AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

KATARZYNA SZCZECHOWICZ, 2020-09-14
RACIĄŻ

Pedagogika, Plany pracy

indywidualny program zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z Zespołem Aspergera

- n +

Rozpoznanie : Zespół Aspergera
Zalecenia dotyczące zajęć rewalidacyjnych :
-ćwiczenia percepcji słuchowej i koordynacji wzrokowo- ruchowo- słuchowej;
-funkcjonowania poznawczego;
-usprawniania pamięci mechanicznej i logicznej, trwałej i bezpośredniej;
-rozwijanie myślenia ,koncentracji uwagi , spostrzegawczości
Cele główne:
-Kształtowanie kompetencji społecznych i komunikacyjnych umożliwiających funkcjonowanie w grupie i relacji z dorosłymi.
- Maksymalne rozwijanie mocnych stron ucznia;
- Wzmacnianie i usprawnianie zaburzonych obszarów funkcjonowania.
-Kształtowanie postaw świadomego i aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym.
- Doskonalenie umiejętności prospołecznych.

Cele szczegółowe:
-Wytworzenie pozytywnej więzi emocjonalnej z uczniem.
-Wzrost poczucia bezpieczeństwa i zaufania.
-Wzmacnianie u ucznia poczucia własnej wartości.
-Skorygowanie błędnego obrazu świata i samego siebie.
-Udzielanie wsparcia emocjonalnego w związku z sytuacjami stresowymi poprzez wskazywanie sposobów radzenia sobie z przykrymi emocjami.
-Umożliwienie uczniowi wyrażenia tego, co go aktualnie martwi, czego się obawia.
-Nabycie umiejętności kontroli emocji, panowania nad gniewem, złością.
-Nabycie umiejętności rozładowywania nagromadzonych napięć w sposób bezpieczny i akceptowany społecznie.
-Umiejętność zastosowania metod i technik relaksacji, odprężania się.
-Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za swoje postępowanie.
-obowiązujących zasad i norm w społeczeństwie.
-Wzrost motywacji do pracy i wysiłku umysłowego
Treści realizowane na zajęciach :
-Jak podejmować decyzje.
-Szanowanie praw innych do innego zdania.
-decyzji alternatywnych i ich skutków.
-Sposoby radzenia sobie ze stresem.
-Przyczyny , przejawy i skutkach agresji.
-Techniki zapanowania nad własnymi negatywnymi emocjami.
-Kulturalny człowiek w społeczeństwie.
-Co człowiek świadomie wybiera, o czym jest przekonany, co uważa za swój własny wybór.
-Poczucia odpowiedzialności za swoje słowa.
-Straty płynące z oszukiwania ludzi i siebie.
-Poznaję własne zdolności i umiejętności oraz niedoskonałości i ograniczenia.
-Moje mocne strony.
-Poznaję własne możliwości- mapa myśli.
-Trening twórczości.
-Twórcze rozwiązywanie problemów.
-Mam przyjaciela i jestem przyjacielem.
Metody i techniki pracy:
-trening prawidłowych zachowań w różnych sytuacjach społecznych
-elementy biblioterapii (w oparciu o teksty terapeutyczne)
-elementy dramy (odgrywanie ról, scenki)
-rozmowa kierowana, pogadanka
-muzykoterapia;
-elementy pantomimy;
-burza mózgu
-prezentacje multimedialne
-zadania grafomotoryczne
-metoda wpływu osobistego ( sugestie, przykłady osobiste, wyrażanie opinii)
Zasady pracy:
-zasada akceptacji i życzliwości w stosunku do wychowanka (szczególne okazywanie troski, bazowanie na mocnych stronach);
-zasada indywidualizacji (dokładne poznanie ucznia, stosowanie odpowiednich metod);
-zasada motywacji działania (stawianie jasnych celów i oczekiwań, kierowanie się zasadą braku przymusu – tak kierować pracą, aby uczeń miał wrażenie, że sam chce;.
-dostosowania zadań do jego potrzeb, zainteresowań i możliwości psychofizycznych.;
-zasada wszechstronnej aktywizacji (uwzględnianie aktualnie preferowanych zdolności);
-zasada atrakcyjności życia w grupie (obrzędowość, zwyczaje, symbolika;.
-zasada stopniowania trudności zadań.;
-zasada higieny i bezpieczeństwa społecznego;
-zasada kształtowania pozytywnych stosunków interpersonalnych.
-zasada wzmocnień pozytywnych;
-w razie potrzeby stosowanie , krótkich przerw w pracy
Ewaluacja
-obserwacja postępów terapeutycznych ucznia (wiedza, umiejętności, aktywność, systematyczność, wkładany wysiłek);
-podsumowanie efektów pomocy psychologiczno- pedagogicznej ;
Przewidywane osiągnięcia:
Uczeń poczyni postępy w zakresie uspołecznienia ,komunikowania się z rówieśnikami i nauczycielami. Wzbogaci zakres słownictwa czynnego akceptowanego przez społeczeństwo. Będzie dostosowywał się do norm i zasad panujących w grupie. Obniży się u ucznia poziom stresu, napięcia i niepokoju. Zwiększy się poczucie bezpieczeństwa, akceptacji, poczucia sprawczości i sukcesu w sytuacji zadaniowej
OPRACOWAŁA K.SZ



 Tworzymy komiks- trudności w relacjach społecznych.
 Wyrzuć złość do kosza – uświadomienie sobie czynników wpływających na nasze stany emocjonalne – rzeczy, które najczęściej wywołują u nas złość.
 Nie moralizuj –samoświadomość.
 Zostawianie wiadomości- umiejętności społeczne.
 Emocje moje i innych ludzi.
 Rozmowy Komiksowe- relacje interpersonalne.
 Mapa myśli- temat dowolny.
 Kim jestem? Co czuję? Czego potrzebuję?
 Scenki sytuacyjne- sytuacje dla mnie trudne i stresujące.
 Trening Jacobsona - progresywna relaksacja mięśni.
 Trening autogenny Schultza.
 Ja w grupie- budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.