AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Aneta Powierża-Kowalska, 2020-08-24
Aleksandrów

Chemia, Scenariusze

"Efekty reakcji chemicznych”-scenariusz pokazów chemicznych

- n +

"Efekty reakcji chemicznych”-scenariusz pokazów chemicznych


Cele:
• przyswajanie wiedzy w atrakcyjny i trwały sposób
• kształtowanie przyczynowo-skutkowego sposobu myślenia
• rozwijanie umiejętności obserwacji otaczającego nas świata
• doskonalenie umiejętności wyciągania wniosków
• zaszczepianie twórczego myślenia
• kształtowanie otwartości na nowe doświadczenia
• rozwijanie samodzielności i kreatywności
• zaciekawienie dzieci zjawiskami chemicznymi
• doskonalenie umiejętności posługiwania się sprzętem laboratoryjnym
• rozwijanie zainteresowań uczestników

Metody:
• •czynne: samodzielne wykonywanie doświadczeń przez uczniów
rozstrzyganie wątpliwości, kwestii spornych stawianych przez prowadzących
• słowne: rozumienie instrukcji prowadzącego, rozmowa kierowana objaśnienia nauczyciela, pogadanka
• oglądowe: pokaz, obserwacja

Formy pracy:
• praca w parach lub trójkach
• praca z całą grupą

metodologia: Small Scale Chemistry autorstwa dr Aleksandra Kazubskiego z Pracowni Dydaktyki Chemii UMK w Toruniu



Przebieg pokazu:

Wprowadzenie:
Mottem tegorocznych pokazów chemicznych jest ,,Ecochemestry -reaction for reduction’’
Chemia pomaga nam chronić naszą planetę, przez redukcję szkodliwych substancji, zastosowanie ekologicznych opakowań oraz szukanie ekologicznych źródeł energii.

Reakcjom chemicznym towarzyszą róże efekty, takie jak:
• dźwięk
• wysoka temperatura
• nagła zmiana koloru
• rozbłyski światła
• a nawet ogień.

Uczniowie klas siódmych przygotowali dla was kilka eksperymentów, w których zobaczycie te efekty.

1. Do pierwszego eksperymentu zapraszamy Alka i Filipa
Eksperymentem polega na otrzymaniu wody, przez połączenie wodoru i tlenu z powietrza. Do tego doświadczenia potrzebny będzie: magnez i ocet.
Do octu dodajemy magnez, aby wywołać reakcję , w której otrzymamy wodór.
Gdy go nazbieramy dwa razy więcej, to połączy się on z tlenem z powietrza i otrzymujemy wodę. Reakcji towarzyszy charakterystyczny dźwięk.

2 .Drugie doświadczenia to ,,Lokomotywa”. Zapraszamy: Klaudię, Magdę i Oliwię
Do tego doświadczenia potrzebujemy tylko dwóch substancji: stężonej wody utlenionej (tak zwanego perhydrolu) oraz nadmanganianu potasu. Obie substancje stosuje się do odkażania ran. Jest to przykład bardzo gwałtownej reakcji chemicznej!
Ta reakcja jest silnie egzotermiczna, czyli wydziela się dużo ciepła, a to powoduje gwałtowne wrzenie i odparowanie powstającej pary wodnej.

3. ,, Pasta do zębów dla słonia’’ wyprodukują nam Natalka, Oliwia i Kuba
Zdradzimy wam tajemnicę, jak szybko wyprodukować dużą ilość piany. Aby ją uzyskać rozłożymy nadtlenek wodoru, czyli perhydrol.
Do kolby wlewam perhydrol, potem płyn do naczyń, a następnie nadmanganianu potasu i otrzymujemy dużą ilość piany.

4. Następne doświadczenie to ,,Spalanie butanu’’. Zapraszamy Antka i Janka.
Gazy organiczne to łatwopalne substancje, które są dobrym źródłem energii. Dlatego stosujemy je w domach w kuchenkach gazowych.
Do krystalizatora z wodą dodajemy płyn do naczyń, a potem w bańkach zamykam gaz organiczny (propan, butan) i podpalamy. Powstaje bardzo wysoki płomień.

5. Paliwo rakietowe wyprodukują nam Ala, Lena i Zuzia.
Tu przyda się sól-azotan potasu oraz cukier, które razem mieszamy i zapalmy.

6. Rakietę w kosmos wystrzeli Ada i Wiktoria
W tym doświadczeniu magicznym płynem okazuję się etanol, czyli alkohol etylowy, który jest łatwopalny. Do rakiety wlewamy etanol i następnie rozprowadzamy go po ściankach. Zakręcamy korkiem z małą dziurka i zapalamy.

7. Węże faraona pokaże nam Ania i Monka. Potrzebny tu będzie cukier i soda oczyszczona oraz etanol. Przygotowujemy mieszaninę cukru pudru i sody. Tą mieszaninę wysypujemy na suchym piasku i oblewamy etanolem a następnie zapalamy. Po chili pojawiają się węże z popiołu,


To było nasze ostatnie doświadczenie.
Dziękujemy klasom siódmym i ósmym za przygotowanie ciekawych eksperymentów.
Brawa dla wszystkich młodych chemików.



Wnioski:
Podczas pokazów uczniowie mogli zaobserwować różne ciekawe i zaskakujące efekty, jakie towa-rzyszyły eksperymentom. Starsi uczniowie mogli pochwalić się zdobytą wiedzą z zakresu chemii, a młodsi oglądali je z dużym zainteresowaniem. Pokazy chemiczne cieszą się dużą popularnością, są efektowne i rozbudzają wszechstronne zainteresowania dzieci. Pozwalają na wykorzystanie wiedzy teoretycznej w praktyce, uczą cierpliwości i koncentracji. Pozwalają młodzieży na odkry-wanie świata przez własne doświadczenia i dają satysfakcje z samodzielnie przeprowadzonych eksperymentów.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.