AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Mateusz ŁĘKAWSKI, 2020-07-08
Komorno

Historia, Konspekty

Konspektlekcji lekcji historii

- n +

Imię i Nazwisko: Mateusz Łękawski
KONSPEKT LEKCJI
Klasa :I EOp
1. Temat lekcji Czasy Ottonów
2. Podręcznik: ,,Poznać przeszłość”
3. Odniesienia do podstawy programowej:VI 2,3
4. Cel ogólny Znaczenie traktatu z Verdun dla przyszłego podziału Europy Zachodniej.
5. Cele szczegółowe.
• Poznawcze: Poznaje kształtowanie się Francji i Niemiec, powstanie Królestwa Anglii, próby stworzenia europejskiej monarchii uniwersalnej przez Ottona III, najazdy Węgrów, pierwsze państwa słowiańskie
• Kształcące: analizuje skutki podziału imperium Karolingów po traktacie z Verdun, wymienia przyczyny upadku imperium Karolingów, omawia okoliczności odnowienia cesarstwa, omawia rolę postaci Ludwika Pobożnego, Lotara, Karola Łysego, Ludwika Niemieckiego, Ottona I, Ottona III, Omawia znaczenie bitwy nad rzeką Lech, wymienia najważniejsze osiągnięcia Ottona I, wyjaśnia okoliczności dojścia Ludolfingów do władzy w państwie wschodniofrankijskim, wyjaśnia okoliczności i znaczenie koronacji cesarskiej w 962r., omawia rządy Ottona III i główne kierunki polityki cesarza, wyjaśnia idee monarchii uniwersalnej, określa czas wydarzeń: 814r. - śmierć Karola Wielkiego, 843r. - traktat z Verdun, 955r. - bitwa nad rzeką Lech, 962r. - koronacja cesarska Ottona I, 1002r. - śmierć Ottona III
• Wychowawcze: Pokojowe plany

6. Metody pracy: metoda aktywizująca – skrzynia pytań, dyskusja, praca z prezentacją multimedialną, praca pod kierunkiem nauczyciela w oparciu o podręcznik, praca z mapą, elementy wykładu
7. Forma pracy: zbiorowa, indywidualna grupowa
8. Środki dydaktyczne: podręcznik „Poznać przeszłości kl.1”; prezentacja multimedialna, mapa „Europa X-XII wieku”,praca z tekstem źródłowym,


TOK LEKCJI
OGNIWA LEKCJI TREŚCI MERYTORYCZNE CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA CZYNNOŚCI UCZNIA
CZYNNOŚCI
ORGANIZACYJNO
PORZĄDKOWE
Przywitanie uczniów, sprawdzenie obecności Uczniowie przygotowują podręczniki, zeszyty, i przybory do lekcji
REKAPITULACJA
WTÓRNA
Nauczyciel zadaje pytania:
Czym były runy?
Jak nazywały się okręty wikingów przeznaczone do dalekich wypraw morskich?
Omawiają elementy mitologii nordyckiej Uczniowie odpowiadają.

OGNIWO
WYJAŚNIAJĄCE Imperium Karola Wielkiego Prowadzący poleca uczniom scharakteryzować panowanie Karola Wielkiego. W wypowiedziach uczniów podkreśla zasięg terytorialny państwa Franków i koronację Karola Wielkiego na cesarza. Prowadzący zwraca uwagę, że chociaż odbudowane cesarstwo objęło swoim zasięgiem większość ziem Europy Zachodnie, to było wewnętrznie mocno zróżnicowane. Nauczyciel informuje uczniów, że w czasie lekcji poznają dalsze losy wschodniej części państwa Karola Wielkiego i okoliczności przejęcia korony cesarskiej przez władców niemieckich. Temat brzmi: „Czasy Ottonów”. Uczniowie odpowiadają..

















Uczniowie zapisują temat do zeszytu.
TOK LEKCJI
WŁAŚCIWEJ
traktat z Verdun












panowanie Ottona I





Hammurabi i jego kodeks prawny





Koronacja cesarska Ottona I



Panowanie Ottona III













Nauczyciel wyjaśnia, że po śmierci Karola Wielkiego władzę objął Ludwik Pobożny. Jego trzej synowie rywalizowali z nim o władzę, a po śmierci Pobożnego i okresie walk postanowili podzielić państwo między siebie.


Prowadzący rozdaje uczniom kartę pracy ,,Czasy Ottonów”

Prowadzący w formie krótkiego wykładu omawia okoliczności dojścia na tronie wschodniofrankijskim do władzy Ludolfingów. Następnie opisuje wojny i podboje Ottona I oraz konsekwencje, jakie z tego wynikły dla Węgrów, Czechów, Słowian i Słowian połabskich. Nauczyciel poleca uczniom lekturę tekstu źródłowego na s. 168.

Prowadzący omawia rezultat koronacji i analizuje, z czym wiązało się przejęcie przez Ottona korony cesarskiej z rąk papieża.

Nauczyciel charakteryzuje sytuację w państwie niemieckim po śmierci Ottona I. Wskazuje na krótki czas panowania Ottona II i regencję Teofany. Następnie prowadzący przybliża uczniom charakter dworu Ottona III, zwracając uwagę na podobieństwa do Bizancjum. Nauczyciel wyjaśnia na czym polegała idea monarchii uniwersalnej.
Uczniowie słuchają.

Uczniowie analizują mapę na s. 165 podręcznika i wymieniają, które otrzymali Lotar, Karol Łysy i Ludwik Niemiecki

Wykonują zadanie 1


Uczniowie słuchają i tworzą notatkę.



Uczestnicy zajęć wyjaśniają kulisy interwencji Ottona I w Italii i jej skutki.






Uczniowie analizują ilustrację na s. 168 podręcznika i odpowiadają, z jakich krain wedle lansowanej przez władzę koncepcji miało składać się imperium Ottona III.



REKAPITULACJA
PIERWOTNA
Uczniowie powtarzają zdobyte informacje dzięki skrzynce pytań
Uczniowie dzielą się na grupy i odpowiadają na pytania. Każdy zespół losuje pytanie, za każdą poprawną odpowiedź grupa otrzymuje punkt
KONTROLA I
OCENA
Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji.

PRACA
DOMOWA
Na podstawie tekstu zawierającego fragmenty Kodeksu Hammurabiego uzupełnij tabelkę. Uczniowie zapisują zadanie domowe



Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.