AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Mateusz Sobkowski, 2020-06-08
Konin

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

WOKÓŁ TOLERANCJI.

- n +

Cel ogólny: Kształtowanie u uczniów postaw akceptacji i tolerancji oraz poszanowania praw innych.

Cele operacyjne:

Uczeń:

uczestniczy w rozmowie na zadany temat,
gromadzi wiadomości, dokonuje selekcji informacji,
korzysta z informacji zawartych w różnych źródłach,
rozwija umiejętność krytycznej oceny pozyskanych informacji,
rozumie pojęcie tolerancji, akceptacji, dyskryminacji, rasizmu, ksenofobii,
uświadamia sobie znaczenie tolerancji i konsekwencje jej braku,
jest wrażliwy na odmienność innych postaw, kultur i religii,
potrafi dostrzec zachowania nietolerancyjne/ dyskryminujące,
wie czym się różni tolerancja od akceptacji,
efektywnie współpracuje w grupie.

Metody pracy:

metody problemowe w tym aktywizujące - dyskusja, „burza mózgów”,
metody eksponujące – filmiki edukacyjne,
metody podające – wyjaśnienie.

Materiały pomocnicze:

filmiki edukacyjne – tabelki do analizy,
kartki z poleceniami dla grup,
piosenka Stanisława Sojki „Tolerancja”,
quiz Czy jesteś tolerancyjny?
kartki, flamastry.

PRZEBIEG LEKCJI

Wprowadzenie

Powitanie uczniów i czynności organizacyjne.
Wysłuchanie piosenki Stanisława Soyki ‘Tolerancja” - zapoznanie uczniów z celem zajęć.
Wyjaśnienie pojęć tolerancja, dyskryminacja, rasizm, ksenofobia.

Rozwinięcie

Praca w grupach z filmikami edukacyjnymi – rozdanie kartek z tabelkami. Wspólna dyskusja nad sytuacjami przedstawionymi we filmach.
„Burza mózgów” na temat: czym ludzie różnią się od siebie? Wszystkie pomysły zapisujemy na tablicy, szukamy jak najwięcej możliwości różnic np. wygląd zewnętrzny, poglądy, zachowanie, upodobania, sposób bycia, zachowanie, gust, religia, strój itp.
Dyskusja: Czy to dobrze czy źle, że się różnimy?
Podsumowanie dyskusji - stwierdzenie, że każdy jest jedyny, wyjątkowy i niepowtarzalny. Dlatego też ma prawo z tego faktu czerpać radość, dumę, poczucie własnej wartości. Taka postawa nazywa się TOLERANCJĄ.
Wyszukiwanie przykładów tragicznych skutków braku tolerancji – ‘burza mózgów’. (np. wojny religijne, prześladowania ludzi o innych poglądach politycznych, innej kulturze, odrzucenie ludzi chorych i niepełnosprawnych.)
Czy w codziennym życiu spotykamy się z nietolerancją? Uczniowie najpierw podają różne przejawy nietolerancji, a następnie grupy przedstawiają scenki nawiązujące do sytuacji w rodzinie, szkole, na podwórku, w grupie rówieśniczej - zabawa – Tolerancja czy jej brak. Uczniowie dobierają się w pary. Każda para losuje z tekturowego pudełka karteczkę z scenką do odegrania. Pary kolejno odgrywają scenki. Po każdej zakończonej scenie, klasa stwierdza, czy odegrana była postawa tolerancyjna, czy też nie.




Podsumowanie:

Przeprowadzenie quizu: Czy jesteś tolerancyjny?
Uczniowie kolejno kończą zdanie wypowiedziane przez nauczyciela: Toleruję…, ale nie akceptuję…
Podziękowanie uczniom za udział w zajęciach i zachęcenie ich do bycia tolerancyjnymi na co dzień.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.