Katalog Joanna Majdecka, 2020-06-08 Ślesin Biologia, Artykuły Innowacja pedagogiczna „Ziemia nam – my Ziemi”Innowacja pedagogiczna „Ziemia nam – my Ziemi” Rodzaj innowacji: metodyczno – organizacyjna Czas trwania innowacji: od 1 listopada 2019 do 10 czerwca 2020 Wstęp Pomysł stworzenia innowacji powstał w celu stymulowania u dzieci i ich rodziców dbałości o środowisko. Założenia programowe każdego przedmiotu przyrodniczego zawierają istotne dla ochrony środowiska treści. Rzetelne podejście do problematyki ochrony środowiska wymaga od ludzi czerpania z zasobów nie tylko wiedzy z przedmiotów przyrodniczych, ale edukację ekologiczną powinno się prowadzić przez całe życie. Nauczanie jest więc tylko jej wycinkiem, intensywnością przeżywania i wchłaniania zjawisk. W wieku nastu lat widzi się również niezwykle ostro wszelkie nieprawidłowości, zakłamania, rzeczy do poprawy. Ten niezwykły kapitał pozwala wpajać pozytywne wzorce zachowań i kształtować osobowość młodego człowieka. W realizacji edukacji ekologicznej ważne jest nie tylko przekazywanie uczniom odpowiedniej wiedzy czy umiejętności z ochrony środowiska, ale przede wszystkim wykreowanie postaw proekologicznych. Założenia innowacji pedagogicznej Zakres innowacji Uczniowie klas V-VIII Szkoły Podstawowej. Przedmioty nauczania objęte innowacją – chemia, biologia, fizyka, matematyka. Bloki tematyczne: 1.Woda. 2.Energia. 3.Środowisko w którym mieszkam. 4.Odpady. 5.Zakupy i żywność ekologiczna. Cele innowacji Cel główny - uświadomienie uczniom ich wpływu na środowisko, zwiększenie aktywności uczniów przez działanie w grupie Cele szczegółowe Uczeń: •dostrzega zagrożenia wynikające z nieracjonalnego gospodarowania wodą i energią, •podejmuje działania mające na celu racjonalne gospodarowanie wodą i energią, •zna zalety recyklingu surowców wtórnych i potrafi ocenić ich przydatność w warunkach naszego regionu. Szczególnie ważne jest wyrobienie wrażliwości na sygnały świadczące o pogorszeniu jakości środowiska, potrzeby czynnego udziału w prawidłowym kształtowaniu środowiska oraz poczuciu odpowiedzialności za stan środowiska zwłaszcza lokalnego. Właśnie taką postawę powinien mieć człowiek XXI wieku, a nowoczesna szkoła musi przygotować uczniów do życia i funkcjonowania w XXI wieku. Na współczesnej szkole spoczywa obowiązek tworzenia takiej sytuacji dydaktyczno – wychowawczej, aby uczeń osiągnął sukces. Sprzyjać temu będą wprowadzone niekonwencjonalne formy i metody pracy. W odróżnieniu od metod podających, metody aktywizujące, IBSE, poszukujące będą rozwijać u uczniów kreatywne myślenie, kompetencje kluczowe -porozumiewania się w języku ojczystym, -w językach obcych, - matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne - informatyczne, - społeczne i obywatelskie - innowacyjność i przedsiębiorczość - świadomość i ekspresja kulturalna Metodą dominującą będzie „królowa metod” czyli projekt. Przy takim sposobie pracy nauczyciel nie jest postacią pierwszoplanową. Nie dostarcza pomysłu, nie narzuca rozwiązań, nie przydziela zadań ani nie wyręcza w ich realizacji. Nauczyciel tylko monitoruje działanie, udziela konsultacji, wspiera i podtrzymuje motywacje uczniów. W innowacji zastosujemy tez nowoczesny trend zwany odwróconym nauczaniem. Jego podstawą jest założenie, że dzięki nowoczesnym technologiom uczeń może z łatwością wiedzę zdobyć sam. Adresatami innowacji są uczniowie kl.V-VIII szkoły podstawowej. Na zajęciach lekcyjnych, pozalekcyjnych i samodzielnie w domu będą rozwiązywać zadania problemowe, eksperymenty, projekty, gry i zabawy dydaktyczne. Dodatkowe zajęcia, które będą prowadzone w terenie przyczynią się do obserwacji środowiska, jego „dobrego i złego wizerunku”. Planowane wycieczki, warsztaty, wyjazdy wzbogacą wiedzę i podniosą świadomość dbałości o środowisko. Działania, które podejmą uczniowie zwiększą ich kompetencje(np.: umiejętności społeczne, porozumiewania się, umiejętność pracy w grupie, podejmowania decyzji) i skorelują wiedzę z innymi przedmiotami (np. matematyka, język polski, informatyka). •Zna zalety recyklingu surowców wtórnych i potrafi oszacować korzyści z niego płynące •Dokonuje świadomego wyboru produktów żywnościowych •Określa reguły zdrowego odżywiania •Planuje, organizuje i ocenia własne działania •Efektywnie współpracuje w zespole •Rozwiązuje problemy w sposób twórczy •Poszukuje, porządkuje o wykorzystuje informacje z różnych źródeł •Rozwija zainteresowania ochroną środowiska naturalnego Formy i metody pracy •Praca indywidualna, praca w grupach •Projekt edukacyjny •Konkursy •Zajęcia w terenie •Wycieczki naukowe •Lapbook Przewidywane efekty końcowe Uczniowie biorący udział w zajęciach zdobędą nowe umiejętności podniosą zasób kompetencji kluczowych. Ponadto uświadomią sobie, że „ochrona przyrody – ochroną człowieka” i że „… kryzys ekologiczny jest problemem moralnym…” (Jan Paweł II). Dla uczniów •Poszerzanie uzdolnień •Zrozumie przyczyny i skutki degradacji środowiska •Wprowadzi zmiany w swoich zachowaniach, aby chronić środowisko lokalne •Wyrobi w sobie poczucie więzi ze środowiskiem •Większa samodzielność, odpowiedzialność za pracę własną i grupową Dla nauczycieli •Wzbogacenie własnego warsztatu pracy •Satysfakcja i zadowolenie z pracy uczniów i ich sukcesów Dla rodziców •Duma z rozwoju własnego dziecka Dla szkoły •Podniesienie jakości pracy szkoły •Realizacja nowatorskich i innowacyjnych działań szkoły •Promocja szkoły Harmonogram działań Lp.Zaplanowane działania Termin / częstotliwość realizacji 1.Rozwiązywanie „zielonych zadań”. Liga zadaniowa I raz w półroczu 2. Warsztaty naukowe we współpracy z Centrum Chemii Małej Skali w Toruniu Marzec / kwiecień 3. Dzień Ziemi w Lapbooku - projekt Luty/kwiecień 4. Zajęcia terenowe maj 5.Wyjazd do oczyszczalni ścieków/ zakładu utylizacji odpadów w Koninie II półrocze 6.Konkursy tematyczne (plakaty, literacki, muzyczny) I/ II półrocze Sposoby ewaluacji innowacji •Wystawy, prezentacje sprawozdania z wycieczek, wpisy na stronę internetową szkoły •Ankieta, wywiad wśród uczniów objętych innowacją dotyczącą przydatności zdobytej wiedzy i umiejętności Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |