Katalog Urszula Szewczuk, 2020-06-08 Gdynia Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Scenariusz zajęcia dla dzieci 5-letnichScenariusz zajęcia dla dzieci 5-letnich Temat: „Kolorowe figury” - tworzenie zbioru figur na podstawie jednej lub kilku cech. CELE OGÓLNE: • utrwalanie wyglądu figur geometrycznych, • rozwijanie umiejętności tworzenia opisu przedmiotu, • rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej, • kształcenie umiejętności tworzenia zbioru, • rozwijanie wyobraźni i pomysłowości, • kształcenie umiejętności współpracy w zespole. CELE OPERACYJNE: (Dziecko...) • rozróżnia wielkości, • reaguje na określony sygnał, • tworzy zbiory na podstawie jednej lub kilku cech, • układa i rozwiązuje zagadki, • zna kształt i nazwę figur geometrycznych, • stosuje się do poleceń nauczycielki, • współdziała w zespole, • układa kompozycję z figur, • porządkuje miejsce pracy. OBSZARY PODSTAWY PROGRAMOWEJ: I/5,8; III/7,8; IV/7,8,12,14,15 METODY: • Czynne – zadań stawianych do wykonania. • Słowne – zagadka, pokaz, • Percepcyjne – obserwacji, pokazu. FORMY: • Indywidualna • Zespołowa • Zbiorowa ŚRODKI DYDAKTYCZNE: Obrazki urządzeń elektrycznych, papierowe figury geometryczne dla każdego dziecka, sznurki, klocki w kształcie figur geometrycznych, tamburyno, kartki, klej. PRZEBIEG ZAJĘCIA: 1. Powitanie dzieci. 2. Zagadki o urządzeniach elektrycznych. Dzieci otrzymują obrazki urządzeń i opisują, jak wygląda dane urządzenie oraz do czego służy, nie podając jego nazwy. Pozostałe dzieci odgadują jego nazwę. 3. Zabawa dydaktyczno-ruchowa „Dokąd prowadzą drogi?” - dzieci układają „drogi” ze sznurków prowadzących do obrazków. Każde dziecko porusza się po jednym ze sznurków. 4. Zabawa dydaktyczna „Kolorowe figury” - nauczyciel prezentuje figury i wydaje polecenia: • Dzieci, które mają figury w tym kształcie (trójkąt), wykonują przysiad. • Dzieci, które mają figury w tym kształcie (prostokąt), kładą się na podłodze. • Dzieci, które mają figury w tym kształcie (koło), obejmują ulubionego kolegę lub ulubioną koleżankę. • Dzieci, które mają figury w tym kształcie (kwadrat), pogłaszczą po głowie stojącego najbliżej nich kolegę (lub stojącą koleżankę). 5. Zabawa ruchowa „Jaka to figura?” Każde dziecko bierze sobie klocek w kształcie figury geometrycznej i biega z nim po sali. Na sygnał – dźwięku tamburynu, dzieci zatrzymują się, patrzą, jaką figurę pokazuje nauczyciel i słuchają polecenia. Odwracają go, nazywają przedstawione na nim urządzenie, określają (samodzielnie lub z pomocą nauczyciela), do czego ono służy. 6. „Do czego pasuje ta figura?” - tworzenie zbioru figur na podstawie jednej cechy – koloru. Dzieci otrzymują papierowe figury geometryczne, które różnią się kształtem, wielkością i kolorem. Dzieci określają różnice pomiędzy figurami. Potem otaczają pętlą- sznurkiem figury w kolorze czerwonym, drugą pętlą – figury w kolorze zielonym, a trzecią – w kolorze niebieskim. Dzieci zdolne segregują figury według 2 lub 3 cech. 7. „Ile mamy figur?” - porównywanie liczebności zbiorów. Dzieci określają, których figur jest najwięcej, których – najmniej, o ile więcej, o ile mniej. 8. „Mój obrazek” - układanie z figur dowolnych kompozycji i naklejanie na kartkę. 9. Ewaluacja zajęcia. Co Wam się podobało na zajęciu, a co nie? Opracowała: Urszula Szewczuk Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |