Katalog

Urszula Szewczuk, 2020-06-08
Gdynia

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Scenariusz zajęcia dla dzieci 5-letnich

- n +

Scenariusz zajęcia dla dzieci 5-letnich


Temat: „Kolorowe figury” - tworzenie zbioru figur na podstawie jednej lub kilku cech.

CELE OGÓLNE:
• utrwalanie wyglądu figur geometrycznych,
• rozwijanie umiejętności tworzenia opisu przedmiotu,
• rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
• kształcenie umiejętności tworzenia zbioru,
• rozwijanie wyobraźni i pomysłowości,
• kształcenie umiejętności współpracy w zespole.

CELE OPERACYJNE: (Dziecko...)
• rozróżnia wielkości,
• reaguje na określony sygnał,
• tworzy zbiory na podstawie jednej lub kilku cech,
• układa i rozwiązuje zagadki,
• zna kształt i nazwę figur geometrycznych,
• stosuje się do poleceń nauczycielki,
• współdziała w zespole,
• układa kompozycję z figur,
• porządkuje miejsce pracy.

OBSZARY PODSTAWY PROGRAMOWEJ:
I/5,8; III/7,8; IV/7,8,12,14,15
METODY:
• Czynne – zadań stawianych do wykonania.
• Słowne – zagadka, pokaz,
• Percepcyjne – obserwacji, pokazu.
FORMY:
• Indywidualna
• Zespołowa
• Zbiorowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Obrazki urządzeń elektrycznych, papierowe figury geometryczne dla każdego dziecka, sznurki, klocki w kształcie figur geometrycznych, tamburyno, kartki, klej.

PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1. Powitanie dzieci.
2. Zagadki o urządzeniach elektrycznych.
Dzieci otrzymują obrazki urządzeń i opisują, jak wygląda dane urządzenie oraz do czego służy, nie podając jego nazwy. Pozostałe dzieci odgadują jego nazwę.

3. Zabawa dydaktyczno-ruchowa „Dokąd prowadzą drogi?” - dzieci układają „drogi” ze sznurków prowadzących do obrazków. Każde dziecko porusza się po jednym ze sznurków.
4. Zabawa dydaktyczna „Kolorowe figury” - nauczyciel prezentuje figury i wydaje polecenia:
• Dzieci, które mają figury w tym kształcie (trójkąt), wykonują przysiad.
• Dzieci, które mają figury w tym kształcie (prostokąt), kładą się na podłodze.
• Dzieci, które mają figury w tym kształcie (koło), obejmują ulubionego kolegę lub ulubioną koleżankę.
• Dzieci, które mają figury w tym kształcie (kwadrat), pogłaszczą po głowie stojącego najbliżej nich kolegę (lub stojącą koleżankę).
5. Zabawa ruchowa „Jaka to figura?”
Każde dziecko bierze sobie klocek w kształcie figury geometrycznej i biega z nim po sali. Na sygnał – dźwięku tamburynu, dzieci zatrzymują się, patrzą, jaką figurę pokazuje nauczyciel i słuchają polecenia. Odwracają go, nazywają przedstawione na nim urządzenie, określają (samodzielnie lub z pomocą nauczyciela), do czego ono służy.
6. „Do czego pasuje ta figura?” - tworzenie zbioru figur na podstawie jednej cechy – koloru. Dzieci otrzymują papierowe figury geometryczne, które różnią się kształtem, wielkością i kolorem. Dzieci określają różnice pomiędzy figurami. Potem otaczają pętlą- sznurkiem figury w kolorze czerwonym, drugą pętlą – figury w kolorze zielonym, a trzecią – w kolorze niebieskim.
Dzieci zdolne segregują figury według 2 lub 3 cech.
7. „Ile mamy figur?” - porównywanie liczebności zbiorów. Dzieci określają, których figur jest najwięcej, których – najmniej, o ile więcej, o ile mniej.
8. „Mój obrazek” - układanie z figur dowolnych kompozycji i naklejanie na kartkę.
9. Ewaluacja zajęcia. Co Wam się podobało na zajęciu, a co nie?

Opracowała: Urszula Szewczuk
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.