień 2019
Mapa jako źródło informacji geograficznej - mapa obrazem Ziemi;
- praktyczne wykorzystanie mapy;
Uczeń potrafi na mapie wskazać i omówić w języku angielskim kierunki świata i wskazać państwa w języku angielskim. Praca indywidualna i grupowa. Maj 2019 – Czerwiec 2019
Ruchy ziemi i ich następstwa - Ziemia w Układzie Słonecznym;
- Ruch obrotowy Ziemi i jego następstwa;
- Czas słoneczny, strefowy i urzędowy;
- Ruch obiegowy Ziemi i jego następstwa. Uczeń potrafi podać w języku angielskim nazwy planet, określić co to jest ruch obrotowy Ziemi i jego następstwa, podać czas słoneczny i urzędowy, opisać ruch obiegowy Ziemi i jego następstwa. Praca indywidualna i grupowa Wrzesień/
Październik 2019
Zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Ziemi - budowa atmosfery;
- czynniki kształtujące klimat Ziemi;
- strefy klimatyczne;
- procesy wewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi;
- procesy zewnętrzne zmieniające powierzchnię ziemi;
- zanieczyszczenie powietrza
- zmiana klimatu Uczeń potrafi w języku angielskim podać budowę atmosfery, podać czynniki kształtujące klimat Ziemi, podać strefy klimatyczne, podać procesy wewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i procesy zewnętrzne zmieniające powierzchnię ziemi. Praca indywidualna i grupowa. Listopad Grudzień2019
Zróżnicowanie przyrodnicze, polityczne i kulturowe Europy - położenie geograficzne Europy;
- zróżnicowanie kulturowe Europy.
Uczeń potrafi w języku angielskim określić położenie geograficzne Europy, określić zróżnicowanie kulturowe Europy. Praca indywidualna i grupowa Styczeń 2020
Zmiana klimatu -zanieczyszczenia powietrza,
- dwutlenek węgla- jego następstwa Uczeń potrafi powiedzieć na czym polega zanieczyszczenie powietrza i podać jego skutki. Praca indywidualna i grupowa. Luty-Marzec 2020

PO ZAKOŃCZENIU PROGRAMU EDUKACYJNEGO UCZEŃ:
1. Prezentuje zdobytą wiedzę w czasie zajęć języka angielskiego oraz na zajęciach geografii,
2. Aktywnie uczestniczy w zajęciach dzięki zastosowaniu innowacyjnych metod nauczania CLIL,
3. Posiada zwiększony zakres słownictwa w języku angielskim.
4. Przejawia zainteresowanie problemem jakim jest zmiana klimatu i potrafi określić przyczyny i skutki globalnego ocieplenia,
5. Przejawia zainteresowanie kulturą i życiem krajów anglojęzycznych,
6. Swobodnie reaguje w języku obcym w określonych sytuacjach bez tzw. „bariery językowej” nawet jeśli popełnia błędy,
7. Jest zmotywowany do nauki,
8. Chętnie współpracuje z innymi uczniami w klasie oraz z nauczycielem,
9. Potrafi słuchać i w sposób tolerancyjny odnosi się do odmiennych poglądów,
10. Zna zagrożenia jakie wynikają z nieumyślnego stosowania zasobami środowiska naturalnego,
11. Dalej rozwija swoje zainteresowania otaczającym go światem.

EWALUACJA
Program edukacyjny pt. „Geografia w języku angielskim” zakończony będzie ewaluacją.

CELAMI EWALUACJI SĄ:
A. Ewaluacja kształtująca:
- uzyskanie informacji o przebiegu realizacji projektu,
- poznanie ewentualnych trudności i braków wynikających z organizacji, które występują w trakcie realizacji,
- określenie nastawienia uczestników do tego programu.
B. Ewaluacja końcowa:
- uzyskanie opinii (od uczestników-uczniów, nauczycieli zaproszonych na obserwację, dyrekcji) o wartości zrealizowanego innowacyjnego programu. Opinie wyrażone zostaną za pomocą ankiet i dyskusji.

KRYTERIA:
A. Kryterium zgodności:
• zgodność efektów z założonymi celami,
• zgodność celów programu z potrzebami (adresatów programu,)
B. Kryterium efektywności:
• poprawa sprawności językowej oraz wiedzy z zakresu nauczanego przedmiotu – geografii,
• eliminowanie stresu związanym z brakiem adekwatnej wiedzy,
• nabycie wiedzy i umiejętności w radzeniu sobie z problemem komunikacji w języku obcym.

METODY ZBIERANIA INFORMACJI:
A. Metody bezpośrednie:
• obserwacja, analiza, wywiady, metoda dialogowa itp.
B. Metody pośrednie:
• ankiety


OPRACOWANIE I PREZENTACJA WYNIKÓW BADAŃ:
Wyniki zostaną zbadane poprzez ankiety skierowane do uczniów, wywiad z nauczycielami, którzy wzięli udział w obserwacjach zajęć, obserwacje uczniów podczas lekcji podczas których wdrażany będzie program. W trakcie trwania ewaluacji, będzie dokonywana ocena programu. Głównym zadaniem ewaluacji będzie uzyskanie odpowiedzi na pytanie, czy założenia i cele programu zostały osiągnięte, czy wychodzą naprzeciw problemom uczniów, czy taka korelacja językowo-przedmiotowa jest dla nich atrakcyjna i sprzyja procesom uczenia się. Kolejnym ważnym zadaniem ewaluacji będzie sprawdzenie, czy innowacja wdrażana w czasie zajęć języka angielskiego zwiększa aktywność językowo-przedmiotową wśród uczniów, motywuje ich do dalszego działania i usprawnia ich sprawności językowe.


O WYNIKACH PROGRAMU EDUKACYJNEGO ZOSTANĄ POINFORMOWANI:
1. Dyrektor placówki,
2. Nauczyciele,
3. Rodzice,
4. Uczniowie,



LITERATURA
P.Charzyński, K.Donert, Z.Podgórski; Geography bilingual teaching- practical issues; Toruń 2009;
K.Donart, P.Charzyński, Z.Pogórski; Exploring human Geography – bilingual approach; Toruń 2011;
w.Kosakowski, W.Kowalik, E.Zastrożna; Geography, Natural system Of The Earth, podręcznik 1; SOP Oświatowiec Toruń 2006;
M.Adamczyk, G.Wnuk, Z.Wojtkowicz; Geografia, Ziemia i Ludzie; SOP Oświatowiec Toruń 2009;
B.Grabowska, T.Krynicka-Tarnacka, A.Przystarz; Earth & People; SOP Oświatowiec Toruń 2013;
A.Zaparucha, Geography 1; (Ksiązka nauczyciela); OSP Oświatowiec Toruń 2014;
Crawford, J. Best Evidence: Research Foundations of the Bilingual Education Act (Naukowe podstawy Ustawy o kształceniu dwujęzycznym) Waszyngton, DC, National Clearinghouse for Bilingual Education, 1997;
Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Edukacji i Kultury; Marsh, D., CLIL – Content and Language Integrated Learning / The European Dimension. Actions, Trends and Foresight Potential (Zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe – Wymiar europejski: działania, trendy i perspektywy, 2002.

Sławoborze, dnia …………………….. sporządziła Agnieszka Emerle

Załączniki:
1. Karta obserwacji zajęć;
2. Ankieta ewaluacyjna początkowa dla ucznia;
3. Ankieta ewaluacyjna końcowa dla ucznia;
4. Ankieta dla rodziców;
5. Ankieta do samorządu uczniowskiego
Załącznik 1
KARTA OBSERWACJI
ZAJĘCIA WG PROGRAMU „ GEOGRAFIA W JĘZYKU ANGIELSKIM”
IMIĘ I NAZWISKO ………………………………………………………………………..
rok szkolny 2018/2019, 2019/2020
Wiedza i umiejętności ucznia Bardzo dobrze Dobrze Zbyt mało
1. Znaczenie geografii w życiu człowieka
Zna podstawowe zagadnienia w języku polskim.
Zna podstawowe zagadnienia w języku angielskim.
Stosuje poznane słownictwo i umiejętności.
2. Planeta Ziemia
Zna podstawowe zagadnienia w języku polskim.
Zna podstawowe zagadnienia w języku angielskim.
Stosuje poznane słownictwo i umiejętności.
3. Mapa jako źródło informacji geograficznej
Zna podstawowe zagadnienia w języku polskim.
Zna podstawowe zagadnienia w języku angielskim.
Stosuje poznane słownictwo i umiejętności.
4.Ruchy ziemi i ich następstwa
Zna podstawowe zagadnienia w języku polskim.
Zna podstawowe zagadnienia w języku angielskim.
Stosuje poznane słownictwo i umiejętności.
5.Zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Ziemi
Zna podstawowe zagadnienia w języku polskim.
Zna podstawowe zagadnienia w języku angielskim.
Stosuje poznane słownictwo i umiejętności.
6.Zróżnicowanie kulturowe Europy
Zna podstawowe zagadnienia w języku polskim.
Zna podstawowe zagadnienia w języku angielskim.
Stosuje poznane słownictwo i umiejętności.
7.Krajobraz Europy
Zna podstawowe słownictwo w języku polskim.
Zna podstawowe słownictwo w języku angielskim.
Stosuje poznane słownictwo i umiejętności.
Ćwiczenia:
Potrafi podać nazwy państw wskazując je na mapie.
Potrafi w języku angielskim opisać pogodę.
Potrafi podać przyczyny i skutki globalnego ocieplenia.
Potrafi przedstawić Układ Słoneczny i opisać krótko planety w języku angielskim.
Potrafi opisać ruch obiegowy Ziemi w języku angielskim.
Potrafi opisać ruch obrotowy Ziemi w języku angielskim.
Potrafi wymienić zanieczyszczenia i podać ich wpływ na życie na planecie w języku angielskim
Potrafi scharakteryzować klimat morski i klimat lądowy po angielsku.
Potrafi opisać zjawiska wulkaniczne po angielsku.
Potrafi opisać trzęsieni ziemi po angielsku.
Potrafi podać zróżnicowanie kulturowe Europy po angielsku.
Potrafi podać przyczyny i skutki zmiany klimatu.
.

…………………………………….
Sławoborze, dnia…………….. Podpis nauczyciela


Załącznik 2

ANKIETA EWALUACYJNA POCZĄTKOWA DLA UCZNIA
Zajęcia według programu „Geografia w języku angielskim”.
1. Proszę ocenić swoje umiejętności i wiedzę. Wstaw znak „X” przy właściwej odpowiedzi.

TAK NIE WIEM NIE
1. Czy potrafisz podać znaczenie geografii w życiu człowieka?
2. Czy potrafisz opisać kształt i rozmiary ziemi w języku angielskim ?
3. Czy potrafisz podać przyczyny i skutki globalnego ocieplenia?
4. Czy potrafisz podać przyczyny zanieczyszczenia środowiska?
5. Czy znasz nazwy państw w języku angielskim?
6. Czy potrafisz w języku angielskim opisać pogodę ?
7. Czy potrafisz przedstawić Układ Słoneczny i opisać krótko planety w języku angielskim ?
8. Czy potrafisz opisać ruch obiegowy Ziemi w języku angielskim ?
9. Czy potrafisz opisać ruch obrotowy Ziemi w języku angielskim ?
10. Czy potrafisz wymienić zanieczyszczenia i podać ich wpływ na życie na planecie w języku angielskim
11. Czy potrafisz scharakteryzować klimat morski i klimat lądowy po angielsku ?
12. Czy potrafisz opisać zjawiska wulkaniczne po angielsku?
13. Czy potrafisz opisać trzęsieni ziemi po angielsku ?
14. Czy potrafisz podać zróżnicowanie kulturowe Europy po angielsku ?
15. Czy potrafisz podać przyczyny i skutki zmiany klimatu?

16. Czy będziesz poszerzał swoją wiedzę w zakresie języka angielskiego?

2. Jakie umiejętności chciałbyś/chciałabyś zdobyć lub doskonalić podczas uczestnictwa w projekcie? (zakreśl właściwy punkt).
- podwyższenie samooceny
- poprawa komunikacji w języku angielskim
- doskonalenie wiedzy w zakresie geografii
- nauczyć się umiejętnie słuchać i rozumieć odmienny punkt widzenia
- nauczyć się współdziałać w grupie
inne ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3.Czy możliwość uczestnictwa w projekcie „Geografia po angielsku” jest dla ciebie możliwością do podniesienia kompetencji językowych w zakresie języka angielskiego?
Tak
Nie
Nie ma większego znaczenia
Dziękuję 
Załącznik 3

ANKIETA EWALUACYJNA KOŃCOWA DLA UCZNIA
Zajęcia według programu „Geografia w języku angielskim”.
1. Spróbuj ocenić zajęcia i siebie podczas zajęć. Proszę, wstaw znak „X” przy właściwej odpowiedzi.

TAK NIE WIEM NIE
1. Czy potrafisz podać znaczenie geografii w życiu człowieka?
2. Czy potrafisz opisać kształt i rozmiary ziemi w języku angielskim ?
3. Czy potrafisz na mapie odszukać współrzędne geograficzne?
4. Czy znasz nazwy państw i ich stolice w języku angielskim?
5. Czy potrafisz wskazać długość i szerokość geograficzną na mapie ?
6. Czy potrafisz w języku angielskim opisać pogodę ?
7. Czy potrafisz przedstawić Układ Słoneczny i opisać krótko planety w języku angielskim ?
8. Czy potrafisz opisać ruch obiegowy Ziemi w języku angielskim ?
9. Czy potrafisz opisać ruch obrotowy Ziemi w języku angielskim ?
10. Czy potrafisz wymienić zanieczyszczenia i podać ich wpływ na życie na planecie w języku angielskim ?
11. Czy potrafisz scharakteryzować klimat morski i klimat lądowy po angielsku ?
12. Czy potrafisz opisać zjawiska wulkaniczne po angielsku?
13. Czy potrafisz opisać trzęsieni ziemi po angielsku?
14. Czy potrafisz podać zróżnicowanie kulturowe Europy po angielsku ?
15. Czy potrafisz podać przyczyny i skutki zmiany klimatu?

16. Czy będziesz poszerzał swoją wiedzę w zakresie języka angielskiego?




2. Czy podobały Ci się zajęcia z geografii po angielsku? TAK/ NIE
3. Czy chętnie brałeś(aś) udział w zajęciach? TAK/ NIE
4. Czy tematyka zajęć była interesująca? TAK/ NIE
5. Czy poszerzyłeś słownictwo w zakresie języka angielskiego? TAK/ NIE
6. Czy doskonaliłeś swoje umiejętności poprzez aktywny udział w zajęciach? TAK/ NIE
7. Czy uważasz że wiedza i umiejętności jakie zdobyłeś przydadzą się tobie w przyszłości?
TAK/ NIE


Dziękuję 

Załącznik 4



ANKIETA DLA RODZICÓW

Zajęcia wg programu „Geografia w języku angielskim”

Drodzy Rodzice!

Pragnę poznać, jakie są Państwa odczucia w związku z przeprowadzonym programem edukacyjnym „ Geografia w języku angielskim” wśród waszych dzieci w drugim półroczu klasy 7 (2018/2019) i pierwszym półroczu klasy 8 (2019/2020).

Proszę zaznaczyć symbolem „X” w odpowiednim miejscu, w jakim stopniu zgadza się Pan(i) z poniższymi stwierdzeniami.

Zdecydowa-nie tak Raczej tak Nie wiem Raczej nie Zdecydowa- nie nie
1. Treści programu „geografia po angielsku” były ciekawe.
2. Moje dziecko chętnie brało udział w tych zajęciach.
3. Moje dziecko opowiadało o zajęciach chętnie.
4. Jestem zwolennikiem poruszania z dziećmi takich tematów, jak:

A
Język angielski jest ważnym środkiem komunikacji.


B
Znajomość świata i kultur innych państw pozwala bezpiecznie poruszać się po świecie.

C Procesy zachodzące na planecie Ziemia.



D Kataklizmy takie jak trzęsienie ziemi, powódź, huragany itp. Środki bezpieczeństwa jakie należy wówczas zachować.


E Rodzaje zanieczyszczeń środowiska i sposoby zapobiegania ich.

F Co to jest zrównoważony rozwój.
G Zróżnicowany klimat na świecie.
5. Jestem zadowolony(a), że dziecko uczestniczyło w zajęciach geografii po angielsku.
6. Moje dziecko posiada wiedzę i umiejętności dotyczące funkcjonowania w świecie wzmożonej globalizacji.


Dziękuję 

Załącznik 5

ANKIETA DLA SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO

Zajęcia wg programu innowacyjnego „Geografia w języku angielskim”

Ankieta skierowana do Samorządu Szkolnego Uczniów przy Szkoły Podstawowej w Sławoborzu!
Pragnę poznać, jakie są Wasze odczucia w związku z wprowadzeniem projektu innowacyjnego „ Geografia w języku angielskim” wśród młodzieży w klasach 7 w drugim półroczu roku szkolnego 2018/2019 i w pierwszym półroczu roku szkolnego 2019/2020.

Proszę zaznaczyć symbolem „X” w odpowiednim miejscu, w jakim stopniu zgadzasz się z poniższymi stwierdzeniami.
Zdecydowanie tak Raczej tak Nie wiem Raczej nie Zdecydowa- nie nie
1. Jest to interesująca oferta dla młodzieży.
2. Projekt pozwoli na rozwinięcie komunikacji w języku angielskim wśród uczestników projektu.
3. Projekt zwiększy możliwości uczniów w kwestii wyboru szkoły średniej, np. liceum dwujęzyczne.
4. Projekt pozwoli młodzieży zrozumieć, że:

A - język angielski jest ważnym środkiem komunikacji na świecie;


B - znajomość świata i kultur innych państw pozwala bezpiecznie poruszać się po świecie;

C - procesy zachodzące na naszej planecie są wynikiem działalności człowieka.


D - kataklizmy takie jak trzęsienie ziemi, powódź, huragany itp. są niebezpieczne i należy wiedzieć jakie środki bezpieczeństwa należy zachować.


E - zanieczyszczenia środowiska są efektem działalności człowieka.

F - należy działać zgodnie z teorią „zrównoważony rozwój”.
G - zróżnicowany klimat na świecie wpływa na obszary działalności człowieka.
5. Uczniowie będą świadomymi obywatelami i w sposób świadomy będą podchodzić do zagadnień ochrony naszej planety.
6. Uczniowie będą posiadać wiedzę i umiejętności dotyczące funkcjonowania w świecie wzmożonej globalizacji.



Dziękuję


Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.