Katalog Aleksandra Piskorz, 2020-09-01 Żelków Kolonia Ogólne, Artykuły Innowacja pedagogiczna„Co nam w duszy gra...” Innowacja pedagogiczna realizowana w ... w okresie od ... „Każde dziecko nosi w sobie muzykę spontaniczną jeżeli pomożemy dziecku rozwinąć muzykę, która jest w nim, uczynimy je istotą nie tylko lepszą i szlachetniejszą, lecz również bardziej szczęśliwą.” E. Souriau I. Autor innowacji – II. Wdrażający innowację – III. Miejsce realizacji – IV. Zakres innowacji – uczniowie klasy... V. Data rozpoczęcia i przewidywany czas na realizację programu ... 1. Wstęp Jedną z podstawowych form wyzwalania emocji przez dzieci już od najmłodszych lat stanowi muzyka. Rzutuje ona na ich emocje, uspakaja, rozładowuje stres i poprawia nastrój. Wzbogaca życie, rozwija wyobraźnię oraz wrażliwość, pozytywnie wpływa na osobowość człowieka. Muzyka stymuluje rozwój mózgu oraz układu nerwowego. Uczy obowiązkowości i systematyczności, ułatwia przyswajanie nowej wiedzy, a także wzmacnia umiejętność koncentracji. Pobudza wszystkie obszary rozwoju dziecka, zarówno intelektualny, emocjonalny, społeczny, motoryczny, jak i językowy, wspomagający proces nauki czytania i pisania. Muzyka stanowi łącznik pomiędzy ciałem a umysłem, pozwalając im harmonijnie współpracować. Natomiast aktywna gra na instrumencie zwiększa poczucie własnej wartości, zaspokaja potrzebę ekspresji i kształtuje pamięć. Plan o realizacji innowacji pedagogicznej powstał w wyniku obserwacji uczniów podczas dodatkowych zajęć muzyczno – tanecznych prowadzonych w poprzednich latach. Radość jaką wnosiły zajęcia umuzykalniające była zachętą do podjęcia nowych działań, zapewniających warunki wszechstronnego rozwoju. Innowacja pedagogiczna skierowana jest do uczniów klasy … szkoły podstawowej. Celem projektu jest przede wszystkim stworzenie szerszego pola pełnego oraz świadomego odbioru muzyki, a także kształcenie, rozwijanie i umacnianie zamiłowań, dostrzeganie piękna muzyki. Udział z zajęciach pozwoli na poznanie swoich zainteresowań i zdolności muzycznych poprzez śpiew, taniec oraz żywe spotkanie z instrumentami tj. saksofon, gitara, akordeon, flet, tamburyn, syntezator czy perkusja, a także przygotowanie występów artystycznych. 2. Cel główny innowacji: Rozwijanie zainteresowań muzycznych oraz wrażliwości muzycznej. Kształtowanie koordynacji wzrokowo - słuchowo – ruchowej i postaw twórczych. 3. Cele szczegółowe innowacji: • wszechstronny rozwój uczniów • kształtowanie postaw twórczych • kształcenie słuchu muzycznego • rozwijanie aparatu głosowego • wspieranie uzdolnień uczniów • podniesienie poziomu kultury muzycznej • wzbogacanie i kształtowanie osobowości • rozwijanie zainteresowań muzycznych • rozwijanie indywidualnych zdolności muzycznych, aktywności twórczej • rozwijanie umiejętności analizowania muzyki pod kątem tempa, melodii, rytmu, dynamiki • kształtowanie wrażliwości muzycznej • wyrażanie swoich przeżyć i uczuć • wskazanie pozytywnego sposobu spędzania czasu wolnego • rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie • zdobywanie umiejętności współpracy z rówieśnikami • rozwijanie samodzielności w poszukiwaniu i zdobywaniu informacji • kształcenie sprawności poczucia rytmu, swobody ruchów oraz koordynacji ruchowej • nauka wykonywania kroków podstawowych poszczególnych tańców • wspomaganie umiejętności publicznego prezentowania uczniów • przygotowanie uczniów do występów na terenie szkoły, jak i poza nią • podnoszenie poczucia własnej wartości, pokonywania nieśmiałości 4. Zakres treści Innowację pedagogiczną rozpoczną zajęcia wprowadzające, na których zostanie uczniom przedstawiona forma oraz treści, a także omówione będą zasady BHP. Innowacja podzielona została na trzy główne obszary: • Aktywne słuchanie muzyki Cele: Kształcenie wyobraźni dźwiękowej, odczuwania i przeżywania utworów, stymulowanie układu słuchu oraz mózgu. Poznanie różnych rodzai muzyki: poważnej, rozrywkowej, ludowej. • Gra na instrumentach Cele: Wzmacnianie rozwoju obszaru intelektualnego, społecznego, emocjonalnego oraz motorycznego; koordynowanie pracy ciała i umysłu. Spotkanie z instrumentami: - saksofon - flet - perkusja - gitara - tamburyn - akordeon - pianino / syntezator • Tańce Cele: Rozwijanie sfery fizycznej, poznawczej, emocjonalnej i społecznej; doskonalenie prawidłowej postawy ciała, koordynacji ruchowej, sprawności motorycznej, świadomości własnego ciała, szybkości reakcji, wyrażania własnych uczuć i potrzeb. Przykładowe układy taneczne: - taniec irlandzki - taniec belgijski - cha-cha 5. Metody pracy i formy realizacji Metody: • Aktywizujące: aktywna gra na instrumentach, improwizacje muzyczne i taneczne, aktywne słuchanie muzyki • Oglądowe: pokaz, obserwacja • Praktycznego działania Formy: • praca grupowa i indywidualna • rozmowa, dyskusja • ruch przy muzyce 6. Oczekiwane efekty Przeprowadzenie innowacji ma na celu zaszczepienie u uczniów chęci kształcenia oraz rozwijania własnych zdolności i zamiłowań. Poprzez realizację założeń zakłada się, że uczniowie wzmocnią koordynację wzrokowo – słuchowo - ruchową, nastąpi usprawnienie całego ciała, podniosą poczucie rytmu, udoskonalą pracę zespołową oraz umocnią poczucie własnej wartości, a tym samym chętnie będą prezentować swoje umiejętności i osiągnięcia publicznie. Chcę, aby innowacja była przyjemnością, czasem relaksu i odprężenia, a także dobrym pomysłem i sposobem na spędzanie wolnego czasu. Procedury osiągania celów: Przedstawione w innowacji cele są możliwe do zrealizowania na terenie naszej szkoły. Istotą osiągania celów jest współpraca nauczyciela, rodziców i uczniów. Dzieci muszą czuć się dobrze i swobodnie podczas zajęć oraz być wspierane, nauczyciel ma być doradcą i organizatorem. 7. Ewaluacja programu: Ewaluacja przeprowadzona zostanie na zakończenie roku szkolnego 2020/2021 przez nauczyciela realizującego program. Jako narzędzie ewaluacji posłużą: - ankieta ewaluacyjna dla uczniów, - zdjęcia i relacje umieszczane na stronie internetowej szkoły Sposoby ewaluacji: - aktywność uczniów podczas zajęć, - obserwacja uczniów i ich postępów na zajęciach, - arkusz informacji zwrotnej dla ucznia- ankieta, - występy uczniów w czasie uroczystości szkolnych, - tworzenie gazetki dla uczniów Z wynikiem ewaluacji zostanie zapoznana Rada Pedagogiczna na Radzie Podsumowującej rok szkolny 2020/2021 BIBLIOGRAFIA: 1. Kuligowska K., „Doskonalenie lekcji”, Warszawa 1984 2. Borowiecka R., „Uczę się z Mozartem”, Warszawa 2004 3. Kisiel M., „Pedagogiczno – dydaktyczne aspekty wykorzystania muzyki w stymulacji rozwoju dziecka”, Dąbrowa Górnicza 2007 4. Kisiel M., „Edukacyjne inspiracje dziecięcego przeżywania, doświadczania i poznawania muzyki”, Dąbrowa Górnicza 2008 5. Tomatis A., „Ucho i śpiew”, Lublin 1995 Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |