Katalog

Justyna Borecka , 2020-07-08
Wałbrzych

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz zajęć świetlicowych

- n +

Scenariusz zajęć świetlicowych

Temat: Dobre obyczaje, czyli w lekkim tonie o bon tonie.
Miejsce realizacji: świetlica szkolna
Ilość uczestników: 15-20
Czas trwania : 60 minut

Cele:
• Uświadomienie dzieciom jak ważne jest posiadanie dobrych manier.
• Rozwijanie umiejętności zachowania się w różnych sytuacjach.
• Ćwiczenie umiejętności dbania o dobre relacje z innymi.

Cele szczegółowe:
Uczeń:
• Rozumie pojęcie savoir – vivre.
• Wie, co składa się na dobre zachowanie.
• Potrafi określić niezbędne zasady zachowania się w szkole.
• Jest świadomy znaczenia przyjętych norm postepowania.

Metody: aktywizująca, głośnego czytania, pokazowa, rozmowa kierowana.
Formy realizacji: grupowa, indywidualna
Środki: książka G. Kasdepke „Bon czy ton. Savoir – vivre dla dzieci”, rozsypanka obrazkowa, sznurek, piłeczka, bibuła, kredki, pisaki, blok techniczny.

Przebieg zajęć:
1.Przywitanie dzieci zabawą.
Dzieci siedzą w kręgu, podają sobie po kolei piłeczkę, osoba trzymająca piłeczkę mówi „Witam wszystkich”, następnie opowiada, co ją dzisiaj spotkało miłego.

2. Zabawa „Pozdrowienia międzynarodowe”.

Zabawa jest częścią wprowadzającą do tematu.
Dzieci dobierają się w pary.
Nauczyciel mówi:
Zawsze przy spotkaniu ludzie się witają, ale w różnych krajach może to wyglądać inaczej . Waszym zadaniem jest zaprezentowanie różnych form pozdrowień.

Pozdrowienia w innych krajach:
Indie; ukłony w swoja stronę ze złożonymi dłońmi
Arabia: mówimy „salam” i przeciągamy prawą dłonią od czoła do pępka
Eskimosi; pocieranie się nosami
Etiopia: lekko dotykamy się wyciągniętej dłoni
Hiszpania: całujemy się w policzek z prawej i lewej strony
Chiny: skłony z dłońmi leżącymi jedna na drugiej
Anglia: podchodzimy do siebie, nie dotykamy się, zadajemy nawzajem pytanie „Jak się miewasz?”

3. Wprowadzenie do tematu zajęć: rozmowa kierowana, staramy się dzieci zaktywizować zadając pytania.
• Co to są dobre maniery (dobre wychowanie, umiejętność właściwego zachowania się, grzeczność, savoir – vivre, taktowne zachowanie)?
• Dlaczego warto stosować dobre maniery ( zyskujemy przyjaciół, inni sa dla nas mili, życzliwi, pomocni, maja o nas dobre zdanie)
• Jak powinniśmy zachowywać się w szkole?
• Dobre maniery przy stole.

4. Czytanie tekstów z książki G. Kasdepke „Bon czy ton. Savoir – vivre dla dzieci.
Wybrane teksty poruszają takie tematy jak: zasady witania i żegnania się, dziękowania, używania słów „proszę”, „przepraszam”, zachęcają do częstowania innych, przepuszczania wchodzących itp.
Omawianie na przykładzie poszczególnych tekstów różnych zachowań w życiu codziennym.

5. Rozsypanka obrazkowa.
Zadaniem dzieci jest dopasowanie do siebie elementów obrazek – podpis.
Obrazki przedstawiają różne zachowania.

6. Zabawa „Kładka”
Rozciągamy na podłodze sznurek, który jest kładką nad strumykiem. Dzieci ćwiczą parami mijanie się na niej (formy grzecznościowe - powitanie, ustępowanie pierwszeństwa, przeprowadzają się wzajemnie). Na koniec dzieci dzielą się wrażeniami na temat spotkania na kładce z drugą osobą. Do zadania możemy wykorzystać powitania, którymi rozpoczęliśmy zajęcia.
Omówienie zabawy – zwrócenie uwagi jak ważną rolę w naszych kontaktach z ludźmi odgrywa grzeczność.

7. Zajęcia plastyczne – „Order grzeczności”
Każde dziecko wykonuje order, który później przekazuje koledze/ koleżance z ławki.

7. Zakończenie zajęć: Dzieci siedzą w kręgu, podają sobie po kolei piłeczkę i mówią coś miłego osobie obok.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.