AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Niemiec, 2020-08-24
Kraków

Geografia, Scenariusze

Scenariusz lekcji geografii w liceum metodą drzewa decyzyjnego dostosowany dla ucznia Zespołem Aspergera.

- n +

Anna Niemiec
Scenariusz lekcji
Temat: Działania na rzecz odbudowania równowagi ekologicznej.
Cel główny: Ochrona środowiska i kształtowanie postaw proekologicznych.
Cele szczegółowe:
Zapamiętywanie wiadomości:
Uczeń zna :
- znaczenie terminów: ekorozwój, recykling, rekultywacja
- wymienia sposoby ochrony przyrody w Polsce
- koncepcje zrównoważonego rozwoju
Rozumienie wiadomości:
Uczeń rozumie :
• znaczenie terminów: ekorozwój, recykling, rekultywacja
• znaczenie formy ochrony przyrody w Polsce
• znaczenie koncepcji zrównoważonego rozwoju
Stosowanie wiadomości:
Uczeń potrafi:
• wyjaśnić znaczenie terminów: ekorozwój, recykling, rekultywacja
• przedstawić i sposoby ochrony przyrody w Polsce
• przedstawić koncepcję zrównoważonego rozwoju
• przedstawić przykładowe filary zrównoważonego rozwoju
• przedstawić działania związane z recyklingiem
• opisać działania podejmowane na rzecz odbudowania równowagi ekologicznej
• wymienić nazwy międzynarodowych form ochrony przyrody
• analizuje etapy relacji człowiek – środowisko
• proponuje sposoby ochrony przyrody
• przewiduje globalne przyrodnicze i poza przyrodnicze skutki zakłóceń równowagi ekologicznej
• proponuje sposoby działań na rzecz zachowania równowagi w środowisku przyrodniczym
• wykazuje na przykładach poza przyrodnicze czynniki zmieniające relacje człowiek – środowisko przyrodnicze
Metody pracy:
Metoda drzewa decyzyjnego, pogadanka , elementy wykładu, burza mózgów,
Środki dydaktyczne:
Kary pracy, schemat , film edukacyjny
Umiejętności wynikające z podstawy programowej:
Uczeń wykazuje na przykładach poza przyrodnicze czynniki zmieniające relacje człowiek-środowisko przyrodnicze ( zmiany modelu konsumpcji, zmiany poglądów dotyczących ochrony środowiska).
Umiejętności kluczowe:
Porozumiewanie się w języku ojczystym –podczas lekcji uczniowie formułują i wyrażają własne argumenty w odpowiednim kontekście
Umiejętność uczenia się- analizowanie, wnioskowanie, przyswajanie wiedzy podczas lekcji
Przebieg lekcji:
1.Powitanie uczniów i przedstawienie tematu: Działania na rzecz odbudowania równowagi ekologicznej.
a) wprowadzenie do tematu i powiązanie z celami lekcji
2.Projekcja filmu edukacyjnego Malala Yousafzai ( najmłodsza laureatka pokojowej Nagrody Nobla) pt. Wprowadzenie do celów zrównoważonego rozwoju.(film jest dostosowaniem dla ucznia z Zespołem Aspergera )
3. Pogadanka na temat filmu i podsumowanie uzyskanych informacji.
4. Zapoznanie z zadaniem grupowym w formie drzewa decyzyjnego
a) Podział uczniów na grupy 4 osobowe włącznie w grupę ucznia z Zespołem Aspergera (specjalne dostosowanie do pracy dla ucznia), rozdaje Karty pracy
z narysowanym drzewem decyzyjnym.
Alternatywa
Dla ucznia z autyzmem można zaproponować symbole /ikony zrównoważonego rozwoju. Wybrana osoba najbardziej empatyczna osoba z klasy, która wyjaśni uczniowi z zaburzeniem za spektrum autyzmu znaczenie symboli , taka, którą uczeń lubi. Przy danym opisie zaproponowanym przez grupę położy dany symbol .
b) Nauczyciel udziela instrukcji i wskazówek, rysuje na tablicy drzewo decyzyjne( lub przylepia duży plakat z pustym drzewem decyzyjnym)
Zapisuje problem wymagający podjęcia decyzji na dole drzewa narysowanego na tablicy i prosi aby uczniowie zapisali go w tym samym miejscu swoich drzewek w kartach pracy: Jak zmniejszyć uciążliwość odpadów dla środowiska?
c) Informację pomocnicze dla uczniów:
Pamiętaj!
W czasie prezentacji prac pozostałych grup uważnie słuchaj ich argumentów, notuj pytania i wątpliwości. Te notatki pozwolą ci aktywnie uczestniczyć w dyskusji, ułatwią sporządzenie notatki z lekcji.
W grupie będziesz dyskutować, przedstawiać swoje argumenty. Przyjmij zasadę, że każdy ma chwilę czasu na przedstawienie swoich pomysłów.
Nauczyciel prosi uczniów, aby każdy zastanowił się odpowiedział sobie na pytania:
Co w tej metodzie sprawiło Ci największą trudność?
Co było dla Ciebie przyjemne i ciekawe?
5. Uczniowie przystępują do pracy wypełniając drzewko decyzyjne w czasie wyznaczonym przez nauczyciela.
6. Uczniowie prezentują wyniki swojej pracy czytając soje propozycje, a nauczyciel zapisuje je na wspólnym drzewie na tablicy.
7. Po skończonym drzewie na tablicy nauczyciel wpisuje cel i wartość, zadając uczniom pytanie : W jakim celu proponują takie rozwiązanie, działanie?
7. Podsumowanie i wnioski, ew. krótka notatka do zeszytu.
8. Po przeprowadzonej lekcji autorefleksja w pracy tą metodą
Udało się/ trzeba zmienić
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.