AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Patrycja Szlaga, 2020-07-27
Jełowa

Zajęcia pozaszkolne, Scenariusze

Scenariusz zajęć logopedycznych dla dzieci z trudnością w czytaniu- kl.1

- n +

Scenariusz zajęć logopedycznych dla dzieci z trudnością w czytaniu- kl.1

Temat zajęć: Utrwalenie głoski „s” w nagłosie.
Klasa: 1
Cele zajęć:
-usprawnianie funkcji narządów mowy (czynności oddychania, motoryki artykulatorów i fonacji),
- ćwiczenie sprawności językowej w powtarzaniu wyrażeń, zdań z nagromadzeniem głosek „s”,
-przypomnienie zasad prawidłowej artykulacji głoski „s”,
-wdrażanie do prawidłowej artykulacji głoski „s” w nagłosie,
- rozwijanie kompetencji fonologicznych,
- rozwijanie wyobraźni językowej,
-doskonalenie syntezy i analizy głoskowej,
-wzbogacanie słownictwa,
-wdrażanie do uczestnictwa w zabawach grupowych.
Forma: zbiorowa
Metody: słowna, pokazowa, naśladownictwa, ćwiczeń praktycznych
Środki dydaktyczne: sznurek, wędka z magnesem, papierowe rybki z doczepionymi metalowymi spinaczami, tablica ze schematem przedstawiającym układ narządów mowy podczas wymawiania głoski „s”, gra memory, tekst historyjki, papierowe kuleczki, słomka dla każdego dziecka/

Przebieg zajęć:
1. Powitanie, omówienie tematu zajęć.
2. Zagadka
„Nie chodzi, a pełza, syczy wciąż, bo to jest...”. (wąż)
3. Gimnastyka narządów mowy- „Przygoda węża”
Podczas opowiadania dzieci powtarzaja po prowadzącym odpowiednie ruchy języka, warg, zębów.
Wąż spał smacznie w swojej jaskini (język leży płasko na dnie jamy ustnej). Kiedy mocniej zaświeciło słońce, zaczął się wiercić (dzieci poruszają czubkiem języka za dolnymi zębami). Obudził się, podniósł (dotykają językiem do dziąseł za górnymi zębami) i rozejrzał dookoła (oblizują górne i dolne zęby od strony wewnętrznej). Chciał wyślizgnąć się ze swojej jaskini (dzieci przeciskaja język między zbliżonymi do siebie zębami), ale okazało się, że przejście zablokował duży kamień( przy złączonych zębach rozchylają i łączą wargi). Po kilku próbach udało się ominąć przeszkodę. Wąż wyszedł na zalaną słońcem polanę (wysuwają język daleko do przodu). Zatańczył uradowany( uczestnicy rozchylają usta jak przy uśmiechu, oblizują wargi ruchem okrężnym)i zasyczał głośno (wymawiają sss...).
4. Przypomnienie zasad prawidłowej artykulacji głoski „s”
Logopeda zwraca dzieciom uwagę na to, że podczas naśladowania głosu węża wymawiają głoskę „s”, układając język za zębami, łącząc zęby i rozchylając wargi (artykulacji towarzyszy ciągły strumień zimnego powietrza wypływający z ust). Następnie pokazuje dzieciom tablicę ze schematem przedstawiającym układ narządów mowy podczas wymawiania głoski „s”.
5. Powtarzanie za logopedą logotomów i wyrazów z głoską „s”.
6. Gra „Memory logopedyczne” zawierająca wyrazy z głoską „s” w nagłosie
Ćwiczenie pamięci, rozpoznawanie i nazywanie przedmiotów na obrazkach, dobieranie obrazków w parę.
7. Praca w zeszytach. Dzieci wymyślają i zapisują nazwy przedmiotów, w których ukryła się głoska „s”. Wymyślone wyrazy głoskują, następnie nauczyciel głoskuje, dzieci podają wyraz, jaki został przegłoskowany.
8. Zabawa słuchowo- artykulacyjna „Łowienie wyrazów”
Nauczyciel układa ze sznurka kontury stawu. Wkłada do niego papierowe rybki z wrysowanymi w nie obrazkami, w których nazwie jest głoska „s” w nagłosie.Do ogonów rybek przyczepia metalowe spinacze. Proponuje dzieciom łowienie rybek za pomocą wędki zakończonej magnesem. Obok ułożone są kartoniki z wyrazami, dziecko po złowieniu rybki podaje nazwę i wyszukuje odpowiedniego napisu. Nauczyciel zwraca uwagę na prawidłowe ułożenie narządów artykulacyjnych podczas wymawiania głoski „s”.
9. Zabawa słuchowo- artykulacyjna „Sen węża”
Nauczyciel opowiada dzieciom historyjkę. Unawia się z dziećmi, że na każde słowo, w którym usłyszą głoskę „s”, będą reagowały krótkim sykiem.
Wąż spał sobie smacznie w swojej jaskini pod wiszącą skałą. Promienie słońca wpadały przez małą szczelinę i muskały jego niebieską skórę. Nagle wąż obudził się z głośnym sykiem. Śniło mu się, że goni go wielki tygrys.
10. Ćwiczenie oddechowe. Dmuchanie w papierowe kuleczki.
11. Podsumowanie zajęć, podziękowanie za wspólną zabawę i aktywny udział dzieci.

Opracowała:
mgr Patrycja Szlaga


Bibliografia:
1. „Terapia logopedyczna głosek szeregu syczącego”, R. Sprawka, wyd. Harmonia, Gdańsk 2016
2. „Logopedyczne zabawy grupowe dla dzieci od 4 do 7 lat”, R.Sprawka, J. Graban, wyd. Harmonia, Gdańsk 2015
3. „Język skacze, buzia dmucha. Ćwiczenia logopedyczne dla malucha”, A. Sadowska-Krajewska, wyd. Impuls, Kraków 2018
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.